Merită sau nu să faci o campanie pe bloguri?

Pe 2 octombrie am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

Există în România 95.263  de bloguri (luna august 2017). Din care active (pe algoritmul Zelist Monitor, care zice că trebuie să fi scris măcar o dată pe lună ceva pe blogul ăla) sunt vreo 7.973. Dar, dacă vreți să credeți pe cuvânt un blogger bătrân și pe alocuri simpatic, sunt cam 500 cu care chiar poți lucra direct (a se citi ”poți face campanii pe contract cu ei”).

În urmă cu niște ani (să tot fie vreo 5, 6, 7, 8…), era un fel de modă să se facă oricând și cu oricine campanii cu bloggeri. Nu prea conta obiectivul de comunicare (parte a unei teoretice strategii de comunicare, desigur), conta doar trendul. Iar trendul era să faci campanii cu bloggeri.

Din fericire, trendul cu pricina (care, repet, nu avea nici o logică de business, ci doar de nice to have, maximum!) a cam trecut. Iar acum brandurile și agențiile care reprezintă branduri sunt puse în fața deciziei de a alege sau nu să facă niște campanii cu bloggeri. Bine, în realitate, puțini își pun această întrebare, dacă merită sau nu să faci campanii cu bloggeri, iar asta mie mi se are o greșeală. Pe care încerc, cu umilele mele puteri, să o combat.

De ce zic asta? Pentru că, simplu spus, nu orice brand sau produs sau serviciu merită să facă o campanie pe bloguri, chiar nu oricare! Și pentru că pe mine, ca om care oferă consultanță social media, mă ajută clienții care vin la mine știind deja DACĂ vor campanie pe bloguri, iar noi să ne focusăm pe CUM și CU CINE să o facem. Altfel ne pierdem timpul și eu, și el, de cele mai multe ori, pentru că din analiză reiese că nu are rost să facă o campanie cu bloggeri, din diverse motive.

Cum decizi dacă merită să faci o campanie pe bloguri

Un prim pas esențial este, cum ziceam, să îți pui această întrebare: merită sau nu? Întrebarea este simplă, odată ce ai decis că ea merită pusă. Răspunsul este, în cele mai multe cazuri, extrem de complicat. Pentru că, în primul rând, nu poți răspunde la această întrebare dacă nu ai strategia de comunicare bine făcută și asumată la nivel de decizie strategică de management.

O strategie de comunicare bine făcută și asumată la nivel de decizie strategică de management (o să insist la modul competent cu asumarea unei strategii de șefii, să le zicem așa, unei organizații, altfel sunt bani aruncați pe fereastra brandului, de cele mai multe ori) te ajută pe două mari și late paliere: 1. să știi unde vrei să ajungi 2. să știi cum vrei să ajungi acolo.

Este greu să discutăm aplicat, pentru că nu ai cum să nu faci niște generalizări când vorbești despre chestiuni teoretice, cu largă aplicabilitate. Dar, încercând totuși să facem asta, haideți să discutăm doar despre obiectivul principal de comunicare dintr-o strategie de comunicare bine făcută și asumată la nivel de decizie strategică de management (gata, e ultima dată azi când vă lovesc cu așa ceva, pentru că dacă nu ați înțeles deja ce vreau să zic…).

Să zicem că firma X are ca obiectiv principal de comunicare așa: să arătăm că suntem un brand prietenos, care livrează cel mai repede din categorie produsele. De aici începe, practic, analiza dacă merită sau nu să faci campanie pe bloguri. Pot să te ajute blogurile să arăți că ești un brand prietenos? Absolut! Am făcut la Kooperativa 2.0 mai multe campanii fix pe această temă. Pot să te ajute blogurile să arăți că livrezi cel mai repede produsele? Evident, căci mare parte din social media este despre ”acum” și despre ”repede”. Bref, la o primă vedere, se pare că ți s-ar potrivi o campanie cu bloggeri.

Buuun, pasul următor.

Pentru ce avem nevoie de campania asta cu bloggeri?

Să lansăm un produs? Să lansăm un serviciu? Să zicem ceva despre lucrurile frumoase pe care le-am făcut pe zona de CSR? Să colectăm adrese de email pentru baza de date? Să optimizăm un site sau niște categorii de pe site? Să facem brand awarness în anumite categorii de public țintă? Sau pentru alte 7896 de chestii pe care ni le propunem?

Analiza în acest caz ține de aruncatul unei priviri în contextul 2.0, mai precis la ce beneficii îți aduce o campanie cu bloggeri. Și, dacă observi că ai bifat mai multe din aceste beneficii, răspunsul la întrebare este unul clar: da, ar cam merita să fac o campanie cu bloggeri.

Apropo de beneficii, din punctul meu de vedere, de om care sunt de 10 ani la modul activ în acest fenomen, există 10 beneficii pe care le obții atunci când faci o activare cu bloggeri, vi le dau mai jos. Cu mențiunea că aș putea scrie câte o carte despre fiecare dintre ele (poate o să fac un serial, cândva, în care să explic fiecare din aceste beneficii).

10 beneficii ale campaniilor cu bloggeri

Umanizarea mesajului
Acces la comunitatile lor
Brand awarness
Trafic
Leaduri
Prevenție
Know how
Consultanță
Idei/proiecte
Împrietenire

Buuun, pasul următor.

Ce obiective specifice pentru campania cu bloggeri îmi propun?

Ai de ales între două obiective majore: brand awarness sau referral. Să le luăm pe rând și să le disecăm nițel. Având în minte, desigur, că trebuie să punem acele întrebări care să ne ajute să răspundem la întrebarea dacă merită sau nu să facem această campanie.

De ce este important să stabilești din start cam ce tip de campanie cu bloggeri ai vrea? Pentru că, pentru un blogger, când îi ceri brand awarness articolul (și tot ce mai face el în social media) se scrie într-un fel, în timp ce, dacă vrei, ca bloggerul să îți trimită oameni pe site (campanie referral), articolul (și tot ce mai face el în social media) se scrie în alt fel.

În plus, ca să o zicem pe aia dreaptă, reușești să eviți penibilul moment (din care tu, ca brand, ieși șifonat în ochii bloggerilor) în care zici ”nu prea mi-ai trimis oameni pe site”, deși tu i-ai zis bloggerului că vrei ”să audă cât mai multă lume de mine”, adică el, desigur, a înțeles că vrei brand awarness, cum ar înțelege oricine cât de cât profi pe zona asta.

Campanie de brand awarness

În esență, înseamnă că mesajul tău ca brand, în funcție de bloggerii pe care îi alegi, o să ajungă la un număr de X oameni. Cum ziceam, bloggerul abordează provocarea de brand awarness într-un anume fel. De regulă, să includă produsul/serviciul tău într-o poveste, să folosească tehnici de storytelling specifice, să aibă o abordare emoțională, fiecare cum și-a obișnuit comunitatea. Sunt acele povești care, practic, reușesc să transfere o parte din autoritatea bloggerului asupra brandului (produsului/serviciului, după caz). Cu cât este mai mare acest transfer, cu atât mai bine, desigur.

Tot aud că ”e greu să măsori o campanie de brand awarness”. Greșit. Să măsori campania nu este greu. Să măsori cu ce te-a ajutat ca business, mai ales pe termen scurt, asta este greu. Aici, din păcate, lucrurile se complică pentru multe branduri, căci pur și simplu nu au mecanisme interioare care să ”traducă” cu ce îi ajută o campanie de brand awarness în social media (sau pe orice alt canal, de altfel; să nu îmi ziceți că știți exact cu ce v-au ajutat afișele din tufe, că nu vă cred!).

Aș vrea, însă, să îi rog pe cei care sunt sceptici în ceea ce privește campaniile de brand awarness să se uite la brandurile care fac aproape exclusiv astfel de campanii. Și o să vedeți că există un numitor comun: sunt branduri foarte mari, care aparțin unor businessuri uriașe. Întrebarea este: dacă cei mari fac campanii de brand awarness aproape permanent, înseamnă că nu știu ei la ce îi ajută astfel de campanii? Gândiți-vă un pic la asta.

Campanie de referral

În esență, bloggerul trebuie să îți trimită cât mai mulți oameni pe site. Sau pe un landing page pe care îl vrei tu (poate fi și pagină de facebook, la o adică). Bloggerul abordează o astfel de provocare mai pe stil de call to action. Adică le zice direct, vizibil și în cuvinte mai puține ce au de făcut ”intră și vezi ce tare produs au lansat ăștia” sau ceva de genul. Și transmite acest mesaj direct, cumva în dauna poveștii despre care ziceam la partea de brand awarness, mai sus. Pentru că obiectivul tău este unul clar: vrei oameni trimiși pe site.

Desigur, ca în orice lucru în viață, un blogger bun reușește să împletească cele două abordări și să facă în așa fel încât dintr-o campanie de brand awarness să trimită cât mai multe clickuri către site, iar dintr-o campanie referral să facă cât mai mult brand awarness. Dar regula de bază rămâne: sunt obiective diferite, care trebuie abordate diferit.

Concluzii

Poate că vi se pare un proces complicat, îndelungat și meticulos acela de a decide dacă merită sau nu să faceți o campanie cu bloggeri. Și, din multe puncte de vedere, este fix așa. Dar trust me când vă spun că în timp o să câștigați experiența care să vă ajute să luați această decizie în doar câteva minute. Și mai gândiți-vă la un lucru: dacă răspunsul la întrebarea principală este ”nu”, vă dați seama că nu ați aruncat niște bugete și niște resurse (de timp și de nervi) pe fereastra internetului?

Am sintetizat cât am putut ce am vrut să vă spun la acest capitol. Zic asta pentru cei care vor să îmi arate că sunt mai puțin deștept decât sunt cu adevărat și mi-ar putea reproșa că nu am zis și de alte tipuri de campanii (gen obținere de leaduri sau colectare adrese de email). Îmi asum această omisiune, pe care am comis-o doar din dorința de a nu complica mai mult decât este necesar lucrurile și pentru că vreau să mențin textele din această serie la un nivel cât mai basic, dacă îmi permiteți forțarea limbii române cu acestă expresie.

Altfel, pentru discuții mai tehnice, mai nișate, mai cum vreți voi să le ziceți, puteți să ne dați un mail pe office@kooperativa.ro, acolo eu sau colegii mei (în funcție de ce întrebați) o să vă răspundem. Și, poate, o să vă convingem să facem niște lucruri împreună :)

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Dacă vrei să discutăm concret și să vedem dacă merită sau nu să faci o campanie cu bloggeri pentru brandul tău, hai să povestim pe office@kooperativa.ro.

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

6 thoughts on “Merită sau nu să faci o campanie pe bloguri?”

  1. Merită și e bine de făcut. Eu am făcut două, trei și chiar am reușit să aduc libertate de mișcare la câteva persoane cu dizabilități grave, ms și pentru implicarea ta. Acum am un alt Proiect în desfășurare :D .Multă sănătate

  2. Agenție fiind, cum gestionezi o situație în care un client vine și îți cere o campanie cu bloggeri și îți nominalizează 2 nume cu care ar vrea neapărat să lucreze, însă tu nu colaborezi cu bloggerii respectivi? Fie că e dificil de lucrat cu ei, fie că ai avut divergențe în trecut. Exemple aleatorii: nwradu și zoso.
    Le zici cinstit că e dificil lucrat cu ei? O să zică eh, dar alții cum lucrează cu ei? Le zici Le zici că nu sunt potriviți pentru campania respectivă doar ca să eviți colaborarea? Îți zice firma de tehnologie că aberezi.
    În situația în care compania insistă, cum abordezi bloggerul cu care ai avut un conflict în urma căruia ați încetat orice fel de colaborare?

    1. Ca agenție, noi nu avem probleme de astea, adică să nu lucrăm cu un anumit blogger, pe motiv că nu avem relații personale bune cu el. Chiar nu avem probleme. Pentru că intrăm în mindsetul de agenție care ne spune că, dacă bloggerul respectiv ar aduce valoare campaniei, îl prindem în ea.

      Dacă clientul insistă pe un blogger pe care noi, pe motive strict profesionale, nu îl recomandă, îi spunem de ce credem că nu se potrivește campaniei, îi explică ce s-ar putea întâmpla nașpa și, dacă tot îl vrea, îl luăm în campanie.

      Există bloggeri care m-au făcut pe mine de telecomandă de multe ori și tot lucrăm cu ei din când în când. Pentru că, repet, primează mindestul de agenție nu încruntările personale :)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.