Citește acest decalog al campaniilor cu bloggeri. O resursă de aur despre influencer marketing!

De ce nu răspund bloggerii fruntași la mailuri

Pe 2 octombrie am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

Dacă etapele cu căutarea și găsirea bloggerilor pentru o campanie sunt oareșcum dureroase pentru multe branduri și agenții care au trecut prin ele, ei bine, partea cu contactatul bloggerilor este de departe cea mai nașpa pentru mulți. Mă refer, desigur, la primul contact cu bloggerul pe care tu ai decis că merită să îl ai în campanie.

Din discuțiile cu brandurile sau cu agențiile care au inițiat primul contact, ca să îi zic așa, plângerea cea mai mare era că bloggerii nu răspund la mailuri. Încerc să vi le explic de ce se întâmplă asta din perspectiva bloggerului, ca să înțelegeți lucrurile în context. Nu ca să îi apăr sau ceva, ci ca să vedeți că lucrurile sunt mai complicate decât par la prima vedere.

Nu spun că e bine ce fac bloggerii care nu răspund. Doar vă explic de ce se întâmplă asta. Și de ce multe din explicațiile de mai jos sunt combinate, de multe ori, în cazul unor bloggeri. Bine, pe de altă parte este de ajuns doar un motiv de mai jos ca să nu îți răspundă, dar asta nu te încălzește, firește, tu tot nerăspuns rămâi.

Noi, la Kooperativa 2.0, nu avem astfel de probleme. Din două motive mari și late: 1. îi știm cam pe toți și altfel povestești cu tovarășii 2. știm că le livrăm constant campanii, așa că suntem sursă verificată, ca să zic așa.

Cel mai puțin înțeles de branduri și de agenții este că bloggerii fruntași (pardon my French…) s-au cam sictirit, în mulții ani de când prestează în câmpul blogosferic, de nenumăratele mailuri cu ”Bună ziua, vă rog să îmi spuneți cât mă costă un advertorial la dumneavoastră pe blog”. Pentru că experiența le spune că vreo 95% din aceste mailuri sunt degeaba. Adică degeaba le răspunzi că vrei mai multe detalii despre brand, produs, despre ce trebe să faci, dar că, în principiu, ar fi X Euro, de cele mai multe ori nu se întâmplă fix nimic. Nici măcar un mail de follow-up sau ceva. Așa că mulți dintre ei au dezvoltat un fel de mecanism de apărare, adică nici nu mai bagă în seamă mailurile astea.

Bloggerii fruntași au foarte puțin timp. Ați putea zice ”bine, măh, dar cât îți ia să citești un mail și să răspunzi la el???”. Așa este, nu îți ia mult pentru un mail. 3 minute, să zicem. Dar, când primești vreo 5 mailuri de astea și când ești în mindsetul de sictir despre care vă spuneam mai sus, vedeți că se leagă niște lucruri. Căci nu este vorba despre cele 15 minute în care răspunzi la mailuri, ci că în alea 15 minute ai putea face altceva, care să îți aducă beneficii, nu să dai niște mailuri din care 95% rămân fără nici o treabă.

Modul de adresare. În timp, bloggerii și-au făcut un fel de ”nas” prin care se prind din primele cuvinte ale mailului dacă pot să facă ceva cu tine, ca brand sau ca agenție, sau nu. Este greu de explicat, vine cu experiența de ani și ani de colaborare în campanii, dar bloggerii profesioniști simt asta. Am făcut la un moment dat un experiment timp de vreo 6 luni, pe mailurile pe care le-am primit eu. Le citeam și ziceam ”nu o să se întâmple nimic cu mailul ăsta; cu ăsta poate iese chestia asta; ăsta e mail bun, pot să fac conversia într-o campanie”. Știți cât de bine am ghicit? Aproape de 100%.

Lipsa de research. Intru direct în exemple care s-au întâmplat. Adică un blogger chel care a primit propunere de campanie la șampon sau o bloggeriță care a primit propunere din partea unei bănci, în condițiile în care fata avea clar la ”Despre mine” că nu suportă băncile și că nu o să facă niciodată campanii cu ele. Și vin și vă întreb: de ce să răspundă fata asta la mailul tău când tu nu ai făcut un minimuleț research despre ce face ea ca bloggeriță? De ce aș investi eu, ca blogger, în ce îmi trimiți tu la grămadă cu alții mai mult decât ai investit tu să îmi trimiți, adică maximum 3 secunde jumate. Chiar nu e ok să îmi ceri așa ceva, ca să o zic politicos. Și puneți chestia asta alături de ce v-am spus mai sus și iacătă de ce nu (prea) vă răspund bloggerii.

Nu au disponibilă categoria respectivă. Să v-o zic direct: tu ești bancă și îi dai un mail că vrei să colaborezi unui blogger care este în plină campanie cu un alt brand bancar. Să faci asta fără să zici din start (apropo de tips and tricks când dai mail unui blogger) ”știu că ești în campania cu brandul X, concurentul nostru, dar ne place ce faci și de aceea am vrea să povestim” este, practic, o invitație la nerăspuns, ca să zic așa.

Au planul editorial full. Pur și simplu mailul tău a căzut pe o perioadă în care bloggerul mai este prins în vreo 5 campanii și nu mai există loc pentru încă una. Cu cât este bloggerul mai profesionist (dați-mi voie să forțez exprimarea), cu atât mai mult acesta este un criteriu pentru el. Bine, pe de altă parte, dacă tot ești profesionist (sau, în cazul unora, zici că ești), normal ar fi să răspunzi unor mailuri și să zici exact asta, ca nu poți face campania. Dar uite că foarte mulți nu o fac…

Primesc foarte multe mailuri. Și nu le pot gestiona. Sau, mai bine zis, aleg să nu le gestioneze pe cele care nu se pupă cu ce vor ei. Eu, spre exemplu, primesc cam 120 de mailuri pe zi. De astea la care să răspund, măcar dacă o fac doar de politețe. Dar, pe de altă parte, eu răspund pentru că am un alt mindset: în fiecare mail mai de business văd un posibil lead pentru ce facem noi la Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Aș răspunde la fel de mult în cazul în care nu aș avea acest mindset? Vă spun sincer că habar nu am…

Încă o dată: eu nu spun că e ok ca bloggerii să facă asta, nu le găsesc scuze. Doar explic ce este în capul lor, ca să zic așa, când nu răspund la mailuri. Apropo, evident că aceste rânduri nu trebuie să fie percepute ca o generalizare. Pentru că, din fericire, sunt mulți bloggeri fruntași care răspund la mail și care nu intră de nici o culoare în categoria celor al căror comportament îl explic eu acilea.

Sper să vă ajute rândurile acestea. Și, dacă v-au fost de folos, dați-le mai departe, nu fiți zgârciți, doar nu dați dintr-al vostru :))

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Dacă bloggerii nu îți răspund la mailuri, s-ar putea să ai o problemă, așa că hai să povestim pe office@kooperativa.ro.

Distribuie pe:

4 comentarii la “De ce nu răspund bloggerii fruntași la mailuri

  1. Ana Răspunde

    Buna Cristian,
    Astept cu nerabdare articolul cu raspunsul la intrebarea din live:
    De ce agentiile nu raspund la mailurile de la bloggeri?
    Asta in cazul in cazul inca din primul mail adresat, s-a facut cercetare din partea bloggerului (despre campanii lor actuale, targetul lor de bloggeri).
    In toate mailurile, acel blogger spune exact ce poate oferi, isi prezinta blogul, pagina de fb, zice cum vede el o posibila colaborare. Culmea e ca nu le cere bani, deci pe moca.
    Ok, hai sa nu zicem chiar asa- produse care se vor inapoia dupa o campanie :)
    Inteleg ca agentiile nu au timp sa raspunda tuturor, cum ai zis si tu, insa daca nu se cere un buget din partea lor, nu e in interesul lor nu numai sa raspunda acelui mail, ci si sa faca posibila colaborarea?
    Multumesc frumos pentru gandurile tale de sensei in ale digitalului :)
    Ana

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Vine si articolul cu pricina! Multam pentru ideea pe care mi-ai dat-o in seminar :D

  2. Andreea Crăcan Răspunde

    Singura dată când am fost întrebată cât costă voiau să postez articole despre videochat ? Am lăsat baltă faptul că abia pe la al treilea mail au specificat subiectul, dar m-a deranjat că nu făcuseră un research. Scrisesem înainte un articol în care judecam studioutile de videochat (nu persoanele). Le-am mulțumit pentru propunere şi le-am specificat că dacă ei chiar aruncau un ochi pe blog observau că nu aş promova aşa ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.