”Suntem un business tânăr aflat la început și nu avem buget de promovare”. Așa, și?

Primesc între 5 și 10 mailuri (sau, mai rar, mesaje pe Linkedin sau pe Facebook) pe săptămână care sună cam așa: ”suntem un business tânăr, la început de drum, care nu avem buget de promovare, dar vă rugăm să ne ajutați”.

Și vin și vă întreb:

Cum aș putea să îi ajut pe toți cei care au businessuri tinere, la început de drum și fără buget fără ca eu să ajung, în foarte scurt timp, un business bătrân, la sfârșit de drum și fără buget?

Să vă fac un calcul scurt. Să zicem că primesc doar 5 astfel de cereri pe săptămână (deși de regulă sunt mai multe). Și să vreau să ajut toate aceste 5 businessuri. În caz că nu știați, doar discuția cu fiecare owner de business în parte (pe mail, pe telefon sau, atunci când este cazul, face to face) ia cel puțin două ore.

Adică am vorbi despre un total de cel puțin 10 ore pe săptămână. Doar pentru discuții, să fie clar.

social media coachingBun, odată discuțiile încheiate, hai să mă apuc să îi ajut. Ceea ce înseamnă, după caz, că scriu un articol, că îi pun în legătură cu anumite persoane care să îi ajute, că mă duc la un eveniment de-al lor și îi ajut cum pot acolo, mai multe. Dar toate acestea înseamnă timp. Adică cel puțin (și sunt de o lejeritate laxă când zic asta) încă două ore per business, deci încă 10 ore.

Iată cum am ajuns, lejer, la minimum minimorum 20 de ore pe săptămână, pe care ar trebui să le consum doar ca să încerc să ajut cele 5 businessuri tinere, aflate la început de drum, fără buget de promovare.

Presupun că nu mai are rost să vă fac alte calcule, este? Doar să vă spun că nu am cum să îmi rup aceste 20 de ore pe săptămână din timpul pe care îl petrec ca blogger (cu obligații față de cei care îmi fac onoarea să mă citească și față de brandurile cu care colaborez) și din timpul pe care îl petrec la agenția digitală Kooperativa 2.0, pur și simplu nu am cum.

Desigur, deși nu este deloc ok dintr-o perspectivă de business să fac așa ceva, am bugetat mai sus doar timpul pe care îl petrec ajutând cele 5 businessuri aflate la început de drum.

Nu am calculat partea de consultanță (doar o leacă de antreprenoriat știu și eu) sau de networking (dacă aș face o listă cu cei pe care i-am pus în legătură cu oameni la care altfel ar fi avut slabe șanse să ajungă…). Și nici pe cea de asociere cu brandul meu (”a scris chinezu despre noi” funcționează în continuare, se pare).

Not ok dintr-o perspectivă de business, vă spun din nou, ca să fie clar. Pentru că pur și simplu, dacă nu pui cu adevărat toate costurile implicate în această colaborare, nu ai adevărata valoare a ajutorului primit.

Dar o lăsăm așa de data asta. Pentru că o să scriu separat un articol despre recunoștința oamenilor-păsări. O să fie ceva cu găinaț. Cu mult găinaț.

De ce este o greșeală să nu ai buget de marketing

Faptul că ești la început de drum nu este o scuză că nu ți-ai bugetat și activitatea de marketing. Serios, dacă nu știi ce înseamnă asta (unii dintre voi sunteți mai puțin familiarizați cu chestii de astea, știu) dai un google acum despre ce înseamnă un business plan și te prinzi.

Chiar nu pot să înțeleg lansarea unui business fără buget de marketing, chiar nu pot să o înțeleg. La ce te ajută să ai businessul pregătit, dacă îl ții tras pe dreapta pentru că, nu-i așa, nu mai ai bani pentru promovare?

De multe ori (nu în toate cazurile se aplică, desigur), merge comparația cu businessul este mașina brici pe care ai construit-o, dar promovarea este combustibilul care te ajută să mergi cu ea în târg ca să o poți vinde. Să o ții în garaj să te uiți tu cu drag la ea cât este de frumos ține de o anumită valoare ontologico-estetică. Dar, ca business, dă-i pace.

Hint: Pune banii de marketing de-o parte. Cam cum fac antreprenorii cu impozitele, (cei care nu vor să se trezească cu ditai gogoloiul financiar pe cap, dacă tot amână). Pentru că pe măsură ce dezvolți businessul, apar tot felul de cheltuieli neprevăzute.

Tentația mare când ai nevoie de bani suplimentari este să îi iei din fondul de marketing. Pe principiul ”lasă că încă nu îmi trebuie și fac io rost de ei când o fi să fie”. Ceea ce este mai greșit decât o bere băută după ce a stat vreo 3 ore la halbă în soare.

Dacă pui banii de marketing de-o parte și zici că nu te atingi de ei, ești forțat, practic, să faci rost de bani pentru costurile suplimentare cu dezvoltarea businessului din altă parte. Ceea ce este bine, chiar foarte bine, dacă privești pe termen mediu și lung.

Pentru că, direct spus, dacă nu reușești să faci rost de bani din altă parte și intri în banii de marketing, când lansezi produsul ești tu cu tine și cu trei prieteni, maximum 5. Căci, nu-i așa, nu mai ai bani de marketing, i-ai cheltuit.

Pe când, dacă nu te atingi de la început de acești bani și reușești să faci rost de bani din altă parte, înseamnă că 1. chiar te pricepi la făcut rost de fonduri (esențial în activitatea antreprenorială în prima etapă, esențial!) 2. când lansezi produsul, ai bani de marketing. Ta na!

Câteva probleme cu businessurile aflate la început de drum

Unele businessuri sunt slabe (ca să le zic așa, ușurel). Drept pentru care nu vreau să mă asociez cu așa ceva. Nici nu te-ar ajuta, ca owner, să te încurajez, sprijinindu-te.

Te ajută, în schimb, să îți zic direc că nu cred că ai șanse cu businessul ăsta, cel puțin nu în varianta pe care mi-o prezinți. Asta te ajută, faptul că, la o adică, te oprești din drum și îți dai seama că ar fi o greșeală să mergi înainte.

Desigur, toți cei care ți-ar zice asta (inclusiv eu), s-ar putea să se înșele grav. Și tu să mergi înainte încăpățânat (una din valorile teribile ale unui bun antreprenor) și să îți iasă. Chiar bine. Ceea ce îți doresc masiv să ți se întâmple.

Doar că nu are scula nimic cu prefectura. Faptul că eu, în nimicnicia mea, nu reușesc să văd valoarea intrinsecă a businessului tău și decid că nu vreau să mă implic, nu înseamnă că sunt un om rău, ci doar unul care a luat o decizie de business. Iar tu, ca om de business (chiar dacă la început de drum și fără buget) ar fi bine să înțelegi asta.

Ai vreme, dacă reușești, să vii să îmi zici după aia că am fost praf de nu m-am prins cât de bun ești. Doar că, vezi tu, abia aștept să se întâmple asta. Căci, într-un mod care lovește decisiv în aroganța mea decisivă, mă bucur teribil pentru fiecare business românesc antreprenorial care reușește. Și, cum am mai făcut, de altfel, recunos cu bucurie că am fost bou și că m-am înșelat și urez businessului succes deplin. Din suflet.

Bine, există varianta în care poate că businessul tău nu este slab deloc, doar că nu am înțeles eu ce ai vrut să îmi spui. Caz în care iar ai o problemă, una de comunicare. Și – calcul probabilistic – dacă io nu am reușit să înțeleg (care sunt hârșâit prin lumea asta, deci chiar nu sunt greu de cap, știi cum zic), slabe șanse să înțeleagă alții. Concluzia: tot la business slab îl încadrăm.

Există varianta cu acele businessuri care încă nu sunt gata, cum ar veni. Sunt adeptul clar al lui early to market (ai mei de la Kooperativa 2.0 dau din cap aprobând energic), dar una este să dai drumul unui produs sau serviciu care funcționează, chiar dacă îi mai bate câte un pic planetara și altceva este să dai drumul unuia care este pur și simplu praf coxat și nu funcționează.

Revenind la comparația cu mașina, nu poți să te lansezi pe piața de mașini care merg pe autostradă, dacă tu ai doar sașiul, și ăla fără autorizație conformă. Sigur că tu îmi zici că, până la final, mașina o să iasă avion cu reacție, dar marmotele s-ar putea să împacheteze ciocolata în portbagaj până se se întâmple asta.

La urma urmei, lansarea unui business (sau produs, sau serviciu, v-ați prins) este o componentă a strategiei de management. Decizia este una grea. Care ține atât de stadiul în care te afli cu businessul, de context, de predicțiile despre ce se va întâmpla cu piața, de ce face concurența etc.

Adică, mai pe șleau spus, sunt atât de multe variabile care pot să meargă rău atunci când lansezi un business, de îți vine să te duci acasă. Tocmai de aceea, a adăuga variabila ”lipsă buget de marketing” pe lista și așa lungă este, cum să vă spun eu, așa, mai tehnic, not funny. Deloc funny.

Este drept, pe de altă parte, că nici cel mai tare buget de promovare s-ar putea să nu te ajute. Pentru că în viața adevărată așa se întâmplă. Uneori nu merge, pur și simplu nu merge.

Doar că bugetul de marketing îți mai scade din șansele ca businessul să nu meargă. Atâ face bugetul de marketing cam la 90% din bussinesuri. Le dă acel ”un pic mai mult”. Care, mai ales când ești un business tânăr, la început de drum s-ar putea să facă diferența între reușită și fail.

O să ajut în continuare anumite businessuri tinere

Dacă vi se pare că sunt rău la suflet (câine, chiar!), explicați-mi, vă rog, de ce aș investi eu (căci, practic, asta fac atunci când îi ajut) în promovarea unor businessuri, care nu investesc ele însele nimic în promovare? Care nu și-au bugetat partea de promovare (sau au bugetat-o inițial, dar, la un moment dat în dezvoltarea businessului, le-a dat cu virgulă). De ce aș face asta?

Bine, io oricum fac asta. Chiar ajut. Sunteți mulți cei care, într-un fel sau altul, ați văzut că m-am implicat, atât cât am putut, și am dat o mână de ajutor. Și o să fac asta în continuare. Pentru că este parte din ceea ce sunt, din ceea ce fac. Doar că nu am cum să vă ajut pe toți, pur și simplu nu am cum să fac asta.

Hai să vă zic altfel: voi, cei cu businessuri tinere, aflate la început de drum și fără buget de promovare, veniți la mine tocmai pentru că sunt cine sunt. Problema aici este că, dacă v-aș ajuta pe toți, în scurt timp nu aș mai avea cum să fiu cine sunt și ați veni degeaba. Atât este de simplă, în esență, ecuația.

Succes tututor celor care sunteți la început de drum. Unii dintre voi o să reușească. Cei mai mulți, însă, nu. Dar cei care o să reușiți, ei bine, vai ce frumos va fi acolo, departe (căci este muuuuuult până departe…) :)

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

35 thoughts on “”Suntem un business tânăr aflat la început și nu avem buget de promovare”. Așa, și?”

  1. „Cum aș putea să îi ajut pe toți cei care au businessuri tinere, la început de drum și fără buget fără ca eu să ajung, în foarte scurt timp, un business bătrân, la sfârșit de drum și fără buget?” Raspunsul este: „Pe caiet!” ;)

  2. „Chiar nu pot să înțeleg lansarea unui business fără buget de marketing, chiar nu pot să o înțeleg”
    Inseamna ca ai business-ul intr-un univers paralel sau intr-o alta romanie decat noi.
    la noi nu exista business plan. Pentru ca in business plan stabilesti ca faci minim 50 RON pe ora de lucru, dupa care ajungi sa lucrezi pe 5 lei pe ora ca sa iti tii cheltuielile in picioare pentru ca nimeni nu plateste mai mult.
    Si uite asa dispare bugetul de marketing, impreuna de manuta cu oricare alt fel de buget sau de plan din asta mirobolant care functioneaza doar pe hartie.
    Coborati un pic cu picioarele pe pamant din planuri si definitii luate din carti. Business-ul real nu se face in planuri si carti, se face in lumea reala unde sunt alte conditii si reguli, pe care ori le inghiti mancand pamantul si te descurci asa cum poti ca sa supravietuiesti, ori mori cu cartile si definitiile si planurile in brate.

    1. Stimate domn, sunt antreprenor de peste 15 ani. Sunt cu picioarele pe pământ. De multă vreme. Din experiență vorbesc, nu din cărți. Desigur, dumneavoastră puteți crede fix ce vrea mușchiul dumneavoastră. Dar vă dau un sfat. Gratis. Pe viitor, nu ar strica mai mult bun simț când veniți în casa cuiva (blogul este, oricum o dați, casa mea virtuală – apropo, să vă spun cât buget de marketing am alocat pentru blogul meu ca business?), ar fi bine să fiți un pic mai cu bun simț. Nu mult. Puțin mai mult, doar. Atât.

      1. Am incercat la inceput, apoi mi-am dat seama ca acest bun simt e o investitie foarte proasta daca nu e folosit doar acolo unde trebuie neaparat si doar acolo.

    2. Cristi a subliniat ca aceste business-uri ”cu picioarele pe pamant” dar fara un business plan, o cultura anteprenoriala in spate sunt cele mai vulnerabile in piata. Tocmai de aceea simti Emil ca te lupti sa-l faci, sa supravietuiesti, sa cresti. Cristi spune profesionist ce spune, ba chiar printre randuri ne si consiliaza gratuit. Daca-i urmaresti blogul o sa vezi cata info da de regula pe gratis. Ce nu a spus Cristi este ca macar trebuie sa ai in business planul tau categoria marketing. Iar daca treci buget 0 poti sa o faci singur pentru ca resurse sunt destule, dar daca vrei un influencer si un specialist trebuie sa te asiguri ca ai cu ce sa-l platesti. Pentru ca ce face el, ar trebui sa se transforme in bani la final si pentru businesul tau, dar si pentru al lui. Ce face el ar trebui sa-ti asigure exact banii aceea pe care nu-i azi pentru un buget de marketing.

  3. Domnule China-Birta,
    Va felicit pentru articolul bine structurat. Din pacate aceasta atitudine a devenit un sport national si la un nivel mai inalt. Activand in domeniul acoperisurilor verzi primim astfel de solicitari de la firme mari, multinationale cu resurse financiare de mii sau milioane de ori mai mari ca ale unei firme mici dinamice ca al nostru.
    Ei nu vor decat „sa-i ajutam” ca „sunt la inceput de drum cu acest concept” sa le dam „o solutie rapida” (la structuri deseori foarte complexe care implica raspundere) trimitand niste desene tehnice complexe, sau set de 50 de fisiere ale caror studii chiar superficiale deja ar lua 3-4 ore ( doar ca sa te familiarizezi cu proiectul).
    Unii sunt constienti ca cea ce cer are valoare si necesita depunerea unui efort, ca atare sunt dispusi sa ofere in „barter” netvorking, recomandari etc cea ce ar fi la urma urmei o tranzactie win-win insa foarte multi exclud din start acest lucru mentionand ca „noi suntem o firma mare serioasa” si fiecare departament/coleg are „independenta lui” si ca atare nu ne pasa, nu ne asociam numele, nu ne implicam, doar asteptam o munca prestata gratuit si va rugam sa va simtit onorati ca v-am oferit posibilitatea de a lucra pentru noi cu titlu gratuit si daca se poate pe maine….
    Astfel unii au si ajuns pe lista neagra si timpul alocabil acestor ajutoare e alocat celor care respecta si etica nescrisa de business. Nimic nu e gratuit. Nu ai bani ofera ceva in schimb, cea ce e valoros pentru tine: timpul tau, relatiile tale, promisiunea ca la un moment dat aceasta investititie in tine va avea un randament oarecare. Dar nu cere cu nonsalanta ceva ravnit de tine…. cu titul gratuit !

    1. Mulțumesc pentru confirmarea că nu doar în marketing se întâmplă astfel de chestiuni. Din păcate. Dar ați văzut cumva, din experiența dumneavoastră, ca cei care au această atitudine să reușească cu adevărat? Că mie nu prea îmi vin în minte succese făcute astfel…

  4. Bine le mai zici nea Chinezule, si te aproba un om cu biznis care la inceput n-a avut (de unde) buget de promovare si a facut-o si el cum a putut. Numai ca n-am mers pe metoda „Statistica” (aloc timp sa contactez 100 de influensări ca să scrie unu ceva) ci a facut 100 de oferte personalizate pentru 100 de potentiali clienti si a obținut 10 lucrari pentru timpul alocat.
    Dar nu ca sa ma laud am venit aici ci ca sa confirm ca și eu inca ma lovesc de intrebarea ”Da nu facem și noi o primă transmisie de proba și pe urmă vedem noi? Știți, noi n-avem buget…”
    Nu exista lucru gratis pe lumea asta iar daca ma rogi sa transmit evenimentul tau cu durata de cateva ore cu o echipa de oameni si o masina de echipament dar gratis ”că n-ai buget” ceva nu e in regulă.
    Mai ales daca vrei sa vin ”full option, că așa, cu o cameră, poa să transmită laiv si un băiat de la noi”.
    Nu dați cu pietre, și eu am căutat ajutor (și încă o mai fac). Dar încă de la inceput am învățat că pentru orice trebuie să dai ceva în schimb iar dacă (încă) nu ai ce, ei bine, e valabilă aia cu ”mâna întinsă care nu spune o poveste…”
    Nu o luați drept jignire. Și eu am stat cu mâna intinsa si uneori încă mai sunt nevoit să o fac. Dar vin mereu cu o poveste și, mai ales, nu iau personal un refuz.
    Știu că cel care mi-a refuzat gratuitatea nu e ”bulangiu’ ăla cu nasu pe sus” ci doar un manager care a luat o decizie de business.

    1. Mulțam pentru confirmare :) Ai mare dreptate când faci distincția (pentru unii, însă, este doar o nuanță foarte rar înțeleasă…) între a cere ajutor și a oferi ceva la schimb și a cere ajutor doar pentru că exiști și faci lucruri frumoase (implicând ideea că ceilalți ți-ar fi cumva datori). Cât despre ”mâna întinsă”, unora li se pare dur că te exprimi așa. Mie nu. Eu zic în cursurile de social media pe care le susțin că există fix două categorii mari și late de promovare: milogeală și cu bani. Atât. Cu mențiunea că milogeala nu este ceva rău. Ci face parte din mindsetul despre care vorbești și tu. Adică este, practic, modalitatea pe care ar fi bine să o ”arzi” prima dată, înainte de a trece la alte modalități, care implică niște costuri.

  5. Un articol foarte bun Cristian! Si eu lucrez in comunicare&marketing si ai mare dreptate, ai multe argumente bune! Sper ca lumea sa se mai educe, sa tina cont de astfel de pareri sincere si sa fie mai rationali in promovarea afacerilor lor…

    1. Mulțumesc pentru confirmare :) Eu le zic direct în tot ce scriu, fără mănuși. De aici, cred, mi se trage că unii îmi reproșează că sunt prea dur. În cazul articolului de față mi s-a reproșat că… jignesc tinerii antreprenori :))

  6. Cred ca analogia business-masina + marketing-combustibil e gresita pentru ca le da oamenilor senzatia ca „las’ ca oi face io cumva sa bag de 50 lei sa ma mai tarai o zi. Daca n-oi avea, m-oi duce cu metro-ul”. Si astfel pornesc oamenii la drum…
    Una este sa faci o masina si alta e sa faci un business care produce si vinde masini.
    Din pacate oamenii (nu numai romanii) nu inteleg diferenta dintre un super-produs / serviciu si un super-business.
    Prietena mea face niste super-ultra-mega produse handmade (faine-de-faine-de-faine!) dar ne-a luat vreo 5 ani sa intelegem si apoi sa ne convingem ca de la produs la business e cale lunga.
    Promovarea este doar unul dintre costurile neasumate. Pe lista cu „nebugetate” mai sunt si suportul cienti, stocurile, retururile, costurile cu angajarea fortei de munca, costurile cu consultanta juridica, costurile de protocol, diverse taxe si dari si cel mai important: costul propriului timp.
    Acum suntem in situatia in care, desi avem super-produsul, ne chinuim sa dezvoltam super-business-ul iar constientizarea valorii propriului timp a fost revelatia deceniului pentru noi – este ceea ce ne mana.
    Cu toate astea si in ciuda celor spuse de tine in articol :), sunt 100% convins ca vei mai ajuta pe unul sau pe altul in functie de cum vei simti omul sau produsul / business-ul omului. Spun asta pentru ca asa cum nu ne asumam diverse costuri exista si un beneficiu (MARE!!) pe care nu il bugetam: propria satisfactie facand diverse lucruri mai mult sau mai putin orientate catre business.
    Sporuri maxime!

    1. Am zis mai pe finalul articolului asa: ”Sunteți mulți cei care, într-un fel sau altul, ați văzut că m-am implicat, atât cât am putut, și am dat o mână de ajutor. Și o să fac asta în continuare. Pentru că este parte din ceea ce sunt, din ceea ce fac. Doar că nu am cum să vă ajut pe toți, pur și simplu nu am cum să fac asta” :)

  7. Morala pe super simplu fiind ”Nu te mai amăgi ca o sa te ajute cineva dacă nu are interes și el, bagă bani în afacerea ta, fa-o cu cap și muncește cât de mult poți”. Sau dacă as vrea sa fiu răutăcios… ”Nu ma mai asasinați cu emailuri ca nu va ajut pentru ca-s prins cu ale mele”.

    1. Citez din articol: ”Sunteți mulți cei care, într-un fel sau altul, ați văzut că m-am implicat, atât cât am putut, și am dat o mână de ajutor. Și o să fac asta în continuare. Pentru că este parte din ceea ce sunt, din ceea ce fac. Doar că nu am cum să vă ajut pe toți, pur și simplu nu am cum să fac asta”. Presupun că e clară treaba. Fără răutăcisme.

  8. Sincer domnul Cristi, va inteleg! Si dumneavoastra la fel ca ceilalti oameni trebuie sa platiti curentul si intretinerea. Ma bucur ca uneori aveti posibilitatea sa ajutati , dar nu datorati nimanui nimic. Nu cred ca cei cu business-ul tanar stiu cat ati tras si dumneavoastra la inceput. Ei va vad doar ca produs finit, dar nu vad si orele de munca pe care le-ati investit in dumneavoastra pentru a va vinde acum cunostintele.

  9. „Dar, Cristian, eu nu ziceam sa-i ajuti pe toti. Bineinteles ca nu ai cum. Doar pentru mine ziceam sa faci o exceptie, pentru ca businessul meu chiar merita”

  10. „Pentru că pe măsură ce dezvolți businessul, apar tot felul de cheltuieli neprevăzute.”
    Cred că asta e cheia pentru bugetul de marketing inexistent – „OK, nu ai buget de marketing, dar buget de cheltuieli neprevăzute nu ai? Pune acolo marketingul.”

  11. Tind să cred că ideea de ajutor in sine pentru business este foarte greșită. Astea care implică bani nu se numesc ajutor. Cum poate cere cineva care vrea să facă bani ajutor pe gratis. Ajutor este clacă, vii la mine cărăm mobila, spargem lemne, bem o bere și un grătar și gata ajutorul. Pentru a face bani, trebuie să plătești bani. Ceri bani pentru un produs sau serviciu, indiferent că e proapspăt clocit sau chel de bătrân și vrea să i se facă un alt serviciu gratis?
    Ajutor oferi, nu ceri. Filantropia merge când cineva are prea plin și dă pe dinafară, așa că mai scapă unora din ce are în plus. Dacă tu vrei să ajuți te oferi acolo unde și când simți că poți contribui, fără să-ți tai ție craca de sub picioare. N-am văzut ajutor gratis din partea unuia flămând. Iar cerșetoria pentru ajutor este semnal clar că acolo business-ul va scârțâi de la început urmând să colapseze.
    Numai zic și eu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.