Cum măsori, analizezi și înțelegi rezultatele unei campanii cu bloggeri

Recent am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

După ce ai bifat pasul în care ai decis că merită să faci o campanie cu bloggeri, după ce te-ai înhămat la munca teribilă numită alegerea corectă a bloggerilor, după ce le-ai dat mailul corespunzător (nu de alta, dar chiar nu ai vrut să ajungi în situația de a nu ți se răspunde la mail) și după ce ai stabilit clar ce le ceri în campanie și după ce ai decis cum îi plătești, după ce am stabilit care-i fază cu libertatea de mișcare necesară bloggerului versus nevoia de control din partea clientului, după ce am stabilit ce trebuie să faci pe partea de monitorizarea a campaniei și după ce am dezbătut importanța feedbackului oferit și primit la finalul campanie, ajungem la partea cu analiza a ceea ce s-a întâmplat în cadrul campaniei.

Subiectul analizei unei campanii este atât de stufos încât s-ar putea scrie o carte pe tema asta. Ok, bine, recunosc, m-am întins un pic, nu o carte, o broșurică. Dar numai pentru că lumea nu prea mai are răbdare să citească mult, nu că nu ar exista material despre o carte.

Paradoxul acestei chestiuni a analizei unei campanii cu bloggeri tocmai în stufoșenia sa constă versus adevărul adevărat că… nu prea se face. Dap, acesta este adevărul: o analiză serioasă a unei campanii cu bloggeri nu se prea face. Se face măsurarea campaniei. Ceea ce este doar o parte din analiză. Asta la nivel teoretic. Pentru că practic, în cele mai multe cazuri, analiza = măsurare. The end. Ceea ce este greșit în măsura în care suntem mulți care funcționăm pe ecuația greșit = incomplet.

Măsurarea unei campanii cu bloggeri este partea cantitativă, care oferă ”muniție” pentru analiza calitativă și ambele te ajută să înțelegi la ce te-a ajutat (sau nu, după caz) campania cu bloggeri.

Doar măsurarea nu este de ajuns. Exemplu direct: la ce te ajută să afli că ai avut un reach de 500.000? Numărul ăsta cantitativ în sine nu spune mai nimic. Când îl ”cuplezi”, însă, cu obiectivul pe care l-ai stabilit pentru campanie și când îl ”traduci” din perspectiva strategiei de comunicare per ansamblu, ei bine aici ajungi la înțelegerea a ceea ce ai făcut. Muncă grea, știu. Doar că, vedeți voi, #AsteaAșaSefac. Atunci când vrei să le faci bine.

Așadar măsori, analizezi, înțelegi. Să le luăm pe rând.

Cum măsori o campanie cu bloggeri

Luând un pic la pilă principiul incertitudinii a lui Heisenberg (gen să îl aplicăm la subiectul în cauză și să o zicem mai pe românește), în măsurarea rezultatelor unei campanii cu bloggeri, cu cât încerci să măsori mai profund cu atât nu înțelegi ce măsori.

Altfel spus, toolurile actuale te ajută să măsori digitalul din 98096 puncte de vedere, folosind 7896 algoritmi și oferindu-ți 80969 de rezultate (toate valabile dacă te raportezi la algoritmul pe care îl folosesc). Numai că, dacă faci asta, adică dacă măsori din nu știu câte perspective, mergi pe fentă, ca în fotbal, în loc să stai cu ochii pe minge. Iar mingea în acest caz este obiectivul pe care îl urmărești.

Să discutăm aplicat, în sensul că există 3 modalități mari și late de perspective măsurătorice (pardon my French) asupra unei campanii cu bloggeri. Zic doar 3 ca să simplificăm lucrurile, căci altfel ne întindem până la primăvară. Și o să folosesc un exemplu imaginar (gen) ca să fim mai aplicați (gen). Adică luăm exemplul imaginar al unei campanii în care am folosit 5 bloggeri (dar numai după ce am făcut toți pașii anteriori, altel vorbim discuții folosind vorbe). Să purcedem, așadar.

Ce se întâmplă pe landing pageul clientului

Cei 5 bloggeri folosiți în campanie au trimis către landing pageul clientului (site, micro-site, categorie din site, produs, widget special creat pentru campanie etc.) 12.788 de vizitatori.

Tooluri pentru măsurat: cel mai bun e Google Analytics, desigur. Dar mai sunt zilioane de tooluri. În funcție de ce urmărești și de ce vrei să măsori în comportamentul celor care ajung pe pagina ta. Gen heat map. Gen speed testing. Gen unbounce wizard. Gen zilioane, cum ziceam.

Doar că v-o zic direct: dacă încă nici măcar în Analytics nu știi citi foarte bine ce se întâmplă pe siteul tău, de ce ai vrei să îți complici existența cu alte tooluri? Cei care mâncați Analytics pe pâine nu intrați în categoria asta, desigur, voi vă descurcați și singuri cu alte tooluri, le știți, le folosiți, nu aveți nevoie să vă spun eu ce și cum.

Ce se întâmplă în ecosistemul bloggerului

Cei 5 bloggeri folosiți în campanie au raportat un total de 33.665 de unici pe blogurile lor, cu un total de afișări de 48.905 și cu un timp mediu de stat pe pagină de 3.08 minute.

Desigur, iei și statisticile separat pentru fiecare blogger în parte căci – nu-i așa – vrei să vezi cum a prestat fiecare dintre ei nu doar din perspectiva unei colaborări viitoare ci mai ales ca să vezi dacă acolo, în comunitatea fiecărui blogger, există potențiali consumatori ai informației despre brandul tău. Dar despre asta un pic mai jos, când intrăm în partea de analiză.

Ce se întâmplă overall campanie

Asta este cea mai tricky parte. Din foarte multe puncte de vedere. Căci este complexă chestiunea și unii nu o înțeleg, iar cei mai mulți nu vor să o înțeleagă. Căci pe lângă clickurile pe care bloggerii le trimit către landing page și pe lângă raportările despre ce se întâmplă pe blogurile participante la campanie, mai există și chestiunea asta căreia eu i-am spus ”overall” (nu am găsit un termen mai general, pardonați, vă rog).

Asta înseamă, pe scurt, că bloggerii cu pricina au adus mai multă expunere brandului decât o arată măsurătorile de landing page și de ce se întâmplă pe bloguri. Exemplu clasic: statusul pe facebook pe care îl pune bloggerul despre campanie. Mulți nu dau click pe linkurile de acolo. Dar văd campania. Văd brandul. Văd ce zice bloggerul despre brand (în conformitate cu brieful). De unde și expunerea mult mai mare a brandului pe care o arată cele două măsurători de mai sus.

Noi la Kooperativa 2.0 folosim Zelist Monitor pentru această măsurătoare. Care este mult mai complexă, desigur, decât am simplificat-o eu aici din rațiuni de menținere a discuției la un nivel basic.

Cum analizezi ce ai măsurat

După ce ai măsurat după cum v-am raportat mai sus, te apuci să analizezi. Adică să traduci cu ce te-a ajutat pe tine fiecare statistică de acolo. Căci cei 12.788 de vizitatori pe care ți i-au trimis bloggerii către site nu înseamnă absolut nimic în sine (altceva decât gâdâlitura egoului brandului că ”muamăăă, ce multă lume m-a văzut…”) dacă nu te uiți la conversiile pe care acești vizitatori ți le-au adus.

Adică te uiți – furculition – la ce au cumpărat, cât au cumpărat, cu ce (gen modalitate de plată), când au cumpărat (știți voi, faza cu cookies), etc. etc. etc. O grămadă de date, deci.

Și faci asta ca să înțelegi 1. dacă te-a ajutat campania asta cu bloggeri (raportat la cât ai investit în ea, firește) 2. dacă există potențiali clienți pentru tine în comunitățile acestor bloggeri (s-ar putea să ai surpriza să vezi că la bloggerul generalist X există super-potențial, în timp ce la bloggerul mai de nișa ta, de la care ai sperat conversii masive, nada – concluzii foarte bune pentru dezvoltarea strategiei ulterioare, desigur).

Bine, ideal ar fi să creezi pentru fiecare blogger un cod unic, ca să poți să trackuiești ce îți livrează și alea, alea. Dar astea sunt un pic prea tehnice, așa că dacă vreți să discutăm mai multe dați un mail pe office@kooperativa.ro, căci la peste 500 de campanii făcute, chiar știm despre ce-i vorba, parol.

Toate aceastea le faci cu ”Biblia” brandului lângă tine. Adică strategia de comunicare. Și te uiți permanent și la obiectivul campaniei pe care o analizezi. Căci – pe super-scurt – dacă obiectivul a fost să vinzi produsul X, atunci la vânzările acestui produs te uiți, desigur. Dacă obiectivul a fost să aduci oameni pe landing page, la asta te uiți (vânzările sunt secundare, da? doar tu ai stabilit că obiectivul este să aduci oameni pe site, nu să vinzi, da? deci nu te bosumfla că nu ai făcut vânzări, căci tu ai greșit în setarea obiectivului). Dacă obiectivul a fost de brand awarnes, te uiți la reach, gen și la indicatorii care să te ajute, fiecare în parte, să înțelegi dacă ți l-ai atins.

Cum înțelegi ce ai analizat

Evident, e muncă grea asta. Dar necesară. Obligatorie, aș putea spune. Muncă pe care, din nefericire, nu prea o face multă lume…

Din nefericire, zic. Bine, explicații de ce se întâmplă asta sunt destule. Nu este timp, nu sunt oameni, e prea multă muncă, le știți, le folosiți mereu. La care se adaugă alea pe care le vedem noi, adică faptul că unii nu au know-howul să înțeleagă (deși ei zic că îl au) sau că unii vor să păstreze totul într-o ceață intenționată (well, am văzut și de astea…) sau că unii sunt atât de bucuroși când văd statisticile că se opresc doar aici și fac chef…

Fără munca de măsurare și fără munca de analiza a ce ai măsurat nu ai cum să înțelegi ce beneficii ai obținut din campania cu bloggeri.

Când mă refer la înțelegere, mă refer la o perspectivă strategică asupra a ceea ce vrei să faci cu brandul de care te ocupi. La o strategie de creștere în contextul comunicării actuale, la o strategie de dezvoltare folosind anumite canale (validate în urma unor campanii) sau anumite tehnici (le-ai folosit, ai văzut că merg). Această înțelegere este, din punctul meu de vedere, aur curat, pur și simplu aur curat! Poate și pentru că o văd extrem de rar întâmplându-se…

Aplicat la exemplul nostru imaginar (yeah, right, nu e că nu am făcut niște multe de astea…) cu cei 5 bloggeri, înțelegerea despre care vorbesc ar putea fi una așa: am văzut că funcționează activarea zonei de parenting, deși teoretic brandul nostru nu are legătură cu nișa asta și că putem folosi bloggeri din zona asta într-o strategie de brand ambassador pe termen lung și pe un sistem de afiliere (cod unic special de reducere pentru fiecare blogger) ca să vindem anumite produse.

A fost doar un posibil exemplu. Căci înțelegerea este diferită pentru fiecare brand, pentru fiecare serviciu, pentru fiecare produs în parte. Ba chiar este diferită pentru același brand, serviciu sau produs, dar în contexte diferite (context înseamnă perioadă de sezonalitate, bloggeri diferiți folosiți, obiective diferite etc.). De aceea munca aceasta de înțelegere este, de fiecare dată, o muncă care îți aduce noi și noi concluzii, pe care să le poți folosi pe viitor pentru a obține mai multe beneficii.

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Hai să povestim mai multe pe office@kooperativa.ro :)

Dacă v-a plăcut sau dacă v-a fost util ce am scris acilea, dați mai departe :)

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

2 thoughts on “Cum măsori, analizezi și înțelegi rezultatele unei campanii cu bloggeri”

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.