Relațiile împlinite acasă și la birou pot părea niște utopii. Dar să știți că există această soluție. Unora o să vi se potrivească. Altora nu. Dar merită încercat.

Mai vrei campanii cu bloggeri? Sau bagi banii în altceva?

Recent am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

După ce ai bifat pasul în care ai decis că merită să faci o campanie cu bloggeri, după ce te-ai înhămat la munca teribilă numită alegerea corectă a bloggerilor, după ce le-ai dat mailul corespunzător (nu de alta, dar chiar nu ai vrut să ajungi în situația de a nu ți se răspunde la mail) și după ce ai stabilit clar ce le ceri în campanie și după ce ai decis cum îi plătești, după ce am stabilit care-i fază cu libertatea de mișcare necesară bloggerului versus nevoia de control din partea clientului, după ce am stabilit ce trebuie să faci pe partea de monitorizarea a campaniei, după ce am dezbătut importanța feedbackului oferit și primit la finalul campanie și după am bifat teribil de importanta parte cu analiza a ceea ce s-a întâmplat în cadrul campaniei, astăzi discutăm despre decizia strategică dacă mai faci sau nu. Campanii cu bloggeri, adică.

Articolul pe subiectul acesta este foarte simplu de scris. Serios! Pentru că, în esență, dacă nu ai respectat pașii de mai sus, este foarte greu să iei decizia dacă mai vrei campanii cu bloggeri sau nu. Mă rog, și dacă i-ai respectat e greu, darămite altfel!

O campanie cu bloggeri este ca orice altă resursă de marketing (hai să îi zicem așa, ok?). Adică uneori dă rezultate, alteori nu. Căci tare mi-aș dori să cred că nu judeci cu calapoade diferite o campanie de, să zicem, flyere (unde nici nu te uiți ca lumea la ce rezultate obții căci ”de unde să știu io, că nu am cum să calculez?!” și una pe bloguri (”aici vreau măsurători exacte!” – nu-i bai că tu nu ai set-upul făcut cum trebuie să poți să măsori cum trebuie, este?).

Acesta este adevărul despre orice faci pe marketing, incusiv o campanie cu bloggeri. Uneori iese, alteori nu. Îți mărești masiv șansele să bifezi ok dacă respecți cât de mult poți din ce zic eu în decalogul acesta. Nu ai cum să fii 100% pe check-list, ca să îi zic așa, asta este, ca în orice alt domeniu, de domeniul aspiraționalului, adică ori imposibil de atins, ori de nerecomandat să utilizezi atât de multe resurse, pe care le-ai putea utiliza în alt scop.

Dar, pe scurt, cu cât încerci să stai cât mai aproape de decalogul acesta, cu atât elimini din păcătoasele variabile care vin la pachet cu orice mișcare de marketing. Cu cât ai variabile mai puține în ecuația campaniei cu bloggeri, cu atât există șanse mai mari ca rezultatul să fie unul estimat sau previzionat (căci în funcție de estimări, de ce ne-am propus dăm verdictul de bun sau rău, sper…).

Model de calcul pentru reușita unei campanii cu bloggeri

X+Y+Z=W

În care

X = sumele de bani pe care le plătești agenției sau bloggerilor aferente pentru derularea campaniei (inclusiv impozite, taxe, alea, alea)

Y = orele muncite în relația cu agenția sau cu bloggerii, promoționale, premii, costuri de curierat etc.

Z = costuri de oportunitate, adică ce ai putea face dacă nu ai aloca resursele de mai sus în campania cu bloggeri, ci în alte zone

W = rezultatele obținute (brand awarness + leaduri, clickuri, engagement, vizualizări, shares etc…)

Evident, ca să aibă sens ecuația (și să nu ne complicăm inutil) ar trebui să transformați toate ”literele” de mai sus în monedă (Euro, lei, dolari, ce vreți voi), ca să aveți o bază de calcul comună. Ca să nu scădem pere din dinamite, practic. Ceea ce este greu, desigur. Căci, nu-i așa, câți dintre voi nu doar că nu ați calculat ever, ever costurile de oportunitate, dar câți dintre voi știați că există așa ceva și că ar trebui să le prindeți în orice calcul?

Câți dintre voi calculați așa o campanie? Nu neapărat cu bloggeri, ci orice pe partea de marketing. Well… Nu de alta, dar e cam nu știu cum să cereți cuiva, oricui să vă zică la virgulă cu ce v-a ajutat o campanie cu bloggeri, dacă voi nu știți exact să înlocuiți, din punctul vostru de vedere, X, Y, W sau orice altă literă mai vreți să folosiți în ecuație cu bani.

E complicată social media? Cam da. De aia unii facem doar asta. Pentru că este o meserie. Învățată în ani de zile. Prin trial and error. Prin mult efort și cu multă trudă. De aceea unii ne-am ales să facem asta în viață, nu altceva.

Fă calculul de mai sus. La fiecare campanie cu bloggeri pe care o faci. La dracu, fă asta pentru fiecare mișcare de marketing pe care o faci! Și apoi decide dacă mai vrei sau nu. În cunoștință de cauză. După ce le pui pe toate pe hârtie.

Ocazie cu care dau cuvântul și colegului Cristian Florea, pe care chiar vă invit să îl luați la întrebări despre social media și digital :)

Cristian Florea
Cristian Florea
Social Media Manager
Kooperativa 2.0

Dacă ai nevoie de parteneri pe zona de social media,
dă-ne un mail pe office@kooperativa.ro să vedem cum putem colabora.

Dacă v-a plăcut sau dacă v-a fost util ce am scris acilea, dați mai departe :)

Distribuie pe:

6 comentarii la “Mai vrei campanii cu bloggeri? Sau bagi banii în altceva?

  1. Marin Răspunde

    Îmi place la nebunie franchețea asta! Și faptul că explici lucruri simple, aș zice de bun simț, însă experiența „mă doare” așa că…eu doar îți mulțumesc că îmi mai faci ziua și mai senină, și că îmi oferi informații super utile :)

  2. Robert Stanciulescu Răspunde

    Toate campaniile de marketing se pot masura (sau asa ar trebui), inclusiv cea de flayere. Trebuie doar sa fii un pic creativ si sa bagi pe Flayer un cod (codul poate fi in functie de zona, strada etc, ideea e sa le gestionezi corect, chiar intr-un excel). iar atunci cand vine la tine sa cumpere produsul/serviciul sa ceri codul ala oferindu-i ceva in schimb (3% discount de exemplu). In felul ata poti sa mosori orice fel de campanie de markeitng (inclusiv cele cu bloggeri). Ceea ce nu le spui to oamenilor, si ar trebui sa le spui asta, este ca nu s eface rpimavara cu o floare si ca rezultatele apar dupa un timp cu mai multe campanii si ca aceste campanii nu se fac din prima campanie de vanzare ci au si ele o logica (si o palnie, pentru cine stie ce e aia). Deci, daca faci o singura campanie, care e si de vanzare, ai sanse mari sa ai rezultate proaste pe orice canal ai face.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Da și nu. Căci a măsura o campanie cu flyere nu este doar despre conversia codului, căci oamenii care nu au activat codul ăla oricum au fost expuși la brand și și aia trebuie calculată.

      Cât despre faptul că îmi spui tu ce ar trebui să spun oamenilor, de ce nu scrii și tu de astea în loc să mă cerți pe mine? :))

      Altfel, firește, înțeleg ce zici. Dar ar fi bine să mă înțelegi și tu pe mine când îți spun că scriu cum scriu pentru că știu că scriu bine că scriu ce scriu :D Am niște sute de campanii în spate, deci sunt absolut bazat în aroganța mea!

  3. TmBlog Răspunde

    Nu ai auzit ca blogosfera a murit anul trecut? :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.