Vă recomand acest exercițiu de calcul simplu al unor cheltuieli. Ca să vedeți cât de mulți bani dați pe lucruri pe care chiar am putea să nu dăm atâția bani! Că nu știu cum să o zic mai simplu.

Tips and tricks despre cum să trimiți un mail unui blogger

Pe 2 octombrie am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

Motivele pentru care nu vă răspund bloggerii la email vi le-am spus deja. Ați înțeles, trag nădejde, că, pentru a primi un răspuns bun de la blogger (sau măcar un răspuns!), mailul pe care îl trimiteți trebuie să fie unul bun (well, mare jmekerie ne zice și chinezu ăsta, ce să îți spun, furculition…). . Nu un mesaj șablon pe care l-ai trimis la încă vreo 30 de bloggeri (dacă faci asta când vrei să faci o campanie cu bloggeri înseamnă că n-ai înțeles nimic din ce ai de făcut, parol).

Trebuie să trimiți un mesaj personalizat, care să atraga atenția bloggerului, scurt și concis, dar care să îi transmită toate informațiile necesare și care să funcționeze ca un cârlig.

Hai să discutăm aplicat. Să luăm un mesaj care – hai, recunoașteți! – sună fix egal și identic cu ce ați trimis mulți dintre voi bloggerilor:

Bună ziua, numele meu este Ioana și vă contactez din partea brandului X, cel mai mare producători de spectriciometre polimerizate floeșcăite. Vă rog să îmi spuneți cât ne-ar costa o campanie pe blogul dumneavoastră. Aștept răspuns”.

Bine, așteaptă liniștită, dragă Ioana, my people will contact your people. Da, îhî.

Și să luăm un mesaj pe care mi l-ați putea trimite mie (mă iau pe mine ca exemplu, ca să fie mai clară discuția, zic):

Dragă Cristian, articolul tău despre ce vor consumatorii români de la branduri în social media este unul care mi-a plăcut foarte tare și pe care l-am trimis la foarte mulți prieteni. Așa că îți mulțumesc pentru informațiile din el :) Eu sunt Ioana, mă ocup de comunicarea brandului X. Ți-am studiat blogul și cred că am putea face o campanie împreună. Mi-ar plăcea foarte tare să putem lucra. Te rog să îmi spui cum ți se pare ideea. Mulțumesc. PS N-am fost niciodată la un meci de rugby. Când mai organizezi o ieșire de genul acesta, te rog să mă anunți :)”.

Photo by James Pond

Se vede cu ochiul liber, cum ar spune un profesor de fizică din Mombasa, că al doilea mesaj îți atrage atenția, te face cumva să zâmbeși și are ca efect fix ce îți dorești: ai deschis un canal de comunicare cu bloggerul. Cum ai reușit să faci asta? Analizând mesajul al doilea vedem așa:

Ai folosit persoana a doua singular. Faza cu ”dumneavoastră” pune o distanță foarte mare între tine și bloggerul, care este o persoană de social media, de adresare directă. Hai că v-ați prins, nu insistăm.

Ai făcut referire la un articol recent de pe blogul lui. Asta îi arată că ai făcut mimimul gest de a citi ce scrie omul.

I-ai mulțumit pentru informații. Eu sunt uluit permanent de cât de puțină lume înțelege puterea unui ”mulțumesc” pus în contextul potrivit, absolut uluit. De parcă oamenii și-ar smulge o parte din suflet să zică ”mulțumesc” atunci când chiar au pentru ce mulțumi.

I-ai spus ce vrei de la el: să discuți despre o posibilă colaborare. Diferența dintre ”cât mă costă?” și ”hai să discutăm” este evidentă. Și pune bazele sănătoase pentru o viitoare colaborare.

Te-ai legat de o pasiune a bloggerului și ai folosit-o cu efecte maxime. Eu iubesc rugbyul. Când pui un PS de ăsta, clar m-ai înduioșat, ca să zic așa. Și cresc rapid șansele să îți răspund și să încercăm să găsim o cale de colaborare.

Acestea sunt doar la nivel basic, dacă vreți, cu aplicabilitate generală. Pentru că, în cazul unor bloggeri, s-ar putea ca multe din acestea să nu se aplice. Din diverse motive. Cum s-ar putea ca, în cazul altora, să se aplice la marele fix doar una sau două dintre ele. Sau nici una. Căci și de aia este faină blogosfera: este atât de diversă… :)

Dacă v-a plăcut sau v-a folosit (depinde de la om la om și în cazul vostru :D) ce ați citit, dați mai departe, ca să fie de folos și altora.

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Dacă ești interesat de o campanie pentru bloggeri, hai să povestim pe office@kooperativa.ro.

9 comentarii la “Tips and tricks despre cum să trimiți un mail unui blogger

  1. Stelica Macovei Răspunde

    Multumim pentru articol si nu numai!

  2. Laurentiu Răspunde

    Mereu continut de nota 10 ca de obicei :) Big like.

  3. Ioana Vintu Răspunde

    <3 Multumesc pentru articol! Foarte informativ. Tocmai ma pregateam sa ii scriu unui blogger pentru prima data.

  4. Nic Popescu Răspunde

    Multumesc! :)

  5. Cristian China-Birta Răspunde

    Vă mulțumesc și eu pentru că mă citiți, stați pe aproape, urmează și alte chestiuni cam pe același calapod :D

  6. Ana Maria Tatucu Răspunde

    O, Doamne, fa un newsletter si trimite-l la toti PR-ii!! :)) Serios, eu m-am saturat de mailuri cu „vrem un advertorial la dvs, cat costa?” ,am raspuns si eu odata la misto „10.000 de euro, ce zici?” sau ” ce ar fi sa imi spui intai cine esti si ce vrei?” La asa mail, asa raspuns.

  7. Tiberiu Cazacioc Răspunde

    Două chestiuni. Modelul al doilea de mesaj. Felul cum este scris ține de educația însușită sau nu la școală – parcă se învățau modele de scriere/corespondență. Cred că mai ține de felul în care a fost educată o persoană, pentru că de fapt este vorba de a respecta pe alții, pe baza a ceea ce fac și sunt, de fapt fiind vorba de un auto-respect pe care îl proiectezi în comunicarea interpersonală. Și mai sunt încă trei factori. Recrutarea juniorilor de agenție măcar trecuți printr-o școală de comunicare. Eventual cu un training intern pe subiectul respectiv. Și o perioadă de tutoriat din partea unui senior, o perioadă de timp, persoană care să supravegheze soft, integrarea în practicile agenției. Dacă mailurile sunt scrise fără suflet, responsabilitatea este și a organizației. La urmă, o remarcă. Sunt oameni care se întreabă de ce trebuie să mulțumești. Eu zic că pentru aproape orice gest al celorlalți cu care te intersectezi zilnic. Casierei de la casa magazinului. Persoanei care îți face loc la ieșirea din magazin sau care îți ține ușa la intrarea în bloc, când vii cu câteva sacoșe. Funcționarului de la ghișeu, care îți încasează taxele. Sună poate cam tâmpit, dar respectul începe cu fiecare dintre noi. Și se răsfrânge asupra celorlalți. Un film tragic, cu o astfel de leapșă, se numește „Pay it forward”, din păcate puștiul care cerea pentru un bine făcut, alte șapte de la cei care beneficiau, moare tragic. Mă rog, în mare este o chestiune de educație. Adică răul este mai profund ca să zic așa. Ce naiba este așa greu să fii nice și subtil în abordare. Plus că vrei să atragi atenția soft, să ai niște cârlige în text. Sau, ca să închei cu ideea ce mi-a venit acum, tu „pescarule de bloggeri”, încearcă să te pui în „pielea” destinatarului, ai vrea să primești un mesaj ca și cum ai fi de vânzare în „Cartierul roșu” (din Amsterdam, mă scuzați pentru explicitare)?

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Stimate domn, aș vrea să îmi găsesc argumente să te combat doar de dragul combătutului. Doar că nu o să o fac, pentru că tare bine le-ai zis :D

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sau comentează direct cu contul tău de Facebook: