De ce cred că oamenii de marketing ar fi bine să citească anumite cărți religioase

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Nu sunt credincios. Din nefericire…

Spun din nefericire pentru că mi-ar fi mult mai bine și mai ușor să trăiesc în viața mea dacă aș crede. Dar să cred la modul în care să fie parte din ce sunt. Nu fariseistic. Nu de fațadă. Nu PRistic. Adică să cred cu adevărat.

Poate, cine știe, la un moment dat voi găsi acea poartă de intrare înspre adevărata credință. Deocamdată mișunez (sau mișun? cum e corect?) pe lângă istoria cu accente religioase. Adică mai mult istorie decât religie.

Sigur că se leagă de mine anumite chestiuni. Doar că asta nu este credință. Este religie. Foarte puțină religie. Istoria religiei, de fapt. Nu e credință. Diferența dintre cele două este imensă. Și ți-o zic io, ateu, dar un ateu nepracticant – după excelenta vorbă a lui Luis Landero.

Am făcut poza de mai jos când am trecut pe lângă librăria de lângă catedrala catolică din București (aia de pe str. Berthelot). Eram grăbit să ajung la o întâlnire așa că nu am intrat să îmi cumpăr cărțile. Am zis că o să le iau când mă întorc. Doar că la întoarcere am uitat… Dar le-am găsit online și le-am comandat. Cam 100 de lei împreună. Am făcut asta fix pentru că sunt în perioada de mișunare despre care ziceam mai sus.

Îți permiți ca om de marketing să nu știi cum gândesc consumatorii cu credință?

Și am mai avut un motiv: mi se pare că, dacă ești profesionist pe zona de marketing, este foarte important să citești ce au de spus PRiștii (sau cum să le zic) Bisericii Catolice despre lumea digitală. Pentru că aceste cărți sunt citite de credincioșii catolici (și nu numai, iată cazul meu). Cărora le-ar putea schimba percepția asupra mediului digital. Și, pe cale de consecință, comportamentul. Adică fix ce vrei tu, ca om de marketing, să atingi.

Vedem chiar în această perioadă cum comportamentul de consum al credincioșilor (termen generic, nu contează neapărat biserica la care sunt afiliați) este influențat de opinia oficială a bisericii de care aparțin. Sau de anumit voci puternice și vizibile din respectiva biserică.

Ca să nu mai vorbim despre cât de importantă este influențarea opiniilor credincioșilor de către biserică în chestiuni civice, ca să le zicem așa. Faza cu (anti)vaccinarea este cel mai la îndemână exemplu. Dar mai există chestiuni mai subtile, de sugerare din partea fețelor bisericești cu cine să voteze enoriașii. Uneori nici măcar subtilă, ci direct pe față.

Plus că există ceea ce am putea numi comerțul religios. Adică produse și servicii vândute de către biserici (ca instituții) către credincioși (cu foarte mici excepții, cum este și ce am făcut eu cărțile astea, doar ei le cumpără). Care, practic, iau locul altor produse și servicii din altă ”ligă” (din multe puncte de vedere).

Așadar, a nu fi atent ca om de marketing la chestiunile ce ține de apartenența religioasă a unei (largi) categorii de consumatori cred că este o eroare strategică.

Dar, știu, ”când să mai fiu atent și la asta?!” ai putea zice. Și ai avea dreptate. Căci, știu, ca om de marketing ai 98796 de lucruri de făcut. De înțeles. De gestionat. Doar că e ca ploaia afară. Poți opri ploaia? Nu, nu poți. Poți doar să reacționezi la ploaie. Să îți iei o pelerină, o umbrelă sau chiar o pungă pe cap. Sau să stai sub o streașină.

Ai putea să stai în casă, să nu ieși în ploaie de frică să nu te ude. Doar că, vezi tu, consumatorii pe care vrei să îi atingi sunt cei care ies în ploaie. Iar regula de bază în marketingul contemporan este asta:

Tu te duci unde sunt consumatorii, nu aștepți să vină consumatorii la tine.

Ocazie cu care vin și întreb, fără niciun milimetru de ironie sau caterincă: știți cumva dacă există cărți scrise de PRiști (sau cum să le zic) despre opinia Bisericii Ortodoxe despre mediul digital? Nu sunt familiarizat cu domeniul, de aceea întreb.

Am mai întrebat și în social media și lumea a început să îmi dea tot felul de resurse. Nu doar cărți (înțeleg că sunt foarte puține scrise din perspectivă bisericească despre digital). Pe care o să le pun toate aici în articol, sub poză. Să fie de folos celor interesați. Sigur, nu sunt doar scrieri ortodoxe, așa cum întreb mai sus. Dar asta nu-i nicio problemă. Chiar deloc, aș zice. Căci, nu-i așa, dacă ești creștin în sensul ăla adevărat și omenesc al cuvântului, nu există ”dușman” când vine vorba despre semenii tăi și credința lor, nu?

Și încă ceva: ți-aș recomanda să îi urmărești pe Preot Constantin Necula și pe Francisc Dobos. Preoți de confesiuni diferite. Dar adevărate lecții de marketing personal (Doamne, iartă-mi, asocierea…). În nume propriu dar și în numele religiei pe care o reprezintă. Io-s fan. De amândoi.

Iată ce mi-au recomandat oamenii în social media. Resurse care, împreună cu ce se mai zice în comentarii, s-ar putea să fie o sursă bună de inspirație. Pentru cei interesați, desigur. Dar și pentru ceilalți. Aia zic :)

Michel Remery – Tweeting with God Manual: Exploring the Catholic Faith Together, varianta în engleză; sau varianta în română.

Parabola făcliei aprinse, carte scrisă de preotul Nicolae Dascălu despre comunicarea religioasă în era informațională.

Un curs de marketing al bisericii pe Udemy, în limba engleză.

Un articol despre cum biserica mormonă a folosit servicii de SEO.

Un articol despre cum folosesc oamenii internetul ca să își satisfacă nevoile religioase.

Rick Warren – The Purpose Driven, carte care -zice PRul ei :) – te va ajuta să înțelegi care este planul lui Dumnezeu pentru tine.
De același autor, The Purpose of Christmas este – tot PRul ei zice :D – că este o carte care îți spune care-i faza cu Crăciunul și cum să întâmpinăm această sărbătoare cu pace în suflet.

Youcat Bible – pentru copii și adolescenți.

Biserica VIA – un portal cu tot felul de resurse.

Constantin Buchet – Religie si putere in relatiile internaționale contemporane, o carte mai veche, cel mai probabil că o poți găsi pe la anticariate.

O discuție în cadrul emisiunii „Între Scriptură și Ziar” despre social media, securitate online și cum poate biserica să pătrundă în acest spațiu virtual.

Mesajele Papei cu ocazie Zilei Comunicațiilor Sociale.

Un clip cu o discuție dintre un preot catolic, un rabin și un ateu după ce au fumat toți trei un pic de… iarbă :))

Persoane pe care cei care au răspuns provocării mele ne recomandă să le urmărim: părintele Vasile Ioana, părintele Crin Triandafil Theodorescu, preotul Visarion Alexa, Catalin Sava, jurnalist cultural la TVR (listă în curs de completare, poți și tu recomanda).

Notă: anumite linkuri sunt de afiliere.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

4 thoughts on “De ce cred că oamenii de marketing ar fi bine să citească anumite cărți religioase”

  1. Ma bucur pentru acest articol. Am avut fericita ocazie sa fiu trimis cu o bursa in a studia un master in Comunicatii Sociale Institutionale la o universitate Pontificala la Roma care tine de Opus Dei. Acolo am intalnit in cei trei ani de scoala niste oameni super bine pregatiti, care ne-au vorbit si predat despre cum propune Biserica Catolica acest dialog intre Ea si cultura contemporana. Am facut cursuri ce tin de jurnalism, opinie publica, presa scrisa, radio, TV dar si legate de comunicare institutionala si relatia cu presa (Media Relation) precum si unele materii din aria umanului (comunicarea prin arte, muzica, literatura … ). Am avut si materii la care s-a abordat comunicare de criza, marketing si comunicarea in mediul digital. Las doar cateva recomandari de carti …majoritatea sunt in limba intaliana, putine in engleza dar care cred ca ar merita parcurse (sunt disponibile si in format Kindle).
    1. La missione digitale: Comunicazione della Chiesa e social media – https://www.amazon.it/missione-digitale-Comunicazione-Chiesa-social-ebook/dp/B01IBSM3SY/ref=sr_1_3?qid=1637835616&qsid=258-5595136-4664645&refinements=p_27%3ABruno+Mastroianni&s=digital-text&sr=1-3&sres=B07FPP3GFC%2CB018EC9RJA%2CB01IBSM3SY%2CB093HG86JW%2CB09K4LQY3Q%2CB077SWZN49%2CB07QDNYZMR&text=Bruno+Mastroianni
    2. Parlare di fede in TV: Breve corso di Media Training per farsi capire sul piccolo schermo – https://www.amazon.it/dp/B018EC9RJA/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1
    3. O LISTA DE ARTICOLE a lui Bruno Mastroiani, fost profesor demult la universitatea unde am studiat, actualmente un cunoscut blogger, specializat in comunicare digitala: http://www.brunomastro.it/p/pubblicazioni.html
    4. CARTE IN ENGLEZA despre cum organizeaza Bis Catolica evenimente mari: Megaevents of the Catholic Church: Logbook for organizers and communicators – https://www.amazon.com/-/es/Yago-Cierva/dp/197686433X
    5. Crisis Management in the Catholic Church: Principles and best practices – https://www.amazon.com/-/es/Yago-Cierva/dp/B08KKHLLCW/ref=sr_1_1?qid=1637836762&refinements=p_27%3AYago+de+la+Cierva&s=books&sr=1-1&text=Yago+de+la+Cierva

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)