Pe scurt (și tocmai de aceea eficient) despre monitorizarea campaniilor cu bloggeri

Recent am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

După ce ai bifat pasul în care ai decis că merită să faci o campanie cu bloggeri, după ce te-ai înhămat la munca teribilă numită alegerea corectă a bloggerilor, după ce le-ai dat mailul corespunzător (nu de alta, dar chiar nu ai vrut să ajungi în situația de a nu ți se răspunde la mail) și după ce ai stabilit clar ce le ceri în campanie și după ce ai decis cum îi plătești, și după ce am stabilit care-i fază cu libertatea de mișcare necesară bloggerului versus nevoia de control din partea clientului, să trecem acum la următorul capitol din acest decalog: monitorizarea campaniei.

Să începem direct cu un adevăr general valabil: clientul ar vrea un tool de monitorizare care să îi spună ”la un click distanță” (#DacăÎnțelegețiCeVreauSăZic) totul despre campania cu bloggeri pe care o plătește. Dar știți cum, să fie clar totul, practic în maximum 3 minute să înțeleagă nu doar ce s-a întâmplat în campanie, ci și cum a ajutat campania cu pricina brandul și, of course, cât a vândut cu campania asta.

Evident, așa ceva ar exista doar într-un încă nescris și care nu o să fie scris niciodată basm de Frații Grimm. Căci în realitate lucrurile stau mult mai complicat. Adică nu există o singură monitorizare a campaniei, ci mai multe monitorizări.

Și, în realitate, atunci când faci o campanie cu bloggeri, pe partea de monitorizare a campaniei, ca client trebuie să îți asumi fix două atitudini mari și late:

Atitudinea 1. Monitorizezi tu constant campania și intervii când e cazul.

Atitudinea 2. Delegi agenției sarcina cu monitorizarea, dar OBLIGATORIU în baza unui mandat cu sarcini clare.

Să le luăm pe rând.

Cum monitorizează clientul o campanie cu bloggeri

Ca în bancul ăla cu ”un chibrit este compus din trei părți…” așa facem și noi acum, adică împărțim această subîmpărțire în mai multe părți împărțite. Și o facem pe foarte scurt (căci, firește, dacă intrăm în detalii la acest capitol, nu mai ieșim repede din ele, din detalii). Adică împărțim chestiunea cu monitorizarea în chestii tehnice, chestii de know how și chestii de mindset.

Chestiile tehnice

social media coachingÎnseamnă fix așa cum le zice, adică niște tooluri de monitorizare, care să îți arate din punct de vedere tehnic care-i faza cu campania. Mare atenția la chestiunea asta cu tehnic, căci uluitor de multă lume confundă (sau vrea să le confunde…) informațiile statistice, dacă vreți, cu interpretarea în context și din perspectivă a unei campanii cu bloggeri.

Tradus (și mai aplicat), dacă te uiți doar la câți oameni au trimis bloggerii către siteul tău, te uiți bine, doar că te uiți parțial și discriminatoriu (iar adevărurile parțiale sunt uneori cele mai mari minciuni…), căci efectul activării unui blogger este mult mai mare decât faza cu trimisul oamenilor către site (mai ales când tu ai cerut campanie de brand awarness dar, de fapt, tu aveai chef de referral).

Ce înseamnă aceste chestiuni tehnice, vă zic pe scurt (again, să nu ne complicăm). Adică Analyticsul siteului tău (dacă este cazul – unele campanii nu au acest obiect de referral) și al bloggerilor (dacă le-ai cerut prin contract asta și doar la finalul campaniei; mă rog, dacă te ajută și intermerdiar, cere-le și intermediar).

Pe același sistem, insighturile paginilor de facebook ale bloggerilor sau ale conturilor de Instagram, de Linkedin (dacă le-ai cerut asta) etc.

Zelist Monitor (noi la Kooperativa 2.0 cu acest tool de monitorizare lucrăm), ca să înțelegi reachul per ansamblu al unei campanii (vezi diferența dintre reachul de pe Facebook și câți vizitatori vin din Facebook pe blogul respectivului).

Abonează-te la articolul bloggerului ca sa poți primi alertă când apare un comentariu (la o adică să intervii, ca brand).

Chestiile de know-how

Se leagă în mare măsură de chestiile tehnice de mai sus. Adică degeaba deschizi tu Analytics dacă habar nu ai să citești (as in să înțelegi) ce scrie acolo. Sau degeaba te uiți în insights când tu nu știi ce înseamnă reachul pe Facebook (nu tehnic, aia numai doctorii docenți știu algoritmul, ci așa în mare, zic).

Tot o chestiune de (lipsă de) know-how este și – ca să dau un exemplu clasic, din păcate – faza cu, la două zile după ce bloggerul a dat un boost pe facebook unui articol de-al lui, ”auzi, ar trebui schimbat titlul, știi cum zic?”. Sau – asta este de mare angajament, desigur – să îți dai seama, tot după două zile de când bloggerul a dat boost unui film pe Facebook, că ar trebui schimbat un carton din filmare (de prisos să vă spun, dragi clienți, ce crede bloggerul despre voi când veniți cu de astea la el…)

Aș băga pe partea de know-how și faza asta (care se leagă binișor spre bine cu chestiunea de mindset despre care vă zic mai jos): ține legătura cu bloggerul, vezi care-i atmosfera, dacă sunt reacții negative, dacă trebuie intervenit, dacă mai are nevoie de informații suplimentare. Pe scurt, stai aproape de ele, căci interesul tău nu este să îl încurci, ca să zic așa, ci să îți iasă ție campania bine.

Bref, know-how vine la pachet cu experiența ta în zona de social media, de lucru cu bloggerii, de interpretat din perspectivă de marketing rezultatele, hai că v-ați prins ce vreau să zic, mergem mai departe.

Well, ajungem la chestii de mindset

Probabil partea decisivă. Nu doar în monitorizarea unei campanii cu bloggeri, ci în orice face în viață. Care mindset ține de atât de multe lucruri încât numai gândul să ne apucăm să le disecăm mă înspăimântă de-a dreptul. Așa că o să o zic pe scurt: mindsetul potrivit este acela care te ajută să eficientizezi la maximum investiția făcută în campania cu bloggeri.

V-ați prins, desigur, că partea de mindset depășește cu o lejeritate masivă monitorizarea campaniei și acoperă în integralitatea sa nu doar activarea bloggerilor, ci ce faci tu în fiecare zi la brandul de care te ocupi.

Dar, dacă vorbim strict de monitorizare, mindsetul potrivit este cel care pleacă de la întrebarea fundamentală: mă ocup eu de asta sau deleg această sarcină?

Calculul pe care trebuie să îl faci tu, ca client, este unul foarte simplu: calculează câte resurse (timp, nervi, costuri de oportunitate) consumi ca să te ocupi singur de monitorizare și calculează câte resurse consumi ca să 1. delegi această sarcină 2. să înțelegi raportul de monitorizare pe care ți-l face cel căruia i-ai delegat această sarcină. Pe scurt, despre asta-i vorba. Pe lung, evident, este muuuuult mai complicat. Vorba aia: dacă ar fi simplu, toți ar face-o!

Cum monitorizează agenția o campanie cu bloggeri

O agenție de social media (mă veți ierta că zic din nou aici despre Kooperativa 2.0, așa-i?) lucrează tot cu chestiile de mai sus. Doar că are multe plusuri la fiecare dintre ele. Pentru că, spre deosebire de tine, client (care ai încă 978876 de lucruri pe cap), agenția se ocupă doar de partea asta (sau, mă rog, așa ar trebui). Ceea ce înseamnă că fiecare lucru pe care l-ai putea tu, client, face pe partea de monitorizare a campanei, agenția îl poate face de câteva ori mai bine. Dacă o lași. Și dacă – îngrozitor de important! – ați stabilit de la început parametrii colaborării, adică ce să îți spună agenția despre campanie, cum să îți spună, în ce cheie să îți spună (”nu știu eu diferența dintre unici și views, vreau să îmi ziceți cum mă ajută la atingerea obiectivului pe care ni l-am propus”).

În plus, o agenție se face vinovată (pardon my French) și de ceea ce îndeobște am putea numi monitorizarea constantă a bloggerilor (a tututor bloggerilor) și a blogosferei (cu focus pe cea profesională, desigur).

Ce înseamnă asta? Înseamnă că io, agenție, știu că pe bloggerul X e mai bine să îl las în pace să își gestioneze cum crede el că e mai bine activarea (am mai făcut asta de vreo 27 ori cu el, deci știm că așa funcționează beton) și nu – cum fac unii clienți – să stea pe capul lui, să schimbe lucruri în timpul campaniei (vezi mai sus), să îl agaseze cu mailuri (inutile, desigur) și cu o stare de nevrozare, care nu ajută de nici o culoare nimic.

Cum, de cealaltă parte, agenția știe că bloggerul Y are nevoie permanent de niște umeri care să îl împingă înainte (ușurel, ceva frumos, cât de cât) și că știe care sunt acei ”umeri”, nu – cum fac alți clienți – să dea drumul campaniei și apoi clientul nici măcar la mailuri să nu răspundă bloggerului (dap, se întâmplă, stați relaxed).

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Hai să povestim mai multe pe office@kooperativa.ro :)

Dacă v-a plăcut sau dacă v-a fost util ce am scris acilea, dați mai departe :)

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

6 thoughts on “Pe scurt (și tocmai de aceea eficient) despre monitorizarea campaniilor cu bloggeri”

    1. Nu este subiect de articol. Maxim de titlu: Nu interacționează :)) Eventual, dacă mă provoci să scriu ”Cum ar trebui să interacționeze clientul și agenția cu cititorii bloggerilor într-o campanie”, s-ar putea să stau un pic să cuget… :D

  1. Am impresia ca ori marketingul in Ro e puscat rau ori tinta articolelor sunt aia de fac marketing la cate-o ferma de 100 de vaci.
    De ce zic asta:
    1. Daca va adresati alora care lucreaza cu analytics, cu companii de PR care stiu sa gestioneze conflicte si in general cu profesionisti, glumitele despre prostia si neintelegerea clientilor sunt arogante si eu nu le vad rostul
    2. Daca va adresati alora care nu se pricep deloc odata ca probabil si au bugete penibile si a doua oara probabil ca nici nu-l citesc pe chinezu’
    3. Daca articolele sunt pentru absolventi care se apuca sa faca publicitate la firme mici…poate ca sunt ok.
    Nu va suparati, zic si eu nu dau cu paru’ :)

    1. Articolele sunt pentru cine are nevoie să înțeleagă din cele ce este de înțeles. Și, culmea, sunt foarte, foarte mulți. Înțeleg că tu nu ești printre ei. Îmi asum acest risc. Și merg înainte. Nu de alta, dar chiar merge. Bine chiar.

      Cât despre datul cu parul, așa este, nu dai. Dar nici nu trebuie. Modul în care pui problema spune multe despre tine.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.