Cum am testat algoritmul Facebook și ce rezultate am obținut

Am avut 1871 de comentarii la această postare pe Facebook. Care a fost un exepriment ca să văd cum funcționează algoritmul Facebook pe un caz punctual. Al meu. Care am pe profil aproape 5.000 de friends și 16.500 de followers.

Repartizarea celor 1871 comentarii în funcție de momentul în care au fost postate este următoarea:

  • 319 până în prima oră de la postarea mea
  • 447 între 1 oră și 3 ore
  • 809 între 3 ore și 24 de ore
  • 168 între 24 de ore și 7 zile
  • fără precizare 48 (adică au comentat altceva, nu au zis ziua, ora și minutul)

Câteva concluzii ale experimentului

Comentariile din primele 3 ore au fost mai puține decât comentariile din intervalul cuprins între 3 și 24 de ore. Nu cu mult, dar au fost.

În primele 24 de ore, au fost postate 84% din toate comentariile analizate timp de o săptămână de la data postării.

Doar că, așa cum ziceam când am făcut analiza experimentului de pe Linkedin (cu aceeași provocare de a testa algoritmul rețelei), aceste statistici mi se aplică doar mie. Și doar contextual.

Experimentul acesta mi se potrivește mie. DOAR mie. În sensul că, dacă altcineva ar face un experiment similar, s-ar putea ca rezultatele să fie diferite. Sau nu. Nu avem de unde să știm până nu o să se întâmple cât mai multe astfel de teste.

În plus, sunt atât de multe variabile care pot influența rezultatul unui astfel de test, încât ar fi hazardat să tragem niște concluzii generalizatoare. Hai să analizăm câteva din aceste variabile.

Ce variabile influențează interacțiunea în social media

Cât influențează tipul conținutului? Am experimentat cu varianta DOAR text. Ceea ce înseamnă că, cel mai probabil, dacă aș fi experimentat cu varianta vizual (adică să nu scriu aproape nimic pe text și doar să pun o poză cu provocarea), ari fi fost cu totul și cu totul altele rezultatele. Ca să nu mai zic dacă aș fi folosit varianta video.

Cât influențează ora de postare a conținutului? Eu am postat dimineața, la ora 10.00. Cu rezultatele de mai sus. Ce s-ar fi întâmplat dacă aș fi postat la 14.30? Sau la 19.45? Nu știm cu siguranță. Și nici nu avem cum să știm cu adevărat. Căci, dacă aș mai face un experiment de acest gen cu oră diferită de postare, cel mai probabil că majoritate din cei care deja au participat la experimentul despre care povestim acum, nu ar mai participa (din multe motive, nu le discutăm acum).

Cât influențează tipul comunității tale? Eu cred că foarte mult. Adică faptul că peste 84% dintre interacțiunile la postarea mea s-au produs în primele 24 ore ale experimentului arată că, din fericire, am pe profilul de FB o comunitate foarte activă, care folosește des rețeaua socială, de mai multe ori pe zi. Spre deosebire de, poate, comunitatea ta sa a altora. Care reacționează mai lent, din diverse motive.

Cât influențează contextul? Foarte mult. Pentru că nu doar că atenția conexiunilor tale este distribuită către subiecte mai arzătoare, dar și timpul pe care îl petrec pe aceste subiecte este mai amplu. Ceea ce înseamnă că, din cele 2 ore și jumătate pe zi (cât spun studiile că românii stau în medie în social media), s-ar putea ca multe din conexiunile tale să nu mai ajungă să îți acorde acele câteva secunde să interacționeze cu conținutul tău. Pentru că li s-a terminat timpul prin interacțiunea cu celelalte conținuturi, pe care ei le-au considerat mai de interes.

Cât influențează norocul? Păi, aici chestiunea este foarte simplă. Norocul contează foarte mult. În tot ce faci în viață. În absolut tot. Iar ceea ce faci în social media nu face excepție. Unii au noroc să le dea share câte un ”bombardier”, iar reacțiile explodează. În timp ce alții, deși creează un conținut de 34,67 ori mai bun decât primii, nu au acel noroc. Da, știu, este greu spre imposibil să cuatifici această parte de noroc într-un excel și să încerci să îl anticipezi și #dacăe să îl convertești în beneficii pentru tine. Dar ce este sigur este asta: îmbie norocul să vină și pe la tine și fii pregătit atunci când vine. Îmbie norocul = creează conținut în social media la modul constant și pe termen lung. Așa îți crești șansele să te lovească norocul. Căci, nu-i așa, ca să lovească pe cineva, norocul ar trebui să aibă ce. Adică, firește, conținutul pe care tu îl creezi. Fii pregătit când vine norocul = să vezi când se întâmplă (dacă nu ești pe fază și vezi la 3 zile că ți-a dat share cel mai mare influencer…) și să gestionezi situația ca atare (să zici că ți-a dat ăla share, poate zici și altora în speranța că o să dea și ei share, poate dai la niște jurnaliști etc.).

Ce ar fi indicat să faci pe viitor

Să testezi. Să îți propui ca, timp de măcar 3 luni (ideal ar fi 6), să testezi tipuri de conținuturi, ore diferite, zile diferite, contexte diferite. Și să analizezi tot ce poți analiza. În timp o să vezi că încep să se contureze anumite informații. Care să te ajute să mergi înainte și să îți optimizezi prezența în social media. Să obții cât mai multe beneficii. Altă variantă nu există. Asta este singura.

Dacă vrei să îmi zici despre studii care arată că, dintr-o analiză făcută pe 345.889 de conturi din social media, cea mai bună zi de postare a conținutului este joi, iar cea mai bună oră este 11.20, am o veste proastă pentru tine: sunt extraordinar de multe șanse ca tu să fii excepția de la regula aia. Și să ți se potrivească, de fapt, marți de la ora 19.45.

Cum afli cu adevărat? Cum ziceam mai sus. Testează pe o perioadă mai lungă de timp. Și trage concluziile.

Aia zic.

social media coaching

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

1 thought on “Cum am testat algoritmul Facebook și ce rezultate am obținut”

  1. Treaba mai nasoala este ca pana cand sintetizam noi informatiile si tragem concluziile, mai schimba FB algoritmul de cateva ori :) Dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa testam, ci ca trebuie sa testam permanent :) Spor!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)