Să vă povestesc. Eram la o ieșire la bere cu niște amici. Unul dintre ei, care tocmai își cumpărase ceva Huawei, îmi zice: ”bossulică, tu te știi cu social media, ia setează-mi telefonul ăsta, să pot intra și eu pe facebook”.
La care eu îi răspund: ”imediat, șefu! Doar să îmi dai și tu 500 de lei, că lucrezi la bancă și am înțeles că acolo țin ăștia banii”.
Nedumerirea care s-a așternut pe fața lui perplexă m-a determinat, practic, să mă gândesc să scriu acest articol.
A cere unui specialist social media să îți repare priza de la calculator pentru ca tu să poți intra pe Facebook.
Cam așa aș reduce (cumva la limita absurdului) părerea multora despre ce înseamnă specialist social media. Adică, bref, dacă apar cumva într-un context anume cuvinte precum ”Facebook”, ”bloguri”, ”Instagram” și, mai nou, ”influenceri”, e clar vorba despre social media. Deci speclialistul social media ar trebui să se priceapă.
Dacă auzi la TV că zice un moderator că a citit pe un blog că unda energetică din Bucegi este în creștere, apoi e clar, tu ca specialist social media, ar trebui să fii doxă pe tema bucegiano-energetică. Doar este vorba despre un blog, măh!
Dacă vezi în autobuz că două eleve se uită pe Instagram și o mămăiță se uită disprețuitor la ele, tu, ca specialist social media, ar trebui să știi ce pensie are mămăița și unde a terminat liceul. Doar este vorba despre Instagram, măh!
Despre ceea ce am putea numi naivitatea digitală
Mă intersectez deseori cu oameni care, într-o măsură mai mare sau mai mică, sunt pe felia de mai sus. Bine, tăind exagerările pe care le-am comis în exemple, dar ați înțeles ideea: oameni care – hai să îi zicem așa – percep cu o anumită naivitate ceea ce înseamnă zona digitală.
Să nu înțelegeți că oamenii aceștia sunt mai prostuți, așa. Nici gând! Pe meseria lor, cei mai mulți sunt brici.
Doar că pe partea digitală, ei nu au de unde să știe lucruri. Pentru că nu s-au intersectat cu zona asta. Așa că știu și ei din avion. Și întreabă ca atare. Cam din avion.
Hai să ți-o zic altfel. Să zicem că ești la o nuntă și auzi pe cineva că povestește despre instalații electrice. Și te bagi și tu în seamă: ”ah, vreau să și să îmi schimb prizele, cât mă costă?”. Atât. Doar atât întrebi.
Evident că, după o asemenea întrebare, specialistul în instalații electrice se uită la tine cam cum se uita un mamut la o crizantemă prăfuită: își dă seama că există pe aceeași planetă cu el, dar nu îi înțelege rostul.
Inversează acum rolurile. Și vei înțelege de ce fiecare meserie este… meserie. Și că ceea ce ție ți se pare, din avion, ceva lejereanu, de fapt este de o complicăciune maximă.
Explicația acestei superficialități (de înțeles în forma sa originară, dar enervantă când insistă în persistență, gen) ține, cred eu, de faptul că ne uităm doar la beneficii, dar nu ne prea interesează cum ajungem la aceste beneficii.
Adică nu prea vrem să știm despre costuri. Sărim direct la ce ne place, la ce vrem.
Aplicat, în cazul promovării în digital, să vă dau niște cazuri concrete (față cele de mai sus, 100% inventate):
”Cum să îmi ceri 300 de E să îmi gestionezi prezența pe Facebook, lasă că mă ocup io de banii ăia!” (după care, după vreo 2 luni se întoarce la noi și zice că are nevoie de ajutor; oferta noatră este de 400 de E – 100 de euro spor de client dificil).
”Vreau articol la Cabral, Andi Moisescu, chinezu, Manafu, Tudor Chirilă și să zică și Micuțu ceva pe Facebook de mine. tot bugetul e 1.000 de Euro” (nu are rost să vă zic de câte ori ni se întâmplă astfel de chestiuni; desigur, diferă influencerii doriți și sumele, dar principiul este același).
Nu există un specialist social media care să le știe pe toate. Punct.
Toate cazurile de mai sus (și altele zeci…) au același numitor comun: neștiința într-ale digitalului, într-ale social media. Naivitatea, cum ziceam, foarte politicos, mai sus.
Acești oameni nu sunt de condamnat, practic. Neștiința într-un domeniu care nu este pe felia ta nu este de condamnat niciodată. Persistența (uneori chiar nesimțită…) în neștiință, ei bine, asta este altă discuție, la care nu ne oprim acum.
Ce recomand celor care nu prea înțeleg un domeniu? Să întrebe specialiștii. Pur și simplu. Dar să o facă, știți cum zic, mai cu măsură, așa. Adică să fie atenți la limita dintre disponibilitatea de a-ți răspunde la întrebări și intrarea în domeniul consultanței.
În domeniul social media poți să mă întrebi pe mine (dacă îmi dai un mail pe cristi@kooperativa.ro. Sau pe Cristian Florea (bine, el face echipă cu mine la Kooperativa 2.0, și pe anumite zone digitale e spirt!). Sau pe Alexandru Negrea. Sau pe Cristian Manafu. Sau pe cine crezi tu că ar putea să te lămurească. Doar întreabă. Documentează-te. Informează-te înainte de a te apuca de promovare în digital.
În cursul acestui absolut necesar proces de informare, vei înțelege că meseriile din mediul digital sunt foarte diverse. Și că nu există un singur specialist care să fie bun la toate. Nu există așa ceva, trust me.
Cine zice că el le știe pe toate pe digital, ăla servește rahat cu cupa de la excavator. Rahat de trandafiri, desigur.
Un specialist pe influencer marketing aia știe face. Dacă îi ceri să îți facă PPC, îți zice să mergi la alt specialist. Specialistul pe Facebook aia știe face. Dacă îi ceri să îți facă și Linkedin, te trimite la alt specialist. Și tot așa. Pur și simplu nu există cineva care să le știe face pe toate bine.
Așa cum, dacă am compara digitalul ca branșă cu ingineria, dacă îi ceri unui inginer hidrotehnic să vină să îți instaleze rețeaua de telecomunicații, se uită la tine ca mamutul la o crizantemă prăfuită: își dă seama că există pe aceeași planetă cu el, dar nu îi înțelege rostul.
Sper că m-am făcut înțeles. Pentru critici, nelămuriri, precizări și alte cele, aștept mailurile voastre la cristi@kooperativa.ro.
Apropo de documentare, îți recomand să citești, pentru partea de influencer marketing, Decalogul campaniilor cu bloggeri. Înlocuiește bloggeri cu influenceri și aia e, nu se schimbă radical datele problemei. S-ar putea să fie cea mai bună resursă centralizată pe tema asta. Mă laud și io. Dar bazat, jur!
6 thoughts on “Și tu ceri unui specialist social media să îți repare priza de la calculator ca să poți intra pe Facebook?”
„Dacă stai la coadă la covrigi și vânzătoarea zice că a văzut o manea nouă pe Facebook” – generalizare de om ignorant. Nu toate vanzatoarele de covrigi asculta manele asa cum nici toti bloggerii/influencerii sunt piscotari de meserie.
Iar castravetele, desigur, este un fruct dicotiledonat, de culoare galben-verzui.
„Un specialist pe influencer marketing aia știe face. Dacă îi ceri să îți facă PPC, îți zice să mergi la alt specialist. Specialistul pe Facebook aia știe face. Dacă îi ceri să îți facă și Linkedin, te trimite la alt specialist. Și tot așa. Pur și simplu nu există cineva care să le știe face pe toate bine.”
– de aceea suntem mulți și ne numim majoritatea specialiști, uneori criticați pentru că nu le știm pe toate și alteori pe bună dreptate. Specialistul ar trebui, este drept, să aibă habar de orice zonă, dar nu să fie expert peste tot, ci doar pe bucata lui. De asta agențiile de marketing mișto, cum e Kooperativa 2.0 are o echipă mare în spate, nu doar pe Chinezu.
„Nu există un specialist social media care să le știe pe toate. Punct.”
La fel și doctorii. N-ai cum să zici și de A și de Z, când specialitatea ta e alta
Cât despre amicul tău… de când ai amici atât de… antitech încât să nu știe să dea click pe o iconiță, să caute facebook apoi să dea install? Sau consumase mult prea mult? :)
Mai folositor decat intregul articol ar fi o scurta prezentare a tipurilor de specialisti in social media si de ce nu pot face absolut tot.
You had me at ”mai folositor decat intregul articol…”.