Fiecare nouă tehnologie care apare vine cu un cost. Nu există abatere de la regula asta, nu există nici o excepție. Toate beneficiile pe care orice nouă tehnologie ni le-a adus au venit la pachet cu efecte nocive. Toate. Fără excepție.
Focul ne-a ajutat să ne încălzim, să avem lumină, să gătim, dar a venit și cu arsurile, incendiile și armele construite pe baza lui. Roata ne-a adus mobilitatea, ușurința transportului de mărfuri și persoane, dar a venit și cu armate transportate mai ușor pe distanțe mai lungi și cu dispozitive noi de luptă. Automobilul a venit cu micșorarea distanțelor, cu transportul mult mai ușor, dar și cu accidente, cu victime și cu schimbarea mediului înconjurător (să ne gândim doar la atât de necesarele autostrăzi, care produc disturbări masive în mediul prin care trec; bine, nu la noi…). Descoperirile în fizica de început de secol XX au fost uluitoare și revoluționare și au dus la o explozie în ceea ce privește beneficiile pentru traiul uman, dar au adus și bomba atomică și tot ce a venit după această descoperire, în timpul războiului rece.
Social media* este o nouă tehnologie. Care a adus beneficii foarte mari pentru utilizatori. Amintesc doar câteva, cele mai vizibile, dacă vreți, cu mențiunea că enumerarea e muuuult mai lungă: democratizarea vocilor unice (orice poate spune ce vrea), ușurința comunicării (ca mijloc, dar și – important – la nivel de costuri), networking (inclusiv la nivel personal, de familie sau de prieteni buni, nu doar de business), mediu de informare (gândiți-vă la câte informații care vă sunt utile găsiți în social media), confirmare a deciziilor și a statutului social (asta e mai complicată, dar credeți-mă pe cuvânt la faza asta) și multe, multe altele (ar merita scris un articol separat pe tema asta, știu…).
Social media este – permiteți-mi comparația – un ciocan. Cu care poți să bați un cui în care să pui tabolul familiei. Sau cu care poți să îți dai rău peste degete. Unul este un beneficiu, celălat este un pericol. Ambele se regăsesc potențial în ciocan, dacă vreți. Cum manipulăm noi, fiecare dintre noi, ciocanul, asta activează beneficiul sau pericolul. După caz.
Am scris rândurile de mai sus ca reacție la un comunicat pe care l-am primit de la Alexandru Pleșa (aveți comunicatul integral mai jos). În care distinsul domn cam face praf social media. Doar că o face neprofesionist. Din punctul meu de vedere, desigur.
Atunci când ești profesionist într-un domeniu (și nu am nici un motiv să cred că domul Alexandru nu este; cum nu am în acest moment nici un motiv să cred că este, doar pe baza unui astfel de comunicat), a lansa astfel de mesaje negative la adresa unui subiect, fără să pui lucrurile într-un atât de necesar context, ei bine, după umila (dar atât de aroganta mea părere), când faci așa ceva însemnă fix două lucruri: vrei să manipulezi ceva sau nu ești profesionist.
Să dai un comunicat doar ca să arăți ce nașpa este social media, fără să zici nici măcar un cuvințel despre beneficiile pe care această nouă tehnologie revoluționară le-a adus oamenilor nu este ok deloc. Ca să fac o paralelă, când folosești cuvinte de aur în comunicarea de azi precum ”părinți”, ”copii”, ”internet” (așa cum o face stimabilul domn) și bagi gaz pe pericole și stres și alte alea bau bau și te rezumi la asta, se cheamă că faci un fel de PR click bait. ”Landing pageul” în acest caz fiind brandul de specialist al stimabilului.
Altfel, desigur, ce zice stimabilul despre pericolele social media este perfect adevărat. Le știm și noi, cei care o ardem la modul profi în social media de niște ani buni. Și le semnalăm de fiecare dată când este cazul. Și încercăm să găsim soluții sau măcar să îi punem pe oameni în gardă. Dar…
Hai să o zic altfel: așa cum stimabilul a zis despre social media că este DOAR nașpa, aș putea spune și eu despre psihoterapeuți că sunt TOȚI șarlatani, că îți iau o grămadă de bani și nu te ajută cu nimic. Ar fi o minciună să zic așa? Desigur. Dar o minciună nu pentru că nu am zis un adevăr (există psihoterapeuți șarlatani, desigur), ci pentru că este un adevăr parțial. Iar adevărurile parțiale spuse de profesioniști sunt printre cele mai mari minciuni.
Vă dau comunicatul integral mai jos, ca să înțelegeți ce zic. Cu speranța rostită clar că aceasta a fost doar o neglijență, o scăpare și nu un mod strategic prin care distinsul domn își face promovarea.
Comunicat de presa – Psihologul Alexandru Pleşea: “Social Media este mare generator de instabilitate emoţională”
Părinții spun adesea copiilor că vor obține tot ce vor în viață, că sunt puternici, curajoși și să nu aibă teamă de nimic. Această tactică a părinților nu prea mai dă rezultate deoarece părinții nu iau la socoteală, mai nou, şi Social Media.
În opinia psihologului Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, Social Media a creat un sistem de referinţă fără precedent, în care încrederea şi popularitatea unui om este clasificată, în mod artificial şi superficial, în funcţie de numărul de like-uri primite pe Facebook sau Instagram. “Creierul nostru a creat, cu ajutorul Social Media, un stimul de recompensă imediată la ce primește din jur. Dacă are 100 de like-uri, crește încrederea, dacă are 7, îi scade. La nivel cerebral, creierul eliberează dopamină – un neurotransmițător care creează dependență, afectează emoțiile, mișcările și cel mai important senzațiile de plăcere – durere. Dopamina se eliberează și la consum de alcool, fumat sau jocuri de noroc, pentru că senzația de plăcere cerebrală este mai puternică decât crezurile omului”, explică psihologul Alexandru Pleşea.
Mai mult decât atât, specialistul afirmă că este demonstrat ştiinţific că dopamina se eliberează și la folosirea excesivă a platformelor Facebook și Instagram, aceasta modificând încrederea și doza emoțională normală la om. “Dacă alcoolul, fumatul și jocurile de noroc au restricții de vârsta, Facebook și Instagram nu au, acestea fiind folosite de aproape orice adolescent în zilele noastre. Părinții pierd lupta educației pentru că Social Media deja educă pe mai multe planuri, toate în raport cu aspectul fizic, și nu cu latura emoțională primită de la părinți. Adolescenții au ajuns să nu mai stea după aprobările părinților, ci după aprobările venite prin Social Media, de la colegi și prieteni virtuali, astfel încrederea și dezvoltarea normală a tănârului încep să aibă de suferit. În acest mod, relațiile autentice își pierd substanța și tinerii se transformă în căutători de recompensă imediată. Instagram și Facebook sunt două instrumente care, în ultimii ani, arată mai mult a iluzie decât a realitate. Au inventat filtre care nu arată realitatea, și chiar dacă suntem depresivi, acolo arătam colorați, cu ochii mari și bine dispuși. Ele distorsionează realitatea și produc reacții care nu sunt naturale în tineri și adulți”, conchide psihologul Alexandru Pleşea.
Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, este psihoterapeut şi hipnoterapeut şi trainer în programare neuro-lingvistică. A studiat natura minţii umane în trei sisteme educaţionale diferite – Statele Unite ale Americii, Marea Britanie şi România şi de peste 10 ani organizează cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să afle ce posibilități au când își folosesc resursele intelectuale și să arate abilitățile pe care mintea noastră încă le are latente.
*Folosesc social media la singular ca să evit anumite discuții și anumite ridicări de sprânceana. Dar, strict lingvistic, ar trebuie acordat la plural, pentru că media este plurarul de la medium. Dar, pentru ușurința lecturii și a înțelegerii, am ales să folosesc singularul, care, de altfel, este o practică din ce în ce mai răspândită în comunicarea actuală. Mulțumesc pentru înțelegere.
3 thoughts on “Social media e ca un ciocan: poți să bați un cui cu el sau să îți dai rău peste degete”
Părinții se ajută reciproc în Social Media pentru a lăsa în urmă tot balastul de parenting impus de către generațiile anterioare. Aici vedem că este greșit să-ți înveți copilul să se autoizoleze, la sfatul unor așa ziși terapeuți, în spatele unei bule imaginare. Aici vedem că pe lângă hrană, haine și rechizite copilul mai are nevoie și de afecțiune. Aici vedem că mai sunt și alții care pun preț pe omenie.
Exact, foarte bine spui despre cum îi ajută social media pe părinți, caz punctual. Argumentul tău se pupă la fux cu ce ziceam că e nașpa, ca profesionist, să nu pui lucrurile în context :)
Foarte interesanta aceasta remarca, intr-adevar social media are 2 taisuri.