Salut, din nou, eforturile foarte faine ale celor de GPeC de a efectua partenerite pentru a afla date atât de importante precum cele de mai jos, precum și munca de centralizare a informațiilor din mai multe surse. Nu de alta, dar părerea mea este că mare nevoie avem de astfel de ”muniție”. Ca să înțelegem mai bine cum stăm, zic.
Ca să înțelegi mai bine contextul, vezi și următoarele informații:
Românii au făcut cumpărături online de peste 3,5 miliarde de Euro în 2018
80% din traficul magazinelor online din România este generat de telefoanele mobile
Ce nu le place românilor la cumpărăturile online
De câte ori, ce și de ce cumpără românii online
De ce 83% dintre români aleg să plătească ramburs, la livrare
15.000 de magazine online se bat pentru 11.7 milioane de internauți români
O caracteristică importantă a anului 2018 a fost creșterea consumului datorată creșterii salariilor. Astfel, pe majoritatea verticalelor de piață valoarea medie a unei tranzacții a crescut și chiar în cazul în care aceasta s-a diminuat, a crescut numărul de comenzi – ceea ce a condus la o creștere generală cu aproape 30% a întregii piețe de e-commerce.
Potrivit 2Performant, pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a fost de 876 de lei (în aceeași tendință cu anul 2017), dar peste anul 2016, când valoarea medie a comenzii era de 669 lei.
Creșteri semnificative ale valorii coșului mediu s-au înregistrat pe categoriile Home & Garden, de la 480 lei în 2017 la 624 lei în 2018 și în cazul magazinelor online care comercializează articole pentru copii, de la aprox. 200 lei în 2017 la 275 lei în 2018.
În cazul produselor cosmetice și de îngrijire personală din categoria Beauty, valoarea medie a tranzacției a fost de 213 lei, în timp ce produsele din categoria Auto & Moto s-au vândut, în medie, cu 430 lei.
Pentru categoria Pet Shop, valoarea coșului mediu a fost de 203 lei, iar românii au cheltuit cel mai puțin în cazul produselor destinate adulților unde valoarea medie a tranzacției a fost de 178 lei.
Printre puținele categorii care au înregistrat o diminuare a valorii coșului mediu, se numără Fashion, de la 275 lei în 2017 la 222 lei în 2018, dar numărul de tranzacții a crescut semnificativ, verticala de Fashion fiind în prezent cea de a doua mare categorie de produse vândute online, după Electro-IT&C.
De altfel, reprezentanții marilor magazine online din România sunt de părere că segmentul de Fashion va deveni cea mai vândută categorie de produse în următorii ani detronând Electro-IT&C și fiind una din verticalele cu potențial uriaș de creștere.
În ceea ce privește rata medie de conversie, percepția generală în piață este că aceasta se situează în jurul valorii de 1%. Totuși, potrivit studiilor Omniconvert, rata de conversie variază de la o verticală la alta și, evident, ea poate fi mai mare în cazul magazinelor consacrate și mai mică în cazul magazinelor mai puțin cunoscute. Iată rata medie de conversie pe diferite categorii de produse (sursa: Omniconvert):
• Librării online: 2,7%
• Home & Garden: 1,33%
• Beauty: 1.21%
• Fashion: 1,07%
• Articole pentru copii: 1,05%
• Electro-IT&C: 1,03%
• Health: 0,77%
În campania de Black Friday din noiembrie 2018, românii au făcut cumpărături online de peste 250 de milioane de euro, în creștere cu aprox. 30% față de 2017, când valoarea se situa la puțin peste 200 de milioane de euro.
Vânzările de Black Friday au crescut semnificativ de la un an la altul dacă ne raportăm la valorile din anii trecuți, respectiv 130 milioane euro în 2016 și aprox. 100 milioane euro în 2015 – ceea ce demonstrează că notorietatea celui mai mare eveniment de reduceri din online-ul românesc a crescut considerabil în rândul românilor.
Potrivit studiilor eMAG, intenția de cumpărare a românilor de Black Friday Noiembrie crescuse de la 44% în 2017 la 51% în 2018, iar notorietatea evenimentului la nivel național a crescut și ea, de la 79% în 2017 la 88% în 2018.
La eMAG, vânzările înregistrate în ziua de Black Friday reprezintă 8-10% din volumul total al vânzărilor de pe parcursul întregului an (sursa: Iulian Stanciu, CEO eMAG).
De altfel, lunile noiembrie și decembrie cumulate, atunci când sunt cele mai multe campanii de reduceri din an și se înregistrează un volum mare de vânzări, reprezintă aprox. 40% din totalul vânzărilor de pe parcursul unui an, sunt de părere reprezentanții principalelor magazine online din România.