Astfel de informații – cred cu tărie – vă ajută chiar dacă nu sunteți direct interesați, adică nu vă ocupați de ceea ce îndeobște de numește vânzare online.
Căci, nu-i așa, românii despre care este vorba în studiul de mai jos sunt cei care ori vă cumpără produsele și serviciile, ori sunt prietenii sau vecinii voștri, ori sunt cei care, oricum o dai, sunt cetățeni ai acestei patrii și au același drept de vot, așa cum ai tu.
Așa că ar fi bine, zic, să înțelegi românul din cât de multe perspective se poate. Iar studiul de mai jos te ajută dintr-o anumită direcție, cum ar veni.
Ca să înțelegi mai bine contextul, vezi și următoarele informații:
Românii au făcut cumpărături online de peste 3,5 miliarde de Euro în 2018
80% din traficul magazinelor online din România este generat de telefoanele mobile
Ce nu le place românilor la cumpărăturile online
Care sunt categoriile de produse pe care le cumpără online românii
De ce 83% dintre români aleg să plătească ramburs, la livrare
15.000 de magazine online se bat pentru 11.7 milioane de internauți români
În mai 2018, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 914 respondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune. Studiul a avut loc pentru al doilea an consecutiv, după ce prima ediție s-a desfășurat în aprilie 2017 pe un eșantion de 1.012 respondenți.
Potrivit cercetării, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44% cât s-a înregistrat în 2017.
Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână).
Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în 2018 comparativ cu 2017.
Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare): produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.); produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.); biletele de avion și serviciile turistice (Travel); produsele pentru casă și decorațiuni; cărțile; cadourile și florile; biletele la spectacole și concerte; produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA) precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).
Ca și în 2017, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piață, care au prețuri cât mai mici și timpi de livrare cât mai scurți, aceștia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare.
Pe de altă parte, clienții magazinelor online se arată dispuși să cumpere mai des dacă:
• magazinele online ar publica cât mai vizibil prețul final al produselor și toate taxele sau eventualele costuri adiționale
• magazinele online și-ar respecta întocmai termenele de livrare și promisiunile făcute clienților
• magazinele online ar publica informații în timp real despre stocul produselor promovate pe site
În medie, un cumpărător online a făcut 9 achiziții pe parcursul anului 2018 – în creștere față de 2017, când media era de 8,7 achiziții și față de 2016, când cifra se situa la 8,4 achiziții/an sau 2015 când aceasta era de 8,2 achiziții/an.
Potrivit INS, segmentul de vârstă 16-34 de ani reprezintă cea mai activă categorie la shopping online, însumând 52,3% din totalul cumpărătorilor online.
În plus, studiul Kantar Millward Brown arată că 38% dintre români au făcut cumpărături online cel puțin o dată în ultimele 12 luni, cifra plasând România în fața altor țări unde procentele sunt mai mici: Grecia și Portugalia (36%), Italia (34%), Croația (29%) sau Bulgaria (26%).