Am găsit lipit pe capota de la mașină abțibildul ăsta. Și am zâmbit. Căci Hop Hooligans sunt printre preferații mei pe linie de bere artizanală. Dar apoi m-am gândit așa: cum aș fi reacționat dacă era un abțibild cu ultimul (să sperăm…) album Vali Vijelie? M-aș fi enervat, firește.
Ideea fiind, desigur, nu CU CE era abțibildul, ci DE CE să îl lipească cineva de mașină.
Moment în care vine următoarea întrebare: este o formă de marketing a celor de la Hop Hooligans (io mă cam îndoiesc, sincer) sau a pus-o cineva doar așa ca să lipească ceva pe o mașină aflată la întâmplare?
Ei bine – că aici am vrut să ajung cu discuția – trăim în lumea în care ambele forme de mai sus sunt marketing. Doar că una controlată de brand (ce este sigur este că Hop Hooligans a făcut abțibildele), iar cealaltă controlată de cei la care ajunge într-un fel sau altul (primit, cumpărat, găsit pe stradă etc.) o modalitate de marketing a brandului (abțibildul cu pricina).
Una din axiomele fundamentale ale social media (o repet mereu și mereu la workshopuri) este că orice se întâmplă în offline are imense șanse să ajungă în online. Cam cum fac io acum cu ce zic și cu poza asta. Asta nu ai cum să controlezi. Deloc.
Atunci când mai multe variabile de astea incontrolabile se pupă reciproc, se pot întâmpla multe nasoleli cu brandul. Care brand, săracul, n-avea nici cea mai mică intenție să se întâmple așa ceva.
Ce ai putea face ca brand?
Stimabilelor și stimabililor care vă ocupați de branduri, încercați din răsputeri să vă construiți cât de bine puteți amprenta digitală a brandului. Că pe aia o puteți controla. Singurul lucru pe care îl puteți controla la brandul vostru, de altfel.
Și, oricum, amprenta digitală odată construită (cât de bine se poate, după buget, resurse și uneori mic sau mare noroc), este aruncată pe piață, ca să îi zic așa. Iar piața ia brandul, îl mestecă, îl amușinează și uneori îl și consumă. Alteori îl dă de-o parte. Și de multe ori, mai ales în vremurile aste în care social media e la butoniera existențială a fiecăruia, îl și scuipă.
Cu cât amprenta digitală este construită mai bine, cu atât brandul scapă mai puțin șifonat din interacțiunea cu ”scuipătorii” din social media.
Ce înseamnă ”mai bine” când vine vorba despre construit amprenta digitală a unui brand? S-au scris cărți pe tema asta. Și ar mai fi loc. Dar, din punctul meu de vedere, există fix trei condiții sine qua non pentru o amprentă digitală construită cât mai bine:
Brandul să fie prezent pe piață
Cumva furculition, dar vaaaai cât de multe branduri nu înțeleg că piață acum nu înseamnă ce cred șefii brandului că înseamnă… Piață acum înseamnă acolo unde potențialul public al brandului tău se ”plimbă”. Fiecare rețea socială este o piață în sine. Căci există potențiali consumatori ai brandului tău, care se plimbă doar pe o singură rețea. În timp ce tu ești pe altele. Deci, bref, nu exiști ca brand pe acea piață.
Brandul să fie ori stelist, ori dinamovist
Faza cu să facem ceva să placă la toți este în zilele noastre (de fapt, mai ales în zilele noastre) perfect echivalent cu a nu place nimănui. Nu ai cum să targetezi toate publicurile. Este absolut imposibil. Nu ai cum să creezi conținut care să placă tuturor. Un conținut pentru un stelist nu are cum să placă unui dinamovist. Și invers. A-ți contura publicul țintă (după testări permanente) și a vorbi permanent DOAR cu el este vital pentru un brand.
Brandul să aloce resurse
Am io un incisiv masiv față de studiile de caz aspiraționale. Care mai mult strică decât ajută. Căci pentru fiecare poveste de succes cu un brand care nu a făcut mare lucru, dar a a avut mare succes (a dreaqu noroc cum îi alege mereu pe alții, nu pe noi…), există cam 87568 de branduri care este musai să aloce resurse. Căci piața concurențială de marketing însemna că tu ca brand te bați pe același public țintă cu alte branduri. Care alte branduri alocă resurse ca să ajung cât mai repede și cât mai bine la publicul ăla. Iar tu, care nu aloci resurse, nu prea ai cum să te bați cu ele.
Ce înseamnă resurse?
Foarte multe lucruri. Discuția este luuuuungă rău. Și pe tema asta s-au scris multe cărți. Și mai este loc. Dar eu, în nimicnicia mea de om care de 15 ani fac marketing digital și am văzut taaaaaaaare multe în ăst timp, încerc să simplific lucrurile. Întru ajutor. Chiar dacă, așa cum se întâmplă cu orice simplificare, forțez un pic lucrurile. Dar doar ca să fie de ajutor.
Dacă îmi dai un mail pe cristi@kooperativa.ro îți pot da un tabelaș cu cât costă amprentăa digitală a unui brand. Pe căprării. Cu sume aproximative. Ish. Căci, desigur, depinde. Doar că mie nu îmi place deloc răspunsul ăsta cu ”depinde”. De aceea dau sume clar. Mă rog, intervaluri de sume. Dar care-s orientative. Foarte orientative, pardon my French.
Pe scurt, e cam cum se vede mai jos. Dar dacă îmi dai mail îți dau pe fiecare serviciu în parte. Cu câteva info despre fiecare. Ca să îți faci o idee. Să te ajute. Cât de cât ideal.
Aia zic :)
1 thought on “Cum poate un brand să scape mai puțin șifonat din interacțiunea cu ”scuipătorii” din social media”
Hello Cristian,
M-ar ajuta tare mult tabelul tau pe căprării.
Astept cu drag emailul cu tabelul pe madalin.farc@gmail.com
P.S ti-am mai scris recent un mesaj tare fain si nu am primit nici un raspuns inapoi. O fi fost sarbatorile. Mi-ar parea bine sa primesc un raspuns.
An nou fericit!
Farc