Zilele trecute am fost în Cugir. Și, pentru că am auzit din întâmplare de Crama Ţelna, care-i cam la 1 oră jumate de condus de la Cugir, am zis că nu ar fi rău să trag o fugă până acolo (da, recunosc, sunt un păcătos bachic…).
Intru pe site. Și văd că ”sâmbăta şi duminica vizitele se fac pe bază de programare telefonică la numerele…”. Și sun la un număr de acolo. Îmi răspunde un domn. Și, pe scurt, îmi zice ceva de genul ”noi suntem în plină campanie (de recoltare, desigur – nota mea), ieri ne-am culcat la 1 noaptea și am vrea să ne odihnim azi”.
Faza asta cu un om care le face pe toate pentru un brand nu funcționează.
Că aici am vrut să te aduc.
Am văzut asta în toți ăștia 15 ani de când fac marketing și am intrat în contact cu jdemii de oameni de la branduri. Nu funcționează. Pentru că, atunci când faci de toate, este imposibil să le faci pe toate bine. Și, de regulă, la un moment dat, ceva crapă. Tocmai pentru că fix de acel lucru nu ai putut să te ocupi cum trebe. Pentru că aveai alte treburi, de regulă muuuuult mai importante.
În cazul Cramei Țelna, domnul de la telefon (care a vorbit frumos cu mine, să nu înțelegeți cumva că îi reproșez ceva, nici pe departe!) era -presupun – cineva care se ocupa de producție, din moment ce a zis că era în plină campanie. Dar, pentru că numărul dânsului era la contact pe site pentru programări, el se ocupă și de vizite. Și, probabil, se mai ocupă de încă multe lucruri acolo la cramă. Și nu are cum să le facă pe toate bine. Este imposibil.
Faptul că cei de la Crama Țelna au făcut pași corecți (e chiar corect făcut totul pe digital, am verificat înainte de a scrie aceste rânduri) este categoric de lăudat. Faptul că au magazin online este brici. Faptul că au dechis crama spre vizitare este iarăși foarte bine. Doar că, atunci când toate aceste moduri de a promova brandul nu se pupă cu realitatea din teren, se lasă cu oareșce gust amar.
O să cumpăr de pe siteul lor câteva butelcuțe să le testez. Dar mi-ar fi plăcut să mă duc acolo să simt feng shuiul locului. Ca să nu mai zic de faza că aș fi cumpărat de la fața locului muuuuult mai mult (mă știu, de fiecare dată când ajung într-o cramă rup norma la achiziție…).
Later edit: între timp, în timp ce scriam acest articol, mi-au venit butelcuțele. Cele trei comandate (din 5 în total existente pe site). Și, spre mare mea surpriză, găsesc în cutia cu care veniseră sticlele următorul mesaj, care zicea așa:
Dragă Cristian, dacă tot nu ai vizitat crama, sperăm măcar să îți placă gama! Lăsând gluma la o parte, îți mulțumim pentru feedbackul constructiv, îl apreciem. Ne pare rău că nu am fost la cramă când ai vrut să ne vizitezi, însă într-adevăr, așa cum ai spus și tu, suntem o cramă mică și nu avem pe cineva disponibil permanent pentru vizite. Sperăm să îți mai faci un drum prin zonă și pe viitor să ne vedem la ”butelcuță”, să povestim pe îndelete. Pentru a degusta gama completă, ți-am trimis și sortimentele Muscat Ottonel și Cuvee, sperăm să îți placă.
Mesajul se referea la feedbackul pe care îl dădusem pe Facebook când am zis cam ce zic aici în acest articol. Foarte faină reacție. Social media done right, cum se zice :) De aceea am și schimbat poza cu care ilustrez acest articol :))
Reacția lor este și un exemplu care arată ca partea de monitorizare digitală (componentă foarte importantă ca să fii pe fază despre cum se vorbește despre brandul tău) să se ”pupe” cu partea de marketing decizional, care să se pupe cu partea de distribuție și toate la un loc să se pupe cu o decizie strategică de management, care să ofere celorlalte, subordonate, să funcționeze corespunzător.
Cu atât mai mult cu cât văd că la Crama Țelna se pare că lumea chiar știe să își facă treaba cum trebuie și că sunt deschiși la cap, cu atât mai mult, deci, cred că feedbackul meu din acest articol nu are cum să pice chiar rău, zic.
Pe scurt, revenind la pățania mea cu tentativa ratată de a vizita crama, atunci când oferi potențialului client o potențială posiblitate de a ”gusta” cu adevărat brandul și din anumite cauze nu poate să se bucure de acea posibilitate, rămâne cu un gust amar.
Dacă nu poți ține acea promisiune din partea brandului, mai bine să nu o faci.
Tentația este mare pentru un brand să se arunce în cât mai multe direcții când vine vorba despre marketing. Doar că fiecare ”front” deschis înseamnă, practic, câte o promisiune făcută de respectivul brand în fața potențialilor clienți.
Să te bazezi pe ”să vină el, clientul, că apoi vedem noi cum o dregem” este un pariu super-riscant (am extins discuția, te-ai prins, nu vorbesc despre cazul punctual de la care am pornit). Uneori iese. Unora. Adică sigur că enervezi niște clienți care au picat fix pe perioada în care tu nu poți livra ce ai promis, dar sunt alții, mai mulți decât cei din prima categorie, de pe urma cărora obții beneficii. Problema vine când aceștia, cei mulți, nu sunt chiar așa de mulți…
De regulă antreprenorii la început de drum sunt în situația aceasta. De a încerca să facă singur jdemii de chestii. Și io am făcut asta la începuturi. În draci. Și, în afară de faptul că arzi repede, că te epuizezi într-un ritm infernal, nu prea îți iese mare lucru.
Cu mintea de acuma, eu îți recomand așa: stai tu cu tine la un pahar de vorbă și alege doar două modalități de promovare. Doar două. Atât. Și mergi pe ele duduind măcar pentru o perioadă de probă (3 luni, 6 luni, 1 an – depinde de tipul afacerii tale).
Concentrarea forțelor și resurselor tale în doar două direcții este muuuuult mai eficientă decât împrăștierea lor în 13 direcții.
Și nu doar concentrarea pe două direcții este mai eficientă, dar și analiza a ceea ce ai reușit să obții din acele două direcții. Înțelegi cu totul și cu totul altfel care dintre direcții este mai bună versus ce resurse ai investit când ai mai puține de analizat. Iar asta te ajută enorm ca să faci cuvenitele corecții de alocare de resurse într-o anumită direcție.
Dacă te ajută eu am făcut tabelul de mai jos cu cât te-ar putea costa o prezență decentă a brandului tău în mediul digital. Cu mențiunea că este de o aproximare atroce ce zic eu. Și că, din experiență o zic, există fix două categorii mari și late de reacții când văd tabelul cu pricina: 1. cei care zic ”uau, atât de mult costă...” și 2. cei care zic ”neeee, ăsta-i minimul de băgat!”. Caz clasic, practic, în care ambele categorii au dreptate :D
Te las cu tabelul. Și cu întrebarea: tu din care categorie faci parte? Și, desigur, dacă vrei să povestim mai multe, știu eu o agenție faină numită Kooperativa 2.0, cu 25 de profesioniști gata pregătiți să te ajute să îți optimizezi investițiile în digital :D
6 thoughts on “Faza cu un om care le face pe toate pentru un brand nu funcționează”
Maestre,
Cind aveti timp va rog sa ma sunati ref articolul Dvs.
Cu deoasebita stima,
Dan Savulescu – VINOZAURUL
Maestre, cu deosebită stimă vă invit să ziceți public chestiile pe care vreți să le ziceți, că doar nu ne ascundem după canistră, știți cum zic :))
Dacă o sa ajungeți la crama la Telna, veți fi impresionați de ospitalitatea celui care se ocupa te toate acolo, chiar dacă nu sunați înainte. Merita detour-ul.
Carmen
Valoarea de 350 de euro pentru crearea unui site cred ca este o suma mult prea mica, valabila poate doar pentru configurarea tehnica și un layout wp adaptat. Sa nu uitam și de contentul initial (imagine și text), plus contentul care trebuie creat periodic.
Ai fi surprins cati reactioneaza la suma asta cu ”aaaaa, mult, am io un baiat care imi face cu 100 de E”. De aceea am pus suma asta minima. Pentru un WP cat de cat sa functioneze e ok.
Întotdeauna exista „un băiat” (sau o fata) care fac orice cu 100 de e, și FB, și site, și Insta, dar ideea e sa înțeleagă oamenii ca nu asta e prețul la care și funcționează ceea ce primești.