Ca brand, când vrei să placi tuturor în social media, ajungi să nu placi nimănui cu adevărat

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.000 de abonați. Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise. Contact: cristi@kooperativa.ro

A venit la un moment dat la noi la agenție un antreprenor. Și, firesc și absolut necesar, l-am întrebat: care este publicul tău țintă. La care el, mirat de asemenea întrebare, a răspuns: ”Cum care? Toată lumea care o să cumpere de la mine”.

Apropo de publicul țintă, hai să povestim un pic despre recentul scandal părerologic despre anunțul de angajare al unei firme, cel cu moldovenii sunt exotici.

Umorul în social media e ca meciul Steaua – Dinamo. Când dă gol Steaua, dinamoviștilor le vine rău la stomac. Și invers.

Cam asta zic de fiecare dată în cursurile de social media. Către reprezentanții brandurilor. Căci una este să faci tu în calitate de persoană fizică o glumiță stelistă și să îți asumi că dinamoviștilor nu o să le placă deloc, și cu totul altceva înseamnă să faci gluma asta în calitate de brand.

În ambele cazuri, oricum, vorbim despre asumarea faptului că unora nu o să le placă gluma aia. Pentru că nu au simțul umorului, pentru că le-ai încălcat niște valori (despre care uneori tu nici măcar nu știai că există), pentru că s-au trezit cu fața la cearceaf, o grămăjoară cu moț de motive. Această asumare a unui anumit risc vine la pachet cu folosirea umorului în social media ca brand.

Cea mai sănătoasă abordare a chestiuni este, după umila mea părere, următoarea: să te decizi tu ca brand dacă faci glume pentru steliști sau pentru dinamoviști. Căci a face glume pentru ambele tabere este imposibil. Pur și simplu imposibil.

Altfel spus, să îți definești clar publicul țintă. Și să creezi conținut doar pentru acest public. Inclusiv glumele. Dacă faci asta, unul din efectele benefice pentru brandul tău va fi că, atunci când faci o glumă pentru steliști (publicul tău țintă) nu o să te mai agiți că dinamoviștii (care nu-s publicul tău țintă) o să te ia la 11 metri.

Pentru că – într-o logică strategică – nu te interesează ce zic cei care nu sunt publicul tău țintă. Adică, mă rog, te interesează cu titlul de inventar, ca să zic așa, dar nici într-un caz să te intereseze în asemenea măsură încât să îți schimbi strategia (pentru steliști, da?) sau tone of voice (dacă ai văzut că până acum a funcționat la steliștii tăi).

A plăcea la toată lumea înseamnă să nu placi nimănui cu adevărat. ”Nimănui” nu este un public țintă. Nici măcar ”toată lumea” nu este public țintă. Stelistul este public țintă. Dinamovistul este public țintă. Iar fiecare dintre ei nu este în niciun caz nimeni și nimănui. Ci cineva. Și nici măcar oricine.

Ah, dacă mă întrebi cum mi s-a părut gluma brandului cu moldovenii sunt exotici, îți zic: nicicum. Adică mie nu mi s-a părut glumă. Am dat din umeri și aia e. Dar, în același timp, am rămas uluit de interpretarea radicală pe care au dat-o alții. Care au acuzat anunțul de rasism. Ceea ce mi se pare uau, pur și simplu uau…

Și aici vine ce ziceam mai sus: cei care au reacționat dur la un astfel de anunț sunt dinamoviști? Adică ei nu fac parte din publicul țintă (stelist, da?) al brandului? Sau printre ei sunt și steliști, care au reacționat urât la un astfel de mesaj? Aceasta este întrebarea la care ar fi cât de cât ideal să (își) răspundă brandul cu pricina.

Aia zic.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

1 thought on “Ca brand, când vrei să placi tuturor în social media, ajungi să nu placi nimănui cu adevărat”

  1. Bun si gandul, si exemplul, si bancul (eu chiar ii apreciez umorul: daca accepti termeni ca banalitatea raului, de ce nu sa subscrii si la “exoticul” vecinului de dincolo de gard…). Eu una sunt ardeleanca si nu m-ar deranja ca acolo sa scrie “adelenii”. Astept sa apara si varianta asta, sau ce alta surpriza ni se pregateste…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5000 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)