Pe ce te bazezi când recomanzi un specialist?

I-am întrebat pe cei din comunitatea mea de pe Linkedin același lucru. Și iată ce a ieșit.

Ceea ce este foarte frumos din partea lor. Dar și din partea mea că am strâns așa oameni deștepți pe lângă mine, este? :D

Să analizăm un pic, totuși, opțiunile lor. În ordinea în care au ieșit.

Ai lucrat cu specialistul

Cumva furculition. În sensul că ar fi foarte greu pentru cineva cu un minimum de bun simț practic, ca să îi zic așa, să recomande pe cineva cu care nu a lucrat. În același timp, funcționează și regula ”recomand pentru că m-a ajutat”.

Altfel, dacă interacțiunea cu specialistul s-a soldat cu o nefăcută (pardon my French), n-ai cum să îl recomanzi. Mă rog, doar dacă vrei să îi faci un ”bine” celei sau celui căruia îl recomanzi pe specialistul ne-specialist :))

”E om fain”

Am introdus în sondaj această opțiune pentru că am auzit destul de des o astfel de caracterizare a unui specialist. Care m-a nedumerit. În sensul că, serios, faptul că mă simt excelent cu persoana respectivă la o bere și, deci, trag concluzia că e om fain, ce legătură are cu verdictul dacă este specialist sau nu? Că în mintea mea nu are nicio logică așa ceva…

Am o grămadă de tovarăși cu care ador să stau la o bere. Să povestim vrute și nevrute. Avioane stelare și împușcături mundene. Orice. Căci mă relaxează foarte tare. Dar pe unii dintre ei nu i-aș recomanda în plan profesional de nicio culoare. Pentru că, normal, prieteni și amici fiindu-mi, am încercat o anumită colaborare. Și nu a ieșit nimic. Din diverse pricini. Așa că mă rezum la berea aia cu ei și atât. Să rămânem măcar cu amiciția, să nu o stricăm și pe asta, zic.

M-am gândit dacă fix faptul că sunt simpatici la o bere, când se aplică alte reguli decât în profesie, îi face să dea anumite rateuri – că nu știu cum să le zic – atunci când avem treabă de făcut împreună. Nu știu ce să zic, nu am ajuns la o concluzie. Discuția este deschisă, desigur.

Bine, combinația câștigătoare este clar asta: specialistul este foarte bun, te-a ajutat și mai este și simpatic. Atunci nu doar că îl recomanzi, dar o faci și cu un anumit elan. Spre deosebire de, să zicem, specialistul care este foarte bun dar care pe linie de simpăticoșenie este un năzuros și un încruntat și pe alocuri ofticos :))

Specialiștii îl apreciază

Am fost un pic surprins că această opțiune a întrunit doar 4% din voturi. Căci spune tare mult despre imaginea ”specialiștilor” în rândul celor din comunitatea mea de pe Linkedin. Care, crede-mă, sunt oameni valabil grav. Inclusiv din punct de vedere profesional. Iar atunci când acești oameni au o asemenea percepție asupra noțiunii de ”specialist” ceva dă rău cu virgulă…

Sigur că este și o ironie implicită aici: specialiștii spun despre ”specialiști” că nu prea îi cred. Zic asta pentru că cei mai mulți dintre cei care au votat la sondaj sunt chiar specialiști pe meseria lor. Iar 4% este un procent atât de mic încât…

Sau, poate, nu este ironie. Ci frustrare. Frustrarea specialistului adevărat când vede că piața este inundată de așa numiți ”specialiști”. Auto-făcuți după niște căutări pe google. Cu diplome de pe internet. Luate în 3 săptămâni jumate. Sau or fi alte motive. Discuția, și în acest caz, rămâne deschisă.

Apare la TV, radio, presă

1%. Atât a luat opțiunea asta. Ceea ce nu este o surpriză. Explicația e complexă, vorba lui Dem Rădulescu. Multă lume nu mai consumă presa (ce o mai fi aia…). Sau nu mai au încredere în ea. Și nici în jurnaliști. Plus că, atunci când se mai uită la o emisiune sau mai citesc o revistă, pe cine văd pe acolo? Pe ”specialiștii” ăia care au luat doar 4% în sondaj.

În același timp, dacă ai deja un brand personal de specialist consolidat în mintea celor din publicul tău țintă, faptul că apari în presă te ajută. Dar NUMAI dacă deja ai brandul personal de specialist În același timp, dacă ai deja un brand personal de specialist consolidat în mintea celor din publicul tău țintă. Da, știu, am repetat fraza asta. Pentru că este extrem de importantă. În special cea cu publicul țintă al brandului tău personal.

Sigur că depinde și cum prestezi în acea emisiune sau în acel interviu. Căci văd mulți oameni care se aruncă în construcția de brand personal totalmente nepregătiți. Și, practic, atunci când se duc în niște emisiuni și dau o gherlă, au irosit o muniție importantă (de câte ori te invită cineva într-o emisiune?). Ba mai mult și-au făcut un deserviciu. Căci cei care au văzut prestația au încruntat un pic sprânceana. În plus, modul în care reacționezi la conținutul altora spune foarte mult despre tine ca profesionist, mare grijă la asta.

Tu câți specialiști ai recomandat în ultimul an?

Te las cu întrebarea asta. Așa, ca motiv de nițică gândire. Când stai tu cu tine. Ceea ce îți doresc așa cum dorești și tu binele unui prieten bun.

Aia zic :)

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)