Pentru început să ne uităm un pic la două dintre reacțiile de pe Linkedin la articolul meu ”Când nu acceptăm ce am fost, cum am putea fi împăcați cu ce suntem și cu ce vom fi?”.
Sunt activ la modul serios pe Linkedin chiar de când a apărut și varianta sa pe sistem de rețea socială, în 2017. Și în continuare, sudalma supremă a (autoasumaților) Linkediniști la adresa unui conținut este asta: e de FB, nu de Linkedin.
Ceea ce aduce în discuție chestiunea cu adaptarea conținutului pentru fiecare platformă socială în parte. Ceea ce este foarte important, uneori decisiv pentru succesul sau insuccesul respectivului conținut.
Căci a nu ști cum ticăie platforma respectivă este în imensa majoritatea a cazurilor echivalent cu semnarea unei sentințe definitive și irevocabile că mergi cu conținutul tău la locul de veșnică verdeață a conținuturilor. Ceea ce, în termeni de business, înseamnă beneficii zero barat.
A-ți adapta conținutul la fiecare platformă socială în parte înseamnă conținut diferit, de fapt, pentru fiecare platformă socială în parte. Chiar dacă adaptarea se face la nivel de formă, dacă vrei. Gen, pe Instagram pui video ăla la story în format vertical, pe FB îl pui orizontal, pe Tik Tok ai grijă să aibă nuș ce filtre la modă, pe Linkedin poate nu îl pui deloc etc.
Sigur, discuția este mult mai lungă aici și ține de un anumit feng shui pe care îl are fiecare rețea socială. De un anumit the new normal, care reprezintă un set de cutume care se schimbă constant. Spre exemplu, dacă pui acum mai mult de două htaguri pe FB, o parte din publicul mai premium (ce-o mai fi însemnând și asta) strâmbă din nas. Sau dacă pui pe Instagram fotografii pe orizontală (pe lat), exegeții acestei rețele te fac de telecomandă. Și tot așa. Dar, cum ziceam, discuția e lungă, nu o duce aici, nu-i momentul și nici rostul.
Așadar, adaptarea conținutului pentru regulile de funcționare pentru fiecare platformă în parte funcționează. Dar de cele mai multe ori este o condiție necesară, dar nu suficientă. Căci abia după ce ai bifat acest pas important, urmează adevărata muncă: să dibuiești ce conținut se potrivește publicului tău țintă. Iar aici munca devine și mai interesantă (a se citi foarte grea).
Care ia timp. Mult timp. De set-up corect al paginii sau al contului (ah, cât de multe se ratează pentru că nu se face acest pas teribil de important). De testare a tipurilor de conținut (text, video, foto, quizz, reel, story, poll, cu emoji sau nu, lung, scurt, mediu etc) pentru a vedea care este cel mai bun pentru publicul tău (care este ori stelist, ori dinamovist, ambele #NAreCum). De analiză a ceea ce ai testat. Apoi de ales cele mai bune modalități de acțiune. De alocat buget pentru ele. Și apoi, de multe ori, pentru că lumea digitală se schimbă teribil de repede, să te trezești că ești pus în situația de a relua întreg ciclul.
În plus, ca să se complice și mai tare lucrurile și așa deja super-complicate, pe lângă conținutul pe care îl faci pe conturile tale de brand, mai trebuie să ai în vedere și chestiunea de mai jos.
Ce spun despre tine reacțiile tale la conținutul altora
Jackie Bojor îmi reproșează că am pus conținut de FB pe Linkedin. Probabil pentru că în istoria sa de trial and errors în ceea ce privește cel mai bun conținut pe care să îl livreze publicului său țintă genul ăsta de remarcă funcționează. Sau, poate, pur și simplu valorile avatarului său de pe Linkedin (nu persoanei reale) nu se pupă cu genul acesta de conținut cum am pus eu, din care lipsește orice formă de excel sau de bolboroseală corporatistă.
În același timp, Ana Nicolescu spune că este cel mai fain articol de pe blogul meu. Probabil pentru că în istoria sa de trial and errors în ceea ce privește cel mai bun conținut pe care să îl livreze publicului său țintă genul ăsta de reacție funcționează. Sau, poate, pur și simplu valorile avatarului său de pe Linkedin (nu ale persoanei reale; deși în cazul Anei nu e cazul) se pupă foarte tare cu genul acesta de conținut cum am pus eu, din care lipsește orice formă de excel sau de bolboroseală corporatistă.
Căci, nu-i așa, atunci când îți creezi propriul conținut ții cont de anumite reguli (cum ar fi cea de mai sus cu forma filmului), de anumite obiective, te (auto)încorsetezi pe anumite calapoade, cum ar veni. Adică ești mai cu batista pe țambalul conținutului de pe propriul cont din social media.
Ei bine, de cele mai multe ori, când te duci să comentezi conținutul creat de alții, uiți de regulile pe care le respecți atunci când creezi propriul conținut. Sau, mai degrabă, evadezi din ele. Le revoci provizoriu. Le contești irefutabil. Și devii un comunicator totalmente diferit decât ești pe propriul cont.
Chestia asta, ruptura de percepție – sau cum să îi zic – îi derutează pe cei care sunt în comunitatea ta (ehe, și ce greu ți-a fost să îi aduni acolo…). Ei intră într-un soi de disonanță cognitivă. Și, de fiecare dată când pățesc asta, când văd că tu, ca brand, comunici într-un fel de contul tău și în cu totul alt fel când reacționezi la conținutul altora, de fiecare dată, zic, se mai depărtează un pic de tine, ca brand. Devin mai sceptici față de ceea ce le transmiți. Și, în cele din urmă, îți dau papucii 2.0.
Moment în care te invit să te uiți la cum am reacționat eu la cele două păreri. Și să îmi zici ce crezi despre asta.
Iar cel mai bun conținut pentru brandul tău este…
Urmărind în paralel cele două reacții, concluzia principală pe care încerc să ți-o induc fix ca un baros care se repede să spargă o spumă de bere este aceasta: faptul că persoana X are o strategie de conținut care funcționează nu înseamnă că toată lumea ar trebui să facă precum persoana X. Ba chiar e aberant să gândești așa.
Există un numitor comun, ca să îi zic așa, despre ceea ce ar fi indicat (nici măcar nu folosesc verbul ”a trebui”) să facă toți cei care încarcă conținut pe o platformă socială. Dar, odată acest pas bifat, depinde de fiecare brand ce conținut creează și cum merge mai departe din punct de vedere strategic.
În 15 ani de când fac marketing digital la nivel profesionist (a se citi: cu bugete mari și foarte mari), am învățat o regulă fundamentală (mă rog, o consecință-concluzie): ce se potrivește lui X în materie de conținut nu are nicio legătură cu ce se potrivește lui Y. Și nici cea mai mică legătură cu ce i se potrivește lui W. Despre H nici nu mai are rost să vorbim, desigur.
E greu să faci marketing digital cât de cât ideal? Foarte greu. Enorm de greu. Poate tocmai de aceea mulți încearcă, dar puțini reușesc cu adevărat. Nu poate. Sigur.
Aia zic.
1 thought on “Modul în care reacționezi la conținutul altora spune mai mult despre tine decât conținutul tău”
LinkedIn ajunge cumva… uite că nu știu ce exemplu să dau în materie de elitism prost înțeles. Am să las doar treaba asta mai jos, la care am reacționat. Să se blocheze, să se raporteze, să se ceva, nu se mai poate cu ăștia care pun pe platformă ceea ce cred EU că nu trebuie pus…
„Foarte multe persoane utilizează LinkedIn cumva invers…
În loc să se promoveze sau să promoveze oameni ce își caută noi roluri sau joburi, să se implice activ în campanii și să ofere ajutor, marginalizează oameni, crează materiale conflictuale și se dau în bărci ca să spun așa, pe munca altor persoane.
LinkedIn este o platformă în mare pentru #networking de calitate și căutare de noi roluri, promovarea muncii personale sau munca companiei și oferirea unor locuri de muncă.
Din moment ce intriga și falsa modestie, grandomania și minciuna își fac loc chiar și pe o astfel de platformă, persoanele respective ar trebui să fie blocate sau raportate.
Îmi este greu să cred că dintr-o platformă de genul acesta se poate face troacă și că există mai multe partajări sau comentarii la postări zeflemiste și atacatoare, față de comentarii la postări legate de muncă, joburi sau promovare personală.
Sper totuși ca persoanele care sunt aici să ajute și să vorbescă cu rost, nu vor cădea în sfera cealaltă.
Sunt multe persoane care chiar aduc lumina în viața celor ce caută material de calitate și oportunități și sper să rămână așa!”