Mesajul pandemiei pentru multe IMM: digitalizează-te sau riști să dispari

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro.

Notă: articol susținut de Vodafone, plecând de la acest studiu.

Uneori am impresia că multă lumea (și mă refer aici și la guvernanți, și la cetățeni, împreună) nu prea înțelege cât de importante sunt IMM pentru organismul economic și, implicit, prin efectele pe care le produce, social. Și chiar cultural (când o să se facă o analiza a surselor de venit pentru zona culturală, la pariu că o să fie o mare supriză contribuția IMM?). Și sportiv, dacă tot vorbim (la fel, o analiză pe sponsorii echipelor din mai multe sporturi ar scoate lejer în față contribuția acestui sector).

Hai să facem o comparație. Și să ne gândim la sistemul economic ca la un organism uman. În care, dacă guvernământul (în toate formele sale) ar fi capul, administrația ar fi sistemul nervos central, corporațiile ar fi organele, atunci IMM ar sistemul nervos periferic.

Ce se întâmplă când sistemul nervos periferic nu funcționează la parametri optimi într-un organism? Păi, organismul nu mai funcționează cum trebuie. Și, în diverse stadii, se instalează anumite paralizii ale organelor și membrelor.

Fix așa se întâmplă și în cazul organismului economic. Funcționarea deficitară a IMM duce la anumite disfuncționalități, chiar paralizii în anumite zone geografice (mai ales în cele sărace, dispariția unor IMM cauzează probleme sociale majore) sau în anumite domenii de activitate.

Sau, dintr-o altă perspectivă, relativ recentul caz al boicotării Facebook de vreo 50 de branduri internaționale mari, care au oprit pentru o perioadă bugetele de publicitate băgate în această rețea socială, ne arată cât de importante sunt companiile mici (celebra ”coadă lungă” – long tail) chiar și petru Facebook. Pentru că bugetele imense oprite (undeva în jur de 50 de miliarde de dolari) nu au însemnat mare lucru pentru gigantul Facebook. Pentru că bussinesul lor principal vine din zona această de IMM.

Lecția fundamentală a pandemiei pentru IMM

Până să vină nenorocirea cu pandemia, multe din discuțiile pe care le-am avut în calitate de consultant de marketing cu o mulțime de antreprenori sau de manageri de top au avut ca rezultat ceva de genul: da, știm că este nevoie să ne digitalizăm, dar încă nu putem, nu avem resurse, avem alte priorități etc.

Altfel spus, deși întreaga lume din jurul lor le dădea semne (uneori ultimatumuri!) că digitalizarea nu mai este o opțiune, ci o necesitate de grad zero pentru multe businessuri, ei tot amânau luarea acestei decizii strategice. Una dureroasă, grea, desigur. Dar cu atât mai necesară. Așa cum, de altfel, este orice decizie care îți schimbă masiv parametri de funcționare. Dar care, pe de altă parte, vine cu și multe beneficii.

Iar beneficiul principal cu care vine digitalizarea ține exact de lecția principală învățată de mulți antreprenori și manageri în pandemie:

Digitalizarea s-ar putea să fie cea care îți ține businessul în viață, când toate celelalte opțiuni nu mai există.

Ok, dar asta funcționează doar în pandemie, o să se termine și pandemia asta”, ai putea zice. Iar eu vin și îți zic: o să mai fi în viață, businessule, când se termină pandemia asta? Și vin și te mai întreb: dacă digitalizarea te-a ajutat în pandemie și te-a ținut în viață, chiar crezi că nu o să te ajute la modul corespunzător și chiar mai mult de atât într-o perioadă normală (în funcție de ce o să fie ”normalul” ăsta în următorii ani…)?

La întrebările aceastea ți-aș recomanda să te gândești. Măcar un pic. Cât să îți pui ordine în gânduri. Și să realizezi că, printre alte atât de multe decizii importante pe care le ai de luat, trebuie luată și aceasta legată de digitalizare. Pentru că, de multe ori (de cele mai multe ori, din ce în ce mai mult), este una de viață și de moarte pentru business.

Ah, încă ceva: să nu cumva să crezi că a digitaliza afacerea înseamnă a ”băga internet” în companie. Căci a echivala așa ceva cu procesul de digitalizare seamănă cu a echivala spuma de la bere cu berea în sine :) Adică este o condiție necesară (fără internet, cum să te digitalizezi?), dar nu suficientă (toată lumea din România are internet beton, deci ai reușit doar să ajungi la același nivel cu toată lumea).

Uite studiul despre digitalizarea IMM realizat de Vodafone pe baza răspunsurilor a reprezentanților a 1.200 de companii mici și medii din mai multe țări europene, în luna iulie, adică în plină pandemie. De fapt, eu îți dau câteva concluzii. Ideal ar fi să citești studiul integral.

  • 57% dintre companiile mici și medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei;
  • 35% dintre IMM-uri au indicat faptul că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii și veniturilor;
  • 73% au declarat că au întâmpinat dificultăți cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii; 
  • 51% au spus că au avut dificultăți să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;
  • 38% dintre companiile mici și medii au spus că au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire;
  • 29% au indicat costul investițiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări.

Cum poate statul ajuta IMM

Mergând pe comparația cu organismul uman de mai sus, îți recomand să te uiți și la secțiunea din studiul citat, în care se prezintă o serie de bune practici la nivelul mai multor țări.

Politicile guvernamentale care au jucat un rol important în pandemia, permițând IMM-urilor să rămână reziliente în timpul crizei au fost acestea: acces gratuit sau la costuri reduse la instrumente și servicii digitale; granturi și vouchere; resurse informaționale online; programe de training și sprijin direct.

Cercetarea arată în continuare că guvernele naționale trebuie să țină seama de provocările cu care se confruntă companiile mici și mijlocii în procesul de digitalizare și ar trebui să adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care:

  • să abordeze decalajele în ceea ce privește disponibilitatea instrumentelor și tehnologiilor necesare pentru digitalizare, și anume conectivitate de mare viteză și instrumente și servicii digitale adecvate. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici și mijlocii, acest cadru ar trebui să urmărească creșterea accesului per ansamblu și în rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini adoptarea conectivității de mare viteză, reducând astfel barierele în calea continuării digitalizării;
  • să ofere vouchere flexibile, subvenții sau credite fiscale pentru investiții digitale, astfel încât IMM-urile să aibă capacitatea de a găsi soluții pe baza nevoilor lor individuale; și
  • să ofere măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghișeu unic, accesibil, care să ofere îndrumări și instruire specifice pentru sectoarele cheie.
Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

3 thoughts on “Mesajul pandemiei pentru multe IMM: digitalizează-te sau riști să dispari”

  1. Este esential sa constientizam ca traim intr-o lume care este intr-un plin proces de schimbare; sunt schimbari care o data ce trecem prin ele, sunt irerversibile. Cei care isi inchipuie ca dupa terminarea pandemiei lucrurile vor arata la fel ca inainte de pandemie, acesti oameni traiesc o mare iluzie. Cine nu se adapteaza acum, va disparea inevitabil.

  2. Sunt curios ce se va intampla dupa ce trece cu totul aceasta pandemie, daca raman lectiile invatate sau ne intoarcem la vechile obiceiuri. Cred ca raspunsul depinde de cat de lunga va fi aceasta perioada. Sper sa prindem macar digitalizarea administratiei publice, atat cat se poate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)