Știai că există consultanți pe energie plătiți exclusiv pe bază de succes și in baza rezultatelor?

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro.

Pe Remus Hîrceagă l-am cunoscut la recomandarea doamnei mele. Care mi-a spus că este super-profesionist și că o să avem multe subiecte de discutat. Așa că m-am întâlnit cu el. Și mi-am dat seama că doamna mea a avut dreptate. Din nou :D

Chiar am avut ce povesti cu Remus. Multe. Nu le amintesc aici căci nu este nici locul, nici momentul. Dar tot îți spun despre faza din titlu. Pentru că la Remus am auzit-o prima dată.

Consultanță pe energie plătită doar dacă îți aduce rezultate. Adică economii. Și încă alte beneficii, despre care afli mai jos. Asta face Remus. Prin intermediul unei metode validate și răs-validate dincolo.

Bine, dacă ar fi să despicăm firul în patru (cam cum am făcut eu în articolul ”Cât te costă când nu te costă nimic în business”), sigur că ceva te costă în colaborarea cu Remus: timpul tău. Care poate însemna înn total 4 întâlniri fizice sau virtuale (kick off, prezentare Raport Situație, de Opțiuni, Implementare). ROI-ul pe ora este fabulos, având în vedere ca în majoritatea cazurilor cifrele economiilor pe energie încep cu cinci zerouri.

Așa, ca flow, în prima întâlnire Remus îți pune întrebări și ia notițe undeva la 3 sau 3 ore. După care începe el să facă ce știe el să facă pentru a-ți aduce beneficiile. Și îl plătești doar dacă beneficiile respective se văd în rapoartele financiare. Dacă nu, nu îl plătești.

Mie mi se pare foarte tare metoda asta. Și cred că s-ar putea să te ajute și pe tine. De aceea am făcut interviul de mai jos. Ca să afli mai multe. Și, dacă te interesează, poți să îl contactezi pe Remus pe adresa rhirceaga@expensereduction.com.


Remus Hîrceagă – Energy Guy :D

Cristian China-Birta: Cateva cuvinte despre profesionistul domn Hirceaga si un pic mai multe despre omul Remus :D

Remus Hîrceagă: Profesional, imi place sa cred ca sunt „Energy Guy”, avand in vedere ca am trecut prin toate domeniile si pozitiile relevante in acest domeniu incepand din 1996. De la agent de vanzari la CEO, atat in mediul de afaceri corporatist (Board Member OMV Romania) cat si antreprenorial (Fondator, Actionar si CEO  al Tiriac Energy).

Acum fac Coaching in domeniul Energiei sub toate formele acesteia, Electricitate, Gaz, LPG, Combustibil, Statii Carburant, Bitum sau alte produse speciale, atat  prin intermediul unui parteneriat cu Expense Reduction Analysts Europe (ERA) dar si prin cadrul altor proiecte.

Investesc de asemenea in solutii eficiente in domeniul energiei (de exemplu proiectul de statii fara personal amplasate in in parcarile retailer-ilor) si cred mult in viitorul Punctelor de Mobilitate si conceptul de DIY (do it yourself).

Despre omul Remus pot sa-ti spun ca sunt crestin ortodox si familist convins, cam tot ce fac in plan personal are o mai mare sau mica legatura cu asta. Indiferent ca este vorba despre sport, hobby-uri sau alte activitati care ma definesc, incerc cu toata determinarea sa le leg de ce este important pentru mine, de scopurile mele si sa le combin cat pot de mult.

Daca doresc sa fac sport aleg sa fac antrenamente de kickboxing cu fiul meu, sa schiez cu familia, sau sa ma dau cu bicicleta cu ei in padure. Daca doresc sa cant la chitara, incerc sa o fac cat mai des acompaniat de fiul meu la tobe, iar daca am chef de o tura cu motocicleta o fac cat de des posibil cu sotia sau unul dintre fii mei in spate sau impreuna cu prietenii apropriati.

Consider extraordinar sa combin lucrurile pe care le fac cu placere impreuna cu cei dragi mie, ascultatul unei carti bune impreuna cu alergatul sau alergatul impreuna cu prieteni apropriati, cititul ascultand o muzica buna sau meditatul plimbandu-ma in natura.

Alegerile pe care le fac in acest sens ma implinesc, ma tin in flux si ma fac sa ma simt ca umblu pe calea aleasa, traindu-mi viata constient si prezent prin intermediul valorilor mele. Sa fiu mereu in priza, sa ma bucur de tot ce este frumos in jurul meu, concentrandu-mi atentia doar pe lucrurile pe care le pot schimba, cu o atitudine de umilinta si empatie fata de cei din jur.

Imi place sa impartasesc experientele mele cu ceilalti (la un pahar de vin bun J), cred in dezvoltarea personala permanenta si consider Actiunea mult mai importanta decat cunostiintele pe care le detinem, cel mai simplu pas in trecerea de la dorinta la indeplinirea obiectivelor alese.

Unii ar putea zice ca modelul de business pe care il propui suna prea frumos ca sa fie adevarat. Explica-mi ca la unul care nu pricepe nimic: cum adica platesc doar daca economisesc in urma sfaturilor tale? Adica, dincolo de banii pe care ii ”salveaza” o companie, ce inseamna in contextul mai mare al zilelor in care traim?

Aici raspunsul este foarte complex avand in vedere gama vasta de actiuni ce pot fi intreprinse. O sa dau cateva dintre cele mai elocvente exemple.

Diminuarea costului pe Mwh in cazul electricitatii sau gazului, a discountului pe care-l poti avea pe litru de carburant sau a tonei de bitum. Asta se face relativ „simplu” din contractarea volumelor mai mari, expertizei sau networking-ului pe care il am in domeniul energiei.

Dar acesta este doar varful aisbergului. Aici se adauga adevaratele roade ale suportului unui #smartenergycoach. Si are legatura cu economii semnificative de costuri care vin din interventii Smart in procese, hedging-uri, Capex nerambursabil, Opex, diminuarea atat a costul energiei consumate dar si cantitatii consumate.

Iar pentru asta este nevoie, pe langa expertiza, de increderea clientului si multa munca, exclusiv facuta de catre #smartenergycoach, platita doar in momentul in care banii economisiti sunt in contul clientului.

Mai concret, in schimbul unor solutii testate in industrie de consultanti pe un anumit domeniu, eu imi asum responsabilitatea implementarii si implicit plata serviciilor prestate de mine dupa ce economiile reale sunt realizate si in contul clientilor.

Sunt platit exclusiv pe baza de succes si in baza rezultatelor, a valorii adaugate livrate in contul clientului.

Energia este un domeniu foarte viu si fiecare moment este important in obiectivul de a atinge performanta maxima.

Pe langa aspectul financiar important pe care companiile si directorii executivi le cauta, implicatiile pozitive sunt foarte multe. In primul rand gandeste-te ca orice investitie in folosirea energiei regenerabile are un impact enorm in poluarea planetei.

Sa consideram ca avem un retailer care investeste in celule fotovoltaice instalate pe magazinele sale sau dublam numarul eolienelor in Romania sau o ferma de animale foloseste  biogazul in producerea de energie electrica sau 60,000 de case isi instaleaza fotovoltaice pe acoperisuri.

Nu doresc sa intru in detalii referitoare la cifre, sunt multe programe in derulare (inclusiv cu fonduri nerambursabile), dar insist asupra acestor capacitati noi de productie a Energiei Regenerabila. Imagineaza-ti ca toate aceasta energie practic inlocuieste (simplist vorbind) energia produsa din carbune sau hidrocarburi care polueaza. Adica „insanatosesti” planeta!

Bineinteles ca procesul este mult mai complex, dar la final cam despre asta este vorba. Si asta este responsabilitatea noastra a tuturor, indiferent ca suntem C-level in corporatii, antreprenori, angajati sau simpli cetateni.

Cum îți dai seama că poți ajuta o companie astfel încât la final să obțină rezultatele dorite?

Imediat dupa ce sunt in masura sa compar asteptarile companiei/Boardului cu situatia lor actuala. Procedural vorbind, dupa ce redactez Raportul de Situatie care imi ofera radiografia reala si actuala a categoriilor de costuri pe care compania doreste sa le analizez.

Ce înseamnă Smart Energy Coaching și la ce ajută

Te rog sa imi explici mai pe indelete conceptul de #smartenergycoaching pe care-l folosesti. Nu de alta, dar am un pi de alergie, asa, la conceptul asta de coach, e plina piata de unii care isi spun asa, dar nu prea sunt…

„Smart” cred ca este un cuvant care vorbeste de la sine, are mare legatura atat cu setarea obiectivelor de tip S.M.A.R.T , dar si cu clientii care aleg sa lucreze cu mine pe business sau life coaching, clienti care aleg sa plateasca exclusiv pentru valoare adaugata reala. Si le multumesc si ii felicit pentru asta!

„Energy” are legatura cu energia sub diversele ei forme. Poate fi Electricitate obtinuta din parcurile eoliene sau fotovoltaice, consumul de gaz al unei fabrici, amprenta de carbon a afacerii, benzina din masina personala, elasticitatea bitumului din mixturile asfaltice ori starea emotionala sau de flux pe care o avem la un moment.

„Coaching”-ul are mare legatura cu abordarea mea si asta cred ca ma diferentiaza fata de consultanti, apropo de datul de sfaturi de care intrebai. Chiar daca ma consider un expert in domeniile in care activez, coaching-ul nu se bazeaza pe informatii ci se desfasoara in zona relationarii.

Consultantii tind sa prescrie solutii, „comerciale” standard, deja testate. De la consultanti clientii se asteapta sa dea raspunsuri si solutii. Aici este marea diferenta.

Coachii nu dau solutii si nu dau raspunsuri, ci prin expertiza si falicitare, isi ajuta clientii sa-si gaseasca singuri solutiile in directa concordanta cu obiectivele lor de business sau personale, ce isi doresc si mai ales ce aleg sa faca cu viata lor profesionala si/sau personala. Coaching-ul este personalizat si preocupat de nevoile organizatiei sau individului.

Dar intrebare ta cred ca se refera in mod special la activitatea mea ca si Senior Energy Partener la Expense Reduction Analysts (ERA), chiar  daca abordarea aceasta o am si in cadrul celorlalte activitati pe care le desfasor.

Practic daca nu identificam un beneficiu cuantificabil si masurabil nu platesti ca si client. In cazul ERA, cu acest paragraf practic incepe draftul de contract. No savings, no fee! Si este cat se poate de real.

Daca ar fi să te ”oblig” să alegi trei categorii de clienti care crezi ca ar putea beneficia de consultanta pe care o oferi, care ar fi?

  • Industria Prelucratoare
  • Logistica
  • Constructiile

Uneori orgoliul managerilor este mai presus de profitabilitatea companiei

Cum vezi tu acest domeniu în România și care crezi că sunt schimbările care ne-ar putea duce într-o direcție mai bună?

Vad acest domeniu de mare viitor. Si asta pentru ca suntem la inceput si avem nevoie! Oriunde in lumea civilizata o companie care se respecta lucreaza cu o firma de genul ERA. Daca ai informatii si o perspectiva gratuita despre anumite categorii de costuri de la persoane conectate ombilical la o anumita industrie, este absurd sa nu te folosesti de ele.

La noi este totul la inceput, si chiar daca la inceput totul este complicat, exista piata din plin si asta reprezinta o mare oportunitate. Schimbarea cea mai importanta care ne-ar duce spre o directie mai buna este sa intelegem ca indiferent de pozitia pe care o avem (CEO, CFO, COO, Director Achizitii, Anteprenor, Angajat, Expert, etc.) nu detinem adevarul absolut. Iar acest suport extern poate sa genereze Extra Profit semnificativ prin reduceri de preturi, diminuare cantitate energie necesara sau Opex, interventie eficiente in procese ori infuzie de Capex sau Credit furnizor.

Oricat de multe am sti, in fiecare domeniu exista experti care pot ajuta, intotdeauna se poate mai bine, iar daca acestia fac si toata munca, isi asuma responsabilitatea implementarii solutiei si sunt platiti exclusiv la succes, de ce n-as apela la serviciile lor? Ce pierd? Nimic. No saving, No fee!

Dar vezi tu, cateodata orgoliul este mai presus de profitabilitatea companiei. Oricum ar fi, la un moment dat vom realiza ca popor ca avem nevoie de #smartenergycoachi si in business nu numai atunci cand ne rupem piciorul la schi! Atunci nu mergem la medicul de familie, ci apelam direct la medicul ortoped avand toata increderea ca are cunostiintele necesare de a ne rezolva problema in cel mai eficient mod posibil.

Care crezi că sunt cele mai mari provocări din acest domeniu?

Prima provocare este schimbarea perceptiei unui smartenergycoach. Practic piata este plina de tot feluri de consultanti (inclusiv asa numitii big4), consilieri, si freelanceri care ofera retete miraculoase, testate pe alti clienti intr-un anumit domeniu si pe care ti le vand ca solutii universale la preturi piperate, fara sa-si asume practic nimic.

Multi clienti au trecut prin asta, de acea nivelul de incredere pe acest gen de servicii este destul redus, circula si acea vorba ca vine consultantul sa-ti vanda solutia perfecta si pleaca cu ceasul tau de la mana :)) Nu este cazul cand vorbim de #smartenergycoaching, noi ne asumam 100% implementarea, adica nu putem trisa sub nici o forma. No Saving, No fee!

A doua provocare este confundarea optimizarii de costuri cu procesul de licitatii. Licitatia poate obtine preturi mai bune, intr-un context dat si e un instrument important al departamentelor de achizitii.

Problema apare in combinatie cu volatilitatea pietei in domeniul energiei. Contractele pe termen mediu, lung cu preturile competitive se obtin greu. E o mare diferenta intre o licitatie de papetarie sau curatenie versus o licitatie pentru gaz, electricitate sau combustibil. Iar cu cat doresti sa fie mai simplu, sau sigur, pretul contractat este mai mare, pentru ca acesta va contine toate riscurile unei piete complexe care vibreaza in fiecare secunda.

Iar aici aparem noi, smartenergycoachii care tinem lucrurile in frau, bineinteles pentru cei care au incredere in noi ca sa putem facem asta. Iar beneficiile suculente se impart ca intre parteneri, win/win!

A treia provocare este legata de lipsa transparentei in procesarea datelor, chiar daca semnam acorduri de confidentialitate complete si secretul profesional reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte ale propozitiei noastre de valoare. Corporatiile nu doresc sa se „deschida” decat greu si cu aprobari „de sus” iar antreprenorii nu doresc de multe ori sa ofere informatii de companie, le considera de mute ori „secret files”.

A patra provocare este legata de lipsa interesului managerilor la nivel de decizie in legatura cu aceste servicii. Paradoxal, Net Income-ul (Extra Profit-ul lor mai concret), adica banii actionarilor,  ar trebui sa reprezinte cel mai important obiectiv pentru ei, dar de multe ori din pacate zona de confort sau Ego-ul distrug toate oportunitatile evidente. Sunt multe de facut pe aceata tema.

A cincea provocare este legata de faptul ca rezultatele noastre sunt interpretate (in special de managerii de achizitii) sau persoanele responsabile de acele categorii de costuri, ca fiind in detrimentul lor. Adica succesul nostru (desi este comun si facut impreuna cu ei) este interpretat ca un insucces al lor. Eforturile noastre se completeaza, nu se concureaza.

A sasea provocare are legatura cu cultura noastra si ma refer in special la faptul ca in general noi romanii le cam stim pe toate. Si daca le stim pe toate, de ce sa impartim reducerile de costuri (pe care le fac altii J) cu ei? Nu mai bine luam noi tot potul? Poate ca da, doar ca vorbim despre un pot inexistent.

Acei bani pe care nu doriti sa-i impartiti cu #smartenergycoachii, ii platiti in acest moment in plus furnizorilor vostri. Este un mare paradox care se intampla. Suna cam asa: Iti obtin de la furnizorul tau 100 euro in plus, ii impartim ca partenerii? Raspunsul de obicei este nu, incerc sa-i obtin eu pe toti ca sa nu-ti dau tie nimic!

Idea de win/win nu functioneaza inca foarte bine la noi, de cele mai multe ori s-a ramas la optiunea „sa moara vecinul sa-i iau capra”. Pana la un anumit punct se poate folosi aceasta abordare, doar ca in momentul in care ne dorim sa obtinem informatii si evaluari despre cum stam cu inima, alegem sa mergem la un medic cardiolog, nu de familie.

Cred ca asta se va intampla si in business, daca dorim sa optimizam cheltuielile de energie, ne adresam unui #smartenergycoach. Iar daca el face toata munca si este platit doar la succes, cred ca e o afacere buna.

No Saving, No Fee! Si win/win. Intotdeauna.

Daca ar fi sa imi fac un plan pe 20 de ani (nu-i specialitatea mea, dar zic si eu :D) si as apela la tine sa imi spui la ce sa ma pregatesc, cum o sa fie atunci din perspectiva energetica, ce mi-ai zice? La ce sa ma astept?

Aici as insista pe doua directii, una de business si una personala. Din punct de vedere business, te-as incuraja inca de pe acum sa incerci sa obtii preturi mai bune la energie, prin apartenenta la un pool de parteneri si sa negociati preturile la un volum mai mare pentru a obtine un pret mai mic (asta pentru ca firmele exista ca sa produca EBITDA, iar costurile reprezinta o parte importanta din aceasta).

Apeleaza la un #smartenergycoach care te poate indruma cum sa diminuezi costurile dar si cum poti interveni in procesele pe care le ai in companie pentru a diminua la minim cantitatea de energie pe care o consumi. Iar cu cat mai multa economie regenerabila consumi, cu atat mai bine!

Acceseaza toate fondurile puse la dispozitie de autoritati pentru a investi in producerea energiei regenerabile. Pretul energiei obtinute din combustibil fosil si hidrocarburi va fi din ce in ce mai scump, certificatele de CO2 vor creste vertiginos, trebuie sa fii pregatit.

In plan personal foloseste aceasi abordare si incearca sa economisesti cat mai multa energie. Inchide lumina la baie daca nu esti acolo sau izoleaza-ti casa cat ma bine cu putinta. Orice mic efort ajuta, impreuna suntem foarte multi, situatia nu este deloc roza in momentul de fata. Iar daca nu tratam cu seriozitate inca de azi acest aspect, s-ar putea ca in 20 de ani sa fim intr-o mini era glaciara (worst case scenario…).

rhirceaga@expensereduction.com
Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

3 thoughts on “Știai că există consultanți pe energie plătiți exclusiv pe bază de succes și in baza rezultatelor?”

  1. Deși ideea este buna în esențe, are câteva hibe.
    Pe partea de energie lipsesc cunoștințele de detaliu asupra pieței, cunoștințe pe care activitățile pe care vreti sa le prestati au nevoie.
    Ceea ce măsurați dvs acolo pentru a putea sa fiți plătiți este foarte subiectiv. De exemplul prețul energiei: de unde știu ca un preț mai mic de energie obținut de voi nu este rezultatul unor schimbări de fundamente în piață cu impact asupra prețului angro și nu rezultatul unei tehnici de negociere?
    Paradigma ca voi obține un preț mai mic pentru volume mari NU se mai aplica la energie. Dar deh, va lăsam sa va convingeți.
    Ideea de a uni mai mulți cumpărători pentru a găsi un preț mai mic la furnizori nu este rea, dar nu se aplica cu succesul estimat de dvs pentru energie…

    1. Nici o abordare nu este perfecta, important este ca functioneaza in lume, inclusiv in Romania cu mare succes. Aceasta este realitatea incontestabila.
      Cunostiintele despre energie exista, va rog sa-mi spuneti concret la ce „cunostinte in detaliu” va referiti pentru a fi in masura sa va raspund.
      Atata timp cat economia reprezinta diferenta dintre pretul solutiei implementate si cel de baza de la care pornim, agreate cu clientul, restul e matematica. Mai sigur decat bani in contul clientului, nu stiu ce poate fi.
      Va respect parerea referitor la volum, dar contraziceti toate o axioma importanta din business. In locul dumneavoastra as mai reflecta.
      Daca aveti un buget de energie pe care doriti sa-l optimizati, va rog contactati-ma in privat pentru a clarifica subiectul si de ce nu, a face economii impreuna.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)