Cât te costă când nu te costă nimic în business

Ți se pare surprinzător ce zic în titlu? Cum adică să te coste ceva ce nu te costă nimic?! Ei bine, dacă până acum nu te-ai prins că totul costă, indiferent de cât de nimic este, hai să îți spun eu de ce zic ce zic.

Și o să luăm zona de consultanță. Pentru că, spre deosebire de – să zicem – o fabrică de piulițe, o companie de consultanță nu are nimic palpabil, fizic, nimic de ținut pe stoc. Drept pentru care e cu atât mai greu să înțelegi ce îți vinde, de fapt, un consultant.

Hai să îți spun direct ce cred eu că este un consultant bun pentru tine. Orice fel de consultant.

Consultantul este cel care te ajută să iei la pilă în minus sau cu plus variabilele din zona sa de expertiză, care au legătură cu businessul tău.

Rolul consultantului este să îți anuleze cât mai multe din variabilele care ar putea să te afecteze negativ și să eficientizeze cât mai bine variabilele care ar putea să te afecteze pozitiv.

Atenție: vorbim aici despre variabilele ce țin de domeniul de expertiză a consultantului.

Mai direct spus, dacă eu sunt consultant de social media și îmi vrei expertiza pentru realizarea unei strategii de lansare a unui produs nou, variabilele despre care ziceam mai sus țin doar de zona de social media, care este zona mea de expertiză.

Pentru că, practic, eu nu am de unde să știu ce variabile sunt în zona de producție. Sau în cea de desfacere. Sau în cea de structură a prețului.

Cum îți dai seama dacă ai nevoie de consultant sau nu

Cea mai bună modalitate prin care poți să îți dai seama dacă un consultant îți aduce plus-valoare sau nu este să îți pui întrebarea dacă fără acel consultant ai putea face chiar tu treaba cu pricina.

Dacă răspunsul este ”nu, singur nu mă descurc”, atunci cel mai probabil că ai nevoie de un consultant, care să te ajute cu variabilele pe chestiunea în cauză.

Dacă răspunsul este ”da”, îți urez mult succes. Cu sfatul să îți realizezi setupul care să te ajute să înțelegi ce ai făcut și să îți bugetezi și timpul pe care îl consumi tu făcând ceea ce ai decis că poți tu face în locul consultantului.

Apropo de bugetat timpul propriu, știu că unii ridicați sprânceana și ziceți că nu aveți cum să faceți asta. Ba da, aveți cum.

Cum calculezi cât te costă să faci tu ce face consultantul

Dacă ești angajat, calculul este foarte simplu: calculează câte ore lucrezi pe lună și împarte-le la salariul net.

Adică, par egzamplă, dacă lucrezi 150 de ore pe lună și ai un salariu de 800 de Euro, se cheamă că tu ai un cost orar de 5,3 Euro. Net.

Costul acesta de 5,3 Euro pe oră să îl bugetezi când te ocupi tu singur de ceea ce ar putea face un consultant în locul tău.

Adică, să zicem, dacă îți ia 20 de ore să gestionezi o campanie cu influenceri, costurile pornesc nu de la 0, cum ai crede (”mă ocup eu, nu costă nimic!”), ci de la 106 Euro.

Și mai trebuie să calculezi ceva: costurile de oportunitate. Care sunt cel puțin cam cât ai calculat că este costul tău per total campanie, adică cel puțin 106 Euro.

Cel puțin! Căci aceste costuri de oportunitate înseamnă (grosso modo, desigur) câți bani ai fi putut face în loc să faci munca pe care ar fi putut-o face un consultant.

Așa că, practic, adevăratele tale costuri (în scenariul de mai sus) încep de la vreo 200 de Euro, nu de la 0, cum ai crede (”mă ocup eu, nu costă nimic!”).

Evident, cu cât salariul tău este mai mare, costurile astea, pe care tu inițial le credeai 0, sunt mai mari.

Căci, nu-i așa, și dacă rupi norma cum nu o mai rupe nimeni pe tarlaua întreprinderii la care prestezi, oricum nu poți sări de un anumit număr de ore muncite, așa că aceste costuri despre care nu știai până acum cresc la modul corespunzător.

Dacă ești antreprenor, calculul despre cât te costă când nu te costă nimic se face (aproximativ) după cum îți spun mai jos (părerea mea, desigur).

În cazul în care ești un antreprenor care oferă deja consultanță, este mai ușor.

Ai un fee orar de, să zicem, 50 de Euro, apoi ăsta-i costul pe care să îl bugetezi atunci când zici că te ocupi tu, și nu consultantul.

Dacă vrei să obiectezi și să zici ”ok, dar ăia 50 de Euro îi iau io ca un consultant pe o zonă în care am expertiză, nu am cum să echivalez suma asta când mă bag într-o zonă în care nu mă pricep”, ai avea dreptate. Dar nu până la capăt.

Căci eu am zis 50 de Euro pe oră fără să calculez costurile de oportunitate. Am rotunjit, deci. Iar tu, ca antreprenor, știi deja (presupun, sper din suflet…) că aceste costuri de oportunitate sunt de multe ori ucigătoare.

Făcând altceva decât ceea ce reprezintă cu adevărat sufletului businessului tău nu faci de cele mai multe ori decât să te îndrepți spre cei 90% din antreprenorii români care nu reușesc…

Dacă ai un business care nu oferă consultanță, chestiunea e mai complicată ca să îți stabilești acel fee orar, pe care să îl bugetezi în activitatea pe care vrei tu să o faci, în loc să o externalizezi unui consultant.

Recomandarea mea este următoare: imaginează-ți că vine un client și îți cere ceva total inedit, ceva ce nu ai mai livrat până acum. Care înseamnă să îți pui mintea un pic la contribuție și să vii cu un preț, în a cărui structură intră tot felul de parametri.

Și acum imaginează-ți că activitatea pe care vrei tu să o faci în loc să o externalizezi către un consultant este o astfel de solicitare.

Și calculează că, să zicem, dacă această activitare este un ”produs” care costă 20 de parametri (cei pe care îi folosești în businessul tău ca să construiești prețul), aia e, ai costul orar, practic.

Sigur, nu este o soluție ață-n vinclu. Ci una orientativă. Dar măcar este ceva. Față de situația în care zici ”nu costă nimic pentru că mă ocup eu”. Ceea ce este o minciunică gogonățică.

Una care, în timp, s-ar putea să te coste businessul.

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

18 thoughts on “Cât te costă când nu te costă nimic în business”

  1. Exact. Exact asa am gresit eu acum 2 ani.
    Am zis in 2016-2017 sa intru in lumea blogingului si vlogingului pe nisa Home Improvements dar nu aveam habar de programare sau editari video si nici nu doream sa afectez bugetul familiei.
    Avand 3 copiii am zis hai ca pot si singura. Cum sa nu poata Helenita?
    M-am ambitionat sa invat cum se face un blog, categorii, teme, bla, bla ,bla. Invatam noaptea, ziua aplicam pe fuga atunci cand prindeam 15 minute de timp liber.
    Am pierdut peste 6 luni. Da, am reusit să fac ceva insă am pierdut timp valoros in care puteam sa imi cresc mult mai mult conceptul.
    Da, stiu ca un blog se poate face in cateva ore dar acum prefer sa platesc si sa cresc asa cum imi doresc. Avem in noi ambitia se a spune sigur ca pot, eu pot orice dar…. e mai bine sa iti iei ajutoare daca vrei o treaba de calitate. Oare m-oi fi copt la minte?Hmm…
    Helenita
    acasacumami.ro

    1. Mulțumesc pentru confirmare :) Am putea pune perioada asta de care zici la perioada de învățare. Și să o echivalăm cu niște costuri de învățare. Pe care, dacă poți să le plătești, este bine, pentru că înveți mult pe pielea ta. Doar că, de cele mai multe ori, sunt niște costuri imense, de fapt, dacă le calculăm după cum zic eu în articol :)

  2. China multam pentru articol. Da asa este. Eu mi-am asumat ca voi face eu mai ales fiindca imi doream sa si invat. Poate de aceea nu am crescut blogul si nu am marit numarul de followers dar mi-a fost de ajutor sa inteleg ce am de facut si mi-a placut sa invat ce ar trebui facut. Nu sunt eu specialist cum esti tu si nici nu mi-ampropus asta, dar ma folosesc de tot ce am invatat pentru contracte pe care am reusit sa le semnez.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.