Hai că o zic din start: o să cumpărăm în continuare de la Vivre. Mă rog, mai mult doamna mea. Care oricum făcea asta. Și o să o facă în continuare. Căci acest articol nu este în niciun caz să dau cu barda 2.0 în acest brand. Care va rămâne cu noi și de acum înainte, cum ziceam.
Ce vreau eu să fac este să discutăm un pic mai jos pe două chestiuni: 1. cât de important este într-o relație de afiliere să știe cât mai bine fiecare parte care sunt condițiile celeilalte părți (celebra fază cu ”I agree” fără să citești) 2. anumite ciudățenii juridice, care nu prea par în regulă, explic mai jos toată tărășenia.
Pe scurt, speța este așa: doamna mea a făcut trei comenzi de valoare mare la Vivre pentru mobilarea biroului firmei la care s-a angajat de curând. Și a făcut comenzile de pe un link de-al meu de afiliere. Iar Vivre a refuzat să îmi dea comisioanele pentru aceste vânzări. Pe motiv că doamna este soția mea.
Redau mai jos răspunsul lor.
Pentru ca noi credem in afiliere si valoarea pe care un astfel de program o poate aduce business-ului dorim sa tratam relatia de la Business la Business nu ca o relatie de cashback. Pe parcursul anilor in care am colaborat, nu au existat astfel de situatii in care sa fie respinse comisioanele pentru comenzile generate prin intermediul programului nostru, asa cum probabil stiti si cum se poate si verifica. Aceasta este o situatie aparte.
Insa, ne-am uitat un pic peste cifre: – Anul acesta au fost generate 4 comenzi / comisioane dintre care 3 apar a fi de tipul cashback. – Anul trecut zero comisioane / comenzi generate. Ne pare intr-adevar rau ca nu va putem avea ca partener in misiunea noastra de a creste afilierea dincolo de o relatie de tip cashback, la una de tipul B2B.
Suplimentare: motivul pentru care noi am ales sa nu incurajam cashback-ul in afiliere este acela ca nu vedem care ar fi plusul de valoare adus. Avem in programul nostru de afiliere parteneri care sunt specialisti in coordonarea programelor de tip cashback, de exemplu: Bonusway, Cashclub. Nu am aduce plus valoare sa le facem concurenta.
Moment în care apar mai multe întrebări
De unde știu cei de la Vivre că doamna este soția mea? Și nu mă refer aici la faptul că numele nostru special de familie China-Birta este un mare indiciu. Că puteam să ne numim Popescu Maria și Popescu Ion. Întrebarea vine pe linie de GDPR, dacă vrei. Adică, serios, pe baza a ce documente și a ce legislații știe Vivre că doamna este soția mea?
Până la ce grad de rudenie se duce această opreliște? Căci în TOS la Vivre scrie doar asta: pentru generarea de comisioane în baza comenzilor proprii sau prin plasarea comenzilor pentru client de catre afiliat. Mie mi-e foarte neclar… Adică se încadreză un membru al familiei în această categorie? Și, dacă da, verișoara de gradul II poate să cumpere sau nu? Ce înseamnă ”familie” pentru cei de la Vivre?
Așa, ca idee, alte magazine nu au nicio problemă cu o astfel de practică. Adică nici măcar dacă fac eu personal de pe linkul meu de afiliere comanda. Plătesc fără nicio problemă comisionul. Pentru că îi interesează vânzarea. Cashback sau nu, aia e, pentru ei vânzarea contează.
Nu mă interesează neapărat comisioanele alea. Deși mi-aș fi cumpărat niște navete de bere din banii ăia, desigur :D Mă interesează principiul. Care, tradus, ar fi că membrii familiei tale nu au voie să cumpere de pe linkurile tale de afiliere. Și care, odată învățat și de alții care se ocupă cu afilierea, să tragă învățămintele cuvenite.
Ah, de ce a comandat doamna mea de pe un link de afiliere de-al meu? Păi, te întreb eu: de ce să nu facă asta? Căci, până la urmă, cam asta-i discuția. Vorba aia, principiu de drept: ce nu-i interzis, este permis, știi cum zic.
Ce zice specialistul
L-am întrebat pe Bogdan Manolea, co-fondator Trusted.ro, despre situația în cauză. Iată răspunsul său. Pe care îl redau fix așa cum l-am primit, fără să fi modificat nicio virgulă.
Relația dintre un afiliat și un magazin este reglementată pur contractual – deci, de principiu, cam orice se poate pune acolo, dacă ambele părți sunt de acord. Asta dacă nu este stabilit altceva printre o lege. Sigur că, în practică, magazinul este cel care stabilește condițiile (sau împreună cu platforma de afiliere), iar afiliatul doar decide dacă le acceptă sau nu.
Am mai văzut și dispoziții în astfel de contracte că „nu vor fi acceptate comenzile puse de afiliat și familia sa.” În cel mai bun caz este o idee proastă, pentru a fi eufemistic, din motive de date personale. Asta pentru că ar presupune că vei verifica toate datele persoanelor care fac comenzi pe site-ul tău pentru a identifica o potențială încălcare contractuală – și deci, pe GDPR, va trebui puricată de întrebări cum ar fi:
Care este temeiul legal care ii permite unui magazin online sa prelucreze datele personale din comanda în acest scop – adică depistarea unor nereguli contractuale (nu legale) dintre magazin și afiliat? Când se face? cum? și când se șterg datele când nu mai sunt necesare pentru această prelucrare? Vei cere afiliatului sa își declare familia, ca să fii sigur ca nu greșești? Ai scris toate acestea în politica de confidențialitate? Ai informat și afiliatul de această prelucrare?
Ultimele întrebări sunt mai degrabă retorico/amuzante – am văzut sute de politici de confidențialitate de magazine online (mai ales la Competiția GPeC) și ar fi prima oara când as vedea un astfel de text.
Există și soluții inofensive cu același rezultat – dacă chiar magazinul nu dorește să accepte afiliați mici, ar putea să limiteze acest aspect prin aspecte care nu privesc datele personale, cum ar putea să fie numărul minim de comenzi trimise într-o perioadă de timp.
Tu ce părere ai?
Cam acestea sunt informațiile despre speța în cauză. Cu răspunsul Vivre. Cu părerea specialistului.
Și acum vine întrebarea mea pentru tine: tu ce părere ai? E ok să nu plătească Vivre aceste comisioane? Cum ți se pare faza cu membrii familiei nu au voie să cumpere de pe linkul tău de afiliere? Și, mai ales, cum se stabilește un magazin online din punct de vedere legal cine și cum face parte din familie?
Aia zic :)
Later edit: interesantă și discuția în comentariile de pe Facebook, pe care o redau mai jos.
11 thoughts on “Are sau nu are dreptate Vivre că nu mi-a plătit comisionul de afiliere?”
Cei care nu dadeau click pe linkuri de afiliere inainte, ca sa nu cumva sa se imbogateasca bloggerii pe spatele lor, cel pretios, au ajuns acum la clienti si fac politici d-astea dupa ureche. E atat de simplu, sa nu faci tu avere
Sunt de parere ca Vivre nu are dreptate. Nu mai pui ca produsele au fost cumparate oricum pentru firma si nu pentru voi.
Cu politici de genul Vivre are mai mult de suferit dpdv al imaginii si nu scuteste cine stie ce bani refuzand sa ofere comisionul.
1. E ok să nu plătească Vivre aceste comisioane?
Nu e ok, probabil ca Vivre in cazul asta e o persoana care nu se descurca foarte bine cu sistemul de afiliere.
2. Cum ți se pare faza cu membrii familiei nu au voie să cumpere de pe linkul tău de afiliere?
Ilegala si imorala, pentru ca nu e vorba de un premiu, unde e logic sa nu participe membrii familiei comunicatorului, ca sa zic asa. A fost o cheltuiala din partea sotiei tale (un client Vivre ca oricare altul), care merita inapoi ”zeciuiala biblica” spre afiliatul care a comunicat campania.
3. Și, mai ales, cum se stabilește un magazin online din punct de vedere legal cine și cum face parte din familie?
Nu ar trebui sa stabileasca, ar fi too much – si iata ca a fost, in cazul vostru. E un soi de discriminare online.
Nu are dreptate.
Dar poate este doar parerea mea subiectiva de afiliat.
Problema nu este singulara si eu cred ca multe conditii (unele lipsite de logica) impuse de advertiseri in TOS afiliatilor ar trebui triate mult mai puternic de retea.
Se pare ca uneori ne e greu sa spunem „nu”…
E clară nesimțire din partea vivre, despre care știam că au o imagine bună în domeniul afilierii în care oricum mereu advertiserii și-au bătut joc de afiliați. Cert este că eram tentat să încerc promovarea lor, dar după experiența relatată am mari îndoieli în legătură cu seriozitatea lor așa că nu mă mai grăbesc să o fac.
Regula asta s-ar schimba daca nu ati mai colabora cu advertiserii care fac asta si le-ati spune ca asta e motivul. Parerea mea e ca advertiserii ar trebui sa plateasca orice comision, chiar si pentru contul propriu, dar multi nu se gandesc pe termen lung: pacalesti o data afiliatul dar ala n-o sa mai cumpere de la tine, sau cumpara si e multumit sa fie tratat asa…
Nu e ok ca Vivre sa nu plateasca comisionul.
Merite o reclamatie oficiala in legatura cu GDPR-ul si trebuie facuti sa plateasca pentru ca NESIMTIREA trebuie sanctionata.
Nu cred ca este ok. GDPR, legal, nu este stipulat in contractul cu ei, nici in termeni, nici nu e ok sa se investigheze familia cuiva etc. Sunt niste practici foarte dubioase si cine are astfel de practici cu afiliatii cu siguranta are si cu clientii si cu angajatii etc. Clar nu as fi clientul lor si sugestia ar fi sa nu mai fiti nici voi clientul lor. Exista alternative pe piata, concurenta este sanatoasa si mai cerne din aceste practici. Piata si clientii ar fi cazul sa taxeze aceste practici, poate se mai educa si brandurile sa fie etici.
Nu a citit nimeni randul in care spui ca in 2 aniiii ai 4 comenzi din care 3 sunt ale tale. :))))
Reiau- patru comenzi in doi ani. Practic 0.16 comenzi pe luna adica de fapt doar 0.04 comenzi din care nu se stie daca nu sunt produse tot pt tine.
Mie mi se pare super decenta argumentarea refuzului din partea lor.
Traiasca #erainfluencerilor
Și unde scrie în regulamentul lor că de la x vânzări în jos nu îți mai dau comision? Îmi dați, vă rog, paragraful unde scrie asta? Că io l-am căutat. Și nu l-am găsit.
Cât despre miștoul cu htagagul, ce să mai zic, nu mai zic nimic. Ați zis dumneavoastră destul despre cum gândiți și cum vă raportați la ceilalți.
O viață cât mai serenă vă doresc.
teoretic da… practic nu
Eu fiind vivre, interesul meu e sa vand si atat !
Atata timp cat nu imi dai gaura singur in bugetul de marketing, nu ma intereseaza cine si de unde comanda.