Nu schimba ceva până nu înțelegi acel ceva

Cam așa am putea rezuma, pe scurt, principiul gardului lui Chesterton. Și care – tradus în mintea mea de posesor de buletin de Vitangeles – ar fi cam așa: faptul că nu înțelegi un lucru nu înseamnă că acel lucru nu te-ar putea ajuta; dar, dacă dai la o parte acel lucru înainte de a-l înțelege, apoi garantat 100% ți-ai mermelit șansa ca acel lucru să te ajute.

De ce gard? Pentru că așa a zis Chesterton (în 1929, dacă interesează pe cineva), cum de ce?! Cică: dacă vezi un gard peste drum și habar nu ai de ce și pentru ce este construit, nu te apuca să îl dărâmi înainte de a înțelege care-i duma cu el.

Poate pe tine te enervează gardul că nu vezi orizontul de el. Sau că are o culoare care îți repugnă. Și ai vrea să îl dărâmi. Dar astea-s subiectivismele tale în legătură cu gardul. Dacă, înainte de a lua barosul să dai gardului decisiva, ai încerca să înțelegi de ce și pentru ce există, s-ar putea să afli că e pus acolo ca să nu vină porcii mistreți în zonă. Sau, poate, are rol de antifonare (ziceam că trece un drum foarte traficat prin zonă).

Ideea – te-ai prins, trag decisiv nădejdea – este că atunci când strici un lucru pentru că n-ai înțeles care-i faza cu el, s-ar putea să strici mult mai mult decât lucrul în sine. Iar consecințele neprevăzute ale gestului tău să fie muuuuuuult mai mari decât ai fi anticipat.

Bine, dacă despicăm firu-n paișpe am putea rezema gardul lui Chesterton și mai tare și să vorbim despre second-order thinking (habar nu am cum s-ar putea traduce să sune bine în română). Care zice ceva de genul: nu doar la consecințele dărâmării gardului e musai să ne gândim, ci și la concesințele acestor consecințe.

Dar asta într-un alt episod. Poate.

Aia zic :)

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.