Ca să fii creativ, ai nevoie să bifezi trei chestiuni.
Chestiunea 1. Experiență vastă, dar profundă pentru domeniul în care vrei să o arzi cu creativitate.
Altfel nu se poate. Mă rog, așa zice Adam Grant în cartea ”Originalii”. Că n-ai cum să ieși la înaintare cu ceva creativ dacă nu știi foarte bine plaja pe care creativitatea ta trebe să nască. Să ai acea experiență care să fie baza pentru frișca numită creativitate.
Chestiunea 2. Dacă ești receptiv la artă, ești mai creativ decât neartalienii (pardon my French).
Asta s-a văzut foarte tare, statistic vorbind, la laureații Nobel. Care cam toți aveau o aplecare acută înspre artă. La ce ajută asta? Cică reușești să vezi cu alți ochi domeniul la care te pricepi.
Cum ar veni Galileo Galilei. Care a văzut pentru prima oară munții de pe lună. Și asta nu pentru că avea el cel mai tare telescop (asta este o vrăjeală istorică, și alții aveau telescoape beton pe vremea aia). Ci pentru că pasiunea sa pentru clarobscur (un stil de pictură în care Caravaggio a rupt) l-a ajutat să interpreteze altfel petelea alea negre de pe Lună.
Chestiunea 3. Lucrul cu și în alte culturi bagă gaz pe focul creativității.
Adam Grant aduce în carte mai mult exemple care să îi ilustreze teza asta (sau cum să îi zic). Bine, nu că ar fi fost necesar. Adică se vede cu ochiul liber de la poștă (cum ar zice un patagonez ajuns din greșeală în Poplaca).
Chiar și tu ai simțit că, imediat ce ai muncit cât de cât într-o altă cultură (că e țară, că e cultură organizațională, că e cartier cultural etc.), cum ai văzut cu alți ochi aceeași chestiune. Pe care înainte o vedeai doar cu ochiii propriei culturi, ca să zic așa…
Cam așa zice musiu Grant în cartea ”Originalii”. Zice el mai multe. Dar asta mi s-a părut că te-ar putea ajuta. Cu o condiție: să înțelegi că el înțelege prin creativitate ceea ce Edward de Bono numea creativitate serioasă. Adică cea care trebuie să producă efecte.
Cum ar fi creativitatea în business. Sau în cercetare. Sau în orice alt domeniu în care creativitatea înseamnă o resursă care produce anumite beneficii. Spre deosbirea de creativitatea artistică. Aia a artiștilor. Care vine când vrea inspirația să vină. Și care este foarte faină, clar, o iubim atroce, fiecare în felul nostru. Și ne bucură teribilă. Doar că nu ține cont de cashflow.
În business asta s-ar traduce cam așa: dacă nu ești creativ până joi la 14.30, închidem șandramaua și plecăm acasă. Sau poate doar tu pleci, noi mai rămânem.
Aia zic.
#AflateDinCarti #RaftulLuiChinezu
3 thoughts on “Cele trei chestiuni de care ai nevoie ca să fii creativ”
Felicitari pentru aceasta concluzie interesanta si informativa! Esti un creator foarte talentat si cu o gandire profunda. Aceste chestiuni pe care le-ai mentionat sunt foarte importante si acest articol este un foarte bun punct de plecare pentru oricine incearca sa isi dezvolte creativitatea. Este un articol minunat si te felicit pentru cunostintele tale despre productia creativa.
Corect! Sunt de acord cu cele spuse. Ar fi bine să le priceapă și alții…
Interesantă perspectiva :)