Pe bune. Nu îi mai asculta pe toți consultanții, pe toți coacii și pe toți auto-proclamații guru. Care te certă că nu ai alocat măcar un 5% din cifra de afaceri pentru marketing (apropo, data viitoare când îți mai zice unul asta, întrebă-l tu pe el câți bani bagă el în marketing, știi cum zic).
Că de ce nu faci PR. Că de ce nu faci PPC. Că de ce nu faci SEO. Că de ce nu faci gestionarea ca lumea de conturi social media, nu așa pe urecheală. Că de ce nu cumperi și niște panouri, dacă e. Pe scurt, te ceartă.
Dar ce știu eu? Serios, ce știu? Ei propovăduiesc marketingul pentru că din asta trăiesc. Din a propovădui marketingul. Și din bugetele pe care tu și cei care îi ascultă le alocă pe diferite căprării de marketing, fură și ei câte o feliuță. Așa că nu îi asculta.
Chiar nu ai nevoie de marketing. Doar vezi și auzi în jur de nu știu câți care au reușit fără să facă marketing. Deloc. Cărora pur și simplu li s-a întâmplat să aibă succes. Să le iasă businessul. Păi, ce, tu ai ciungă-n păr sau cum? Ție de ce să nu ți se întâmple așa ceva? Să ai noroc. Să îți iasă fără să bagi nici măcar un leuț de bănuț în marketing.
Chiar nu ai nevoie de marketing. Pentru că o să ți se întâmple de la sine, este? Pentru că o să ai succes cu afacerea doar pentru că ea, afacerea, există, da? Și pentru că tu, șefa sau șeful la afacere, ai decis că se poate și fără marketing, ok?
Singura problema este că s-ar putea să ți-o furi dacă gândești așa. Căci statisticile ne arată adevărul irefutabil: pentru unul care reușește că a avut noroc în viața și în business, sunt alții 99 care nu au avut norocul ăsta. Și care, ca să reușească în business (dar uneori și în viață), au trebuit să bage bani în marketing. Sau să închidă și să facă altceva. În business. Dar și în viață.
Dar, și așa, chiar nu este nevoie de marketing. Până este nevoie. Până când realizezi că ești una sau unul din cei 99. Cărora norocul nu le-a bătut în financiare. Cărora succesul nu s-a intromisionat acerb în bilanț. Cărora nu le mai rămâne altceva de făcut decât să muncească, să investească, inclusiv în marketing.
Și iote cum s-ar putea ca măcar unii din consultanții, coacii sau auto-proclamații guru de marketing să aibă oareșce dreptate. Pe ici pe colo, prin părțile esențiale, desigur.
Aia zic.
PS Ar fi culmea să scriu atâta cearceaf despre marketing și să nu îmi promovez masterclassul de marketing digital.
În care afli pe scurt (pe foarte scurt…) cu ce se mănâncă fiecare componentă a marketingului digital. Și cam cât ar costa să le faci pe fiecare în parte. Și la ce te ajută.
Masterclass pe care îl cumperi pe viață. Și te poți uita la el când vrei tu. La ce vrei tu, la oricare din cele 23 de lecții video. Sutele de oameni care l-au urmărit deja spun că nu fac degeaba umbră internetului :)