5 tipuri de oameni care-i vorbesc de rău pe influenceri

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.000 de abonați. Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise. Contact: cristi@kooperativa.ro

Am vrut să scriu acest articol nu cu nu știu ce intenții moralizatoare. Deși, desigur, orice astfel de încercare clasificatorie, ca să îi zic așa, conține în sine un soi de verdict. Măcar un puiuț, așa. Vorba aia, oameni suntem, chiar dacă unii nu până la capăt :D

Dar ideea era să îți zic cum văd eu lucrurile pe linia asta. Și, dacă te regăsești în una din categoriile de mai jos, poate să îți dau un pic de gândit. Nu mult. Cât să fie mai bine să nu fie la fel de rău :)

Să purcedem la drum, deci. Iată cele 5 categorii de oameni care-i vorbesc de rău pe influenceri.

Cei care au avut interacțiuni de business cu anumiți influenceri, care au mers prost

Se întâmplă. Destul de des, de fapt. Adică antreprenori sau oameni de la branduri, chiar freelanceri în anumite cazuri. Care au încercat să facă niște campanii cu influenceri. Și, neavând experiență în domeniu, au luat anumite decizii nu chiar inspirate. Legate de alegerea influencerilor. De gestionarea relației cu ei (contactarea, contractarea, brieful, monitorizarea campaniei). Sau pur și simplu au nimerit niște influenceri în zile mai proaste (zic și io…).

Ideea este că au avut o interacțiune nașpa cu CÂȚIVA Influenceri. Și pornind de aici generalizează că toți influencerii sunt așa. Ceea ce, evident, este o eroare. Din multe puncte de vedere. Unul din acestea fiind că, așa cum se întâmplă uneori, când mai bagă o fisă și își fac curaj să mai facă o campanie cu influenceri dar și apelează la o agenție sau la un specialist măcar pe linie de consultanță, în 80% din cazuri acea campanie le iese. Sau cel puțin nu sfârșește la fel de prost ca prima.

Cei care nu au avut interacțiuni de business cu influenceri, dar știu personal pe câțiva și îi consideră niște mufloni răzgâiați

Cel mai enervant caz din această categorie este pentru mine ce i s-a întâmplat unui amic. Om care nu are nicio legătură cu zona de marketing și nici cea mai mică legătură cu influencer marketing. Ei bine, legătura s-a produs brusc și în cel mai prost mod cu putință în momentul în care amicul meu a aflat că fosta sa prietenă (pe care încă o mai iubește în secret) are un nou iubit: un influencer. Destul de celebru.

A fost de ajuns. Din acel moment, pentru amicul meu toți influenceri sunt nașpa. Toți. Fără excepție. Oricât am încercat să îi explic că nu-i așa. A refuzat orice argumente (apropo de următoarea categorie de oameni). Pentru că, având în vedere ”lentila” emoțională prin care privea chestiunea în cauză, blindajul său la orice tip de argumente era impenetrabil.

Sigur, exemplul meu este unul extrem. Dar ai înțeles, trag nădejde, ce am vrut să zic. Și în cazul acestei categorii avem de-a face cu o eroare de apreciere. Ca să nu îi zic mai rău. Căci nu poți porni de la un singur caz de măr (care ți se pare ție) putred și să zici că toată livada e cu viermi.

Sau, mă rog, poți. Dar asta spune mai multe despre tine, nu despre livadă.

Cei care urmăresc fenomenul influencer marketing, dar își selectează din ce urmăresc doar informațiile care să le confirme părerea proastă despre influenceri

Pentru mine asta este categoria cea mai fascinantă, ca să îi zic așa. Adică oameni care nu au interacționat direct deloc cu influencerii. Deci nu se regăsesc în cele două categorii de mai sus. Dar nici nu sunt dintre cei pe care îi descriu în cele două categorii de mai jos.

Sunt cei care se documentează. Cel puțin într-o anumită măsură. Și chiar au informații despre influencer marketing. Măcar de bază. Și nici nu sunt foarte aprigi în aprecieri. Adică nu folosesc invective, nu sunt răi, nu folosesc cuvinte mari. Altfel spus, pentru neinițiați ar putea părea chiar specialiști în domeniu.

Doar că nu sunt. Căci ei folosesc (de regulă) bruma de cunoștințe despre influenceri ca să le scoată în evidență defectele. Părțile rele. Oferă studii de caz în care influencerii au dat-o de gard. Aleg doar declarațiile unor influenceri care să le argumenteze ”cauza” și să le servească obiectivul de a arăta că nu e bine în zona de influencer marketing.

Sunt, dacă vrei, cei care nu mint. Dar care nu spun adevărul în totalitate. Iar adevărul nespus până la capăt poate fi de multe ori una din cele mai mari minciuni.

Fascinantă categoria asta, cum ziceam. De fiecare dată când prind pe cineva cu un astfel de profil, am o discuție lungă. Și, spre cinstea lor, cei mai mulți dintre ei reacționează pozitiv. În sensul că acceptă argumentele mele și bagă la cap. Sau asta lasă să arate, mă rog…

Cei care nu știu absolut nimic despre influenceri, dar tot îi vorbesc de rău

Ehe, îi știi. Îi vezi în fiecare zi. Sunt mult prea mulți și de prea multe ori. Sunt cei din categoria care, deși nu știu absolut nimic despre genetică, ei totuși ”știu”. Și își exprimă părerea ferm și irefutabil. Sunt specialiști și în aeromodelism, în traforaj viteză și, desigur, #fanidemici de neurochirurgie. Ei știu, pur și simplu știu. Tot.

Așa că, evident, a ști totul despre mărunta șleahtă a influencerilor este un fel de pregătire mentală înainte de micul dejun pentru ei. Deși nu au vorbit în viața lor cu un influencer. Deși nu au încercat nici măcar juma de milimetru să se documenteze. Măcar așa din respect pentru ei înșiși.

De prisos să ne pierdem vremea cu ei. Mai degrabă încerci să convingi un bolovan că este petunie decât să încerci să scoți pe cineva din categoria asta din limitările pe care și le-a auto-impus. Am încercat, crede-mă, ani de zile. Și este pur și simplu mult prea consumatoare de resurse această intenție. Cu rezultate aproape de zero.

Alți influenceri

Nicio surpriză aici. Evident că și în tagma asta a influencerilor se întâmplă ce se întâmplă în orice tagmă, organizație, cartier, crâșmă, fabrică sau incintă: dacă se adună cel puțin două persoane, începe bârfa despre oricine altcineva.

Așa și cu influencerii. Se vorbesc de rău unii pe alții. Nu toți, desigur. Dar mulți pe mulți. Din motive ce țin de concurența pe piață. De invidie. De ”s-a băgat și mi-a luat contractul”. De ”cu maimuțărelile alea ne strică piața”. De ”ăla-i bătrân, să plece și să ne lase pe noi ăștia tineri”. Tot felul de motive. Care mai de care mai șugubețe. Ca să nu le zic altfel.

Vorba aia, în ciuda zvonurilor, și influencerii sunt oameni, deci bârfesc :D

PS Sper că nu ai înțeles din acest articol că fac o pledoarie pro-influenceri. Nici pe departe. Căci, având în vedere că profesez în domeniul influencer marketing de 15 ani, chiar știu foarte bine piața. Și, evident, există și influenceri absolut cretini. Niște mizerii de oameni. Dar există și influenceri foarte buni. Niște minunați. Iar între aceste două extreme, se află o întreagă plajă de influenceri mai ”gri”. Dar despre asta, într-un episod viitor :)

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

2 thoughts on “5 tipuri de oameni care-i vorbesc de rău pe influenceri”

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5000 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)