La cât timp după ce primești un mail este rezonabil să răspunzi la el?

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

În viața de zi cu zi (ce o mai fi și asta în ultimii ani…), există anumite cutume. Obișnuințe. Etichete, dacă vrei. Care să ne ajute să gestionăm relația cu cei din jurul nostru. Chestiuni care există de multă vreme și în relațiile comerciale, desigur.

Doar că, de când a venit digitalul ăsta peste noi, s-au întâmplat mai multe. Spre exemplu, cutumele pe care le aplicam până acum în relațiile de business s-au schimbat pe ici, pe colo, prin locurile esențiale. Să ne gândim, spre exemplu, ce însemna o discuție de business înainte de digital și ce înseamnă acum. Mai degrabă, câte POATE să însemne acum.

Faza cu nesfârșitele întâlniri pe Zoom (sau pe alte platforme de gen) este doar ilustrarea de o actualitate atroce, ca să zic așa, a ceea ce discutăm aici. Adică – dacă e să mă duc într-o zonă mai distractivă – de câte ori ai participat la discuții de business pe Zoom în timp ce erai în pijamale sau cu o cămașă pe tine și în pantaloni scurți? :))

Exagerez un pic, știu. Dar doar pentru a seta parametri discuției, cum ar veni. Pe ideea că lumea s-a schimbat. Mult. Mai ales în ultimii ani. Și ne-am schimbat și noi. Și, evident, relațiile dintre noi. Inclusiv cele din business.

Cât de mult contează comunicarea pe email pentru tine?

Nu e musai să îmi răspunzi. E mai mult o întrebare doar pentru tine. Bine, dacă vrei să îmi zici, eu nu mă supăr. Căci tare îmi place să aud cum ”ticăie” alții pe subiectele care mă interesează :)

În ceea ce mă privește, emailul este de departe ce mai importantă ”sculă” de comunicare pentru mie. Inboxul este centrul meu de comandă, dacă vrei. În tot ceea ce fac pe zona de business. Primesc mai mult de 200 de mailuri pe zi. Și nu vorbesc aici despre spam. Și nici despre newsletterele la care sunt abonat. Ci mailuri de alea cu ”buna, in legatura cu…”.

Așa ca o curiozitate, 18 dintre mailurile pe care le primesc zilnic sunt comunicate de presă, am făcut o analiză a celor primite timp de două săptămâni cu ceva vreme în urmă.

Apropo, îți recomand articolul despre cât de multe spune despre tine modul în care răspunzi la o cere de ofertă. Căci se leagă de subiectul pe care îl discutăm. Sau cel în care îți spun cum am câștigat 90 de minute pe zi doar din gestionarea corespondenței. S-ar putea să te ajute.

Ce zic 4485 de oameni despre subiect

Iată ce a ieșit în sondajul pe care l-am făcut pe Linkedin. După cum vezi, au fost aproape 4.500 de voturi. Adică, oricum o întoarcem, putem zice că e cât de cât elocvent pentru discuția în cauză.

Am făcut sondajul pentru că eram contrariat un pic de nerăbdarea celui despre care am zis mai sus. Și, mai ales, pentru că mie mi se părea rezonabil să răspunzi unui mail comercial în termen de 24 de ore. Ceea ce, iată, cele aproape 4.500 de voturi îmi confirmă că suntem mai mulți care gândim așa.

Unii din cei care au comentat pe Linkedin au zis că ar fi frumos să setezi un auto-response automat. La orice mail. De genul ”am primit mailul dumneavoastră și vom răspunde în cel mai scurt timp”. Pe mine personal mă enervează astfel de automatisme.

Nu doar pentru că nu îmi rezolvă solicitarea la care aș avea nevoie de răspuns. Ci mai ales pentru că vine la pachet cu două chestiuni iritante (cel puțin pentru mine): 1. Îmi fură 3 secunde să citesc un mail cu nimic despre nimic (când ai 200 de mailuri pe zi așa 600 de secunde irosite degeaba chiar contează) 2. Acest răspuns automat este simptomul lui ”vorbim când o fi, te anunțăm noi #dacăe”. De aceea nu îmi place și nu îl folosesc.

Alții mi-au reproșat de ce nu am pus un interval mai mare de 24 de ore. Nici asta nu mi se pare ok. Adică, în afara unor situații speciale (concediu, boală, cazuri extreme), a răspunde la un mail în 24 de ore mi se pare absolut decent. La un mail comercial mă refer, desigur. Mai mult de atât parcă nu e chiar profi, zic. Părerea mea, desigur.

Altfel, dacă ai păreri despre chestiunea în cauză, chiar te rog să le zici. Vorba aia: mai multe minți gândesc mai bine, chiar dacă nu mereu.

Aia zic :)

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

6 thoughts on “La cât timp după ce primești un mail este rezonabil să răspunzi la el?”

  1. Depinde de mulți factori:
    a. Prioritate mesaj – poate fi un mesaj „a picat site-ul”, „nu merg campaniile”, „vreau un newsletter pentru un eveniment care are loc mâine seară”, sau poate fi un mesaj „până la finalul lunii strângem oferte campanii”.
    b. În ce punct al conversației ești cu clientul. Dacă e ofertă, ar fi bine să răspunzi cât mai rapid. Am pierdut un client că n-am trimis o ofertă foarte rapid, deși eu mă bazam pe relație. Știu de o agenție recomandată de mine care n-a trimis o ofertă în 24h, ci în 48h, iar clientul nu a așteptat.
    c. Cât de mult se așteaptă un mesaj. De exemplu, dacă lucrezi la un proiect mai mare, și se așteaptă de la tine un status, e bine să îl dai periodic, chiar dacă ai putea da un singur status, cu taskul realizat complet.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)