19.06.2017

Berea nu îngrașă. Nici mâncarea nu îngrașă. Îngrașă băutul ca boul și mâncatul ca vaca!

Că tot vă aud pe unii că o băgați pe aia cu ”m-am îngrășat de la bere”, ia faceți voi următorul experiment: nu mai mâncați o săptămână, dar nimic, nimic și beți doar bere. Și apoi vedeți cu cât v-ați îngășat. Și, invers, nu mai beți nici un miligram de bere și mâncați ca vaca. Și apoi vedeți cu cât v-ați îngrășat :)) Exagerez, desigur, dar v-ați prins, trag nădejde, de ce fac asta.

Lasă că există nuș câte studii care spun clar că nu s-a descoperit nici o legătură directă între consumul MODERAT de bere (aici discuția devine nașpa, știu…) și burta de bere, cum i se spune popular. Lasă că toată lumea dă vina pe bere că se îngrașă, nu pe ceafa cu cartofi prăjiți și cu sălățică asortată (stropită din belșug cu ulei de tot felul, care are, săracul, doar 440 de calorii la 50 de ml). Lasă că faptul că berea este o băutură populară și, pe cale de consecință, numai bună de scos vinovată pentru o grămadă de probleme.

Lăsați-le pe toate acestea. Și faceți experimentul despre care v-am spus mai sus. Poate așa, la modul radical, o să ajungeți la concluzia la care am ajuns și eu (deși, desigur, după multe derapaje, de care nu sunt mândru deloc, deloc): nu mâncarea îngrașă, nu berea îngrașă, ci EXCESUL de orice. Ăsta îngrașă, excesul! Și, desigur, combinațiile de cele mai multe ori idioate pe care le comitem înainte de a decide ce băgăm în gură.

Da, știu, să auziți din gura mea așa ceva, io, care sunt Mr. Bere pentru o grămadă de lume, poate veni ca o surpriză. Doar că nu prea este. Pentru că tocmai de aia știu ce zic. Pentru că istoria mea îndelungată cu această licoare minunată (împăunată de ridicole excese de consum, căci, nu-i așa, a fi tâmpit este o etapă obligatorie în viață) m-a învățat multe. Și pentru că vreau să le spun tuturor să nu ajungă la înțelepciunea asta pe calea aia dură, cu excese și cu efecte nașpa pe termen mediu și lung.

Bun, acum să nu înțelegeți că înțelepciunea asta la care am ajuns m-a făcut ceva zeu al moderației. Nope. Nici gând. Căci le mai comit din când în când. Doar că, per total, consum moderat scrie pe mine. Și de bere, și de mâncare. Ceea ce vă doresc și dumneavoastră. Și ceea ce o să propovăduiesc de acum înainte, din ce în ce mai mult. Folosindu-mă pe mine ca exemplu, firește.

Nu trebuie să mă credeți pe mine, păcătos intempestiv într-ale licorii cu pricina. Dar puteți să îi credeți pe specialiștii de la Centrul de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție. Care cu asta se ocupă: cu studiul științific al efectelor consumului MODERAT de bere. Există multe studii la Centru pe care le puteți consulta. Bine, dacă sunteți din categoria celor care vor să se informeze înainte de a înghiți pe nemestecate clișee și panseuri răsuflate din puțul gândirii unora.

Vă dau ca exemplu recomandările de mai jos, legate de combinația dintre berea consumată MODERAT (da, știu, sunt enervant; dar așa o să fiu de acum înainte) și mâncare. Vă recomand să le citiți. Chiar o să vă ajute. Noi le-am aflat mai detaliat, cum ar veni, la evenimentul unde Cristina Mazilique a și gătit niște chestiuni foarte gustoase folosind bere (despre studioul ei v-am spus, da?) Și unde am discutat aprins cu stimabilul dr. Alin Popescu (de care mă leagă două iubiri: rugby și bere) despre mai multe lucruri și unde stimabila dr. Corina Zugravu ne-a povestit așa cum știe ea să facă despre multele abureli care circulă în piață legate de bere :)

Alimentația ne ajută să oferim organismului combustibilul și catalizatorii necesari proceselor vitale și reprezintă un element extrem de important pentru asigurarea unui stil de viață sănătos, spun specialiștii Cetrului. Variația, combinarea grupurilor de alimente și băuturi care să își completeze reciproc deficiențele de compoziție reprezintă cheia evitării carențelor de orice fel și alcătuirea unei diete echilibrate.

Alimentația echilibrată ne ajută să facem față solicitărilor fizice și intelectuale, să luptăm eficient cu noxele diverse din mediul ambiant și ne menține în formă maximă. De la bolile de inimă, la cele digestive sau endocrine, alimentația poate fi un aliat.

Pentru facilitarea alcătuirii unei diete corecte, alimentele au fost clasificate în mai multe categorii, fiecare grup remarcându-se printr-o particularitate nutrițională. Astfel, produsele lactate ne aduc în special calciu, derivatele din carne, fier, legumele și fructele contribuie prin aportul de vitamina C, băuturile sunt hidratante datorită proporției mari de apă și, în funcție de ingredientele din care sunt făcute, pot adăuga și alte elemente nutritive.

„Pentru a funcționa așa cum trebuie, este necesar să îi oferim organismului nostru combinații alimentare care se completează reciproc și îi furnizează atât proteine, cât și lipide și glucide (carbohidrați). Nu se recomandă asocierea de alimente care furnizează același lucru, spre exemplu pâine cu preparate din cartofi sau paste, deoarece toate aduc mulți carbohidrați. Nici carne cu ouă, amândouă surse de proteine și grăsimi. Este necesar să gândim masa astfel încât să fie completă nu doar din punctul de vedere al gustului, culorilor sau aromelor, dar și din punct de vedere nutrițional. Acest lucru înseamnă că avem nevoie la fiecare masă de nutrienții macroergici amintiți mai sus, de fibre, de vitamine și de elemente minerale. În plus, să nu uităm niciodată să ne hidratăm corect, acest lucru fiind cu atât mai presant cu cât ne aflăm în sezonul cald, când pierdem multă apă și multe săruri minerale prin transpirație”, recomandă dr. Corina-Aurelia Zugravu, Președinte Centrul de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție.

De asemenea, nutriționiștii recomandă consumul de alimente de origine vegetală (legume, fructe, oleaginoase), care se digeră ușor, au un conținut mare de apă, vitamine și minerale și asigură o parte importantă din nevoile noastre nutritive.

Consumul moderat de bere și alimentația

Berea poate face parte dintr-o dietă echilibrată, atunci când este consumată cu moderație. Cu conținut de alcool sau fără, datorită ingredientelor naturale din care este fabricată (cereale, hamei, drojdie și apă), berea poate asigura substanțe nutritive și nutrienți valoroși pentru nevoile metabolice ale organismului nostru.

Datorită conținutului de malț și hamei, berea este o importantă sursă de antioxidanți și de fibre solubile, iar drojdia de bere asigură, totodată, proteine și aminoacizi esențiali, precum și numeroase vitamine și minerale (toate vitaminele din complexul B, inclusiv tiamina, o vitamină rară în alimentația rafinată a omului modern).

Pentru a beneficia de posibilele efecte benefice ale consumului de bere, specialiștii pun accentul însă pe moderație și recomandă 330 ml/zi în cazul femeilor și 660 ml/zi în cazul bărbaților.

Berea ca ingredient la prepararea diferitelor feluri de mâncare

Gastronomia este un domeniu cu multiple posibilități, iar combinațiile alimentare pot face din acest domeniu o adevărată artă. Berea se dovedește o băutură extrem de versatilă. Poate face parte dintr-un stil de viață sănătos, atunci când este consumată cu moderație, și poate fi chiar un ingredient în pregătirea unor preparate culinare dintre cele mai diverse. De la rolul său în frăgezirea diferitelor tipuri de carne, la prezența în rețetele de preparare a sosurilor sau deserturilor, berea este un element cheie în cele mai rafinate bucătării. Aroma și gustul cu care berea învăluie preparatele culinare se datorează în special hameiului și malțului.

Berea și gastronomia: cum să potrivești berea cu diferite feluri de mâncare

Berea poate acompania foarte bine chiar și preparate culinare dintre cele mai sofisticate. Se potrivește cu preparate cu gust acru sau amărui, precum preparatele marinate, salatele și fructele de mare, deoarece contracarează foarte bine aciditatea oțetului. De asemenea, preparatele cu roșii sau legume, se potrivesc de minune cu berea.

Totodată, berea îmblânzește senzația produsă de alimentele foarte condimentate, printre ele regăsindu-se cele care conțin piper, usturoi sau chilli. Și bucătăria orientală găsește în bere contrastul perfect pentru sosurile de soia sau burgerii condimentați cu wasabi, ketchup sau muștar. Combinațiile de bere cu muștar merg mai bine decât cu orice altă băutură.

Berea poate fi o alegere foarte bună pentru a însoți și preparate culinare cu texturi cremoase, cum ar fi brânzeturile sau preparatele cu ou. Berea cu un gust proeminent amărui poate fi consumată alături de pește afumat, în timp ce berea mai ușoară, cu gust mai puțin amărui se potrivește cu peștele marinat.

Atunci când decizi să alegi o bere pentru a o savura alături de o friptură, trebuie în primul rând să ții cont de condimentele și de sosul care însoțesc preparatul culinar. Astfel, o bere neagră cu gust intens ar fi de preferat celorlalte sortimente, atunci când friptura este intens condimentată.

Berea poate fi o alegere potrivită și pentru pregătirea diferitelor deserturi. Prăjiturile cu ciocolată neagră, dulciurile care au în compoziție lemn dulce și alune se potrivesc cel mai bine cu berea neagră.

Despre Centrul de Studii despre Bere Sănătate și Nutriție

Centrul de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție este o entitate cu caracter științific, rezultat al demersului celor trei membri fondatori: dr. Corina – Aurelia Zugravu, lector universitar în cadrul UMF “Dr. Carol Davila”, căreia îi revine și calitatea de Președinte în cadrul Centrului de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție, dr. Alin Popescu, medic primar în medicină sportivă și consultant în probleme de nutriție, deținând calitatea de Secretar general, și dr. Mihaela Begea, doctor în științe inginerești.

Înființat în luna decembrie a anului 2011 și lansat oficial în data de 7 martie 2012, Centrul de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție are drept obiectiv investigarea efectelor consumului moderat de bere asupra organismului uman prin derularea de studii științifice și diseminarea informațiilor în domeniu în rândul comunității medicale și a publicului larg.

Pentru a contribui activ la promovarea domeniului cercetării de la noi din țară, Centrul finanțează anual studii de cercetare în
domeniu, sub forma de burse acordate studenților, masteranzilor, doctoranzilor sau cadrelor universitare, indiferent de vârstă.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Piesa dintre volan și scaun este, de multe ori, aia defectă…

Simona Antonescu – profil de autor

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *