”Salutare, eu sunt Cristian China-Birta, dar puteți să îmi spuneți chinezu, că așa îmi zice oricum toată lumea. Și sunt aici să vă ajut cum pot eu mai bine să vă conturați proiectele cu care intrați în competiție”, le-am zis. S-au ridicat trei mâini instant. Și m-am dus, pe rând, la fiecare dintre ei. Și oamenii au început să îmi spună despre ce este vorba în proiectele lor. Pe măsură ce ascultam, ridicam sprânceana. Din ce în ce mai mult. La un moment dat, nu am mai avut unde să o ridic. Pentru că ce auzeam m-a surprins plăcut în asemenea hal încât așa am rămas până la finalul evenimentului :))
Așa, privit la nivel teoretic, nu e mare șmecherie. Se face în piață așa ceva (am și fost la mai multe evenimente de gen). Doar că, vedeți voi, modul în care această teoria a fost pusă în practică de cei de la Carrefour merită nota 10 cu steluță. Cu o mare steluță! Să vă explic de ce cred asta. Și vă dau, organizat, 5 motive. Din care o să înțelegeți mai bine cum funcționează ”Am o idee”.
Motivul 1. Dacă nu crezi cu tărie, ca organizați, într-o astfel de inițiativă, mai bine o lași moartă. Căci, parol, decât să o faci să fie făcută, doar să bifezi o activitate, cum ar veni, mai bine îți vezi de treabă și nu îți pierzi timpul cu așa ceva. Se întâmplă lucruri grozave doar atunci când tu, ca management, te implici din toate punctele de vedere într-o astfel de ispravă, căci feelingul de ”cred în ea, vreau să o fac, îmi place!” se transmite pe cale ierarhică, dacă vreți. Iar asta la Carrefour România s-a văzut din plin. Pentru că implicarea managementului în ”Am o idee” s-a simțit la greu și s-a văzut în rezultate.
Motivul 3. Constanța (ca să nu îi zic încăpățânarea :D) de a merge înainte cu o inițiativă este semnul clar al determinării inițiatorilor și a încrederii că este bine să se întâmple așa ceva. ”Am o idee” este la a treia ediție (anul acesta angajații Carrefour România au înscris câteva sute de idei în platformă, din care au fost selectate pentru a merge mai departe în competiție 89 de idei din partea a 37 de creatori). Și determinarea managementului de a merge înainte pe această cale este ceva ce am simțit din toți rărunchii evenimentului, pardon my French :)) De altfel, echipa de coordonare a inițiativei este formată din 9 oameni, care provin din diverse departamente ale companiei (altă formă foarte bună de a suda comunicarea internă). Un mare ”bravo” din partea mea pentru echipa de coordonare, care a reușit să organizeze un eveniment excelent!
Motivul 4. Faptul că ideile care câștigă această excelentă competiție internă sunt și implementate reprezintă cel mai frumos lucru cu putință. Că nu știu cum să o zic mai simplu de atât! Gândiți-vă așa: vine un lucrător comercial dintr-un oraș mic din țară, pleznește o idee (care ne lasă cu gura căscată; dap, am pățit de mai multe ori asta la eveniment), de o simplitate teribilă, egalată doar de eficiența pe care o aduce, iar acea idee este implementată la nivel național, în cadrul Carrefour România. Și vin și vă întreb: cum credeți că se simte omul ăla? Puneți-vă în locul lui. Este că v-ați sumețit un pic la gândul ăsta? :))
Vă ziceam că am fost extraordinar de suprins de calitatea ideilor pe care le-am auzit acolo. Și nu am fost singurul. Toți ceilalți consultanți cu care am vorbit împărtășeau această stare (simpatic foc a fost Orlando, care tot zicea că trebuie să plece, dar a plecat la aproape 2 ore după ce ne-a zis că este ”musai” să plece, atât de impresionat a fost de unele proiecte :D).
Ce fel de idei am auzit? Există 3 categorii de idei, spus așa, generic: Magazine Smart (tehnologie, IT, digitalizare etc.) , C4 Comunitate (CSR), O lume a Serviciilor CRF (relații cu clienții). În fiecare categorie am văzut idei foarte bune, care aduc beneficii din toate punctele de vedere și a căror implementare costă mult mai puțin raportat la câștigul (inclusiv în bani!) provenit din implementarea lor.
Să vă zic și o concluzie personală. Una care și acum mă face să zâmbesc optimist: atunci când petreci câteva ore cu oameni pe care nu i-ai văzut niciodată în viața ta, într-o companie cu care nu prea erai familiarizat și vezi câtă energie, câtă inovație, cât entuzism există, ei bine, dragilor, cumva România pare un pic mai frumoasă și simți că, dincolo de multe altele care se întâmplă în jurul nostru, mergem pe calea cea bună :)
Mulțumesc, Carrefour România, pentru doza de optimism pe care am primit-o cu această ocazie!