23.06.2017

Spune-mi cât de mult asculți ideile angajaților, ca să îți spun ce manager ești

Salutare, eu sunt Cristian China-Birta, dar puteți să îmi spuneți chinezu, că așa îmi zice oricum toată lumea. Și sunt aici să vă ajut cum pot eu mai bine să vă conturați proiectele cu care intrați în competiție”, le-am zis. S-au ridicat trei mâini instant. Și m-am dus, pe rând, la fiecare dintre ei. Și oamenii au început să îmi spună despre ce este vorba în proiectele lor. Pe măsură ce ascultam, ridicam sprânceana. Din ce în ce mai mult. La un moment dat, nu am mai avut unde să o ridic. Pentru că ce auzeam m-a surprins plăcut în asemenea hal încât așa am rămas până la finalul evenimentului :))

Ce v-am spus mai sus mi s-a întâmplat la (ceea ce aveam să cataloghez la final ca) excelenta inițiativă ”Am o idee”, un program de inovație inițiat de Carrefour România, care – pe scurt v-o zic – înseamnă că fiecare angajat al companiei poate să vină cu o idee și să o propună spre implementare. Am fost prezent, alături de alți colegi (Claudiu Ciobanu, Orlando, Victor Kapra, Lucian Mândruță, Dragoș Tuță, Dragoș Dehelean) în calitate de consultant, pe ideea să îi ajut pe concurenți să își contureze cât mai bine ideile.

Așa, privit la nivel teoretic, nu e mare șmecherie. Se face în piață așa ceva (am și fost la mai multe evenimente de gen). Doar că, vedeți voi, modul în care această teoria a fost pusă în practică de cei de la Carrefour merită nota 10 cu steluță. Cu o mare steluță! Să vă explic de ce cred asta. Și vă dau, organizat, 5 motive. Din care o să înțelegeți mai bine cum funcționează ”Am o idee”.

Motivul 1. Dacă nu crezi cu tărie, ca organizați, într-o astfel de inițiativă, mai bine o lași moartă. Căci, parol, decât să o faci să fie făcută, doar să bifezi o activitate, cum ar veni, mai bine îți vezi de treabă și nu îți pierzi timpul cu așa ceva. Se întâmplă lucruri grozave doar atunci când tu, ca management, te implici din toate punctele de vedere într-o astfel de ispravă, căci feelingul de ”cred în ea, vreau să o fac, îmi place!” se transmite pe cale ierarhică, dacă vreți. Iar asta la Carrefour România s-a văzut din plin. Pentru că implicarea managementului în ”Am o idee” s-a simțit la greu și s-a văzut în rezultate.

Motivul 2. Nu este de ajuns doar să zici angajaților ”ia, hai, dați-mi niște idei” și să aștepți ca lucrurile să se întâmple. Trebuie să creezi și cadrul prin care acestei idei să iasă la suprafață și – foarte important! – să fie răsplătite cumva. Carrefour România a creat acest cadru și a făcut la nivel premium, ca să zic așa. Adică există în cadrul companiei o platformă digitală care funcționează ca o bursă de idei. În această platformă, angajații Carrefour pun ideile, dar angajatul rămâne anonim, până ce 10 ”investitori” cumpăra acțiuni (cu moneda internă Carrefour Coins), cum ar veni, la această idee, după care ideea intră în ”piață” spre a fi pre-aprobată. Apoi ideile pre-aprobate intră în Innovation Nest, un eveniment de genul celui la care am avut onoarea să fiu invitat în calitate de consultat, unde un juriu decide ce idei urmează să fie implementate. Foarte tare sistemul, chiar foarte tare!

Motivul 3. Constanța (ca să nu îi zic încăpățânarea :D) de a merge înainte cu o inițiativă este semnul clar al determinării inițiatorilor și a încrederii că este bine să se întâmple așa ceva. ”Am o idee” este la a treia ediție (anul acesta angajații Carrefour România au înscris câteva sute de idei în platformă, din care au fost selectate pentru a merge mai departe în competiție 89 de idei din partea a 37 de creatori). Și determinarea managementului de a merge înainte pe această cale este ceva ce am simțit din toți rărunchii evenimentului, pardon my French :)) De altfel, echipa de coordonare a inițiativei este formată din 9 oameni, care provin din diverse departamente ale companiei (altă formă foarte bună de a suda comunicarea internă). Un mare ”bravo” din partea mea pentru echipa de coordonare, care a reușit să organizeze un eveniment excelent!

Motivul 4. Faptul că ideile care câștigă această excelentă competiție internă sunt și implementate reprezintă cel mai frumos lucru cu putință. Că nu știu cum să o zic mai simplu de atât! Gândiți-vă așa: vine un lucrător comercial dintr-un oraș mic din țară, pleznește o idee (care ne lasă cu gura căscată; dap, am pățit de mai multe ori asta la eveniment), de o simplitate teribilă, egalată doar de eficiența pe care o aduce, iar acea idee este implementată la nivel național, în cadrul Carrefour România. Și vin și vă întreb: cum credeți că se simte omul ăla? Puneți-vă în locul lui. Este că v-ați sumețit un pic la gândul ăsta? :))

Motivul 5. Hai să vorbim pe linie de HR, dacă vreți. ”Am o idee” este una din cele mai frumoase activări la care am asistat din perspectiva motivării angajaților. Și spun asta nu pentru că (furculition!) chiar este o inițiativă foarte bună, ci pentru că, în discuțiile cu inițiatorii proiectelor aflate în competiție, am identificat o constantă în toate discuții: grija pentru imaginea companiei. Nu a existat nici un proiect din cele pe care le-am văzut în care să nu apară vizibl acest aspect. Nu pentru că așa era în ”brief”, ci pentru că oamenii aceia au înțeles că fac parte dintr-o comunitate și că această comunitate trebuie să fie una cât mai frumoasă. Maxim mi-a plăcut asta, maxim!

Vă ziceam că am fost extraordinar de suprins de calitatea ideilor pe care le-am auzit acolo. Și nu am fost singurul. Toți ceilalți consultanți cu care am vorbit împărtășeau această stare (simpatic foc a fost Orlando, care tot zicea că trebuie să plece, dar a plecat la aproape 2 ore după ce ne-a zis că este ”musai” să plece, atât de impresionat a fost de unele proiecte :D).

Ce fel de idei am auzit? Există 3 categorii de idei, spus așa, generic: Magazine Smart (tehnologie, IT, digitalizare etc.) , C4 Comunitate (CSR), O lume a Serviciilor CRF (relații cu clienții). În fiecare categorie am văzut idei foarte bune, care aduc beneficii din toate punctele de vedere și a căror implementare costă mult mai puțin raportat la câștigul (inclusiv în bani!) provenit din implementarea lor.

Să vă zic și o concluzie personală. Una care și acum mă face să zâmbesc optimist: atunci când petreci câteva ore cu oameni pe care nu i-ai văzut niciodată în viața ta, într-o companie cu care nu prea erai familiarizat și vezi câtă energie, câtă inovație, cât entuzism există, ei bine, dragilor, cumva România pare un pic mai frumoasă și simți că, dincolo de multe altele care se întâmplă în jurul nostru, mergem pe calea cea bună :)

Mulțumesc, Carrefour România, pentru doza de optimism pe care am primit-o cu această ocazie!

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Curăță un pic din România și vei curăța un pic din tine

Cine a căștigat Dacia Duster la concursul ”Condus de randament”, organizat de BVB

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *