Nou: Studiu bazat pe răspunsurile primite din partea a 153 de top influenceri. Cere gratuit rezultatele studiului aici.

Închirieri mașini – 10 pași de urmat

Am decis să scriu acest articol despre închirieri mașini (cam lung, știu, dar chiar am vrut să pun toate informațiile pe care le cred eu utile) pentru că mi-am dat seama din discuțiile cu mulți că extrem de puțini știu ce au de făcut atunci când vor să închirieze o mașină. Și când mă refer la ”puțin”, mă refer la detalii.

Ideea este că unele dintre aceste detalii pot să blocheze închirierea, ca să o zic pe românește. Asta, desigur, fiind o problemă, căci, nu-i așa, planul tău de a ajunge undeva cu o mașină închiriată se duce de râpă tocmai pentru că ”dar de unde era să știu eu asta?!”.

închirieri mașiniAșa că, pentru a veni în ajutorul celor interesați de închirieri mașini (și ca să nu vă regăsiți în neplăcuta situație de mai sus), am decis ca, împreună cu Autonom (eu de la ei închiriez când am nevoie; plus că sunt și simpatici ca brand, zic :D), am zis să scriu acest articol.

O scurtă, dar necesară punere în context.

Personal, prefer varianta închirierii de mașini în locul cumpărării. Deocamdată, cel puțin. Pentru că pur și simplu, dacă faci un calcul de câte ori ai nevoie cu adevărat de mașină pe an (în sensul unor deplasări mai lungi; în oraș e chiar ușor să te descurci fără mașina ta) o să vezi că este mult mai avantajos să închiriezi o mașină.

Atenție, nu discutăm de alte costuri (eu le-aș zice bătăi de cap, dar nu mă luați în seamă…) ai cu mașina proprie (impozit, parcări, RCA, Casco etc), ci doar de banii pe care îi dai pentru aceste deplasări.

În plus, mie mi se pare foarte fun să testez mai multe mașini. Pe parte de închirieri mașini, asta mi se pare una din cele mai faine faze. Adică nu aleg mașina de închiriat doar pe sistemul să ajung din punctul A în punctul B, ci și pe sistemul ”hmmm, parcă aș testa și modelul ăsta…”.

noul DusterCare model de cele mai multe ori costă mai mult decât o mașină normală (ca să îi zic așa), dar ce importanță are niște bani în plus față de bucuria (de copil mare, recunosc) pe care ți-o aduce (încă) o experiență cu o mașină nouă? :)

Aș vrea, însă, înainte de a intra în chestii despre bani și alte chestiuni mai tehnice, să rețineți un lucru care mie mi se pare fundamental: atunci când inchiriezi o mașină, practic devine cumva a ta în perioada pe care ai închiriat-o. În sensul că tu ești responsabil de ea. Din toate punctele de vedere.

Zic asta pentru că sunt unii care se comportă cu mașinile de închiriat de parcă ar avea dușmănie pe ele sau ceva de genul. Nu mi se pare ok de nici o culoare să faci asta. Ar trebui, după umila mea părere, să te comporți cu o mașină de închiriat așa cum te comporți cu a ta.

Și nu mă refer aici neapărat la chestiuni estetice (deși sunt foarte importante și ele), ci la cele de funcționalitate. Altfel spus, ai grijă de mașină și ea va avea grijă de tine. ”Rupe-o” și s-ar putea să te ”rupă” și ea pe tine. Nu zic mai mult, sper că s-a înțeles.

Decalogul de mai jos despre închirieri mașini puteți să îl vedeți și în ordine cronologică, dacă vreți. Pentru că sunt, practic, și niște pași pe care să îi faceți succesiv pe toată durata procesului de research, închiriere și de returnare a mașinii.

Obligatoriu să vă dau înainte condițiile absolut necesare pentru închirierea unei mașini. Nu aveți unul din aceste trei documente (să le zicem așa), nu puteți închiria o mașină. Punct.

Carte de identitate (sau pașaport)

Permis de conducere

Card de credit (la marea majoritate a companiilor, dar există anumite companii care nu solicită cardul de credit).

Și acum decalogul cu cei 10 pași pentru închirieri mașini.

Pasul 1. Cercetează piața.

Aici opțiunile sunt deschise. De la căutat pe google, de la întrebat prietenii, de la întrebat pe Facebook sau pe orice altă rețea socială, you name it. Doar că mare atenție: nu vă uitați doar la prețul de închiriere! Pentru că s-ar putea să fie costuri adiacente mari (ca să nu le zic ascunse) și să plătiți mai mult (inclusiv cu nervi) decât ați fi făcut-o dacă nu v-ați fi uitat DOAR la preț.

Uitați-vă, de asemenea, și la ”palmaresul” companiei de la care închiriați. Mă refer aici inclusiv la mărimea parcului de mașini și la diversitatea lui. Altfel spus, dacă vedeți că are doar 7 mașini (nici măcar tipuri de mașini…), eu aș fi mai rezervat. Indiferent de cât de minunat ar fi (părea…) prețul.

Să vă uitați (așa, mai pe sistem de scanat) și la vechimea parcului auto al companiei respective. Adică, evident, dacă au mai multe mașini trecute de niște anișori, parcă nu v-ați duce cu niște ”bătrânele” la drum, știți cum zic.

Și, foarte, important, căutați testimoniale despre seriozitatea companiei. La acest capitol am o recomandare: să nu vă blocați dacă vedeți că sunt vreo 2 care au zis ceva nasol, iar restul de 67857 au zis de bine, serios, este o probabilitatea statistică să fie câțiva pe contra oricum, important este per total să vă dea cu plus, cum ar veni.

Recomand încă un criteriu de alegere (în caz că, Doamne ferește, se întâmplă ceva): dacă respectiva companie îți asigură asistență rutieră pe teritoriul țării/internațională/ 24/7 sau nu. Teribil de important, zic. Mai ales dacă ești cu familia la drum.

Aveți și varianta unor platforme intermediare de închirieri mașini gen rentalcars.com, autoeurope.com, carrentals.com și altele. Doar că aici s-ar putea să nu fie chiar toate variantele de mașini pe care le-ați dori. În plus, dacă folosești intermediari (termenul în sine îți spune ceva, nu? :D), te complici un pic mai mult și cu asigurarea, și cu garanția (vezi mai jos) față de varianta în care închiriezi direct de la companie.

Nu am nimic împotriva acestor platforme de intermediere, doar vă dau toate informațiile despre subiectul în cauză, ideea acestui articol, de altfel.

Pasul 2. Stabilește-ți bugetul pentru închirieri mașini.

Unii ați zice că ar fi trebuit să pun asta cu bugetul la pasul 1. Nu sunt de acord. Pentru că abia după ce faci o cercetare în piață îți dai seama că, spre exemplu (caz pățit de un amic), tu te-ai gândit că mai mult de 100 de E nu dai pe o închiriere de 3 zile și vrei și un Audi A4. Well… Așa că, din punctul meu de vedere, abia după ce ai cercetat piața poți să îți stabilești bugetul în cunoștință de cauză.

Cât costă închirierea unei mașini? E ca la piață. Pentru că avem mașini modeste și mai vechi, dar avem și mașini super-premium și noi. Adică vorbim de la niște oferte de câțiva euro pe zi până la sky is the limit.

Atenție că prețurile diferă și în funcție de sezon. Adică, dacă ați închiriat la un preț o mașină în ianuarie și vreți să o închiriați tot pe aia în august, o să vedeți că tarifele sunt diferite. Chestiune de sezonalitate. Dar la care trebuie să fiți atenți atunci când vă bugetați o deplasare mai lungă, de câteva zile bune.

Pasul 3. Alege mașina.

Aici, zic eu, sunt două criterii mari și late. Unul funcțional, care include clasa mașinii (small, compact, economy etc. – mai bine intrați pe selector ca să vă dați seama care mașină din ce clasă este, zic), cutie manuală sau automată.

Și un criteriu care ține de feng shui (apropo de ce ziceam mai sus: să vă faceți și voi o bucurie că mai testați niște mașini :D). De cele mai multe ori, în acest proces de alegere a mașinii, s-ar putea să mai lucrezi puțintel la buget. Vorba aia, ochii văd, carnetul de șofer cere :D

Pasul 4. Verifică disponibilitatea mașinii.

Sună la compania de închirieri mașini pe care ai ales-o (sau dă un mail, sau vorbește pe chat, dacă există) și întreabă dacă este disponibilă mașina. Pentru că, uneori, s-ar putea ca ce îți dorești tu să nu fie în parcul auto. Și ar fi bine să știi asta din timp.

Recomandarea mea este să întrebi ce variante asemănătoare ți se pot oferi (asta în cazul în care, cum ar fi normal, zic, nu ți se zice din start că ai și alte opțiuni). S-ar putea să fii surprins. Eu am pățit-o. În sensul că mi-am dorit ceva, nu aveau, dar mi-au oferit altceva, care mi-a plăcut teribil :)

Cel mai adesea, se întâmplă așa ceva, adică mașina pe care ai vrut-o nu mai este disponibilă, din motive omenești, ca să le zic așa, care nu depind de dorința companiilor de închirieri mașini (de ce să nu vrea compania să îți dea mașina pe care ți-o dorești?!): anumite avarii la mașină ”comise” proaspăt de cea sau cel care a închiriat-o înainte ta. Sau pur și simplu să nu fie adusă înapoi în parc în termenul stabilit.

În cazul în care vreți să ieșiți afară din țară cu mașina, verificați țările în care puteți ieși. Pentru că – știu, furculition, dar au fost cazuri de anumite enervări pe tema asta… – nu poți merge chiar oriunde vrei în străinătate cu o mașină închiriată. În plus, în funcție de țară, există diferite costuri suplimentare și condiții diferite (ex. limită de kilometri, asistență rutieră limitată).

Recomand, de asemenea, dacă tot vorbiți direct cu cineva de la compania de închiriere, să le spuneți și ce vârstă aveți. Pentru că există anumite condiții speciale pentru șoferii foarte tineri și pentru cei de peste 70 de ani atunci când este vorba despre condus în afara țării.

Pasul 5. Verifică valoarea garanției.

Aici se rupe de multe ori filmul. Pentru că multă lume nu știe că, la orice închiriere de mașină, această garanție (sau depozit) trebuie depusă.

Adică trebuie să ai un card de credit (majoritatea companiilor de închirieri mașini cer asta), de pe care se blochează o anumită sumă, în funcție de valoarea garanției. Această sumă se stabilește în funcție de mașină.

Aplicat în cazul Autonom, garanția pornește de la 500 de Euro și ajunge la 1.400 de Euro pentru clasele Premium.

De ce se percepe această garanție? Pe românește, este o asigurare că nu o să îți bați joc de mașină. Sigur, putem să o zicem mai politicos, gen ”depozitul reprezintă responsabilitatea clientului în caz de daună din vina sa sau este cazul unei daune cu autor necunoscut”.

Dar idee este tot aia: ai stricat ceva la mașină, plătești. Mi se pare o chestiune normală, zic. Cum ziceam și mai sus: ai grijă de mașină, ea va avea grijă de tine.

Dacă valoarea daunei este mai mică decat depozitul (o zgârietură mai nasoală, o îndoire de aripă etc.), se facturează doar valoarea daunei. Restul sumei este returnată clientului.

Daca valoarea daunei este mai mare, clientului i se va factura depozitul integral, iar diferența este suportată de companie și de firma de asigurări.

Important de știut: aveți posibilitate ca aceasta responsabilitate în caz de daună poate fi redusă prin plata unei taxe suplimentare de reducere a riscului, care se stabilește în funcție de numărul de zile închiriate și de clasa mașinii. Din nou, cel mai bine discutați asta cu compania de unde închiriați mașina.

Pasul 6. Stabilește când și de unde vrei să ridici/să predai mașina.

Acest pas este important nu doar pentru tine, ca planificare a deplasări, dar și pentru că schimbarea locației de predare a mașinii implică niște costuri.

Căci, dacă se dorește lăsarea mașinii într-o altă locație decât cea precizată inițial (se întâmplă, așa-i în viață, se mai schimbă planurile), se percepe o taxă suplimentară, care variază în funcție de distanță.

Adică, dacă tu ai zis că o să returnezi mașina în Brașov, dar a intervenit ceva și vrei să o returnezi în București, taxa este diferită față de returnarea unei mașini în Satu Mare în loc de Brașov. Această taxă este percepută deoarece mașina trebuie adusă de altcineva în locația inițială.

În cazul Autonom (pe ei îi știu, căci închiriez des de la ei), dacă predarea și/sau preluarea mașinii se dorește să se facă într-un alt punct din orașul in care închiriezi (adica să nu treci pe la sediul companiei să o preiei/predai), cei de la Autonom o livrează/ preiau gratuit pe raza orașului respectiv.

Pasul 7. Fii atent la evaluarea mașinii.

Ce înseamnă asta? Când te duci să ridici mașina, un angajat al companiei de închirieri mașini o să facă, de față cu tine, o evaluare a mașinii. Adică, practic, pe o foaie pe care vezi desenată mașina pe care vrei să o închiriezi din mai multe unghiuri, angajatul companiei va trece toate problemele pe care le are mașina (dacă le are).

Adică zgârietură pe bara din față. O mică crăpătură în parbriz. O ușoară înfundare a aripii stângi. Dacă există roată de rezervă, cric, trusă sanitară și tot ce mai trebuie.

Toate acestea sunt făcute pentru ca tu să ai siguranța că, la returnarea mașinii, nu o să ai surpriza să ți se spună că ai adus-o cu o zgârietură care, de fapt, fusese deja pe mașină când ai preluat-o.

De aceea, participă atent, ca să zic așa, la această evaluare inițială a mașinii, alături de angajatul companiei.

Pasul 8. Ai grijă de mașină de parcă ar fi a ta.

Again, de ce ți-ai bate joc de mașină? Doar pentru că nu este a ta?

Pe lângă faptul că ar trebui să te gândești că o să o folosească și alții (care au și ei familie, și ei vor să ajungă teferi la destinație), s-ar putea să rămâni și fără niște bani (din garanția aia despre care vorbeam mai sus) dacă te apuci de raliu sau dacă îți asumi niște riscuri care nu au nici un sens în trafic.

Și, la urma urmei, este o chestiune de bun simț. Atât.

Pasul 9. Fă-i plinul înainte de predare.

Recomand să identifici cea mai apropiată benzinărie de locul unde o să predai mașina și să alimentezi de acolo.

Bine, ai și varianta (pe care o discuți la semnarea contractului, desigur) să o aduci și fără plin făcut, caz în care plătești oricum diferența în minus de combustibil plus o taxă de serviciu.

Este decizia ta, eu doar te informez că ai aceste opțiuni. Cel mai bine oricum le discuți cu compania de unde închiriezi. Eu recomand să aduci mașina cu plinul făcut, este cea mai simplă variantă și cea mai rapidă (adică doar lași mașina și aia e, nu mai faci nici o hârtie).

Pasul 10. Asigură-te că mașina este recepționată corespunzător.

Practic, refaci ”traseul” evaluării inițiale. Adică angajatul companiei verifică starea mașinii (și dotările) în funcție de prima evaluare.

Dacă nu a apărut nici o modificare, vă salutați corespunzător și vă vedeți fiecare de treabă :D

Dacă există o zgârietură în plus sau alte lucruri nedorite, intrați în discuția de la Pasul 5, acela cu garanția. Dar eu sper din suflet că nu o să fie cazul :)

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Dacă considerați util acest articol despre închirieri mașini, dați-l mai departe. Ca să ajutați și pe alții.

Vă recomand, de asemenea, să citiți și rubrica de întrebări frecvente de pe siteul Autonom, o să găsiți răspunsuri și la întrebările la care nu v-ați gândit să le puneți despre închirieri mașini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.