Cum pot face bani de pe internet o trupă sau un cântăreț

Scriu aceste rânduri în vreme de coronavirus. Când, mai mult decât oricând, se aplică ce zic mai jos. În sensul că acum DOAR de pe internet mai poate obține un cântăreț sau o trupă niște beneficii.

Dar aș vrea din tot sufletul ca cele de mai jos să nu fie doar niște soluții de vreme rea. Adică pe care cântăreții sau trupele să le aplice în perioade de criză. Ci să fie, fiecare din soluțiile de mai jos, variante de luat în calcul pentru ceea ce am putea numi mixul lor de vânzare.

Cum? Zici că forțez lucrurile? Și că ”ce are un artist cu făcutul de afaceri, cu vândutul?”. Că ”artistul trebuie să creeze, nu să se ocupe cu tăiat chitanțe?”. Bine, ok, mai bagă o fisă.

Hai să o lămurim din start: creația unui artist este un produs. Care, ca orice produs, dacă nu este consumat de clienți, există degeaba. Valoarea unui produs nu stă doar în calitatea sa. Ci și în – mai ales, de fapt! – în cât de consumat este acel produs.

Pentru că valoarea adevărată a unui produs este dată de validarea acestui produs în piață. Care validare se face prin consum. Care consum se face de clienți. Care clienți, dacă nu știu că există produsul ăla, nu au cum să îl consume. Punct.

Așa și cu artiștii. Care, îndrăgostiți de actul lor artistic, se opresc doar la partea de creație. Și care, ca demiurgi minunați – oricum o învârtim – ce sunt, se uită la ce au realizat și simt – pe bună dreptate – mândrie.

Dar vin și întreb: cu ce îi ajută dacă rămân doar la a-și contempla creația și nu o transformă în produsul care să fie consumat de public?

De aia zic: creația unui artist este un produs. Orice produs există dacă este consumat de public. Și publicul are nevoie să știe că produsul există ca să poată să îl consume.

Hai că nu o mai lungesc. Cine a înțeles ce am vrut să zic, a înțeles deja. Cine nu, aia e. Eu mai mult de atât nu pot face pentru ei…

Bun, mai jos toate modalitățile pe care le-am găsit eu prin care un artist poate faci bani de pe internet. Doar le enumăr. Nu intru în detalii, ne-ar lua prea mult. Și nu ăsta este scopul articolului.

Dacă știți voi alte modalități, să îmi ziceți, să completez articolul. Ca să îi ajute pe artiștii care citesc aceste rânduri. Dar numai dacă vor, desigur.

Încă ceva: simt intens că specialiștii din industria muzicală o să mă certe că simplific atât de tare lucrurile. Doar că nu pentru ei am scris aceste rânduri, desigur. Ei se descurcă, firește, că de aia sun specialiști. Acest articol este pentru cei care au nevoie de el. Și io mai mult nu zic…

Merchandising

Cumva furculition partea asta. Adică să ai la vânzare nu doar creația ta, adică muzica, sub formă de CD-uri, mp3-uri, viniluri etc. Dar și tricouri, cămăși, căni, fulare, șepci, etc. Am văzut pe unii că au făcut și măști cu logoul trupei în perioada asta. Este și asta o formă de merchandising. Un pic cam dusă la extrem, ar zice unii. Dar mai bine să faci așa ceva decât să nu faci nimic, zic.

O formă faină de merchandising este și ce au făcut cei de la Overground cu Showroom. Unde se pot achiziționa și concertele nu doar ale cântăreților și trupelor de care se ocupă ei, ci și a celor care vor să apară pe acea platformă (care sunteți interesați, contactați-i direct și povestiți).

Bref, orice formă în care poți să vinzi pe internet orice ține de muzica ta este o formă de merchandising. Ca să fie mai clară treaba.

Spotify, Apple Music, Tidal, Bandcamp, Deezer, YouTube Music

Sunt cele mai importante platforme prin care artiștii pot să își vândă muzica. Doar că aici faza este că poți să faci niște banii dacă lumea te ascultă ca lumea, ca să îi zic așa. Să ai niște mii de audiții/descărcări. Abia atunci poți să faci niște bănuți. Altfel, nu vorbim despre bănuți, ci despre mărunțiș…

Patreon

Este o platformă prin care artistul poate primi bani sub forma unor abonamente. Cam cum a făcut prietenul meu Marius Make Matache. Tu ca fan, care vrei să ajuți artistul, poți să alegi mai multe variante de abonament, iar banii ți se iau pe card în fiecare lună.

Ceva pe sistemul Patreon a lansat recent și Spotify. Adică poți să susții cu bani direct din aplicație artiștii preferați.

Pay what you want

Pe românește: dai cât vrei. Adică artistul decide că facă un live pe Facebook sau pe Youtube sau să pună o înregistrare undeva pe interneți cu el cântând. Și zice și ceva de genul: ”dacă vrei să mă ajuți, donează în contul XXXX cât vrei tu”.

Cum a făcut Vizi Imre.

Support artist, “pay what you want”Paypal:https://www.paypal.me/ImreVizi, Revolut: 0040-741187899,GB66 REVO 0099 7090 5335 47, Swift: REVOGB21🇷🇴Continuam seria de concerte “pay what you want”, ceea ce inseamna ca ma poti sustine cu valoarea unui pret de bilet de concert (iar cat costa biletul, este alegerea ta). Iar dacă nu vrei (sau nu poți sau suntem colegi de breaslă🤝) să contribui, sunt oricum fericit că ești aici și îți doresc distracție plăcută🤗🇭🇺Továbbra is folytatjuk a “pay what you want” online koncertsorozatot, ami röviden azt jelenti, hogy támogathatsz egy koncertbelépő összegével (aminek az összegét te döntöd el). De ha most ez nem áll módodban (mert pl. kollégák vagyunk 🤝), akkor kívánok jó szórakozást. Mindenképp örülok, hogy itt vagy🤗🌎If you like what you see and hear and you would like to support my work with any amount of money, you can do it on the links above. If you don’t want (or can’t because we are colleagues🤝) to contribute, I am happy that you are here anyway and I wish you to enjoy this concert🤗

Publicată de Vizi pe Vineri, 24 aprilie 2020

Concert sau înregistrare pe bilete

Cel mai bine ca să înțeșegi ce vreau să zic este să te uiți pe vStage. Care este o platformă de streaming a celor de la iabilet.ro. Care are integrată inclusiv partea de cumpărat bilete.

Că aici e partea tricky. Să poți să încasezi banii pe bilete. Iar pentru asta ai nevoie de cei care știu să facă asta. Iar vStage a ușurat teribil acest proces.

Cam așa funcționează.

vStage e gata 🙂 merge flawless si pe mobil

Publicată de vStage.ro pe Sâmbătă, 25 aprilie 2020

Convingi un brand să te lase să cânți pe banii lui

Că nu știu cum să o zic mai direct. Ia brandul câștigă faptul că primește conținut fain pe canalele sale de social media. O situație clasică de win-win. Cam cum au făcut cei de la byron cu Qreator. Un concert super fain, de altfel.

Sigur că pentru asta este obligatoriu să intri în mindestul ăla despre care vorbeam la început. Căci brandurile cumpără un produs, muzica ta. În ordinea asta: întâi produs, apoi muzică.

Mai multi artiști plătiți de un brand sa cante

Cam cum face Vodafone Romania pe plaforma Impreună mai puternici. În care tu, ca fan, poți să urmărești și gratuit prestația artiștilor, dar ai posibilitatea să și îi susții cu bani.

Pe sistem de festival

Adică un festival virtual. Unde poți să îți cumperi bilet, iar o parte din bani se duc la artiști. O să vezi că în perioada următoare o să se întâmple multe de genul acesta. Doar să fii pe fază, ca artist, să știi că se întâmplă. Ca să te poți ”înțepa” și tu în lista cântăreților și trupelor de pe afiș.

Cam cum este Solidar. Chiar dacă în cazul acesta vorbim despre niște cântări caritabile. Dar principiul este cam același în ceea ce privește cumpărarea produsul care este actul de creație.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

12 thoughts on “Cum pot face bani de pe internet o trupă sau un cântăreț”

  1. Bună sugestiile mai ales că sunt susținute și de exemple.

    Din păcate eu fac zilnic emisiuni de cate o oră de luni pana vineri și donațiile nu apar chiar asa usor. Ai nevoie de pricepere și măiestrie la tot ce înseamnă VANZARE a produsului artistic.

    Eu am găsit totusi o soluție de a multiplica financiar online care funcționează, dar poate o povestesc după ce trece și al doilea val. Poate….

  2. Bune sugestiile mai ales că sunt susținute și de exemple.

    Din păcate eu fac zilnic emisiuni de cate o oră, de luni pana vineri și donațiile nu apar chiar așa ușor. Ai nevoie de pricepere și măiestrie la tot ce înseamnă VANZARE a produsului artistic.

    Eu am găsit totuși o soluție de a multiplica financiar activitatea online care funcționează, dar poate o povestesc după ce trece și al doilea val.

  3. Daca nu ai notorietatea necesara nu te baga nimeni in seama. iar cine are notorietate face bani in continuare cu aceeasi colaboratori. Eu am incercat si ce crezi? raspunsul a fost : nu putem colabora pentru ca avem costuri si nu credem ca vor fi acoperite din bilete. Eu fiind Stefan Trubadur un simplu cataret stradal. Hai sa fim sinceri pe noi nu ne baga nici dracu in seama!

    1. Tocmai pentru ca nu te baga nici dracu in seamna trebuie sa ii faci sa te bage in seama! Nimeni nu este obligat, in nici un fel, sa te bage in seama. Deloc! A reusi tu sa ii faci sa te bage in seama, despre asta este vorba in marketing.

    1. Eu le tot zic colegilor, numai ca nici pe mine nu ma asculta nimeni…
      Auzi, simpatic baiatul asta, nu canta rau deloc. O singura problema am cu el: canta asa, fara masca si costum de protectie? Eu stau aproape de ecran, daca iau ceva? :))

  4. Nu știam că Morrison și-a tras și Vstage. Nu lasă nimic neatins, trebuie scoși bani de peste tot :) Desigur, chestia asta are și o parte bună, deși mai ales pentru el :)

  5. Am prieteni carora le place sa faca muzica, si chiar faina, insa imi spun ca nu poti trai din asta. Eu nu stiam ce sa le spun, nu cunosc industria, insa articolul asta cred ca ii poate ajuta.
    Foarte frumos structurat articolul, bravo!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)