24.05.2017

Consultanții fără consultanță

La un astfel de material, ar trebui pus ceva profund gen ”m-am gândit mult dacă și cum să scriu aceste rânduri…”, adică să arăt că m-am strofocat și că mi-am ales atent cuvintele și alte chestiuni de astea. Nope, dați-i pace. Aveam ideea asta de material de foarte mută vreme, dar nu am avut timp să îl execut. Atâta tot. În plus, nu am a ce mă gândi nuș cât la subiect, pentru că l-a fumat de atâtea ori în activitatea mea de consultant (și acilea venim abrupt pe subiect) încât cuvintele curg blajin, cam cum curge cascada Bigar când are cât de cât un debit acceptabil și când nu sunt multe PETuri plutind agale pe acolo.

Consultanții fără consultanță nu sunt cei care, din diverse motive, nu preau ce consultanță să ofere. Ăla este un alt subiect, de care poate o să mă apuc la un moment dat dacă o să am vreme (gen ce a scris Cismaru, dar nu până la capăt…). Dar, în cazul de față, sintagma se referă la consultanții care, din diverse motive, nu apelează la consultanță.

Să explic. Pentru că vă simt cu sprânceana un pic ridicată. Și, ca să vorbim aplicat, o să mă dau pe mine ca exemplu. Doar, vorba aia, pe mine mă știu cel mai bine.

La Kooperativa 2.0 (insert reclamă acilea: agenție de social media specializată în campanii care au legătură cu bloggerii) facem, firește, și consultanță. Pe cale de consecință, intrăm lejer în categoria despre care fac vorbire acilea. Doar că noi suntem specializați pe social media. Și super-specializați, dacă îmi permiteți, pe blogging. Mai știm câte ceva și despre comunicare în general, despre PR, despre web design, despre marketing, la o adică. Dar nu suntem specialiști pe așa ceva. Nici pe departe. Deci nu ne putem numi consultanți pe zonele astea.

Și ce facem noi, consultanți de social media, când avem nevoie de servicii de consultanță pe alte domenii? Simplu: plătim alți consultanți, specialiști pe domeniile respective. Cazuri concrete (nu le-am cerut acordul să îi vâr aici, dar trag nădejde că nu o să supere prea tare).

Când am construit brandul Kooperativa 2.0, am lucrat cu cei de la Seed. Noi am vrut să plătim brandingul, dar ei ne-au solicitat să facem un barter, pentru că aveau, la rândul lor, nevoie de susținere în zona de social media pentru un proiect fain de-al lor. Și am mers în acest parteneriat. Dar, repet, noi am vrut să plătim pentru expertiza lor. Puteam noi să tragem trei linii colorate și să le punem în 14 chenare și să zicem că aia e, asta este identitatea Kooperativa 2.0? Puteam, desigur. Dar nu am vrut. Pentru că ne-am asumat limitele pe domeniul respectiv. Și am vrut mai mult. Pentru că așa este normal: când nu ești specialist pe un domeniu și vrei calitate, consultanța se plătește. 

Când am construit platforma BlogalInitiative.ro (insert reclamă acilea: cea mai mare platformă de concursuri pentru bloggeri – peste 400 de campanii până acum, premii de peste 200.000 de Euro trimise către bloggeri) și am vrut sistem integrat de licitații și un mini-shop (Gift Shopul, unde bloggerii își licitează punctele rezultate în campanii ca să câștige produse) am apelat, prin Gabriel Coliță, la o firmă care se pricepea mult mai bine decât noi la așa ceva. Putem noi să încercăm să facem rahatul bici? Puteam, desigur. Dar nu am vrut. Pentru că ne-am asumat limitele pe domeniul respectiv. Și am vrut mai mult. Pentru că așa este normal: când nu ești specialist pe un domeniu și vrei calitate, consultanța se plătește. 

La începutul anului acesta, când am pus pe hârtie gândurile noastre pe linie de business în ceea ce privește Kooperativa 2.0, mi-am dat seama că am lacune mari în ceea ce privește managementul integrat al unei afaceri. Așa, cât să trec strada, știam, că doar nu am reușit să fac ce am făcut până acum pentru că eram praf nețărmurit. Dar simțeam că trebuie să învăț mai mult. Ca să facem mai mult. Așa că am plătit un mini-MBA: Business Drive. Pe care vi-l recomand la maxim (apropo, încă mai sunt câteva locuri pentru sesiunea din mai), căci pe mine zilele petrecute acolo m-au ajutat enorm să înțeleg muuuult mai bine ce înseamnă managementul unui business. Puteam să dau un google după ce mă interesa și să mă rezum la atât. Puteam, desigur. Dar nu am vrut. Pentru că mi-am asumat limitele pe domeniul respectiv. Și am vrut mai mult. Pentru că așa este normal: când nu ești specialist pe un domeniu și vrei calitate, consultanța se plătește. 

Acum suntem în proces de refacere a siteului Kooperativa 2.0. Pentru că transformarea de la o rețea de siteuri și bloguri (cum eram înainte) la o agenție de social media necesită niște luat la pilă din toate punctele de vedere. Cumva paradoxal (mulți ne-au zis asta, ”băăăh, ce dracu, doar voi vă pricepeți la făcut siteuri, am văzut că ați făcut mai multe!”) am decis să nu ne ocupăm noi de realizarea siteului (la design mă refer), ci să apelăm la Inoveo. Bine, ei nu sunt agenție de web design, ci de branding (facem și un mic rebranding, o să vedeți). Dar am vrut cu ei pentru că am decis că avem nevoie de un design profi. Dupa aia ne descurcăm noi cu codatul și alea, alea. Puteam să trântim noi un site simpăticuț și atât? Puteam, desigur. Dar nu am vrut. Pentru că ne-am asumat limitele pe domeniul respectiv. Și am vrut mai mult. Pentru că așa este normal: când nu ești specialist pe un domeniu și vrei calitate, consultanța se plătește. 

Când am decis că avem nevoie la Kooperativa 2.0 de o structurare mai pe business (cei care ați trecut de la antreprenoriatul după ureche la construirea unui business adevărat știți despre ce vorbesc; ceilalți o să învățați), am apelat la Ștefan Rădulescu. La început, a venit din prietenie. Și ne-a ajutat foarte mult să ne limpezim procesele interne de business. Acum suntem pe contract de consultanță cu el. Mă rog, pe un tarif mai prietenesc, vorba aia, doar ne-am băut niște beri :D Dar pe contract. Pentru că avem în continuare nevoie de expertiza lui. Pentru că așa este normal: când nu ești specialist pe un domeniu și vrei calitate, consultanța se plătește. 

V-am dar doar câteva exemple din ograda proprie despre ce însemnă că noi, consultanți, plătim alți consultanți să ne ajute. Ceea ce, din toate punctele de vedere, vă doresc și vouă.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Mister Nicu are nevoie de ajutor pentru construcția unui studio mobil de înregistrări pentru copii

Am două motive mari să ajung în Oradea: noul restaurant al lui Adi Hădean și jocul lui Richard Balint

3 comentarii

  1. cismaru
    miercuri, 26 aprilie 2017, 13:24

    haidi ba, cum adica, tre sa bagi bani ca sa faci succes? #narecum

    Răspunde
  2. miercuri, 26 aprilie 2017, 15:55

    …1.Sunt proiectant de case-vile-fabrici-și-uzine. Așa credeam și io. Din păcate, nu numai că oamenii proști (și săraci ???) n-au nevoie de consultanțăci, mai mult, în jurul meu se ridică tot felul de case FĂRĂ PROIECT !…
    2.Când refăceam, de pildă, blocul Lizeanu (după seismul din 77 în București), aveam în echipe muncitori de cat.5,4,3,2,1+necalificață. Azi, orice frânar din cârciumă, după ce și-a beut banii – se oferă să-ți armeze o placă, să-ți pună faianță, ORICE.
    Rezultatele se văd.
    Deci ceea ce faceți Voi, cu Kooperativa asta – e de bine. Parol dublu !

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *