05.12.2016

Aș vrea să fiu antreprenor social, dar nu știu de unde să pornesc…

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Continuăm seria textelor pe care mi le-ați trimis în cadrul provocării mele, care v-ar putea aduce câte 100 de Euro. Competiția încă este în desfășurare, așa că vă aștept textele pe adresa cristi.china at gmail.com, iar textele voastre o să apară pe proaspăt lansata secțiune #Antreprenoriat.

Cu mențiunea că am lansat această provocare pentru a susține excelenta inițiativă Chivas – The Venture, care este, pe scurt, o oportunitate pentru business-urile cu impact social de a se dezvolta, de a primi sprijin financiar și, nu în ultimul rând, de a obține un lucru visat de mulți: recunoaștere internațională.

Recomand tuturor celor care se ocupă de antreprenoriat social să intre pe site și să vadă despre ce este vorba în competiție. Pentru că e păcat să nu profite de această oportnitate. Mare păcat, zic.

Textul de mai jos mi-a fost trimis de Diana Solomon. În care abordează parte de ”the beginnings”, cum ar veni, în ceea ce privește antreprenoriatul social. Lectură plăcută :)

—————————–

Antrepre… cum? Antreprenoriat, zici? Și mai e și social? Cum vine asta, mai exact?

Ce-i drept, în societatea noastră ideea de antreprenor nu este foarte bine înțeleasă de multă lume și, per total, doar un procent mic ajunge să-și creeze propria afacere. Iar când în ecuație mai intervine și chestiunea socială, procentajul scade considerabil.

Nu știu dacă e de vină lipsa informației, a ideilor creative, a documentației necesare, ori a interesului pentru dezvoltarea unui demers ce sprijină o cauză socială.

E drept că empatia și factorul emoțional sunt principalele elemente pe care se mizează atât în mass-media, cât și în advertising. Însă chiar și așa, faptele de natură socială prind cel mai bine în perioada sărbătorilor, pentru că atunci toți devenim mai… schimbați, cumva. Însă tocmai aici cred că este buba! Acționăm (asta dacă o facem) doar în urma unui impuls de moment, care de cele mai multe ori nu vine din partea noastră, ci ne-a fost sugerat, doar știm cum canalele media și cele sociale pot manipula subconștientul.

Prin urmare, poate donăm pentru o cauză sau alta, însă asta nu înseamnă că am rezolvat o situație. Desigur, orice contribuție este importantă, dar cred că focusarea ar trebui să fie pe soluțiile pe termen lung. Așadar, cuvintele cheie pentru antreprenoriatul social consider că ar trebui să fie SUSTENABILITATEA și DURABILITATEA.

Totuși, spre deosebire de PFA, în ceea ce privește ONG-urile, acestea se activează mult mai repede atunci când apare în discuție ideea de antreprenoriat social.

beton si pamantAș vrea să fiu antreprenor social, dar nu știu de unde să pornesc

Probabil că sunt persoane care ar dori să facă o schimbare pozitivă în societate, dar nu au încă ideea care-i să ajute. Ei bine, eu una cred că din absolut orice poți crea un business al cărui profit să fie donat pentru o cauză pe care o susții.

Tribul, spre exemplu, este o firmă socială de curierat pe bicicletă. Astfel, scopul afacerii nu este profitul, iar la sfârșitul zilei, o parte din bani se duc către o asociație cu profil ecologic.

Atelierul de pânză este un al model de business social. Acesta are două cauze principale: protejarea mediului, prin alternativa sacoșelor din pânză care le înlocuiesc pe cele de plastic, și oferirea unui loc de muncă persoanelor cu dizabilități, care lucrează aceste sacoșe.

De asemenea, o altă inițiativă ce a creat o sursă de venit pentru cei din Roșia Montană a fost crearea unui magazin online ce vinde produse de lână confecționate de localnici.

Așadar, ideea este destul de simplă. Poți face antreprenoriat social inspirându-te din hobby-uri (pedalat, croșetat) și căutând oameni care să susțină aceeași cauză ca tine. Astfel, poți crea locuri de muncă sau sprijini diferite asociații al căror demers este o schimbare pozitivă în societate.

Aș vrea să am un start-up social, dar nu știu ce demers să susțin

Poate că cea mai simplă soluție de a observa care sunt principalele probleme sociale este să pui mâna pe telecomandă și să pornești orice canal de știri. Astfel, de la sate cu un grad îngrijorător al analfabetismului, la școli ce nu sunt dotate conform standardelor europene de funcționare, la defavorizarea unor etnii sau impedimente de care se lovesc persoanele cu dizabilități până la problema defrișării masive, vei observa nenumărate cazuri din arii diverse.

Iar dacă nu ai răbdare să urmărești un post Tv, poți oricând consulta statistici sau rapoarte făcute de Comisia Europeană. Spre exemplu, în 2014, jurnalul24.ro amintea de următoarele probleme pe care România ar trebui să se ocupe: educația, sănătatea, lipsa identificării nevoilor pe piața muncii, corupția, emigrația și scăderea natalității sau drepturile și libertățile minorităților din țară.

Prin urmare, antreprenoriatul social nu are ca scop îmbogățirea, ci contribuția la un impact pozitiv în societate și rezolvarea unei probleme (de natură medicală, ecologică, educațională etc). De asemenea, acesta trebuie gândit pe termen lung, cu ajutorul unor strategii de dezvoltare și profit, asemenea businessurilor clasice.

În plus, partea cea mai bună este că poți fi cât mai creativ. Așa cum alții s-au gândit ca o simplă sacoșă să ofere un loc de muncă unei persoane cu dizabilități, ori o comandă preluată prin curieratul pe bicicletă să aibă un rol în plantarea unui copac, alte sute de idei la fel de simple, dar ingenioase și de efect, pot contribui la o schimbare socială.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Noi suntem cea mai mare formă de antreprenoriat social!

Ați auzit de Skeptic Dog și Symme 3D? Nu de alta, dar o să reprezinte România la Get in the Ring

Un comentariu

  1. marți, 20 octombrie 2015, 10:22

    Mulțumesc :)

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *