Uite cât de ușor poate trece în mintea cuiva un brand de la neutru sau simpatic la nașpa

Studiile (mai multe; e faza cu pentru orice există câte un studiu, știi ce zic…) arată așa: ca să se fixeze un brand în mintea unui om în categoria cât de cât corectă (aia pe care ar vrea-o brandul, desigur), ar trebui ca brandul respectiv să apară pe radarul respectivului om între 5 și 8 ori, în contexte potrivite. Abia atunci, în mintea omului se întâmplă faza cu ”aha, deci ăsta este brand de bere artizanală” sau ”aha, deci ăștia-s agenție de turism” și tot așa.

Includerea brandului de către omul cu pricina în mintea lui în categoria de industrie este importantă, desigur. Căci, nu-i așa, n-ai vrea să creadă omul că ești brand de cosmetice, când tu, de fapt, ești brand de frizerie. Sau ceva. Deci asta cu includerea în categoria mentală pe tip de industrie (sau domeniu de activitate, depinde cum o iei) este foarte importantă.

Dar urmează o altă asociere mentală pe care o face omul, după ce ți-a inclus brandul în categoria de mai sus: cea în care decide (pe niște criterii de un subiectivism atroce, firește) dacă brandul intră în categoria de ”simpatic”, ”nașpa” sau ”mi se rupe”.

Și, uneori, trecerea de la o categorie la alta se face abrupt și, deseori, fără putință de întoarcere la categoria inițială. Desigur, că așa-i în viață, e muuuult mai ușor să treci de la categoria neutru sau simpatic înspre aia nașpa decât invers. Doar oameni suntem.

Caz aplicat. Zilele trecute, la 18.22 trecute fix, conduceam pe Bd. Regina Maria din București. Și mă gândeam – așa cum fac de fiecare dată după un eveniment – cum a fost discuția de la Webstock, pe care am moderat-o și la care au participat Cabral, comedianul Teo, Dragoș Stanca de la Think Digital și Costin Velicu de la Vice. Și am tras concluzia: tranșantă. A fost chiar bine. Așa că eram într-o stare de aia de relaxare plăcută, cu gândul că ajung în vreo 10 minute acasă la ai mei, că o să îmi deschid o bere, de astea. Pe chileanu așa.

Și realizez că în fața mea era mașina din poză. Cu nuș ce Green pe ea, electrică, de la Christian Tour și – că aici începe legătura cu ce ziceam mai sus despre includerea în categoriile de simpăticoșenie sau nu – mi-am zis ”mișto brand că rulează cu electrice și că are grijă de mediu și de astea”. Și, pe cale de consecință, Christian Tour a început să se miște ușor, dar categoric, din categoria mea mintală de neutru înspre aia de simpatic.

Căci, da, atât de ușor este uneori ca omul să facă niște asocieri de astea care țin nu doar de cum arată sau ce face brandul în momentul acela (una din greșelile pe care o fac brandurile de altfel, nu contextualizează), ci de atât de multe variabile care înseamnă, pe scurt, viața omului în afara brandului cu care interacționează repede, scurt și cu altele pe cap.

Ei bine, starea aia de chileanu și de mișcare a brandului Christian Tour din neutru înspre simpatic s-a spulberat ca o halbă cu bere proaspăt turnată de vârful târnăcopului ciuntit al unui membru al PLM (Partidul Liberal Muncitoresc, desigur) în momentul în care s-a întâmplat chestia asta:

Șoferul a aruncat mucul de țigară pe geam.

Te-aș jigni profund dacă aș preciza negru pe alb înspre ce categorie s-a îndreptat în acel moment brandul în mintea mea, este?

În cazul de față funcționează două din ceea ce numesc eu axiomele fundamentale în social media.

Axioma fundamentală 1. Orice tâmpit poate zice orice în social media

Adică io, un tâmpit, am zis faza asta pe care tocmai ce ți-o povestesc. Nu mă poate opri nimeni să fac asta. Așa mi-a venit, așa o dau. Social media style.

Sigur că putem discuta despre niște acțiuni ULTERIOARE pe care ar putea, la o adică, să le săvârșească brandul incriminat de tâmpitul cu pricina. Doar că aici discuția este lungă. Și întrebarea principală pe care brandul ar trebui să și-o pună (pardon my French…) ar fi asta: merită să reacționez sau nu?

De regulă, în social media o astfel de decizie nu face decât să pună paie pe foc și, astfel, mesajul tâmpitului să ajungă la niște categorii de public la care altfel nu ar fi putut ajunge. Nașpa este că aceste categorii de public la care reacția brandului a trimis mesajul tâmpitului sunt chiar categoriile principale de public ale brandului, strategice chiar. Și se întâmplă nefăcuta asta:

Acest public strategic așa aude că zice unul că brandul care le place este nașpa tocmai pentru că brandul a reacționat!

Sigur că există cazuri în care chiar se impune o reacție. Doar că ce vreau eu să zic aici este că nu întotdeauna e musai, musai să reacționeze brandul la ce zice un tâmpit în social media. Pentru că se intră, pe nesimțite (în ambele sensuri ale cuvântului…), într-o permanentă situație de criză, din care în timp brandul iese obosit, stresat, șifonat și fără chef de viață, cum ar veni.

De aceea recomand ca orice brand să își ”tatueze” în strategia de comunicare în social media această axiomă fundamentală: orice tâmpit poate zice orice în social media. E ca ploaia de afară. Poți să o oprești? Nu, desigur. Ce poți să faci este să nu ieși din casă (mă rog, din birou), să îți iei o pelerină, o umbrelă sau un fâș. Căci de udat sigur te udă. Asta face îndeobște ploaia.

Axioma fundamentală 2. Orice se întâmplă în offline are imense șanse să ajungă în social media

În cazul de față, io, tâmpitul, după ce am aplicat cu o nonșalanță decisivă axioma fundamentală 1, o ilustrez perfect și pe cea de-a doua. Adică mașina în cauză nu avea absolut nicio legătură cu social media. Eram, și eu și șoferul celălalt în trafic, ne târam la ora aia abia, abia. Fiecare ne gândeam la ale noastre, de astea, ai înțeles ideea. Fără nicio legătură cu internetul, gen.

Dar eu, tâmpitul, am decis să fac poza asta. Și să o urc pe interneți. Ca un tâmpit ce sunt. Și, brusc și definitiv (apropo, știi că tot ce pui pe internet rămâne pe undeva pe un server, chiar dacă tu o ștergi după aia, da?), chestia care existase până în secunda anterioară în offline, poc acum există și în online.

Aia zic.

PS Nu-i dau numărul. Că nu-i pe shame ce zic io. Poate omul o fi avut unul din acele momente de rătăcire, așa cum le-a avem toți. Sau poate nu. Nu știu. Dar ideea nu e să îl facem de telecomandă. Ok, bine, măcar un pic…

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

1 thought on “Uite cât de ușor poate trece în mintea cuiva un brand de la neutru sau simpatic la nașpa”

  1. Îmi place de tine,ai dreptate in tot ce spui,oamenii care chibițează pe orice,se pricep la toate dar teoretic nu sunt in stare sa creeze nimic .Sunt sigur ca sa comentezi ce fac alți oameni poate sa fie o meserie,pune mâna și muncește,sa poți aprecia corect lucrurile bune sau rele ale oamenilor,pe care ești foarte sigur pe tine ca ii Cunoști .Esti bun …dar nu îndeajuns….te compătimesc !
    Sa ai o viața frumoasa ….Mentorule !

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.