Scrisoare deschisă adresată câtorva agenții cu care lucrez

Dragi agenții cu care lucrez din când în când (sau cu care lucrează alții din când în când, dar ei nu prea zic de astea, din motive pe care nu le discutăm acum, o să le vină cândva rândul…),

Vă rog eu frumos ca, atunci când îmi propuneți o campanie (sau ceva de genul) pentru clientul vostru, iar eu refuz feeul (din diverse motive), dar mă bag în campanie (din diverse motive), să nu mai ziceți clientul ”chinezu a costat atât”. Că nu-i ok. Și nici profesionist. Și nici adevărat.

Ok, înțeleg, faza cu ”scuze, așa a rămas în excel și am uitat să modificăm” funcționează până la un punct. Până la punctul în care eu mă întălnesc cu clientul (la câtă lume știu eu, șansele să se întâmple asta sunt foarte mari) și se face alb sau se înroșește (după caz și după personalitate) când aude că eu nu am luat niciun fee pentru campania aia. Deși tu, agenție, ai facturat către el, clientul, suma aia. Că doar nu o să îl mint eu în numele vostru. Eu nu (prea…) mint nici în numele meu, dracului!

Știu că traversăm toți o perioadă foarte grea. Dar coțcării de astea, șmenoșaguri de astea, manțogării de astea nu se fac. Dacă te respecți și dacă îi respecți pe ceilalți parteneri.

Și mai știu că nimeni nu este perfect. Că, uneori, contextul și/sau conjunctura te împing să iei niște decizii de care nu prea ești mândru când stai tu singur cu tine. Doar că așa ceva ar trebui să fie excepție. Ba nu, EXCEPȚIA. Atât.

Faza este că, făcând de astea, facem toți (că mă includ și eu aici, sunt parte din chestiunea asta, chiar dacă una ne-voită, cum ar veni) un mare deserviciu nișei din ce în ce mai umflată (de multe ori cu pompa Photoshopului, știu…), care îndeobște se numește influencer marketing. Și care, sireaca, și așa are căcălău de probleme, oricum, fără să mai punem noi gaz pe foc, știți cum zic.

Clientul înțelege dintr-o chestie de asta fix așa: l-ați furat. Punct. Din banii lui ați zis că dați o parte cuiva și nu i-ați dat-o. Punct. Și apoi, după ce clientul rupe contractul cu voi, vă mai și enervați pe agenția la care apelează, de parcă cei din noua agenție a clientului ar avea vreo vină…

Iar eu, ca influencer (atât cât sunt, desigur, prin satul meu 2.0) pot păți faze de genul ”te-am plătit în campania aia, așa că ai putea fi prieten cu brandul pe viață!”. Ceea ce este greșit, oh, din cel puțin două puncte de vedere: 1. nu am fost plătit 2. câteva sute de euro nu are cum să mă facă prieten pe viață cu un brand, altele sunt criteriile după care mă împrietenesc eu cu brandurile (cu unele sunt prieten la cataramă, gen, fără să fi luat un ban de la ele).

Poate că înțelegeți textul ăsta ca pe o supărare. Nu, nu este. Înțelegeți-l ca pe o tristețe. Una cauzată de faptul că se mai întâmplă lucruri de astea în 2020. Și să-l mai înțelegeți ca pe o promisiune că voi mai scrie despre aspecte mai neplăcute (ca să nu le zic mai rău…) ale industriei digitale.

Pentru că vin și vă zic:

Dacă nu ne însănătoșim noi, agențiile, primele, s-ar putea să îmbolnăvim de tot ecosistemul din care ne obținem toți (agenții, clienți, influenceri, publicuri) beneficiile.

Nu că aș fi io marele cavaler al dreptății pe linia asta, dar sunt de peste 15 ani în industria asta și parcă începe să mă întristeze prea profund, ca să zic așa, că văd că anumite boli nu au trecut și că bacteriile astea nașpa se încăpățânează să persiste. Și, mă gândesc cu mintea mea, atâta câtă este, că nu are ce strica dacă mai zicem din când în când de astea. Ba dimpotrivă. Cred că ajută.

Sigur că sunt puține cazurile de influenceri (sau cum vreți să le ziceți) care pățesc așa ceva. Raportat la miile de (unii doar cred ei că sunt) influenceri din .ro. Eu știu mai mulți care mi-au mărturisit că au pățit și ei așa ceva. Chestie care a cauzat cu adevărat acest articol. Dacă eram doar io în chestiunea în cauză, dădeam din umeri și aia e, dar așa, văzând că se întâmplă la mult prea mulți și mult prea des…

Doar că aceste cazuri relativ puține ajung să pară reprezentative pentru întreaga piață în ochii unor clienți umiliți, practic, de o asemenea experiență.

Zic umiliți pentru că clienții cred că influencerii de la care au aflat informația îi consideră că sunt papagali pentru că plătesc o agenție care, pe scurt, îi minte și îi fură.

Din fericire, sunt foarte puține agenții care (mai) fac chestii de astea nașpa. Doar că se întâmplă așa cum se întâmplă totul în viață:

Degeaba fac 100 de oameni dintr-o comunitate chestii ok și chiar faine, este de ajuns unul singur să o dea cu muci-n fasole, ca multă lume să tragă concluzia că TOȚI oamenii din comunitatea aia sunt nașpa.

Iar așa ceva, în termeni de percepție a pieții, se traduce în atât de enervanta pentru mulți dintre noi ”aaaa, sunteți agenție, nu a avut deloc experiențe plăcute cu așa ceva…”. Iar munca de a convinge omul că nu toate agențiile sunt așa, că nu totă piața este împânzită de agenții de genul acesta este una meticuloasă. Și grea. Și enervantă. Mai ales pentru că ar fi putut fi evitată dacă unele agenții nu ar fi făcut ce au făcut.

Și, da, știu – așa cum sunt avertizat de fiecare dată când mai scriu ceva despre anumite găurele în etica agențiilor – că ”nu mai pupi tu campanii de la noi”. E ok, stați relax. Dacă ăsta este prețul ca să trăim într-o industrie mai sănătoasă un pic, mi-l asum. Cu mare drag, chiar. Căci, practic, neoferitul de campanii din partea unor agenții virusate mă protejează și pe mine de virusul ăla.

Așa că, până data viitoare, vă pup pe excel și ne mai auzim.

PS Următorul articol o să fie despre etica influencerilor. Cu caz aplicat: io.

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

21 thoughts on “Scrisoare deschisă adresată câtorva agenții cu care lucrez”

  1. Ah.

    Asta imi aminteste de o patanie de a mea, cand am luat de la o agentie o suma, dar ea a declarat catre client si catre fisc o suma cu un zero in plus

    Si cine crezi ca a avut impozit cu un zero in plus de platit? :)

    Exact, eu.

    Si incearca dupa aia sa afli de la ANAF cine naiba a declarat ca am avut eu incasari uriase si incearca sa le dovedesti ca nu este asa.

    1. Cum de nu ați plătit impozit pe ce ați facturat dvs? Și nu există un contract care să prevadă prețul dintre dvs și agenție? Iar dacă agenția a cerut mai departe clientului un preț mai mare pe un serviciu care a inclus și proiectul dvs, ce e greșit în asta dpdv al ideii de comerț?
      PS- nu am lucrat niciodată cu/în agenții.
      Chiar vreau sa înțeleg speța dvs.

  2. Foarte fai articolul…urmeaza: „aplauze”:)

    Daca ma apuc „io” sa scriu de etica agentilor imobiliari in tranzactiile imobiliare, o sa curga sange mult…mai astept o leaca sa devin si „io” asa de influencer ca tine si poate incep sa-mi dau drumul la cuvinte, ca sa nu spun „gurita”.

    Si o sa incep tragand direct la tinta: oare interesul cui il reprezinta agentul imobiliar atunci cand incaseaza comision din doua parti, atat de la Cumparator cat si de la Proprietarul – Vanzator…!?

    Succes si tine-o tot asa!

    1. Te provoc sa scrii! Și să public la mine rândurile alea. Vorba aia, câștigăm amândoi: tu expunere mai mare, io că a muncit altul ca să am expunerea pe care o să o am într-o industrie despre care nu am expertiza să îmi dau cu părerea :))

  3. Va scapa un mic amanunt . Ei lucreaza la negru ( fara factura ) . Ca e liberi profesionisti ! ( Si alte mizerii din astea ) Niste gunoaie , in general .

    1. Stimate domn, pe zona de influencer marketing nu îmi scapă nimic, credeți-mă. Sunt (așa-numiți influenceri) care lucrează la negru, așa cum sunt (așa-numite) agenții și (așa-numiți) clienți care preferă acest mod evazionist de a face treaba. Dar, din fericire, acestea sunt excepțiile. Altfel, vă asigur că piața asta de influencer marketing este parfum față de alte industrii din punct de vedere al fiscalizării. Și față de alte domenii din marketing, de altfel…

  4. Ce mizerie. Am pățit și eu o treabă similar dar pe zona de mentorat.
    Clientul clientului meu era o școală privată cu tineri foarte smart unde am ales să mă duc voluntar ca să aflu ulterior că „era în buget”.
    Oricum suma era una derizorie dar nu despre suma este vorba ci despre bun simț iar asta era cu mult înainte de contextul actual.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.