Cel mai fain traseu de drumeție din România pentru începători

Dacă ar fi să mă obligați să zic repede, repede trei modalitați prin care aș alege să îmi petrec timpul liber, alături de familie, cred că drumeția ar intra lejer în orice top, indiferent cum m-aș uita la el, ca să zic așa. Mi se pare absolut grozav să mergi prin păduri, pe dealuri și să te bucuri de natură, de liniște sau, după caz, de cântecul păsărilor și – numai dacă ești foarte norocos – să mai auzi câte un boncănit de cerbi sau câte un urlet de lup. Ați înțeles ideea, nu insist, căci imediat o să mă înjurați că vă fac dor de ducă :D

Știu că așa simt mulți dintre amicii și prietenii mei. Care ar vrea din tot sufletul să se apuce serios de treaba asta cu drumeția, cumva la un nivel mai programatic, dați-mi voie să îi zic așa. Mă includ și eu printre novici, deși am la activ niște ore multe umblate pe munte, doar așa mai alandala, adică nu sistematic, dacă vreți.

Numai că cei mai mulți dintre ei știți unde trag linia? Fix după prima tură de drumeție. Căci – fac o statistică din ce îmi aduc aminte – jumătate dintre ei nimeresc cu un ghid slab, iar cealaltă jumătate s-au luat după un coleg care ”eu am făcut toți munții României, sunt baștan de drumeție”. Ambele variante, îmi zice experiența din discuțiile cu ei, i-au speriat atât de tare încât nu prea mai vor să se ”arunce” la încă o tură.

traseu drumetie

Photo by Nicolas Picard

În primul caz, ghidul, după ce îi rupe masiv pe proaspeții drumeți după niște ore bune de traseu cu o dificultate mare, râde la ei și le zice ”dacă vă ziceam cât aveți de umblat, nu mai veneați, așa uite că ați făcut traseul, puteți fi mândri!”. Glumă total neinspirată, de altfel, când o faci în fața unor oameni de birou, care au vrut să încerce o experiență faină, nu să plângă o săptămână după aia că îi dor toate cele. Ca să nu mai zicem de ghidul – dap, caz real – care i-a dus pe niște începători pe un traseu de 7 ore, fără să le spună cât este de lung traseul, fără să le zică de apă și de mâncare, pe motiv că ”așa se învață, altfel nu aveți ce căuta pe munte”.

În cazul colegului care a mai fost el în jdemii de drumeții, deci puteți să vă luați după el, cei mai mulți se rătăcesc, estimează greșit durata și dificultatea traseului, nici nu admit că au greșit sau s-au rătăcit, cei care s-au luat după el încep să se panicheze și uite așa, din cauza unui lăudăros, o experiență ce ar fi trebuit să fie frumoasă, a devenit o spaimă, în cel mai bun caz, pe care nu prea mai vrei să o repeți.

Cu aceste lucruri în minte am zis să lansez eu provocarea aceasta către voi, cei care sunteți mai experimentați decât noi, cei mulți, în drumeții.

Care este cel mai fain traseu de drumeție pentru începători?

Vă rog mult să ziceți în comentarii dacă știți astfel de trasee. Indiferent din ce zonă a țării. Puteți să ziceți și dacă recomandați pensiuni, hoteluri, gazde, centre de închiriere, orice credeți că ar ajuta niște potențiali drumeți aflați la început de drum.

Și, desigur, dacă știți pe cineva care ar putea ajuta cu experiența sa, dați mai departe acest articol.

O să am grijă ca acest articol să ajungă la cât mai mulți oameni, să fie o resursă utilă pentru drumeții începători.

Vă mulțumesc mult pentru ajutor!

38 comentarii la “Cel mai fain traseu de drumeție din România pentru începători

1. Roxana Farca Răspunde

Eu nu-ți recomand un traseu anume, ci o carte cu mai multe trasee. Cartea e gândită pentru familii cu copii (și persoane cu dizabilități, admirabil), ceea ce înseamnă că e perfectă pentru începători. Din păcate e doar pentru zonele din jurul Brașovului, dar e un început și ar trebui să existe așa ceva pentru fiecare regiune montană din România. Am scris și eu despre ea aici: http://lumeamare.ro/2016/08/25/cartea-saptamanii-drumetie-montana-in-familie/
    Alte trasee foarte frumoase, nu plate, dar care se pot face încet, în tihnă, pentru că nu sunt așa lungi, sunt în munții Ciucaș. Două variante aici:
    Cheile Nerei sunt superbe și foarte ușor de parcurs. Cel puțin primăvara devreme, când încă nu e foarte cald, n-am văzut nici urmă din renumitele vipere.
    Între Moieciu de Sus și Fundata s-au marcat niște trasee foarte simpatice, printre fânețe, sate și dealuri, peisajul e de nota zece și merg bine pentru începători.
    Iar muntele sufletului meu, din nou suficient de mic cât să poată fi urcat încet și de către un începător: Ceahlău – http://lumeamare.ro/2014/06/17/ceahlaul-pe-indelete/
    În Pădurea Craiului (zona Oradea), sunt faine de făcut, mai ales vara, Cheile Lazuri. Începi cu peștera Farcu, continui prin pădure, apoi prin albia râului. Genială experiența: http://lumeamare.ro/2016/09/29/vacanta-in-familie-cheile-lazuri/
    Scuze pentru atâtea linkuri, dar mi-ar fi fost greu să scriu totul aici. Mă mai gândesc și îți mai spun, dacă îmi mai aduc aminte de ceva.

• Cristian China-Birta Răspunde

Well, cum de mi-a scăpat mie că ați scos cartea aia, n-aș putea să îți zic… Dar îmi fac mea culpa și promit să o studiez din scoarță în scoarță, din html în url :D Mulțam!

• Roxana Farca Răspunde

Nu-i a noastră cartea. O recomandăm însă pentru că ne-am bucurat că a apărut așa ceva și pentru că ne place de oamenii care au făcut-o :)

2. Alex Bartis Răspunde

Nu stiu daca sunt cele mai faine, dar eu mai inregistrez de astea usurele pe langa Cluj, daca imi cere lumea recomandari, sa am de unde sa le dau https://www.gpsies.com/mapUser.do?username=trusk

3. Adrian Iacob Răspunde

Din punctul meu de vedere un traseu usor si de neuitat pentru incepatori (mai ales la coborare) este la urcare: Cabana Izvorul Muntelui – Curmătura Lutu Roşu – Răchitiş – Piatra cu Apă – Detunate – Cabana Dochia, iar la coborâre, Cabana Dochia – Ocolaşul Mic – Clăile lui Miron – Poiana Maicilor – Cabana Izvorul Muntelui. Ca durată, la urcare aprox. 3h 1/2 – 4h, iar la coborâre, 4h – 4h 30′.

• Cristian China-Birta Răspunde

Pe ăsta l-aș pune în categoria începători avansați. Mai ales în cazul celor care s-au ”fript” deja :)) Dar foarte bună propunerea, mulțam!

4. Dana Răspunde

Dacă o luăm ad literam „oameni de birou, care au vrut să încerce o experiență faină” un traseu ar fi Prapastiile Zarnestilor – cabana Curmatura – Poiana Zanoaga. Un traseu foarte ușor in care se urca aproximativ 1 ora. Se poate face si in sens invers, dar este un pic mai mult de urcat.

• Cristian China-Birta Răspunde

Exact ad literam trebuia luat ce am zis :)) Știu traseul, l-a făcut, e cale de o bere! :)) Mulțam mult!

5. Cristina Turnagiu Dragna Răspunde

Un traseu fain, bun de urmat si cu copiii, chiar cu cei de 4-5 ani este cel catre Canionul 7 scari, cu acces din Timisul de Jos (jud. Brasov). Pe drumul dinspre Predeal spre Brasov, pe dreapta este Hanul Dambul Morii. Se face dreapta peste rau si se poate parca in zona,la 500-700 de m., acolo unde este si bariera care limiteaza traficul masinilor. De acolo este drum marcat Patrat alb cu dunga galbena – prim masivul Piatra Mare catre Canionul si Cascada 7 scari. Cu copii, traseul este de o ora, o ora si jumatate, in rest, pentru cei cu chef de drum de 45 de minute – o ora. La destinatie aveti doua variante. Ramaneti sa admirati cascada sau urcati „pe sub ea” :) in canionul 7 Scari. Urcarea prin-peste-pe dedesubtul paraului Sapte scari se face pe …sapte scari, :) metalice, de inaltimi si dificultati diferite. Urcarea pe scari a copiilor mici (noi am mers cu un pici de 4 ani jumate) se face isotiti/urmati de parinti la doua -trei trepte distanta Important: luati cu voi imbracaminte impermeabila – o sa fiti cam stropiti( stropiti nu udati!) si incaltaminte adecvata de munte (cu aderenta mare). De sus, se face cale intoarsa pe poteca ce ocoleste lateralul drept al canionului si sa reveniti la baza cascadei, dupa care inapoi pe traseul stiut spre poiana de la Dambul Morii. Traseul este inchis pe vreme nefavorabila asadar puteti verifica orarul aici: https://www.facebook.com/7scari O sa va placa! MULT!

• Cristian China-Birta Răspunde

Foarte bună propunerea pentru familie cu copii (de cele mai multe ori ignorate la trasee…), mulțumesc tare mult!

• Costi Răspunde

Nu uitați că de la 7 scări se poate coborî și pe tiroliană până aproape de Dâmbu Morii. 50 lei, 95 kg greutate maximă admisibilă. Sunt tirolene și pentru copii.

6. Irina Popescu Răspunde

Traseul ce-l facuram ieri, l-am ales tocmai pentru ca e scurt si la destinație e un peisaj minunat. Mers pana la Predeal (cu trenul, ca sa evitam aglomeratia de weekend de pe DN1), am respirat aer curat de padure preț de 5 km pana la Cabana Trei Brazi. Acolo, pe pajiste ne-am odihnit oleaca, dupa care am supus la vot daca mergem mai departe, 1 km, pana la cabana Poiana Secuilor. Desi in grup erau si copilasi de 4 ani, acestia erau plini de energie, deci s-a mers mai departe. La Secuilor am mancat care o ciorbita, care o carnita, am lenevit la soare pe pajistea de langa cabană, după care ne-am luat picioarele la spinare ca se cam strangeau norii deasupra capului. Ploaia nu ne-a prins decat cand mai aveam cam o juma’ de ora pana in gara. Noroc ca in tren era cald si bine.
    Deci asta mi se pare un traseu usor, pentru copii mici, sau maturi mai sedentari, așa. ☺

• Cristian China-Birta Răspunde

Daaaaaa, foarte fain și foarte relaxat traseul ăsta, îl știu :) Probabil unul din cele mai ”inspiraționale” pentru drumeții începători. Mulțumesc mult!

7. Mihai Stescu Răspunde

Salut. E atât de greu de ales…
    Eu am făcut prima tură cu David în Munții Macinului. Se iese ușor in creastă, culmea Pricopanului e frumoasă. Apoi l-am dus în Piatra Craiului, la Cabana Curmătura. Apoi pe platou in Bucegi, de la Babele la Omu. 3 chestii simple, de încercat.

• Cristian China-Birta Răspunde

Păi să mă duci și pe mine de la Babele la Omu, că nu am ajuns niciodată! :)) Iar Măcinul îl recomand din toate punctele de vedere!

8. Corina Răspunde

Nu știu dacă e cel mai fain, dar eu recomand următorul traseu: Piatra Arsă – Babele și Sfinxul – Vf. Omu – Peștera – Babele – Piatra Arsă
    Am scris mai multe despre drumeție aici: https://www.saudade.ro/portofoliu/drumetie-prin-bucegi/

• Cristian China-Birta Răspunde

Mulțumesc tare mult, chiar încurajez bloggerii să pună în comentarii linkurile către experiența lor, mi se pare o formă grozavă de a împărtăși experiențele :)

• bibanu Răspunde

asta e traseu de 10-12 ore plus ca e urcarea de la pestera la babele la sfarsit cand dupa o zi de mers esti terminat

9. Sorin Răspunde

La cele deja menționate pe blog mai putem adăuga traseul Cheile Zănoagei – Cheile Orzei – Cascada Şapte Izvoare. Se pleacă de la cabana/campingul Zănoaga, unde se poate ajunge cu mașina dinspre Sinaia sau Târgoviște. Traseul este marcat bine, spectaculos chiar și pentru cei care merg regulat pe munte și nu foarte lung. Se poate parcurge în aproximativ 4 ore dus întors (chiar mai puțin). În plus, nu trebuie parcurs integral, de exemplu poți merge doar până la Cheile Orzei (peisaj de Discovery) și de acolo înapoi la cabana/campingul Zănoaga.
    De asemenea, în jurul orașului Brașov sunt mai multe trasee pentru începători, dar unele sunt mai mult prin pădure. Se poate alege unul care să ducă pe vârful Tâmpa, ca să vezi totuși și altceva decât copaci.
    Traversarea Cheilor Turzii, cu întoarcere la Cab. Cheile Turzii pe același traseu sau pe sus, pe deasupra cheilor, este încă un traseu deosebit pentru începători.
    Din Baia Mare/Baia Sprie se poate ajunge la Hanul Pintea (han sau popas, nu mai știu) iar de acolo în maximul maximului de 2 ore se ajunge la Creasta Cocoșului, pe un traseu de poveste. O singură dată am fost acolo și îmi sună și acum în cap Rapsodia Română. La cca 100 m până în Creasta Cocoșului (unde sunt și trasee de escaladă de la începători – gr. II până la avansați) era o întindere de afine (dacă nu confund cu coacăzele), sper că mai există și acum.
    Ar mai fi pe Platoul Bucegilor: Vf. cu Dor/Miorița – Piatra Arsă – Cab. Babele. Aici, dacă începătorii sunt chiar la prima experiență outdoor, se poate înnopta. Sau se poate ajunge ajunge la Cab. Caraiman (de unde se pot face poze deosebit de spectaculoase), apoi înapoi la Miorița, pentru telecabină spre Sinaia. Sau înapoi la Babele pentru bere și somn. Tot de la Babele, în maximum 3 ore dus-întors (dacă ți-e chiar rău) ajungi la Crucea Eroilor Neamului, cunoscută și drept Crucea de pe Caraiman, de asemenea un loc bun de a admira măreția naturii.
    De la Hotel Peștera (pe Valea Ialomiței), ușor-ușor, chiar dacă la început simți că te-au lăsat plămânii, ajungi la Babele (deși poți și cu telecabina :-) ), apoi cobori înapoi dacă nu mai este timp pentru o plimbare de max. 1 oră dus-întors până la Cab. Caraiman (loc pe care e păcat să îl ratezi dacă ești prin zonă). La Peștera se ajunge cu mașina dinspre Sinaia sau Târgoviște (cu condiția să fie mașină, de exemplu cu Loganul ajungi, dar cu Matizul nu sunt sigur, totuși nu vă bazați pe cunoștințele mele din domeniul mașinilor).
    Acestea au fost doar câteva idei.

• Cristian China-Birta Răspunde

Mulțumesc tare, tare mult pentru comentariul cât o poveste! De fapt, cât mai multe povești :)

10. cami Răspunde

Foarte fain. Am notat :)

11. Orlandi Răspunde

Iti recomand cascada urlatoarea cu urcare prin poiana tapului si coborare spre busteni si cascada spumoasa du busteni amandoua de maxim 2,5_3 ore cu foi copii de 6 ani

12. Silviana Simeanu Răspunde

Recomand o tură în Munţii Făgăraş, la Cabana Valea Sâmbetei. De la Mănăstirea Brâncoveanu se merge cu maşina 7 km. până la poteca, iar apoi, se urmează traseul foarte lejer şi pitoresc, de 2 ore până la cabană. Noi l-am făcut cu copiii de 7 şi 9 ani.
    Un alt traseu: satul Rimetea, urcare pe Piatra Secuiului şi coborâre la Colţeşti, tot cu copiii. A durat 5 ore, din care 1,30h urcarea, 1,30h traversarea Piatrei de la un cap la celălalt şi 1,30 h coborârea (o jumătate de oră admirarea peisajului fantastic şi poze multe :) ). La coborât e necesară mai multă atenţie, pentru că e puţin cam abrupt.
    Şi la Negoiu se poate urca lejer din cărare. Până acolo, drumul Porumbacu-cărare (19 km) e bine să fie străbătut cu o maşină cu garda înaltă. Traseul de urcare pe munte e lejer, în serpentine generoase, iar la cabană se poate înnopta, iar a doua zi să se meargă pe Drumul Zmeilor…sau poate până pe Vârful Negoiu.

• Cristian China-Birta Răspunde

Pfoai, de când îmi doresc să facă zona aia pe jos… Cu mașina am ajuns pe acolo, dar altceva este să o faci la pas. Mulțumesc mult!

13. Maria Răspunde

Buna ziua! Va propun un traseu mai altfel in Muntii Apuseni. Cazare Poaiana Aiudului (recomand Pensiunea Bodrogeni)- in Prima zi cu masina Cheile Aiudului- Cetatea Coltesti- Rimetea- Cheile Turzii- Salina Turda – inapoi la Pensiune. De mers pe jos total in prima zi 3-4 ore, in care o sa aveti parte de pereti inalti de calcar, privelisti deosebite, ruine pline cu legende, pesteri si rauri care si-au croit drum printre pereti calcarosi.
    In ziua 2 Pestera Huda lui Papara- Vanatarea Ponorului- Cascada Dalbina- Cheile Vanatarii- Pestera Dalbina- sat Bradesti – sat Cheia. Pana la Pestera Huda lui Papara puteti ruga gazda de la pensiune sa va duca cu masina. in ziua doi va cazati in satul Cheia, la Gabi :). Cazarea o sa fie intr-o casa stramutata cu o vechime de 100 de ani si acoperita cu paie, tipica Muntilor Apuseni. Total de mers pe jos 6 ore, mers lejer, scurte portiuni de urcare si o portiune putin mai lunga de coborare.
    Ziua 3 satul Cheia- Cheile Geogelului- sat Geogel- sat Cheia. O incursiune in trecut, sate cu case rasfirate, liniste , natura neatinsa si oameni de o bunatate iesita din comun.
    ziua 4 sat Cheia- sat Bradesti- sat Ramet- sat Inzel – Valea Inzelului- sat Poiana Aiudului- Pensiunea Bodrogeni ( inapoi la masini), Aproximativ 6 ore de mers, mers lejer pe drum comunal, exceptand urcare din satul Cheia pana in satul Bradesti ( 1 ora). Si in aceasta zi o sa aveti parte de peisaje
    deosebite si spectacolul oferit de natura.
    Contact Pensiunea Bodrogeni: 0771722644
    Contact Gabi ( satul Cheia) : 0742940388
    Variante; ziua 2 se poate incheia in satul Bradesti, de unde sa fiti luati cu masina. Din satul Bradesti puteti jongla cu traseele asa cum doriti. In zona mai sunt multe trasee care pot fi facute.
    Pentru mai multe detalii va astept cu drag sa ne scrieti pe: https://www.facebook.com/trendurituristice/

• Cristian China-Birta Răspunde

Mulțam mult pentru comentariu, ăsta-i spiritul, să văd că cineva profită de această oportunitate pe care o ofer (atâta câtă este, desigur) și să se auto-promoveze :D

14. Alin Răspunde

Idei in ariile protejate de pe Valea Ariesului

15. Adi Răspunde

Pentru începători pe munți mai înalți, recomand traseele din munții Ciucaș – mai precis cele de la Cabana Muntele Roșu. Căștigul de altitudine este de cca. 5-600 de metri, deci nu f. mare. În cam 2h poți ajunge la niște peisaje de vis, iar drumul la Cabana Muntele Roșu a fost asfaltat recent.
    Un munte care mi-a plăcut a fost Giumalăul. Urcat de la Rusca (merge mașina mică gen Logan multișor pe un drum forestier). Apoi de la locul final de unde nu mai merge Loganul, mai ai cam max. 1h până la cabană (nu am intrat, nu arăta grozav), și max. 1h până pe vf. Vârful în sine nu este extraordinar, dar zona are o panoramă excelentă. Se pot vedea munții Rodnei, Rarău, Ceahlău, Călimani.
    Din munții și mai mari, Parângul este o recomandare. Dacă urci de la Petroșani cu telescaunul, ajungi la 1500 de metri. Apoi poți merge cel puțin până pe la lacul Mija sau la vf. Cârja. Atenție la furtuni, sunt foarte puternice aici.
    Aceste recomandări sunt evident, prin excluderea celor deja bine-știute – (Făgăraș zona Bâlea Lac, Bucegi zona Babele – Caraiman, Parâng – Transalpina, Rarău – via transRarău).

16. Stefana Răspunde

O alta varianta, desi posibil sa fie un pic mai greu pentru incepatori sunt muntii Retezat. Eu am dus persoane neantrenate pentru munte si au rezistat eroic. Nu e usor, e adevarat, dar zona este minunata. Recomand cazarea la Cabana Pietrele, asta in situatia in care abordati din partea nordica. Se pot face trasee catre lacul Bucura, valea Stanisoarei, lacul Galesul ( pentru inceput). Apoi se poate aborda si creasta ( vf Peleaga, Papusa, Bucura, Retezat). Stiu ca exista variante si din partea sudica, din cate am inteles traseele sunt mai scurte, accesul la lacul Bucura se face prin Poiana Pelegii. Posibilitati sunt nelimitate, numai chef si determinare sa ai! 😊

17. Enyedi Gabriel Răspunde

Am fost pe nenumărate trasee din tară si dintre toate as recomanda Valea lui Stan de pe Transfăgărășan,este ceva de nedescris,trebuie sa mergi acolo sa simti adevarata aventura si gustul unui traseu unic,nu se aseamănă cu nimic din ce am întâlnit in muntii nostri!

18. Ionut Răspunde

Inainte de a pleca in orice calatorie, vreau sa reamintesc tuturor ca anvelopele potrivite in functie de anotimp va pot scuti de multe eventuale neplaceri majore la drum lung. Frumos articol.

19. Denora Răspunde

Mai multe despre ghidul mentionat de @Roxana, poti sa gasesti si aici: http://educatie-outdoor.ro/proiecte-aeco/ghid-de-drumetie-montana-familie/ :)