Am ajuns la Conferința de Marketing Sportiv. La Sala Polivalentă din Cluj-Napoca. Sunt pentru prima oară aici. Este SPLENDIDĂ! Abia aștept să înceapă Trofeul Carpați ca să mă bucur de handbal adevărat :)
O să încerc să fac un live blogging de aici. Cu mențiunea că în prima parte o să prestez eu, după care dau legătura Spioanei, stimabila care a acceptat propunerea mea de a deveni ajutor de blog pentru această conferință. Ce o să iasă, Dumnezeu cu mila… :))
Primul ia cuvântul Lorand Boți Balint, directorul de marketing al FRH. Începe șmecherește, aș putea zice :D, cu finalul meciului de infarct (da, știu, un clieșeu, dar se potrivește la fix) dintre Danemarca și România (15-16), când fetele noastre au luat bronzul european. Evident că ni se ridică pielea pe noi. Again. Lumea aplaudă, desigur.
Boți vorbește în engleză, pentru că avem oaspeți străini, ca să zic așa. Eu, firește, o să traduc ce zice :D Vorbește despre schimbarea imaginii FRH. ”Avem o chestie în ceea ce privește handbalul în România: noi mergem la competiții ca să câștigăm medalii”, zice.
Zice că există patru categorii de suporteri ai handbalului în România: fanii dedicați, fanii, pasionații, the outsiders (posibilă traducere: cei care stau pe gard?).
”Roșul pasiunii noastre face diferența” a fost sloganul pentru meciul dintre România și Suedia din iunie 2014. S-a plecat de la idea că roșul este singura culoare care diferă în steagurile celor două națiuni. Au organizat pentru acel meci un antrenament pentru jurnaliști și bloggeri cu antrenorul de atunci al naționalei, ceea ce a făcut ca oameni care până atunci nu vorbeau despre handbal, să vorbească. Au creat bannere generice (pe stilul #HaiRomania), care să fie puse pe profilele oamenilor, de culoarea roșie, desigur. Ce s-a întâmplat: multă lume a venit a meci cu mult roșu, ca să zic așa :D
Succesul acestei campanii i-a convins pe cei din Federație că trebuie să acorde mai multă atenție marketingului. A urmat momentul excepțional al junioarelor U18, care au câștigat titlul mondial în Macedonia. Când au făcut un afiș, care pe mine m-a emoționat teribil când l-am primit: era cu praf de aur, pilit de pe medaliile fetelor. Excepțională idee, zic. Țin posterul acesta ca una din cele mai frumoase amintiri ever. Ideea era că aceste fete de aur trebuiau promovate pentru ca lumea să înțelegă faptul că acestea sunt modelele adevărate, la care tânăra generație ar trebui să se uite. Sloganul campaniei: ”Există aur în fiecare din noi”.
Următorul pas în strategia FRH a fost definirea visului. Iar acesta a fost stabilit așa: să îi facem mândri pe români. Eu am salutat cu mare drag acest vis. Obiectivul: să reînvie handbalul românesc în toată țara astfel încât să îndeplinească așteptările românilor. Cum se va face? Vor organiza multe evenimente care să implice fanii și ca să îi atragă înspre handbal.
”România este handbal” vedem pe un slide din prezentarea lui Boți. Ce frumos sună…
Ne arată noul logo al Federației.
Și logoul pentru Trofeul Carpați.
Vorbește despre excelenta inițiativă ”Tineri reporteri”, pe care au am susținut-o așa cum m-am priceput. Au câștigat doua fete, din care una este bloggeriță :D
Ajunge la campania ”E un dac în fiecare dintre noi”. O campanie care mă unge la suflet, jur :D Vă dau niște poze, doar ca să înțelegeți feelingul. Evindent că dacul Mugur Pop a tras și aici o săgeată, ca să zic așa :))
Ne povestește despre… părul mascotei :)) A fost o discuție foarte interesantă despre culoare: designerul a zis că dacii erau blonzi. Alții că #narecum. Până la urmă a ieșit cum vedeți. Simpatic Lorand când zice că el, ungur, a ajuns să lanseze o campanie cu daci pentru români :))
Ne arată tricoul voluntarilor pentru Trofeul Carpați. Foarte faine! Înțeleg că sunt mai multe variante, dar eu vă arăt doar ce am așa pe repede înainte (este, totuși, un live blogging :D).
Ascultăm imnul naționalei de handbal, lansat chiar cu ocazia Trofeul Carpați. Mie îmi place foarte tare, după cum v-am spus!
Vorbește despre inițiativa: ”Handbalul Sport Național”. Zice că nu este vorba despre handbalul care să devină sportul național al României, ci doar sport național, alături de altele. Lorand zice că oricum oina ar trebui înlocuită cu gimnastica în ceea ce privește titulatura de sport național, pentru că gimnastica este sportul cu cele mai bune rezultate ever.
Începe un fel de masă rotundă pe tema marketingului în handbal cu un suedez, un german și un brazilian (evident, oficialii ehipelor care joacă la Trofeul Carpați). Jur că nu am reținut cum îi cheamă :)) Dar mă interesez în pauza conferinței și fac update.
Lorand îi cere brazilianului să ne spună cum de au ajuns în mai puțin de 10 ani o putere mondială în handbal. Cică în Brazilia există doar un cotidian de sport, din care cam 90% este fotbal. Mno, ring a bell? Zice că handbalul, ca toate celelalte sporturi, trebuie să lupte ca să se facă auziți. Din păcate, vorbește cam încet și cam… braziliănește :)), așă că mi-e greu să mă prind de nuanțe.
Germanul zice că la ei este acum un interes crescut pentru handbal, odată cu schimbarea antrenorului. Vorbește despre interesul crescut al germanilor față de handbalul masculin, comparat cu cel pentru hadbalul feminin. Mno, la noi e un pic invers… Zice că a fost impresionat de echipa U18 a României.
Suedezul spune că și la ei în Suedia lumea este mai interesată de handbalul masculin față de cel feminin. Ca spectatori, proporția este de 7.000 la 1.000. Zice că succesul în sport și marketingul merg mână în mână și că ar trebui să se folosească una de alta (nașpa am tradus, dar v-ați prins voi :D).
Un domn întreabă cum gestionează ei zona de vârstă 5-12 ani. Suedezul spune că este foarte greu să convingi copiii să rămână în handbal după vârsta de 13 ani. Ei organizează caravane prin țară cu specialiști, cu antrenori și ”bat palma” cu școlile și cu cluburile sportive, astfel încât handbalul să ajungă la cât mai mulți copii. Germanul ne spune că au campionate puternice pentru copii și că surapun turneul de final four al copiilor cu turneul de final four al adulților și că asta îi motivează foarte mult pe cei mici. Și ei fac turnee prin țară, doar că ei se focusează pe copiii în vârstă de 8-9 ani. Vorbește despre pericolul care o paște pe Germania: în viitor țara o să aibă din ce în ce mai puțini copii. Blestemul lumii occidentale, zic… Brazilianul zice că la ei e pe model american, bazat pe sportul în școli, unde se constituie echipele școlii. La ei nu prea sunt cluburi sportive, școlile acoperă foarte bine partea aceasta. De aceea sunt foarte puternice turneele între școli și între universități.
Val întreabă dacă în țările lor se targetează și părinții, în efortul de promovare a handbalului. Germanul zice că ei se focusează doar pe părinții copiilor de elită, au chiar un program național pe subiectul acesta. Doar că vorbim despre vârste mai înaintate, 16-17 ani, când încep să își dea seama de talentul copilului. Suedezul spune că ei nu au o problemă să aduci copii spre handbal, e mai greu să aduci părinții să se implice. Ei organizează evenimente în care părinții să vină cu copiii la evenimente, inclusiv cu pizza și cafea :))
Vine pauza. Băgăm o cafea și revenim cu forțe proaspete.
Gata pauza.
Mircea Tomescu – Brand & Comm Director BRD Societe Generale
Ne spune despre ce se întâmplă în mintea clienților când primesc cereri de sponsorizare. În anii de criză, bugetele pentru sponsorizări sportive s-a dublat, ajungând în plan mondial pe la vreo 45 miliarde de dolari. Cum de s-a întâmplat asta? Toată lumea începe să suspecteze marketingul de mainipulare, așa că oamenii au început să nu mai creadă marketingul. În plus, individualismul ca trend a început să producă efecte importante în marketing. Brandurile au devenit aseptice, adică foarte politically correct. Adică anoste, aș zice io. Asta se întâmplă din cauza presiunii venite dinspre stakeholderi. Nici măcar Virgin nu mai face năzbâtiile pe care le făcea, ultima campanie este cu… Speedy Gonzales.
Dacă toate cele de mai sus se întâmplă simultan, brandurile au început să se întrebe cum pot să se exprime. La sport partea frumoasă este că acolo există emoție, există conflict interior, există pasiune. Aici brandul poare spune povești, pentru că zona este autentică, nu este prefabricată, este pentru brand un spațiu narativ foarte bun.
Problema cu sponsorizările este că, în termeni contabili, costă dublu. Cel puțin dublu. Mai există și costuri de riscuri (dă exemplu cu sportivi care au dat-o de gard în timp ce erau sponsorizați de branduri). Face diferența dintre sponsorizarea unui eveniment (el o încadrează la event marketing) și sponsorizarea reală, pe termen lung, adică să fii și la bine și la greu cu echipa, în toate momentele sale.
Când ia decizia de sponsorizare, sponsorul se uită la 1. domeniul în care este sportul. În România problema este ca nu există destule sporturi care să ajungă la masă critică de public 2. dacă valoarile brandului se suprapun cu imaginea sportului 3. există puține date despre fiecare sport în ceea ce privește suporterii acelui sport, nu există audiențele pentru sportul respectiv
Iliana Stanculet – Corporate Brand Manager OMV Petrom
Fix când a luat cuvântul, m-a sunat fiul meu (cu o veste excelentă!) așa că am ieșit să vorbesc, deci am pierdut începutul prezentării, pardon, scuzați :D Înțeleg că a spus că OMV Petrom a decis să sponsorizeze pentru 10 ani gimnastica. Aduce aminte de performanța României, locul II pe echipe la Olimpiada din Los Angeles.
De ce au ales gimnastica? Prima notă de 10, Nadia Comăneci. Ultima notă de 10, Lavinia Miloșevici. Și înșiră fabuloasele performanțe ale gimnasticii românești. Ne pune un film emoționant despre istoria gimnasticii, cu comentariul lui Cristian Țopescu.
OMV sponsorizează cu 2 milioane E echipa națională de gimnastică, dar ar trebui ca autoritățile să termine Sala Polivalentă din București până în 2016. ”Dacă nu, o să venim la Cluj-Napoca pentru Campionatul Mondial”, spune. Aplauze în sală :))
Unul din obiectivele sponsorizării OMV este mărirea bazei de selecție, care în acest moment, în ceea ce privește gimnastica, este de 25 de fete. Pentru lotul național. Absolut oribil, zic… Bravo pentru acest obiectiv, maxim bravo!
OMV Petrom asigură și 200 de burse pentru tinerele gimnaste. Selecția s-a realizat prin programul ”Țară, țară, vrem campioane”, prin parteneriat cu trustul PRO.
Rezultatele campaniei: peste 10.000 de fetițe la selecție. 412 fetițe alese pentru un cantonament timp de o săptămână, din care au fost alese 200 de fetițe pentru programul care durează până în vara lui 2017. Campania a ajutat brandul să intre în mintea consumatorilor ca susținător al sportului.
OMV Petrom lucrează acum la un proiect prin care gimnastica să fie recunoscută ca sport național. Cică o să fie beton. No lasă că vedem noi…
Costin Radu – Managing Director The Geeks
”Cum aș face eu ca să obțin bani de sponsorizare de la brandurile mari” – așa se numește prezentare. Mno, ia să vedem ce lumină ne lovește :D Trebuie precizat clar contextul. Nu de alta, dar toate brandurile doresc, în esență, vânzări, chiar și din sponsorizări. ”Dacă organizezi un eveniment cu 2000 de oameni și zici că asta este expunerea, mai mult de 200 E nu ai cum să primești, pentru că se obține expunere mult mai mare pe facebook de banii ăștia”, zice. Corect, zic. Mai spune că expunerea unui sport în afară de fotbal este mică în România. Concluzie: nu mai vindeți sport cu argumentul vizibilității.
Așa, teoretic, argumentele pentru un brand ca să ofere o sponsorizare sunt: expunere, să își plaseze mesajul, să genereze conținut, să genereze interacțiune, să facă vânzări.
”Nu trimite cerere de sponsorizare identică în două locuri”, zice. Pentru că îți scad șansele, nici un sponsor nu simte că este o prezentare pentru el. Încercați să înțelegeți valorile brandului de la care cereți bani (Timișoreana – tradiție; Bergenbier – prietenie) și să faceți cererea pe ”feelingul” ăsta. O cerere de sponsorizare ar trebui să dea idei brandului. Aveți grijă că într-o companie există mai multe persoane care iau decizia, deci cu cât complicați propunerea, cu atât aveți mai puține șanse ca ea să ”circule” printre aceste persoane de decizie. Ar fi mai bine să începeți cu parteneriate cu sume mai mici, care să dea rezultate și abia după aia să cereți sume mai mari.
Dan Olteanu – Managing Partner Respect Bigtime
Vine cu o prezentare despre ”Tunelul magic al comunicării”, micul mag :)) A crescut zgomotul comunicării față de anii trecuți, așa că devine foarte dificil să ne transmitem mesajele cui trebuie și cum trebuie. Vorbește despre importanța comunicării în social media și amintește de faptul că mâine twitter împlinește 9 ani.
Sorin Psatta – Integrative Communications Director BBDO
”Eu am treabă cu sportul cam cum aveți voi cu bridgeul”, zice Matei. Pe stilul lui, începe showul :)) Doar că e greu de făcut live blogging pe ce zice el, e foarte greu, comit o gravă nedreptate față de Sorin :))
O mare provocare pentru agențiile care lucrează cu branduri mari este să facă declinări locale, având în vedere că din ce în ce mai mult campanii se gândesc la nivel global. Dă exemplu campania Pepsi Refresh Your World, declinată în România cu Academia Gheorghe Hagi. Legat de educarea maselor, dă ca exemplu campania cu suporterii care donau monezile de metal Fundației Mihai Neșu.
spi-oana în acțiune, live prezentarea subscrisului
Nu poți face performanță fără rețele sociale, mai ales fără twitter. Spune Chinezul.
Cred că aici are dreptate, pentru că livetweetul la evenimente este un mod ușor de a vedea live ce se întâmplă. Exemplu bun ce se întâmplă pe twitter la meciurile Simona Halep.
Social Media în România contează foarte mult pentru sport, mai mult decât presă. Sunt canalele tale și dacă știi cum să le faci să funcționeze o să livreze toată informația necesară ție mai mult decât presa.
Timeline-ul vieții înseamnă tv, mailuri, facebook, toată viața noastră care se consumă în viața noastră , un exemplu frumos spus, care-ti rupe inima realității.
Adevărata concurență în social media sunt pisicile.
Orice brand trebuie sa captze atentia in cel putin 3 secunde. Cate branduri sunt instare sa faca acest lucru?
*nota: am pierdut tastatura in Romana. Ups!
Un comunicat de presa este o afacere pe zero. Nu te costa nimic iar rezultatelesunt asemanatoare. Decalogul este vechiul lucru aratat constant pe care – cumva – oamenii nu reusesc sa-l inteleaga. Comunicatul de presa este o metoda mai frumoasa de a spama, nu de a trimite mailuri.
Nu prieteniile iti duc sponsorizarile mai departe. Prezentarile proaste pot sa iti ia sponsorizarile chiar de la prieteni. Asta ca dovada ca nu totul merge pe prietenii.
In social media tu detii controlu mesajelor care vii, astfel vine presa la tine nu spamezi tu spre ea. Trebuie tinut cont de faptul ca presa e posibil sa nu dea mesajul mai departe asa cum l-ai transmis tu. Tu stapanezi social media, iar asta este responsabilitatea ta cea mare, daca nu stii cum sa o folosesti, rezultatele vor fi aceleasi.
UK tweetuie mult despre sport, pentru ca e cel mai usor sa spui ce se intampla, cum si unde live. Dovezi sunt toate meciurile si miile de tweeturi care sunt date in timpul meciului si post.
Intre a da like unui detergent sau a unui sport, e o diferenta imensa. 7 din 10 oameni prefera sa se implice in sport.
Maidstone Rugby au social media maintence, ghid care spune ce sa faci si sa nu faci in social media, atat ca sport cat si ca viata normala.
Bloggerii vor sa se implice, dar trebuie multa munca in comunicarea cu ei.
Club16.ro un proiect de sustinere a echipei de rubgy cu bloggeri.
nota: Chinezu repeta intr-una dintr-un comunicat de presa prost: Astazi la ora 14…
Ma intreb daca Chinezu nu vrea sa puna filmul la prezentare live. Ii face el update cand revine la taste aici. Sunt sigura. Acum ma intreb ce vrea sa spuna filmul cu titlul unde vrem sa ajungem?
Questions & Answers
Viziunea sociala a muncii, Chinezu nu scrie comunicate de presa pentru ca nu se pricepe. Dar subliniaza ca trebuie sa ai oamenii care sunt buni pe ceea ce fac.
A fost grea promovarea handbalului dintr-o multime de probleme ale sistemului. S-a plecat de la un proiect mare si apoi s-a cerut sponsorizari prin programe de marketing. Handbalul este sub potentialul pe care-l are. Are un mare avantaj pentru ca este foarte bine reprezentat national – fata de fotbal. Avantajul este mare, dar este greu de exploatat din punct de vedere de marketing. Rezultatele se vor vedea in cativa ani, asa ca trebuie rabdare.
Discutii despre legea sponsorizarii. As spune ce se intampla, dar eu sunt off-topic. O sa povesteasca ei cand o sa vina momentul.
Toma Coconea, ultiplu campion Red Bull X Alps a transmis un mesaj auditiv spre toti sportivii. #pieledegaina
Asadar. Inchei aici, live blogg-ul. Sesiunea de intrebari s-a incheiat si oamenii migreaza in discutii infiinite acasa. Eu ma duc la jobulescu si nu uitati dragilor, trebuie sa sprijinim sportivii pentru ca au nevoie de noi. Trofeul Carpati se intampla zilele acestea la Cluj si este unul dintre cele mai interesante lucruri de vazut.
2 thoughts on “Live blogging de la Conferința de Marketing Sportiv de la Cluj-Napoca”
Mi-ar fi plăcut să fiu prezent, dar ….. Multă sănătate
Pingback: Marketing Tribe - Notițe de la Conferința Internațională de Marketing Sportiv, Trofeul Carpați - Marketing Tribe