29.06.2016

Noua politică advertorială pentru cel mai „utilizat” blogger român

Am intrat în al optulea an de blogging cu chinezu.eu. Multe, chiar foarte multe, aş putea spune imens de multe s-au schimbat în toţia aceşti ani. Dar, în primul şi în primul rând, m-am schimbat eu :)

Când am început această aventură minunată în 2.0, habar nu aveam că o să ajung atât de departe. Sigur că m-am bazat pe faptul că o să ajung să trăiesc din blogging şi din câteva proiecte adiacente, dar nu mi-am imaginat (cel puţin în primii trei ani) că voi ajunge să fac atâtea cât fac acum, să fiu parte a acestui proiect minunat numit Kooperativa 2.0, să am emisiune la TV, să fiu speaker pe la tot felul de conferinţe, ba chiar să ajung un fel de profesor de blogging. Dar îmi place, al dracului de mult îmi place!

Unul din lucrurile pe care le-am văzut schimbându-se sub ochii mei (ca să folosesc un clişeu) a fost relaţia dintre bloggeri şi branduri. Uneori mediată de agenţii. Care relaţie a început, aşa cum începe orice relaţie de durată, cu o perioadă de flirt de nişte ani buni (recomand istoria bloggingului în România by mister Mugur), a continuat cu nişte ieşiri la bere (că nu le pot zice altfel…) şi, în unele cazuri, s-a consolidat într-o legătură reciproc avantajoasă (ca să fiu politically correct :D). Iar acum putem vorbi de o mână (importantă!) de bloggeri care se pot considera profesionişti din toate punctele de vedere. Iar piaţa (a se citi clienţi şi agenţii) reacţionează ca atare.

Recent, în cadrul SMS Bucureşti, colegii de la Revista Biz au prezentat un studiu interesant despre cei mai „utilizaţi” bloggeri români. Nenicu vostru chinezu trona ca un padişah de sorginte modernă pe prima poziţie a topului :D După cum puteţi vedea mai jos.

top-bloggeri

Sigur că formula „cei mai utilizaţi” a stârnit nişte zâmbete, nişte coate între coastele unora, precum şi nişte încruntări din partea altora (cei care nu s-au regăsit în acest top, desigur). Eu am zâmbit masiv şi m-am bucurat şi mai masiv (dacă îmi permiteţi forţarea limbii materne), căci a fost şi un fel de confirmare oficială a ceea ce am făcut în toţi aceşti ultimi ani: m-am lăsat „utilizat” de foarte multe agenţii şi foarte mulţi clienţi.

Ba chiar am tupeul şi aroganţa să o spun pe şleau: am avut şi io partea mea de contribuţie la ce înseamnă piaţa blogurilor din România, tocmai pentru că m-am lăsat „utilizat”. Şi pentru că mi-a plăcut să fac asta!

Desigur, ajunşi în acest punct al poveştii noastre, ar trebui să definim termenul de „utilizat”. Căci numai aşa putem înţelege cum trebuie ce este cu acest top. Şi nu numai.

Marta UsureluSă dăm cuvântul, aşadar, tovarăşei Marta Uşurelu, the big kahuna de la Revista Biz, pe care am rugat-o pe scurt, să îmi spună cum a fost făcut acest top.

Cercetarea a fost realizata pe baza raspunsurilor primite din partea agentiilor de PR si comunicare din piata. Intrebarea la care au raspuns: “Care a fost bloggerul cu care ati lucrat cel mai mult pe parcursul anului 2013 in campanii, endorsare de brand si proiecte speciale?”.
Esantion: 50 de agentii
Interval de colectare date: ianuarie – februarie 2014.

I-am întrebat şi pe blogerii „utilizaţi” care apar în top cum văd chestiunea în cauză. Iată ce mi-au răspuns.

Victor KapraVictor Kapra (locul II în top)

Mulți au interpretat clasamentul ca pe un top al contractelor (ferme și plătite) de colaborare pe care bloggerii respectivi le-au semnat cu cele 50 de agenții de PR chestionate. Nu e vorba neapărat de asta, deși, evident, există și astfel de contracte. Relațiiile dintre agențiile de PR și bloggeri sunt mai complexe: înseamnă și workshop-uri/traininguri comune pentru „schimb de experiență”, și consultanță punctuală, și simple (dar utile) discuții pentru lamurirea rapidă a unor situații, și idei apărute pe loc pentru o anumită campanie, și contraziceri și pe un anumit subiect acceptate sportiv, pentru că nimeni nu este în definitiv infailibil.

manafuManafu (locul III în top)

Cred ca am facut parte din grupul celor care au promovat blogosfera in fata companiilor si agentiilor. Imi amintesc ca am facut-o intai prin studii (sondaje online, de fapt), iar apoi prin evenimente. Oamenii au folosit informatiile stranse de mine si au utilizat ideile invitatilor din conferintele mele. In toti acesti ani frumosi ai blogosferei (2008 >), in care companiile au comunicat din ce in ce mai mult cu bloggerii, au aparut mereu corporatisti sau oameni de agentie care sa isi doreasca sa afle mai multe despre blogging. M-au sunat si m-au ntrebat. Au venit si cu campanii pe care „le-am dat peste cap” si le-au facut apoi cu altii, la sugestia mea, pentru ca asa era mai bine. Cu totii m-au „utilizat” si m-am bucurat sa fiu de folos… Luna aceasta tin un scurt curs de Blogger Relations la Masterul de Modele de Comunicare de la Universitatea Bucuresti. Sunt 27 de studenti care ma vor „utiliza” pentru a deveni mai buni comunicatori. Si viitori oameni de companie sau agentie, care, sper eu, vor utiliza mai departe blogosfera.

cristina bazavanCristina Bazavan (locul V în top)

Pot sa inteleg mentionarea mea de catre agentii pentru ca pentru un anume target – educat, femei, 25+ – am una dintre cele mai importante si relevante audiente din online. Dar in acelasi timp, pentru ca muncesc de foarte multa vreme in industrie am relatii de prietenie cu multi dintre oamenii din agentii (experienta mea de radio si de presa scrisa contribuie si ea la asta) si poate si de asta am fost mentionata. Am fost implicata intr-unele dintre cele mai mari campanii ale anului trecut in online, sunt mindra de asta. Exista insa si proiecte la care am lucrat probono de dragul ideii si pentru karma mea, daca vrei, cum exista si proiecte pe care eu le-am initiat si clientii le-au sponsorizat, fara sa fi facut parte din vreo campanie integrata si n-a fost deloc vorba despre a scrie advertoriale. Blogul meu se comporta ca o revista de femei online si vinde publicitate ca atare, prin urmare lucreaza cu agentiile de publicitate ca orice alta revista.

NW Radu NW Radu (locul VI în top)

Mă bucură includerea în acest top, este un semn că munca mea zilnică de a scrie articole interesante pentru blog a fost remarcată de toate părțile implicate, cititori și brandurile despre care scriu. Nu cunosc exact criteriile după care a fost alcătuit clasamentul (am fost chiar surprins când am apărut în el), dar eu sper că este un top ce ia în considerare punctualitatea, felul în care te prezinți în lume, capacitatea bloggerului de a înțelege ce-i este prezentat la o lansare de produs, abilitatea sa de a arăta lucrurile într-un mod adecvat pentru cititorii pe care-i are (ai mei sunt destul de tehnici), calitatea articolelor scrise, faptul că-ți răspunde la email atunci când a promis că o va face, obiectivitatea sa și așa mai departe.

Personal nu văd o legătură cu campaniile plătite. Am făcut parte din diverse campanii, desigur, dar sunt bloggeri care fac parte din mult mai multe și nu-i văd în acel top. Colaborarea cu agențiile de PR, care sunt o sursă importantă de informații și produse de testat, cel puțin în domeniul meu, înseamnă mult mai mult decât doar campanii plătite, chiar dacă această colaborare permanentă este insesizabilă pentru cititorii blogului.

Vlad PetreanuVlad Petreanu (locul IX în top)

Am remarcat formularea „bloggeri utilizati”, care a iritat pe ici, pe colo, si căreia nu pot sa nu-i remarc o anume… sinceritate implicita. Eu, unul, am primit-o cu un zambet amical, pentru ca ea sintetitizeaza principala caracteristica a unei relatii de business: trebuie sa fii potrivit pentru nevoile partenerului tau. Doar din simpatie nu primesti contracte. Ca atare, multumesc pentru toate utilizarile de anul trecut si la mai multe anul acesta.

––––––

După ce i-am ascultat pe stimabilii de mai sus, hai să vă spun şi punctul meu de vedere. Căci eu sunt cel care ocupă un binemeritat #aroganţă loc I în acest clasament. Aş sublinia, din start, formularea „bloggerul cu care aţi lucrat cel mai mult” din întrebarea sondajului. Căci a lucra înseamnă, cel puţin din punctul meu de vedere, adică ce am făcut eu în relaţia cu agenţiile în ultimii ani, următoarele:

Mi-am dat cu părerea despre nişte idei de campanii, iar agenţiile le-au luat la pilă în urma observaţiilor mele.

Am tras agenţiile de mânecă atunci când, cu de la mine putere, vedea că ceva nu puşcă în anumite campanii, chiar dacă eu nu făceam parte din ele.

Am participat la întâlnirea dintre agenţie şi un client mai „recalcitrant” sau mai „pafarist” în ceea ce priveşte partea de 2.0, fiind invitat pentru inevitabilul meu şarm când vine vorba despre propovăduirea cuvântului 2.0.

Am fost alături de unii oameni din agenţii care treceau prin nişte momente profesionale mai grele (uneori nu doar cu cuvinte de „lasă că trece”…).

Am endorsat campanii care îmi plăceau fără să fiu plătit, doar pentru că mi s-au părut foarte faine.

Am endorsat campanii care îmi făceau cu ochiul doar pentru că le-am văzut demarate, spre surpriza agenţiilor, care nu se aşteptau la aşa ceva.

Şi, da, am participat şi la campanii plătite, fireşte.

Cam asta înseamnă „utilizat”, stimabililor, nu doar simplificatorul (şi deloc măgulitorul pentru cei care simplifică astfel) „a scris advertoriale„.

Profit de ocazie pentru a şi prezenta noua politică advertorială aici pe chinezu.eu. Care, în lumina celor prezentate mai sus şi nu numai, este un pic mai complicată decât să pun un (P) în titlul unor anumite postări de pe blog. Aşadar, ia vedeţi colea mai jos, legenda unor „gâlme” pe care le veţi vedea de acum înainte în titlurile de pe acest blog. Ca să nu ziceţi că nu v-am spus, mă înţelegeţi… :D

(A) – advertorial clar ca lumina zilei. Pe contract, cu brief clar, cu cerinţe clare. Va exista excepţia cu (P) atunci când clientul cere specific asta.

(OK) – endorsare campanie pe unul sau mai multe din blogurile Kooperativa 2.0. Adică, sigur, putem spune că e tot o campanie, doar că nu e directă aşa cum este (A). Aşa ca, exemplu, dacă Adela Pârvu, ca membru Kooperativa 2.0, este parte a unei campanii şi eu simt mevoia să endorsez cumva ce face ea, asta nu înseamnă că eu am contract cu respectivul brand ca să apară ceva pe chinezu.eu. Ci doar, repet, că am ales (am raţiunile mele, desigur) să endorsez isprava cu pricina. E mai complicat un pic, ştiu, dar în timp o să înţelegeţi mai bine ce şi cum.

Dacă nu vedeţi una din „gâlmele” (A) sau (OK) în titlul unei postări de aici de pe chinezu.eu înseamnă că – furculition – nu are nici o legătură cu ceva cât de cât comercial şi că aşa a vrut coraconul meu să scrie despre.

Acestea fiind spuse, ia să vă întreb ceva, poate mă lămuriţi voi: atunci când particip la o chestiune gen tabăra de fotografie din Făgăraş, ce gâlmă trec în titlu? Căci o astfel de ispravă nu  este gestionată de Kooperativa 2.0 şi nici advertorial nu este, având în vedere că nu avem contract, brief sau alte alea care să ne oblige să scrie. Sigur că scriem despre experienţele noastre într-o astfel de tabără şi, de regulă (dar nu mereu şi nu obligatoriu) zicem că „este sprijinită de” sau „în parteneria cu„. Dar nu e advertorial pur sânge, să ne înţelegem.

Deci, cum îi spun?

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Biblioteca Bloggerului Român: 123 bloggeri, 1137 cărţi, 788 autori

„Vorbeşti, NET primeşti” – promoţie Vodafone pentru utilizatorii de cartele prepay (P)

24 comentarii

  1. miercuri, 5 martie 2014, 09:42

    Eu zic sa treci T de la turist, ca ai facut ce face oricare altul, te-ai plimbat si ai facut poze :))

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 09:51

      Mişto propunere :)) Plus că îmi dau seama că şi dacă beau bere la greu în astfel de isprăvi tot T pot să pun căci, ca orice turist care se respectă, mă dedau şi eu în deplasări la degustarea acestei licori magice :D

      Thumb up 2 Thumb down 1

      Răspunde
  2. miercuri, 5 martie 2014, 09:59

    Mi se pare chiar amuzanta formula prin care v-a descris.
    Sa ai multi ani prosperi de blogging!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 10:16

      Şi noi, cei din top, am zâmbit. Alţii nu… :))
      Mulţam, colega, aşijderea îţi doresc şi io matale!

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • duminică, 9 martie 2014, 19:18

        Multumesc pentru ca Hapi e…linistea si hobbiul meu. Sper sa reusesc sa-l continui cat mai mult.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  3. miercuri, 5 martie 2014, 10:08

    Eu zic sa treci (MV). Adica mai vreau :) Spor!

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 10:16

      Aaaaaaaa, cât de tare e asta cu MV =)) Şi cât adevăr conţine! Şi câtă bere! :))

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
  4. miercuri, 5 martie 2014, 11:13

    K de la kooleanu sau C de la cool :)))

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 11:35

      K de la Kooperativa 2.0 este nenegociabil! Restul mai vedem, mai discutam, mai bem o bere, alea alea :D

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Răspunde
  5. miercuri, 5 martie 2014, 12:25

    FB :D
    (Fuck the Brief; Floating Blogger; Forever Beerlover; Fara Bani, Fac Bine)

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 12:27

      În afară de faptul că vorbeşti foarte urât :D, ţi-o zic direct: când o activezi pe aia cu Fuck the Brief, o să îţi dea masiv cu virgulă în faţa clientului, aşa că zic pas :D

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • Ancu'
        joi, 6 martie 2014, 18:26

        Ei, pai cine zice ca trebuie sa ii spui clientului tot ce-ti trece prin cap, cand graiesti de fata cu el alegi explicatia cea mai „periata” din lista furnizata cu drag si dedicatie :D
        Oricum, pana la urma votez K-ul Sabinei, e mai kooleanu asa simplu

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  6. miercuri, 5 martie 2014, 13:38

    C de la coracon si de la chinezu :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 5 martie 2014, 13:49

      Ehe, cum mă cunoşti tu, bibicule… Adică, să am pardon bonsoir, bibico :)) Merci, să fii iubită!

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  7. joi, 6 martie 2014, 07:26

    Dupa ce au vazut topul asta unii dintre „bloggeri” erau cam ofticati. Iti dai seama de ce :D. Pentru litera, ma mai gandesc

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. joi, 6 martie 2014, 10:49

    Ca orice top si acesta a generat nemultumiri sau frustrari …

    Din viteza si din neatentie, prima data cand am vazut titlul topului am citit „cei mai u(tili)zaţi bloggeri români” :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. -
    vineri, 7 martie 2014, 22:51

    Urma cât p-aci scapă turma dar am o scuză, am muncit la foc continuu în ultimele (luni de)zile. ‘Dar totuşi’ (îmi) zic, ia să citesc eu un blog-două bloguri, acum, că a venit vremea de citit. Şi, uite-aşa, am trecut în diagonală printre abonamente, citesc una la o româncă din SUA (ceva cu prăjitură, ceva cu pandişpan pufos, aşa), pe urmă citesc la dl. Hădean – tot ceva cu prăjitură (era cu foi, nu cu pandişpan) şi ajung la cifra 3(bloguri)-evident, nu părăseam blogosfera fără să citesc aici- şi îmi trece privirea brusc peste alea 18 rânduri de la început, direct şi fix la cuvântul cu pricina, pe care-l văd mai bine că nu mai scrie nimic chiar sub şi e şi imaginea colorată, roşu intens, ah, văd, nu îmi mai joacă literele şi cuvintele, da, daa, văd… ce bine, pot să citesc deci citesc cuvântul ăla… numai că nu-l citesc corect ci (cu mintea rămasă la ‘pandişpan’!) se creează o legătură de-asta: ‘blog-chinez-pandişpan’. Ei, se scurtează totul rapid în minte, rămâne numai ‘chinez-pandişpan’ şi imediat se adaugă şi ‘pufos’ şi unde nu mă pornesc pe-un râs dintr-ăla de nu poci pentru ca să spun (da’ nu e cu rea intenţie!).
    Aşa, ca să nu fie de tot off topic, dacă tot scriu cu atâta timp întârziere, m-am gândit că în loc de P de la publicitate ai putea pune dublu P (aia, pandişpan pufos – un nume foarte bun pentru cazul în care vrei de drag să scrii o atare postare ca în cazurile despre care s-a vobit aici). Ba încă s-ar potrivi şi în varianta argumentativă ‘pentru că pot’ (adică tu poţi: să scrii – ce vrei, când vrei). Apoi mi-am amintit-o şi p-aia cu curriculum vitae, CV: ‘că vreau’ (de aia scriu, pentru că vreau). Ştiu că asta-i veche dar cât de fain e să fie acolo la titlu un ‘ceva’/un CV (cum zic ‘dujmanii’, un sivi) darmite că şi la ăsta i se potriveşte o alternativă: ‘ce vezi’ (citeşti ceea ce vezi).
    În fine, asta e o reacţie întârziată, acum am citit, acum scriu. N-am zis nimic dar zic acum că îmi plac f. mult cele propuse înainte, sunt faine de tot aşa că io zic că poţi să pui ce gâlme îţi vin la îndemână în momentul cu pricina, că om înţelege noi. Sau, de n-om înţelege… luăm o pauză, un pandişpan… ah, iarăşi râd, bată-te să te bată norocu’ cu padişahu’ tău cu tot!
    *A, să nu uit să pun iecsplicaţîiea, pentru cine nu a înţeles, aci mai sus a fost ca în filmul ăla, un pandişpan pentru un padişah (sau invers, tot aia, tot dublu P).

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. sâmbătă, 8 martie 2014, 02:32

    8 ani de blogăreală???? Mamma mia! Păi ai fost utilizat la greu, nu glumă. Mulți ani și să fie și mai rodnici decât cei de până acum!

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Răspunde
  11. duminică, 9 martie 2014, 19:23

    Imi pare rau ca unii nu-si dau seama cata munca se ascunde in spatele brandului…si o „iau” asa ca pe un fel de-a scrie, una alta.
    Eu care nu fac blogging de performanta, nu prea iau adventoriale si nici nu fac colaborari (ca nu mi se ofera nu de alta :P) stiu cat suflet pui intr-un proiect, numesc proiect o simpla postare chiar, ca sa „fie bine pentru toata lumea” si implicit sa te caracterizeze.

    Ca asa, sa insiri ganduri pe-o pagina de orice, e foaie verde.

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Răspunde
  12. miercuri, 23 aprilie 2014, 17:33

    Evolutie foarte interesanta, de apreciat! Inca un exemplu care demonstreaza faptul ca succesul se dobandeste numai daca iti place ceea ce faci. Felicitari si mult succes in continuare!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  13. marți, 10 iunie 2014, 13:31

    […] postare este un advertorial, marcat ca atare cu (A), conform politicii advertoriale de pe acest […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  14. luni, 16 iunie 2014, 09:09

    […] postare endorseză o campanie Kooperativa 2.0, de aceea este marcată cu (OK), conform politicii advertoriale de pe acest […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  15. joi, 19 februarie 2015, 09:10

    […] anunţ că mi-am păstrat „coroana”! Căci, după ce în 2013 am fost desemnat „cel mai utilizat blogger” de către agenţii, în 2014 am rămas pe primul loc în topul bloggerilor cu care au […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *