Cum poți să eviți burnoutul digital. Sfaturi practice

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.000 de abonați. Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise. Contact: cristi@kooperativa.ro

De 15 ani fac digital marketing la modul profesionist. O zic nu ca să mă laud, ci ca să înțelegi că, atunci când povestesc despre pericolele din digital, știu despre ce vorbesc. Chiar foarte bine.

În ultima vreme, mai ales în contextul pandemiei, când am văzut că unii și-au construit un fel de ciudat mecanism psihologic de apărare tocmai prin prezența excesivă în digital, am început să mă gândesc cum să fac să încerc să ajut. Măcar la nivel de tras niște semnale de alarmă. Pentru că, din fericire, am ajuns și la vârsta și la statutul profesional, dacă vrei, care mă ajută să fiu cât de cât ascultat. Măcar de unii…

Și #PodcastulLuiChinezu despre sănătate mintală a venit tot pe acest fond. De a încerca să ajut. Interviurile pe care le-am luat, cu oameni care au trecut sau încă mai trec prin tot felul de probleme, au fost pentru multă lume – așa cum mi-au zis mulți – de mare ajutor. Măcar pentru faptul că au aflat că și alții sunt ca ei. Că și alții au probleme pe care el au ei. Căci a înțelege că nu ești singur este o formă de confort psihologic.

Despre burnout am povestit în emisiunea lui Adrian Barbu TV Break. Inițial discuția a pornit de la cartea mea despre influencer marketing. Dar apoi, așa cum se întâmplă de multe ori când discutăm despre digital, am ajuns și la subiectul pericolelor din mediul digital. Așa că Adrian m-a întrebat mai multe. Iar eu i-am răspuns.

Intervenția mea este de pe la 7.30. Sau ai transcrierea mai jos. Cum te ajută mai bine. Căci așa vreau să vezi acest articol: menit să te ajute. Sau să îi ajute și pe cei cărora, dacă tu crezi de cuviință, o să le trimiți acest articol.

Ce crede eu că e foarte important să înțeleagă lumea din toată nebunia asta cu tehnologia care ne înconjoară, digitalul ăsta, social media asta, e că-s niște scule, ele nu-s de vină dacă noi folosim sculele alea să ne dăm singuri în cap, nu ele-s de vină.

Facebook-ul, dacă nu-l folosești, nu există pentru tine și așa orice altă metodă digitală de a exista în lumea aceasta. Este recomandarea mea fermă de om care a văzut foarte multe probleme, depresii cauzate de digital, burnout, anxietăți provocate de prea mult stat în digital.

Recomandarea mea fermă e să limitezi consumul de digital doar la cât te ajută. Te ajută să râzi pe internet? Da, dar nu poți să râzi trei ore întruna, te ajută să râzi 15 minute, te ajută să stai conectat cu prietenii și familia. Apropo, ăsta e number one motiv de a sta pe Facebook în continuare în România, de a fi conectat cu prietenii și familia.

Poți să faci un calcul, există o aplicație „screen time” se numește, unele telefoane o au deja nativ în ele, astea mai deștepte, dar poți să o descarci și să-ți arate de câte ori îți aprinzi telefonul.

Nu vorbim degeaba de telefon, e cea mai personală sculă din istoria omului. 58 % din români primul lucru pe care îl fac dimineața, nu merg la baie, nu deschid bine ochii dar pun mâna pe telefon fără să-i oblige nimeni, 80 % din români freacă ecranul telefonului de 200 de ori pe zi fără să-i oblige nimeni, pe medie un român stă 2h 40 min de pe telefon fără să-l oblige nimeni.

De aceea e bună aplicația screen time, îți arată cât ai stat pe telefon și ce ai făcut: ai vorbit la telefon, ai dat sms-uri, ai stat pe Tik-Tok. E un instrument foarte, foarte bun pentru că toți cei care nu au făcut asta, nu s-au uitat la screen time o să fie șocați, pentru că ei cred că un pic am intrat pe telefon și adevărul când le arată aplicația o să fie wow!

Am și un podcast: #PodcastulLui Chinezu, despre sănătatea mintală. De ce l-am dat drumul? Pentru că am avut și eu niște mici probleme cu câteva atacuri de panică. Așa că am dat drumul podcastului despre sănătatea mintală plecând de la asta, pentru că multă lume nu vorbește despre așa ceva și na, eu cu stilul meu i-am convins pe mulți să recunoască public, oficial, pentru prima dată în viața lor că au trecut prin astfel de probleme și că au experimentat și cum au reușit să iasă din ele.

Abia atunci a început lumea să-mi spună că dependența de social-media, de facebook, oameni care stau câte 8, 9, 10 ore pe Facebook, intră în comentarii, în conflicte și se încarcă negativ, încărcarea aia negativă o aruncă asupra copilului, că te-ai enervat că a zis un prost ceva care nu e nici măcar despre tine. Un prost zice ceva despre altceva nu despre noi și noi ne enervam și proiectăm asupra familiei noastre.

Clubhouse noua nebunie, cea mai mare explozie din istoria internetului, pai știi că există deja primele cazuri de burnout pe Clubhouse, care înseamnă un fel de radio, niște șezători audio. Încă o dată tehnologia e un ciocan, poți bate un cui, poți sparge o nucă să mănânci conținutul sau poți să-ți dai în cap sau peste degete, tu decizi. Nu scula aia e devină, nu tehnologia, mâna și creierul care gestionează tehnologia, acolo e cea mai mare problemă.

Eu din tot sufletul meu recomand tuturor să-și limiteze la maxim consumul de digital. Eu pe telefonul meu stau o medie pe zi de maxim 20 de minute pe social media și eu sunt un om care trăiește din digital și are o agenție construită în jurul digitalului. Cum reușesc performanța asta? Tocmai că am înțeles că aia e o sculă. Așa cum nu mă duc cu ciocanul peste tot și când beau bere și când mă duc la wc sau când mă duc în parc cu copilul, nu, ciocanul îl folosești doar când ai nevoie de el în rest îl lași la o parte, exact așa folosesc și eu social-media.

Altfel la câte probleme avem și la câte provocări avem în viața noastră, numai niște consum excesiv de digital nu ne mai trebuie, mai ales că ăsta îl putem asocia un pic cu băutura. Hai că merge, că berea e bună, încă una și încă una și ce se întâmplă după încă una, încă una? Nu mai e bună deloc! Așa e și cu zona de digital.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5000 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)