Cum îți poți recupera banii dacă ai fost victima unei fraude la plata cu cardul

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro.

Zilele astea sunt pe muncă de documentare. Pentru că îmi apare că aș fi făcut o achiziție de 299 de lei, de care eu nu am îmintesc de nicio culoare. Și nici nu văd exact ce este pentru că e făcută prin Apple. Doar că în istoria achizițiilor de la Apple, nu îmi apare această cumpărătură. Na, poftim, trăznaie…

În fine, îi dau eu de capăt până la urmă. Dar m-a pus pe gânduri chestia asta. Și mi-am dat seama ce ușor poți să o pățești. Mai ales zilele astea, când este oareșce nebunie pe linie de atacuri informatice, ca să îi zic așa generic.

Și mi-am adus aminte de o discuție pe care am avut-o cu Irina-Nicoleta Scarlat de la Revolut fix pe tema asta. Mă rog, nu chestii tehnice, sunt totalmente depășit de ele. Ci despre ce poți face dacă, totuși, ai avut nenorocul de a fi victima unei fraude la plata cu cardul.

Chargeback

Ăsta-i cuvântul cheie. Adică o procedură prin care ești îndreptățit să îți primești banii înapoi de la emitentul cardului.

Adică, mai pe românește – mă rog, într-o romgleză fără de care nu avem cum să înțelegem acești termeni -, banii retrași de pe cardul utilizatorului (charge) ajung înapoi în contul acestuia (back).

Bine, oricum șansele să pățești așa ceva, adică să fii victima unei fraude la plata cu cardul, sunt foarte mici în România. Sunt cam 0,01% tranzacții fraudate din numărul total de tranzacții. Măcar din punctul ăsta de vedere stăm foarte bine în Europa!

Dar, pentru că unul din lucrurile pe care ni le-a predat mârșavul profesor numit coronavirus a fost să ne aducem aminte de proverbul românesc cu suflatul și în iaurt, am zis că merită să scriu acest articol.

Pe care să îl ții undeva pe un sertar al aducerii aminte #DacăE și o fi să o pățești. Și, eventual, dacă te lasă feng shuiul, să dai mai departe acest articol, să ajungă la cât mai multă lume.

Cu mulțumiri colegilor de la Revolut România, care m-au ajutat să înțeleg cât mai bine cu putință cum funcționează chestiunile tehnice în această privință și fără de care ar fi trebuit să caut în draci pe Google (și cu toții știm că uneori nu găsim acolo chiar cele mai bune surse de informare despre ceva ce noi nu cunoaștem…).

Cum funcționează chargeback

Ca să discutăm aplicat, zicem așa: ai un card Revolut. Cum? Nu ai?! Păi, de ce? E aur să ai un card de ăsta, chiar îți recomand să analizezi chestiunea în cauză. Eventual chiar să vezi zecile de motive pe care mi le-au dat cititorii mei.

Și plecăm de la situați ipotetică (și cu 0,01% șanse să ți se întâmple) că și s-au furat niște bani de pe card. Adică ai pățit o fraudă. Iată pașii pe care este necesar să îi faci.

Pasul 1. Anunți Revolut, prin intermediul chatului din aplicație, că ai pățit-o și zici doar ”chargeback”. O să funcționeze ca o parolă, o să vezi. Și o să primești un formular pe care să îl completezi cu cele cuvenite.

Gata. Atât. Ăștia-s toți pașii. De fapt, tot pasul :)) Restul face Revolut.

Adică trimite mai departe cererile de chargeback către Visa sau Mastercard de fiecare dată când apare o dispută cu privire la o tranzacție pentru a returna suma de bani înapoi în contul tău.

Cu mențiunea că, în cazul în care frauda este dovedită (că și aiai este o chestiune, vezi cazul meu, până nu știu eu sigur, sigur că e așa, nu dau cu parul, știi cum zic…), Revolut returnează banii în contul utilizatorului în următoarea zi lucrătoare după completarea formularului de chargeback.

Și, dacă tot suntem la capitolul ăsta, n-ar fi rău să știi că, pe lângă cazul de fraudă, mai există un tip de chargeback: cel pe care poți să îl ceri când ai niște dispute cu anumiți comercianți.

Adică situația nedorită în care utilizatorul nu a primit bunurile comandat online. Sau a primit bunuri care nu corespund descrierii. Sau nu a primit banii înapoi pentru un produs returnat.

Dacă pățești așa ceva, întâi trebuie să iei legătura cu comerciantul. Și numai dacă nu poți ajunge la o înțelegere cu el, ceri chargeback.

Vezi că timpul standard de soluționare a problemei în acest caz este de 45 zile (în cazul Mastercard) sau de 30 de zile (în cazul Visa).

Slabe șanse să pățești ceva, totuși

Cum ziceam, doar 0,01% șanse. Mai ales dacă ai card Revolut. Ceea ce îți recomand, ai multe avantaje, după cum ziceam.

Slabe șanse pentru că uite care sunt măsurile pe care le ia Revolut ca să nu se întâmple așa ceva:

  • Siguranță pe bază de geolocalizare. Utilizatorii Revolut pot alege să activeze această funcționalitate din opțiunile de siguranță ale cardului, direct din aplicație. Atunci când această funcționalitate este activă, plățile pot fi realizate doar dacă telefonul și cardul utilizatorului se află în același perimetru.
  • Plățile contactless. Atunci când utilizatorul Revolut nu folosește cardul pentru plăți contactless, acesta le poate dezactiva pentru siguranță suplimentară.
  • Plățile swipe. Deși plățile swipe sunt rareori folosite astăzi, ele reprezintă principala cale prin care infractorii clonează carduri. Utilizatorii Revolut pot dezactiva banda magnetică a cardului, direct din aplicație, printr-o simplă apăsare de buton.
  • Retragerile de numerar. Atunci când utilizatorii nu doresc să retragă numerar de la bancomat, ei pot dezactiva carduri pentru retrageri de numerar, fiind astfel protejați de fraudele la ATM.
  • Tranzacț iile online: având în vedere ponderea ridicată a fraudelor în absența cardului, acest tip de tranzacții au în general un risc crescut. Utilizatorii Revolut pot dezactiva tranzacțiilor online atunci când nu fac cumpărături pe internet pentru siguranță sporită.
  • 3D Secure. Utilizatorii Revolut care plătesc cu cardul pe website-uri care au încorporată tehnologia 3DS vor primi automat o notificare push prin care li se va solicita să confirme tranzacția.
  • Carduri virtuale. Utilizatorii Revolut pot genera carduri virtuale pe care le pot folosi exclusiv pentru tranzacții online. Aceste carduri pot fi dezactivate atunci când nu sunt folosite.

Cam asta este. Sper că ți-a fost util acest articol. Dacă a fost așa, te rog să îl dai mai departe. Că nu dai de la tine, știi cum zic :D

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

20 thoughts on “Cum îți poți recupera banii dacă ai fost victima unei fraude la plata cu cardul”

  1. Bune sfaturi, iata ca te-am redescoperit domnule China-Birta, insa am si o intrebare: de ceva vreme ma chinui sa ma decid, imi fac card Revolut au ba. Problema mea e urmatoarea, sunt de obicei plecat prin tari unde Revolut nu e implementat, iar eu am nevoie de cach mult, nu de plata la PIOS. Mai e rentabil cardul? Adica in ideea ca oricum am card la o banca oarecare, iar de luat la mine cache, iau cam exact cat am nevoie: peste 2000 USD, pana in 10 K evident [ ca nu-s bogat ]. Asadar concis: daca ai nevoie de mai mult cache decat de plati online sau la comerciant, mai merita?

    1. D’apoi mă “Gică” ferește-te ca dracu’ de tămâie de Revolut.Asta de nu vrei să pățăști – vezi că-i plin netu’ de povești cu bani blocați în conturi revolut.

        1. Buna seara,

          am observat ca se pune sub semnul intrebarii existenta unor cazuri de blocare de conturi asa ca am zis sa dau si eu exemplul meu. Cu nume si prenume ca nu am de ce sa ma ascund. De mai bine de 2 saptamani incerc sa-mi deblochez contul (am uitat parola si regret cu toata sinceritatea aceasta scapare :))). Mai intai n-am reusit sa intru pe chat-ul din aplicatie (pentru ca nu puteam intra in cont). Am scris pe facebook; raspuns: noi nu stim, or sa va caute colegii de la suport. Dau si email unde explic ce si cum. Nu m-a cautat nimeni de la suport sau din alta parte. Astazi, satula de asteptat, incerc eu din nou pe aplicatie. Reusesc sa intru in chat. Mi se trimite pe email un link de schimbare parola. Incerc sa o schimb dar se blocheaza totul la introducerea parolei. Scriu din nou pe chat. Raspuns: da, e o problema; lucreaza colegii de la suport, va cautam noi, dar nu stim cand. Intre timp eu stau cu contul blocat de 2 saptamani. O fi bine? Ps. Transparenta e zero cu oamenii astia. Mi-am dat eu seama ca, daca e sa ai o problema cu ei (gen sa dispara cu banii tai), n-ai de unde sa-i iei. Ca afacerea e in the grey zone stiam de mult, dar acum pare mai mult black decat grey.

  2. Da’ absolut mă Birta.Amu egzplică-i lu’ Gică cum o să reușească a-și debloca “cache-ul” ăla mult obținut din biznis ilegal cu lemn când Revolut o să-l întrebe de sursa banilor.
    Ia, de poveștile lui Bucur cu revoluționarul cont ce zici?

      1. Dragu’ mnieu, scris-am oarecum fonetic, să te prinzi.Da’ bag samă că te-ai făcut 100% mitic, nu numa’ la năravuri.Cât despre curaj n-ai tu grijă …

  3. Buna!Foarte multumita de card…dar oare daca am platit bilete de avion cu el si in situatia actuala s-au anulat rezervarile,oare pot sa fac chargeback?

  4. Hey Mihaela,

    Poți încerca varianta de chargeback pentru ”merchant dispute”, însă trebuie să iei întâi legătura cu linia aeriană. Va trebui să arăți faptul că ai luat legătura cu ei și că nu au acceptat să îți returneze banii / nu ți-au oferit alternative.

    În cazul de față cererea de chargeback este trimisă mai departe la Visa sau Mastercard, în funcție de cardul pe care l-ai folosit atunci când ai făcut plata, și primești răspuns în termen de 30 zile (Visa) sau 45 zile (Mastercard).

    Mulțumim mult Cristi :)

  5. Ei bine, experienta mea cu Revolut si chargeback nu e la fel de roz.

    Motiv Chargeback:
    Totul a inceput in momentul in care am plasat o comanda pe GearBest pentru un produs din China.
    Asta s-a intamplat la data de 01. Feb. 2020. 6 zile mai tarziu verific comanda si observ ca nu a fost trimisa. Dupa un mesaj dat comerciantului in care intreb cand o trimite mi se transmite 15 Feb. 2020.
    In data de 15 am verificat din nou comanda si am constatat ca produsul nu a fost trimis asa ca le las (o groaza de) mesaje cum ca renunt la comanda si il achizitionez local.

    Actiune Revolut:
    Observ ca nu primesc nici un feedback in legatura cu refund-ul de la comerciant asa ca apelez la Revolut. Le transmit toate informatiile necesare, completez formularul, ma relaxez.
    In data de 20 Februarie primesc un email de la Gearbest: refund request a fost anulat de catre comerciant, motiv:produsul a fost trimis. Say what ?!…
    Le-am scris in fiecare zi pe chat din 15-19 februarie instintand despre decizia de a renunta la comanda. si ce se intampla? Ei imi trimit produsul..
    In 2 Martie primesc un feedback in legatura cu chargeback request facut la revolut.

    We’ve reviewed your chargeback claim and have decided to refund in advance the amounts related to the disputed transactions. You should see the funds appear in your Revolut account shortly.
    We will proceed with the usual process with Visa or MasterCard. We will be in touch with you shortly and will keep you posted along the way. In the event the outcome is not favourable to you, unfortunately, we will have to revert the funds we have credited to your account.

    Super, insfarsit ceva se intampla.Zilele trec, produsul ajunge, il ridic in ideea in care chargeback nu functioneaza incerc retur.
    Pe 2 martie sunt contactat via chat pe Revolut de catre un agent care ma intreba daca am primit banii inapoi deoarce gearbest asta sustine. Singurii bani primiti a fost chargeback-ul din partea Revolut asa ca transmit informatia mai departe.Mi se cere sa ii contactez si sa discut cu Gearbest ca pe urma Revolut sa mai incerce odata. Zis si facut.

    De aici incepe treaba dubioasa:
    Trimit email la chargebacks@revolut.com cu detaliile cerute. Nu primesc nici un raspuns, in schimb pe chat mi se comunica ca voi fi contactat peste 15 zile. Intre timp, comunic din nou cu supportul de la gearbest care sustine ca refundul a fost trimis si ca dureaza 15-30 working days. Trimit un al doilea email pe aceasi adresa cu informatia respectiva. Din nou nu primesc nici un raspuns.
    In decursul lunii aprilie am avut unele probleme tehnice cu telefonu, eram nevoit sa il resetez de mai multe ori asa ca nu aveam tot timpul aplicatia revolut activa.
    In 29 Aprilie primesc urmatorul email:
    Titlu: Leon Florin, your chargeback has been unsuccessful

    We’re really sorry to let you know that your dispute with Gearbest for your $43.78 transaction has been unsuccessful. Unfortunately, we will have to revert the refund we gave you before.

    Gearbest has disputed the chargeback and we do not currently have enough evidence to counter their claim. If you have any more evidence that would support your case, please get in touch with us via our in-app Support Chat.

    Intru pe chat si observ ca am niste mesaje pierdute de la ei. In data de 9 Aprilie mi se comunica ca gearbest a transmis ca eu am primit produsul pentru care am platit.Si in cazul in care nu e corect sa le timit detalii.
    Bun, le scriu pe support, vorbesc din nou cu gearbest. gearbest sustine ca am primit refund-ul cerut asa ca le trimit atasamente cu conversatia agentilor de la Revolut.

    In urma mesajelor mele primesc urmatorul mesaj:
    Hello Leon! Your chargeback is lost. You have been unresponsive for days, when I asked you if you were willing to re-raise your chargeback, as you can see in these screenshots:
    (aici vin atasate ss cu mesajele din 9 Aprilie)
    Now the time frame expired, and we will not be able to retrieve your money anymore.

    Ok, aici deja incep sa ma frustrez.
    De ce nu am fost contactat pe email in legatura cu aceste lucruri? Daca nu am fost disponbil pe chat gasesc rezonabil sa incerce o alta metoda de contact tinand cont ca e o situatie care prin natura job-ului ei/lui ar fi trebuit sa ma ajute sa o rezolvam.
    Adresa mea de email e utila doar pentru spam in legatura cu ofertele lor promotionale?!

    In emailul primit in data de 29 Aprilie mi se specifica sa iau contact cu agentii pentru a rezolva problema. Agentii imi zic ca „Prostule, e prea tarzu, e din vina ta si nu se mai poate”. What?!

    Gearbest sustine ca mi-au dat refund la bani, asa ca intreb agentul daca e adevarat si cum pot verifica si primesc urmatorul raspuns arogant:
    I contacted you and I raise your chargeback after receiving your email. Now your case is lost and we will not able to retrieve your money. I can advise you to reach out to the merchant and trying to sort this out directly with him.

    Poftim? unde e raspunsul la intrebarea mea?
    Ok si din momentul respectiv agentul s-a evaporat, a inchis discutia si acum imi apare Looking for an agent.

    Intrebare: Cine ma lamureste si pe mine ce s-a intamplat?
    De ce as vrea sa le folosesc vreodata serviciile daca suportul nu e pus la punct?
    Daca e sa mi se retraga creditul acordat prin chargeback, cand se intampla?

    WTF Revolut…

  6. Salut!Si eu am o problema cu cardul,mai exact ieri am -90 si azi -180lei de la facebk*f86fywsa2… Eu nu am folosit niciodata cardul pe facebook la ceva,nu ma joc pe facebook.nu am reclame si nici macar la cautari nu am scris vreodata Revolut.Si nici pe tel nu am aplicatia facebook.Am luat legatura cu Revolut prin chat si mi au spus sa iau legatura cu cei de la facebook…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)