Copiii noștri învață ce sunt corpii tigroizi. Dar habar nu au ce-i aia un card bancar

Eram prin clasa a VI-a (parcă…). Ora de biologie. Materie la care eram de un paralelism feroce. Știam deja cum ”ticăie” profa. Știam deja că, dacă intră în clasă și nu ne salută, o să ne asculte pe toți. Pe stilul ăla sărit prin catalog și cui i-o fi norocul. Fix așa s-a întâmplat și atunci.

Profa s-a așezat la catedră și a zis ”ia să vedem cine ne spune ce sunt corpii tigroizi”. A deschis catalogul la întâmplare și a zis numele unei colege. Cât s-a ridicat fata – condamnată din start la nota 2, desigur -, eu am apucat doar să deschid manualul la pagina cu lecția cu pricina, am aruncat doar ochii pe pasajul cu corpii tigroizi (dar fără să apuc să citesc ce scrie acolo) și mi-am auzit numele.

M-am ridicat resemnat, m-am uitat înspre profă – ”ia zi, China, ce sunt corpii tigroizi?” – , am respirat adânc și m-am trezit recitând: ”corpii tigroizi sunt formațiuni dense de reticul endoplasmatic rugos, la nivelul cărora au loc sintezele neuronale proteice”.

Șoc și groază. Și în mintea mea, dar și în rândul colegilor (care mă știa paralel total cu materia), dar mai ale în ochii profei, care a zis, total surprinsă, doar ”bineeeee, stai jos, China”.

chinezu-soimCum am ținut eu minte așa ceva, dintr-o singură privire? Cică mi-am activat memoria fotografică. Mă rog, am aflat că există așa ceva după mulți ani de la acel moment. Dar atunci tot ce am simțit a fost o uluială grozavă că mi s-a întâmplat așa ceva.

După cum vedeți, încă țin minte acel pasaj. Și cel mai probabil că nu o să îl uit niciodată. Doar că nu mă ajută la nimic în viață. Atunci am fotografiat/memorat cuvintele alea care nu aveau nici un sens pentru mine (nici acum nu au, stați liniștiți). Și mi-am dat seama, în timp, că ce am pățit atunci este o metaforă foarte bună pentru ce învățăm în școală: tocim fără să înțelegem în loc să înțelegem fără să tocim.

Nu aș vrea să intrăm într-o zonă de critică la adresa sistemului de învățământ de la noi, căci nu asta îmi propun aici. Ba chiar aș vrea să stăm în zenul constructiv, dacă vreți. Sau, altfel spus, să ne dorim îndreptarea păcătosului, nu pedepsirea lui :) Și aș vrea să discutăm nu despre ce învață copiii noștri în școală, ci despre ce ar fi util să învețe.

Da, util. Ăsta este cuvântul. Pentru că, pus în perspectiva vieții unui om, școala trebuie să îți ofere ”sculele” care să te ajute în viață. Pe mine nu m-a ajutat de nici o culoare că știu ce sunt corpii tigroizi. Dar m-ar fi ajutat enorm, să zicem, să învăț cum să fac o cerere către Primărie. Sau să știu care sunt drepturile mele de cetățean și cum să mi le cer. Sau, dacă aș fi făcut școala în anii recenți, să știu care-i deosebirea dintre un card de credit și unul de debit. Utile, cum ziceam.

Copiii noștri – superbi, simpatici, fenomenali, dar, totuși, copii – o să devină adulții de mâine. Și, pus în context de nație, o să devină cetățenii de mâine ai României. Și vin și vă întreb: vreți de la cetățenii de mâine să știe ce sunt corpii tigroizi (fără să înțeleagă ce știu) sau să știe mai multe despre gestionarea finanțelor proprii? Dacă ar fi să alegeți, vă întreb. Eu unul aș alege fără să ezit varianta a doua.

Zilele trecute m-am întâlnit cu echipa care se ocupă de proiectele de CSR ale Metropolitan Life. Și am aflat cu bucurie că focusul acestor proiecte este exact durerea asta a mea: copiii să dobândească noțiuni și abilități elementare de educație financiară, necesare vieții de adult.

lifechanger-logoProgramul se numește ”Schimbăm vieți” (Life Changer) Până acum 3.000 de copii români din 19 localități au fost expuși, dacă vreți, la aceste informații, care o să îi ajute enorm în viitor. Ei nu își dau seama de asta acum, dar eu, la vârsta adultă, simt regretul că am învățat mult mai târziu aceste lucruri și cu costuri mult mai mari…

Așa, ca punere în context, conform unui studiu realizat de Gfk, peste 74% dintre români nu utilizează servicii financiare de bază. Suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeana în ceeea ce privește stăpânirea ABC-ului financiar, cu o rata de sub 25% din populație, spune cel mai recent studiu realizat de Gallup, la cererea Băncii Mondiale. Doar 6% din populație economisește în perioada în care muncește pentru perioada pensiei. Procentul celor care se gândesc să-și facă asigurare de viață este de doar 2%…

Asta este lumea în care copiii noștri încep să crească. Acesta este nivelul pe care copiii noștri trebuie să îl depășească. Iar astfel de proiecte sunt esențiale ca ei să reușească. Sunt cruciale pentru ca ei să devină adulții cetățeni ai unei Românii mult mai bune și mai prospere decât am reușit noi să le-o oferim.

Ca să înțelegeți amploarea programului derulat de Metropolitan Life și Fundatia MetLife, vă dau informațiile de mai jos. Cu rugămintea să citiți dincolo de cifre și de statistici. Și să puneți în locul lor mintea unor copii. Care asimilează informații utile, care o să îi ajute foarte mult în creșterea lor ca cetățeni de care România are mare, mare nevoie.

Metropolitan Life și Fundatia MetLife au facut donatii in valoare de 500.000 de dolari pentru proiecte de CSR, derulate in 2015 si continuate în 2016 (unele vor continua si in 2017).

In 2016, Metropolitan Life a investit 200.000 de dolari în proiecte de CSR, din fonduri locale. Proiectele pe care le sustin se concentreaza pe incluziune sociala si financiara, inclusiv pe educarea financiara a copiilor si tinerilor din diferite categorii sociale.

Programul ”Schimbam vieti/Life Changer”, dezvoltat impreuna cu Junior Achievement, isi propune sa ajute generatia tanara sa isi dezvolte abilitatile necesare pentru o integrare cat mai usoara pe piata muncii.

Programul din Romania, sustinut de Ministerul Educatiei, face parte dintr-o initiativa mai ampla, dezvoltata de Junior Achievement, cu sprijinul MetLife Foundation, in 18 tari din Europa si Orientul Mijlociu.

La nivel national, programul ”Schimbam vieti” a fost relansat in luna mai, din dorinta de a sprijini elevii de gimnaziu din 19 localitati din Romania sa dobandeasca notiuni si abilitati elementare de educatie financiara, necesara vietii de adult.

Pe parcursul anului, peste 3.000 de elevi din clasele VI – VIII au participat la activitati practice, in cadrul programei scolare, alaturi de profesori si de voluntari Metropolitan Life, cu scopul de a se familiariza cu notiuni financiare de baza.

Peste 100 de profesori si 50 de voluntari Metropolitan Life se implica in aceste workshopuri.

PS Săptămâna viitoare o să merge într-o școală din București, ca să văd copiii la lucru. Ca să îi văd cum învață ceea ce o să le ajute enorm în viitor. Și o să vă spun cum a fost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sau comentează direct cu contul tău de Facebook: