De multe ori zic la bere că un studiu antropologic făcut cum trebuie despre români și modul în care își parchează mașinile ar zice foarte multe despre noi ca națiune. În sensul rău, desigur. Căci, nu-i așa, întotdeauna este mai ușor să vezi lucrurile rele din orice. Ca să le vezi pe alea bune trebuie să faci un mic efort. Și puțină lume este dispusă să facă acest efort. Din păcate.
Nu critic. Departe de mine asta. Doar mă regăsesc și eu fix în categoria asta. Mult mai des decât îmi doresc. Doar că, în apărarea mea, mi-am dat seama de ceva vreme că faza cu the dark force din Star Wars este chiar colea după colț. Și că mă așteaptă mereu la cotitură să îmi dea cu feng shuiul în cap.
Așa că de ceva vreme am luat decizia asta dublă: 1. să respir adânc și să număr până la 10 înainte de a arunca în lume niște vorbe pe sistem negativ și 2. când văd chestii faine sau care ne sugerează să înțelegem că e mai fain în jur decât credeam noi să le zic lumii.
Fix așa fac cu articolul ăsta. În care îți arăt concluziile unui studiu despre – ai ghicit – românii și parcarea. De ce scriu despre asta? Lasă că mi-e simpatică Teodora Brânzoi, de la care am primit informația (deși și asta contează, așa este, la câte zeci de mailuri primesc…). Dar răspunsul corect este că, iată, aplic cele două chestii de mai sus.
Pentru că 1. am respirat adânc și am numărat până la 10 înainte de a zice ceva urât despre o concluzie din studiu (și să aleg să o dau doar pe aia, din tot studiul, eventual cu ”ia uite, bre, ce proști suntem…”) și pentru că 2. mi se pare că studiul ăsta ne arată mult mai faini ca ”parcangii” decât credeam eu că suntem.
Apropo, tot Teodora este vinovată și de articolul despre avantajele pe care le obții dacă implementezi un sistem de parcare deștept. Eu am scris articolul ăla, firește. Dar pe ”muniția” dată de Teodora.
Bun, hai la studiu. Citește concluziile. Și spune-mi drept: este că și tu credeai că e mai rău românul când vine vorba despre parcare? :)
38% din români ar fi dispuși să plătească pentru un abonament lunar de parcare privată chiar și 150 de lei pe lună, dacă acest serviciu ar fi disponibil și ei ar locui în proximitatea unui centru comercial cu parcare.
Reveal Marketing Research, împreună cu Tritech Group, a realizat un studiu vizând comportamentul subiecților din mediul urban privind nevoile lor referitoare la facilitățile de parcare oferite de centrele comerciale și vizitele lor în diferite locații de cumpărare precum mall-uri sau centre comerciale. Subiecțiii provin din orașe cu peste 100.000 de locuitori, cercetarea fiind realizată în perioada 10-15 iunie 2020.
La studiu au luat parte 817 de respondenți, 310 de femei și 506 bărbați, cu vârsta de peste 18 ani, șoferi ce folosesc maşina cel puțin de 2-3 ori pe lună. Metoda de colectare a fost chestionarul online, marja de eroare fiind de +/-3%.
CE E IMPORTANT ATUNCI CÂND ALEG UN CENTRU COMERCIAL?
Rezultatele arată că aproape jumătate dintre români (46%) vizitează centre comerciale de 2-3 ori pe săptămână, iar 13% – aproape zilnic. Mijlocul de transport preferat de către aceștia pentru a ajunge la ele este mașina.
A face cumpăraturi rămâne o activitate de răsfăț și de relaxare. Pentru respondenți, în topul criteriilor de alegere a unui centru comercial stau:
- Diversitatea magazinelor (82%)
- Familiaritatea – să fi avut o experiență anterioară plăcută (81%)
- A avea o experiență completă – spații de agrement, food court, loc de joacă, parcare amenajată etc. (76%)
La o distanță mică se așază și atributul să aibă o parcare modernă, amenajată, 7 din 10 români considerând acest aspect ca fiind important și foarte important, în special pentru cei mai tineri dintre aceștia – milenialii (84%).
Folosirea unei parcări organizate (cu bariere și casierie/ automate de plată) este foarte importantă în ocazii precum mersul la film sau în spații de agrement, când stau mai mult de 3 ore în centrul comercial, sau când merg însoțiți de familie.
Deși românii au trecut printr-o stare de urgență și suntem în stare de alertă din cauza crizei COVID-19, atribute precum să nu fie într-o zonă aglomerată sau să nu fie un centru comercial aglomerat se situează pe ultimele locuri cu procentele 60%respectiv 58%.
PARCĂRI ORGANIZATE VS LOCURI GRATUITE DE PARCARE
Studiul a concluzionat faptul că parcările amenajate, cu plată, din centrele comerciale sunt preferate de 1 din 3 respondenți atunci când vizitează acest tip de spații.
Aceștia doresc să evite probleme precum dificultatea găsirii unui loc liber pe stradă (77%) sau distanța mare de la mașină față de locul în care trebuie să ajungă (49%), deci o parcare amenajată livrează în primul rând beneficii ce țin de confort. Un alt avantaj important este siguranța – 47% se tem că mașina parcată în locuri neamenajate nu este în siguranță, sau că ar bloca un loc ce aparține altcuiva (26%).
NEVOI ȘI AȘTEPTĂRI CU PRIVIRE LA PARCĂRILE AMENAJATE
Aşteptările românilor vis-à-vis de facilitățile unei parcări amenajate sunt structurate tot sub umbrela siguranței și a confortului. Astfel, 9 din 10 români clasează asigurarea protecției autoturismului ca fiind de o importanță majoră pentru ei, acest aspect aflându-se pe primul loc în rândul mențiunilor respondenților (89%). Numărul de locuri de parcare, găsirea rapidă a unui loc de parcare și a automatelor sunt criterii considerate importante ori foarte importante pentru 87% dintre respondenți, iar modalitățile multiple de plată (card, cash, SMS) sunt relevante pentru 84% dintre români.
Pentru cei mai tineri dintre respondenţi (cei cu vârsta până în 30 de ani), modernitatea (să folosească cele mai noi tehnologii) reprezintă un criteriu ce cântărește semnificativ pentru ei în evaluarea unei parcări (66% față de 58%, procent pe întreaga populație).
ROMANII ȘI PROBLEMA LOCURILE DE PARCARE
4 din 10 respondenți manifestă un interes crescut în a plăti un abonament de parcare, dacă ar locui sau lucra în apropierea unui centru comercial, iar acest serviciu ar fi disponibil. Suma pe care ar fi dispuși să o plătească e cuprinsă în intervalul 75 și 150 de lei/ lună.
3 thoughts on “Dacă și tu te enervezi când nu găsești locuri de parcare, citește articolul ăsta”
Pe mine mă șochează cât de des merg românii în centrele astea comerciale.
La Eroii Revoluției (Șura mare) e o parcare supraetajată uriașă (cred că are spre 1000 de locuri).
Este gigantică, mai mare decât blocurile din jur.
Stă goală de o grămadă de ani. Ocupată sub 10% și asta de când a venit Vodafone în fostul City Mall.
Știi cât e abonamentul lunar oferit de cei care administrează parcarea? 80 de euro pe lună = aprox 400 lei pe lună.
La GrandArena, mai demult, era abonamentul 320 de lei pe lună.
N-o să dea nimeni cu 150 de lei pe lună, din păcate.
Nici 100 lei nu as da la cati se aduna si fac drifturi noaptea in parcarea de la Sura Mare.