Notă: acest articol face parte din secțiunea de studii, analize, comentarii.
Știți cum este cu statisticile, dacă nu le pui în context, dacă nu le înțelegi comparativ, nu îți zic multe.
Eu vă propun să vă gândiți la jumătatea asta de miliard (ish) dacă o împărțiți la cei 20 de milioane de români (ish). Și este un cost (să îi zicem așa, deși discuția ar fi mai lungă, desigur) de 25 de euro de fes de român.
Ei bine, 25 de Euro este vax albina raportat la orice altă țară la care vrem să ne raportăm pe sistem așa mai aspirațional…
Piața de media din România a înregistrat o nouă creștere în 2018, ajungând la 454 milioane de euro la sfârșitul anului, cu 10% mai mult față de anul 2017, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agenția Initiative.
Investițiile în TV și-au continuat creșterea și în 2018, cu 10%, atingând nivelul de 300 de milioane de euro, în timp ce restul canalelor – online, radio, OOH – și-au confirmat trendul ascendent, singura excepție fiind printul, care continuă să scadă moderat.
În 2019, piața de TV va înregistra același trend, însă într-un ritm mai slab, spre aproximativ 5% în termeni de venituri din vânzări.
Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale românilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi în rândul populației din zona urbană, cu vârste între 18 și 49 de ani.
Cu toate acestea, piața TV se contractează ușor în favoarea industriei digitale, ca urmare a creșterilor înregistrate în utilizarea internetului și a tehnologiilor Smart.
Piața OOH își continuă trendul de creștere început în 2017, în ciuda măsurilor legislative, cu un procent de 5% menținut și în 2018.
Piața de Radio s-a aflat de asemenea pe un trend de creștere, ajungând la 25.7 milioane de euro.
Pe de altă parte, dificultățile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut pentru al zecelea an consecutiv, cu aproximativ 5%.
În digital, rețelele de socializare și search-ul rămân principalii piloni în activitatea online.
În plus, majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au arătat un apetit ridicat pentru conținutul video și pentru audio streaming, unde estimăm o creștere în următori ani, pe măsură ce apar tot mai multe opțiuni de servicii.
Facebook rămâne extrem de popular în România, înregistrand un număr de 10 milioane de utilizatori în 2018.
Normele GDPR de protecție a datelor nu au redus timpul petrecut în digital și nu au oprit bugetele să ajungă în online. În 2019 se estimează ca piața de publicitate online să crească cu 16% față de 2018 (99 milioane de euro).
Pentru 2019, Initiative estimează o nouă creștere a pietei de media cu până la 7% (485 milioane de euro).
În ceea ce privește topul investitorilor în publicitate în 2018, la fel ca în anul precedent, cele mai mari bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutică, urmate de cele de telecomunicații mobile, respectiv cosmetică, îngrijire personală și frumusețe.
Consumatorii au cheltuit în online shops, în medie, 10 milioane de euro pe zi, o creștere semnificativă față de 2017, când au fost cheltuiți 7,67 milioane de euro.
Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând cu 1997. Ediția din 2019 include un capitol special dedicat fenomenului video streaming, cercetare bazată pe servicii actuale și predicții pentru viitor. Rezultatele acestei analize își propun a fi relevatoare și, în anumite cazuri, contraituitive. Totodată, Media Fact Book conține un capitol dedicat evoluției economiei românești în 2018 și 2019, alături de o analiză a pieței de media în Europa Centrală și de Est. Raportul integral poate fi descărcat în format digital, gratuit, la www.mediafactbook.ro.