Există două tipuri de pietoni: pietoni care nu sunt șoferi și pietoni care sunt și șoferi.
Dacă faci parte din a doua categorie, știi că există anumite momente în care tu, ca șofer, pur și simplu nu mai apuci să vezi în timp util pietonul care se avântă neregulamentar în traversatul unei străzi.
Ia spune, de câte ori ți s-a întâmplat să îți sară în față un pieton, brusc, dintre două mașini, și alea parcate neregulamentar, de trebuie să frânezi în grabă de zici că rupi mașina în două?
De câte ori, în condiții meteo nașpa, în special pe ploaie și pe ninsoare, vezi abia în ultima clipă pietonul care nu are nici cea mai mică idee despre cât este de greu pentru un șofer să aibă o vizibilitate bună în asemenea condiții?
De câte ori ai preferat, în astfel de condiții, să lași mașina în parcare și să alegi alte variante de transport, tocmai pentru că ai conștientizat pericolul la care se expun unii pietoni?
Pietonii care nu sunt șoferi pur și simplu nu își dau seama ce presiune este pe șoferi în anumite condiții de trafic și la ce pericol se expun atunci când de avântă temerari și fără să se asigure în tot felul de traversări periculoase.
Dacă te regăsești, măcar parțial, în ce am zis mai sus, o să te intereseze studiul acesta. Pe care îl salut căci, măcar din când în când, sunt foarte necesare astfel de studii.
Așa cum salut și campania naţională de prevenţie şi siguranţă rutieră ”Iarna, la volan!”, lansată de GENERALI România și APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor, aflată la a treia ediție.
Peste 90% dintre pietonii români traversează neregulamentar cel puţin de câteva ori pe an, iar aproape 50% recunosc că traversează neregulamentar de mai multe ori pe lună, arată un sondaj realizat online, la care au participat peste 16.200 de respondenţi.
Cu toate acestea, 7 din 10 sunt de acord că acest obicei este unul periculos, arată acelaşi sondaj, iar riscurile cresc şi mai mult în perioada de iarnă, atât din punctul de vedere al pietonilor, cât şi al şoferilor.
De ce traversează pietonii neregulamentar?
43% dintre pietonii români traversează neregulamentar destul de des, arată rezultatele sondajului: 34% trec strada prin locuri nemarcate sau ilegal de mai multe ori pe lună, în timp ce 9%, aproape în fiecare zi.
Pe de altă parte, 49% au precizat că traversează neregulamentar rar, de câteva ori pe an. Doar 8% dintre respondenţi au declarat că nu fac niciodată acest lucru.
Întrebaţi dacă sunt de părere că traversarea prin locuri nemarcate este periculoasă, 68% au fost de acord cu această afirmaţie, iar 23% au apreciat că această activitate este periculoasă „uneori”. 9% consideră că „nu este, dacă eşti foarte atent”.
Care sunt, însă, motivele care determină pietonii să traverseze neregulamentar?
51% dintre participanţii la sondaj au motivat că trecerea de pietoni este poziţionată prea departe de locul unde au nevoie să traverseze, iar 31% dintre ei spun că fac acest lucru pentru că prind un moment de pauză în trafic, care le permite să treacă fără să încurce circulaţia.
Doar 6% au declarat că se grăbesc şi nu pot aştepta la semafor, atunci când traversează neregulamentar, în timp ce 12% au citat alte motive.
88% dintre participanţii la sondaj au declarat că, înainte de a traversa strada pe trecerea de pietoni, se asigură că şoferii maşinilor i-au văzut şi că au timp să oprească. 10% fac acest lucru destul de des, iar 2%, doar ocazional.
„Iarna, la volan” – campanie naţională de informare
Traversarea neregulamentară a pietonilor s-a numărat printre principalele cauze ale accidentelor grave în anul 2018, conform datelor publicate în „Buletinul siguranței rutiere. Raport anual 2018”, realizat de Poliţia Română.
În paralel, iarna, condiţiile meteo nefavorabile cresc riscul unui accident rutier, iar şofatul implică mai multă atenţie decât oricând.
De exemplu, distanţa de frânare pe carosabil ud poate creşte de până la 2 ori, iar pe carosabil acoperit cu zăpadă sau gheaţă, chiar de până la 10 ori.
Mai mult, într-o situaţie de urgenţă, un şofer obişnuit are nevoie de aproximativ 1,5 secunde pentru a reacţiona, iar vizibilitatea redusă poate împiedica şoferul să perceapă în timp util pericolul.
În acest context, GENERALI România derulează, alături de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor, pe întreaga perioadă a lunii decembrie, a treia ediţie a campaniei naţionale de prevenţie şi siguranţă rutieră ”Iarna, la volan!”.
În acest an, alături de sfaturile dedicate şoferilor, campania se extinde, incluzând şi recomandări de siguranţă dedicate pietonilor, în special în sezonul rece.
Demersul are ca obiective creşterea nivelului de conştientizare a şoferilor români cu privire la riscurile pe care le implică şofatul pe timp de iarnă şi măsurile ce pot fi luate pentru a le reduce, dar şi de a atrage atenţia pietonilor asupra necesităţii de a traversa corect.
Indirect, efortul concentrat de comunicare ar urma să conducă, de asemenea, la o reducere a numărului de accidente înregistrate pe timp de iarnă.
„Iarna, la volan” face parte din demersul mai amplu „FII TREAZ LA VOLAN!” – un proiect ce are rolul de a atrage atenţia şoferilor din România asupra măsurilor de prevenţie pe care trebuie să le ia pentru a rămâne în siguranţă la volan. Mai multe detalii sunt disponibile pe treazlavolan.ro/iarna şi pe Facebook/treazlavolan.
Eşantion sondaj
În cadrul sondajului desfăşurat online, în perioada 10 iulie – 10 septembrie 2019, au participat 16.235 de respondenţi, dintre care 15.121 de şoferi (93%). În total, 85% dintre participanţii la sondaj sunt bărbaţi, iar în ceea ce priveşte categoriile de vârstă, aproape jumătate au între 18 – 25 de ani, 20%, între 26 şi 34 de ani şi 23%, între 35 – 55 de ani.
1 thought on “Tu ești printre cei 90% din români care traversează neregulamentar?”
Sunt socat de un lucru: de faptul ca atatia romani RECUNOSC ca traverseaza regulamentar. Poate s-a schimbat mentalitatea de cand am facut eu sociologia, dar „pe vremea mea” erau multe chestii pe care romanii le faceau, dar nu recunosteau in sondaje.
Legat de cum traversez eu si de ce, fara sa ma scuz, o fac in 3 situatii:
1. Trecerea de pietoni e pusa prost, iar eu am vizibilitate. Dau un exemplu: la Kogalniceanu, ca acolo am avut facultatea, trecerea de pietoni era departe, iar pe o parte veneau doar mijloacele de transport, ca era banda speciala. Drept urmare, ma uitam in stanga, nu venea nimic, puteam traversa. Trecerea era departe. Iar daca te uitai la trecere, observai cati treceau pe acolo si cati treceau „in dreptul statiei”.
2. Noaptea am traversat deseori pe rosu, ca nu trecea nimeni. Context: de la Piata Iancului (de la Metrou) pana acasa (aproape de Mega Mall) sunt multe stradute laterale. De vreo 2 ani toate au fost semaforizate. Pana acum era doar trecere si atat. Pe acele stradute nu prea trec masini si chiar daca trec, le vezi.
3. Singurele dati cand m-am pus in pericol, si nu o singura data, au fost cele in care am fugit dupa mijloace de transport. In liceu faceam asta des. Din pacate sau din fericire.
Nu vreau sa ma laud, nu vreau sa ma scuz. Vreau, insa, sa subliniez o chestie: cand un pieton incalca regulile de circulatie, o face pe barba lui. Cand un sofer incalca aceste reguli, sunt sanse mari sa raneasca un nevinovat, un alt sofer ori un pieton (ori mai multi). Drept urmare, fara sa iau apararea pietonilor, ei fac asta riscandu-si propria viata si doar pe a lor.