Vorbeam zilele trecute cu o arhitectă despre cum o să se schimbe, după ce trece pandemia, și meseria ei. Se așteaptă, zicea ea, la o reconfigurare majoră de mindset în ceea ce privește spațiile de birouri. Una majoră, cum nu s-a întâmplat prea des în meseria ei, zicea.
Se referea la faptul că oamenii din multe părți din lumea asta, nu doar din România, la care face referire studiul de mai jos realizat de MKOR, s-au prins că #DacăE chiar ar putea lucra remote (nu neapărat de acasă, cum se tot zice, poți să fii și în vârf de munte la cabana unui prieten!).
Și vorbim aici despre două categorii de cetățeni mari și late: angajații și angajatorii. În ambele categori ceva o să se schimbe. În sensul că ambele o să vadă că se poate și așa.
Și o să înceapă să își facă niște calcule. Ambele categorii. Din care să câștige. Și unii, și alții. Angajații mai multă libertate de mișcare și de a sta cu familia (calculează doar drumul până la și de la serviciu, pe care l-ai putea petrece cu ai tăi), angajatorii niște bănuți economisiți la chirie, la cheltuieli operaționale și alte alea.
Ceva o să se schimbe, asta e clar. Tot ce putem spera este să fie o schimbare în bine…
Românii și-au schimbat obiceiurile de zi cu zi, în proporție de 98%, ca răspuns la epidemia de Coronavirus (COVID-19).
82% dintre români se spală și se dezinfectează mai des pe mâini, iar 75% evită spațiile publice, ieșind afară doar pentru drumurile de strictă necesitate. 46% dintre persoane își iau măsuri de precauție suplimentară, alegând să poarte mască și mănuși atunci când ies afară.
În privința obiceiurilor de cumpărare ale românilor, aproape jumătate aleg să reducă cheltuielile la minim (49%) în această perioadă, gândindu-se de două ori înainte de a face o cheltuială (42%). Adulții între 45-54 ani sunt cei mai preocupați de bugetul pentru cheltuielile zilnice.
Aproximativ 1 din 4 persoane și-au asigurat provizii de mâncare și alte produse de bază pentru această perioadă. 30% dintre români se îndreaptă către cumpărăturile online zilele acestea, mai mult decât o făceau înainte de epidemia de Coronavirus.
Pentru mai mult de jumătate (56%) dintre românii care au un loc de muncă, lucrul de acasă nu este posibil, din cauza specificului muncii pe care o realizează, făcând ca peste jumătate din populația activă să rămână vulnerabilă la virus.
34% dintre angajați și-au adaptat modul de lucru de acasă, fie parțial (22%), fie în totalitate (12%). 9% obișnuiau să lucreze de acasă și înainte.
Epidemia de Coronavirus are și un impact pozitiv, în sensul în care mai mulți români își manifestă mai mult grija față de prieteni și familie (37%) ori petrec mai mult timp cu copiii (25%).
Din analizele MKOR Consulting, românii trăiesc o stare de conștientizare a importanței prezentului, care ocupă în aceste momente primul loc în lista priorităților tuturor, timpul petrecut cu familia și cei apropiați, iar sănătatea și bunăstarea acestora reprezintă cele mai de preț lucruri.
Româncele tind să pună mai mult accentul pe importanța relațiilor interumane și valorile pe care să le cultivăm în această perioadă grea, și fac apel la solidaritate și credință.
În schimb, bărbații enunță o perspectivă politico-economică negativă, concentrându-se pe certitudinea unui viitor întunecat, cu multe lacune. Tot ei sunt mai degrabă adepții teoriilor conspirative legat de declanșarea epidemiei și criza economică pe care o preconizează.
Studiul a fost realizat în perioada 26-28 martie 2020, pe un eșantion de 1621 de respondenți, reprezentativ la nivel național pe criterii de gen, vârstă (18+) și distribuție geografică. Nivel de încredere 95%, eroare maximă +/-2,4%
