Am zis că mă apuc să scriu acilea părerea mea despre unele din subiectele pe care o să le abordăm la Social Media Summer Camp, ispravă care mie îmi place corespunzător, organizată de tovarășii de la Revista Biz. Prima dată am discutat despre cum e mai bine să abordeze un brand social media, cu om angajat intern sau cu externalizare către agenție. Nu o să abordez toate subiectele care se vor discuta în tabără pentru că anumite chestiuni precum măsurarea campaniilor și alte chestiuni tehnice nu sunt din ograda mea așa că zic pas. Mai zic doar că una sau unul din voi poate fi alături de noi la Pârâul Rece dacă reușește să ne convingă :D
Astăzi prestez pe subiectul brandul personal în social media. Cu cuvintele mele, firește. Și aștept cuvintele voastre despre cuvintele mele, desigur :)
Înainte de a te întreba cu ce te poate ajuta social media, ar fi bine să te întrebi cu ce te ajută faptul că nu exiști în social media? Of course, pornim de la ideea că vrei să îți construiești un brand. Nu în mod special în social medi, ci așa, în general, în viață. Căci dacă nu vrei să îți construiești brandul personal, nu prea mă prind ce de mai citești aceste rânduri…
Buuuun, deci ai luat decizia să îți construiești un brand personal. Și evaluezi modalitățile prin care o poți face. Sau, mai explicit, canalele prin care poți să te vinzi (sunteți conștienți că vă construiți brandul ca să vă vindeți mai bine către lume, da?) cel mai bine și cu resurse cel mai bine alocate. Observați că nu am zic ”resursele cele mai mici” sau ”fără costuri”, ci am folosit ”resursele cele mai bine alocate”. Căci dacă există cineva care crede că nu îl va costa nimic să își construiască brandul, atunci îi spun și eu că castravetele este un fruct dicotiledonat de culoare galbenă verzui, care are 98% apă.
Te costă să îți construieși un brand. Hai să zicem că nu alegi variante precum mersul la TV, aparițiile prin presa clasică, cumpărat de panouri publicitare prin piețele de legume sau împărțit de fliere pe la gurile de metrou, căci astea parcă sunt din alt film. Dar te decizi, foarte înțelept, de altfel, să folosești social media pentru a-ți construi brandul. Căci social media sunt peste tot, ajung peste tot, sunt foarte friendly și prin intermediul lor reușești cel mai bine să pui bazele unor relații de încredere (nu e cel mai bun termen, dar nu detaliez acum) cu niște oameni care, în esență, sunt extrem de importanți pentru brandul tău. Dar să faci asta te costă, nu o mai băga pe aia cu social media sunt free and shit.
Te costă timp pe care îl petreci construindu-ți prezența în 2.0 (profil, pagină, blog), timp să faci research (dacă tu crezi că la 3 minute după ce ți-ai deschis un blog știi cu ce se mănâncă, apoi recitește-o pe aia de mai sus cu castravetele), timp pentru a promova ce faci tu în social media (dacă îți lași pagina de facebook sau blogul să se promoveze de capul lor, e ceva gen 98% apă). Ca să nu mai vorbim că există așa numitele costuri de oportunitate, din care, cu voia dumneavoastră, l-aș menționa pe ăla care zice că în loc să studiezi cum funcționează poke pe facebook, mai bine te duci la bere cu băieții. Deci costă. Punct.
Odată ce te-ai decis că vei folosi social media, trebuie să alegi ce folosești. Hai să le luăm pe rând. Și foarte pe scurt.
Facebook. De departe prima opțiune. Pentru că toată lumea este acolo (adică cei care sunt importanți pentru ceea ce vrea să vândă brandul tău personal), contextul este perfect pregătit pentru relaționare (de aia stă lumea pe facebook, nu să cumpere hârtie igienică), tool-urile sunt acolo, totul este numai bun ca să începi construcția de brand. Dar știi cum să o faci? Nu prea. Dar o să înveți. În timp.
Blog. Un blog te ajută mult mai mult decât facebook atunci când vrei să intri în profunzimea unor lucruri pe care vrei să le comunici. Și te mai ajută la a interacționa cu altă lume decât pe facebook, care este mai școlită, ca să zic așa, și cu care poți stabili alte coordonate de comunicare, mai profesionale. Plus că alta e comunitatea de bloggeri și alta e comunitate de facebookiști, altele sunt relațiile. Ca să nu mai vorbesc de faptul că, dacă eu organizez un eveniment, să zicem, mi-e mult mai de coracon să invit un blogger decât un facebookist, care este numai facebookist. Plus atâtea altele, dar nu intru în detalii.
Twitter. Aici e bine să prestezi pentru că relaționarea este (aproape) instantă și poți să transmiți mesaje mai profi către o comunitate mai profi. Căci nu aș recomanda nimănui să confunde mica haterală de pe twitter, vizibilă dar cam degeaba, cu the silent majority, formată din oameni de comitet, care nu vorbesc atât de mult, dar care se uită atent ce se întâmplă acolo și cine ce transmite. Plus că e foarte fun :)
Youtube. Dacă ai carismă și telegenie, atunci aici e de tine. Căci este o nișă foarte bună, unde doar câțiva de pe la noi au început să miște cu talent, deci este loc cât China, ca să zic așa. Sigur că dacă tu vrei să îți construiești brandul pentru a ajunge director de serviciu secret, nu prea aș înțelege de ce să faci asta pe YouTube. Căci, firește, alegerea canalului pe care să transmiți ceva este de multe ori mai importantă decât mesajul pe care îl transmiți. Ați înțeles ce am vrut să zic.
Discuția poate continua. Se poate scrie o carte pe tema asta. Mai multe chiar. Pe lângă tonele de cărți care s-au scris deja. Dar, după mintea mea, chestiunea este fix una singură: apucă-te de prestat în social media, căci acolo teoria o poți învăța în timp ce faci practică. Și în timp ce faci asta să ții cont de regula de aur în viață: comportă-te cu ceilalți așa cum vrei să se comporte și ei cu tine.
Vă mai zic doar atât: să zicem că sunteți la un interviu pentru un job extraordinar de tentant. Și ați rămas în ”finală” doar doi, tu și cu Ionescu Ionel. Tu ai un blog destul de cunoscut (căci are deja 1 an și jumătate de când scrii pe el), pe facebook ai vreo 2000 de friends, aleși pe sprânceană nu așa la grămadă, iar dacă cineva dă căutare pe google după numele tău printre primele rezultate este și un guest post pe care l-ai scris pentru blogul unui blogger recunoscut, căruia i-a plăcut ce faci pe blogul tău și te-a invitat să scrii câteva rânduri și pentru el. Puneți pariu că unul din criteriile importante după care angajatorul va lua decizia pe cine angajează va fi căutarea în google? Deci cine este Ionescu Ionel?
16 thoughts on “Brandul personal în social media”
Cine a zis ca e usor sa-ti construiesti brandul personal, s-a inselat. Sunt luni de zile de munca, ba chiar si ani. La fel de importanta este, insa, si perceptia celor din jurul tau. Am scris si eu candva despre brandul personal (la modul general): http://irina.bartolomeu.ro/branding-personal/
Am scris si eu despre brandul personal, nu mai stiu cand, nu mai stiu unde, e foarte important, dar nu mai stiu de ce… Abia astept sa citesc articolul Irinei, uite-acum dau click!
In mod normal ma abtineam de la off-topic-ul asta, dar e prea savuros sa apara asa un comentariu imediat dupa ce fata a citit (sau nu?) ce-ai scris tu acolo!
On-topic – ce mi se pare al naibii de greu la construit un brand personal pe termen lung e ca te misti intr-un teritoriu tare vag si plin de fantome, mai ales daca n-ai avut norocul sa fii de la inceput prin online. Inteleg ca e nevoie de multa determinare si o reimprospatare zilnica a obiectivelor, de incapatanarea sa crezi ca incerci sa faci chiar are sorti de izbanda la un moment dat. Pentru ca „rezultatele” sunt greu de obtinut si greu de contabilizat.
Distractie placuta la Summer Camp!
Da! Adevărat grăieşti maestre 2.0! Eu m-am convins singur cum stă treaba cu brandul ăsta, persoanl, şi mai am mult până departe. Timpul e cea mai mare investiţie, desigur, după părerea mea. Timpul! Restul e 98% apă!
Numa’ bine!
bune sfaturi mister chinezu. Ia sa bagam la tartacutza
„Cochetez” cu social media de aproape un an. Intr-adevar, este foarte greu sa-ti construiesti un brand personal, insa e la fel de greu sa-l intretii : ), in special in cazul unei companii. Sunt atatea aspecte pe care trebuie sa le iei in considerare (de la tipul mesajelor pe care le transmiti,pana la planificarea strategiei online), iar faptul ca zilnic apar noi modificari, noi informatii tehnice despre functionarea unei retele, presupune sa fii mereu in priza – ceea ce este un lucru bun, de altfel:). Oricum, constructia unui brand personal se face treptat, cu multa munca, pasiune si dedicare.
Multumim de sfaturi. Mie mi se potriveste „Blogul” si „Youtube”
Ar trebui sa-ti trimit lucrarea mea de disertatie de 58 de pagini pe acest subiect. :D
P.S. Multumesc inca o data pentru raspunsuri >:D<
Stimabililor, daca macar doua randuri din ce am scris mai sus v-au placut sau le-ati bagat la tartacuta, atunci my job is done :D
Despre G+ chiar niciun cuvintel ?
Citind slova asta, m-a pus pe gânduri o chestie, oare Manu este un brand micuţ în Social Media?
cred că sondajul de pe colegii.cc ar trebui să te lămurească.
Ținând social media din România este cam un pahar de apa din ce e in afară. Le Manu(ela) este ca un strop de transpirație in acel pahar… Nu se vede dar strica tot gustul.
Bine ca sunteti voi destepţi, bă :))
Pingback: Dincolo de brandul personal | Haotik.ro
Pingback: 5 motive pentru care cred că e bine ca oamenii de comunicare din companii să aibă blog - Cristian China Birta
Pingback: Ce pierde studentul prin lipsa unei prezențe în Social Media?