25.05.2016

Social media, un job intern sau o agenție?

Pentru că îmi place excesiv de tare conceptul de social media camp pe care îl execută tovarășii de la Revista Biz, am zis, io în mintea mea, ia să fac o aroganță dacă tot vine isprava cu pricina cât de curând. Și o să iau temele generice de discuție de la eveniment și o să îmi spun părerea despre fiecare în parte. Căci mă gândesc că și pe mine mă ajută să îmi recapitulez niște lucruri sau să aflu altele noi, dar și pe voi presupun că v-ar coafa să citiți așa ceva la mine :D

Și să nu uitați că vă așteaptă o invitație în weekendul cu pricina de la Pârâul Rece, dar numai dacă ne convingeți că meritați să v-o dăm :D

Bun, subiectul ales astăzi (și care o să se discute și la Social Media Summer Camp) este dacă partea de social media ar trebui externalizată sau ar trebui să ai un om/departament care să se ocupe de așa ceva. Răspunsul, ca în mai toate chestiunile din viață care sunt cam generale, este unul singur: depinde.

Căci pot să fie agenții care să creadă că se pricep la social media, dar, de fapt, să fie pastă, cum pot să fie și angajați pe a căror carte de vizită nu scrie expert social media, dar care prestează excelent în câmpul muncii 2.0. Și invers, desigur :D

Eu aș recomanda, mai ales pentru un brand care tatonează, ca să zic așa, social media, să apeleze la o agenție. Căci pe lângă munca în sine pe partea de social media, agenția îți poate face și un training pentru a te familiariza tu ca brand cu ce trebuie făcut în 2.0. Căci, așa cum văd pe barba lor din ce în ce mai multe companii din ce în ce mai des, este o cu totul altă mâncare de pește față de ce erau obișnuiți până acum în materie de comunicare. Iar înțelegerea contextului și a parametrilor în care funcționează social media este vitală pentru o strategie bună de comunicare, care să includă și zona 2.0.

E foarte importantă cultura organizațională a companiei. Căci o companie care are nevoie de 23343 de aprobări ca să zică ”buna ziua” pe facebook, atunci poate să își agenția GOD inc., că tot aia e. Atunci când nu ești pregătit să comunici în social media, degeaba încerci, că nici nu știu cum să o zic altfel. O agenție te ajută foarte mult să îți construiești mesajul, strategia, planul editorial și alte lucruri nu foarte glamour, dar absolut necesare, dar, în esență, tot tu ca brand te comunici, căci barba ta este în joc, ca să zic așa. De aceea e foarte important ca decizia de intrare în 2.0 să fie una de top management. Adică asumată ca parte integrantă din strategie generală de comunicare și ca parte din dezvoltarea businessului.

Știu oameni angajați în companii și care se ocupă de social media pentru acea companie. Și o fac unii foarte bine, alții mai puțin bine. Doar că de cele mai multe ori nu sunt ei de vină. Ci chestiunile despre care vă vorbeam mai sus. Dar acest trend, de a internaliza comunicarea în 2.0, este din ce în ce mai accentuat. Și nu vorbesc aici neapărat de faptul că se merge pe sistemul ”mi-am luat om, gata cu agențiile, se descurcă el”, ci mai degrabă de ”mi-am luat om, așa ca e treaba lui să se descurce cu agențiile”. Pentru că un om intern care se ocupă de social media este important și pentru agenții, căci acestea au în companie un om care vorbește pe limba lor și care acționează ca o interfață între ele și managementul companiei, așa că se ard multe etape și se economisește timp prețios.

După cum zicea, depinde. Depinde de dimensiunea brandului și, implicit, a masivității (sau nu) a comunicării (una este să comunici în numele KLM și alta în numele Gogu SRL), depinde de decizia strategica de implicare (sau nu) în social media, depinde de bugetul alocat, depinde de multe chestiuni. Dar ce îmi place mie la discuția asta este că nu vorbim dacă trebuie sau nu ca o companie să intre în social media, căci, nu-i așa acest stadiu e istorie deja :D

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Cu ce am greșit la faza cu ”Tricoul îl face pe blogger”?

Eu vreau ca ei să știe cum e

9 comentarii

  1. miercuri, 27 iunie 2012, 07:05

    Eu as merge pe ideea sa fie angajat un om dedicat social media.
    Daca luam o agentie, cel care ar trebui sa se ocupe de social media pentru proiectul tau, cu siguranta are mai multe proiecte de social media pe cap (ca asa e in agentie), iar randamentul sau va fi scazut. Altfel ar sta treaba cu un om dedicat 100% pentru proiectul respectiv. Parerea mea :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 27 iunie 2012, 07:17

      de acord cu tine. dar acel om de Social MEDIA trebuie sa investeasca in el foarte mult, pentru a avea rezultate frumoase.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
    • miercuri, 27 iunie 2012, 09:20

      Eu as merge pe o combinatie intre cele doua. Un om intern care sa isi faca treaba ca lumea ajuta enorm si agentia, care nu mai pierde atat de mult timp vorbind cu jdemii de oameni care inteleg din parti toata chestiunea, dar si compania, care rezolva in mai putin timp mult mai mult. Sigur, asta este situatia ideala. Caci in realitate sunt cazuri in care ori internul nu prea le are cu fenomenul, ori nu se intelege din diverse pricini cu agentia, de astea. Dar, in teorie, eu asta cred ca e cel mai bine pentru un brand.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  2. miercuri, 27 iunie 2012, 09:45

    eu merg pe ideea ca o agentie are specialisti, cu experienta, la care merita sa apeleze oricine vrea rezultate … costa, poate, ceva mai mult promovarea (fata de situatia in care ai un angajat sau mai multi in firma pentru asa ceva), dar in final conteaza eficienta …

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. miercuri, 27 iunie 2012, 09:53

    Vorbesc din practica, cazul cel mai fericit este atunci cand firma are un om cu o oarecare idee despre social media, care este constient ca nu este un geniu si nici nu vrea sa para astfel in fata sefilor. Acest om imi va eficientiza la maximum activitatea mea de agentie angajata.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. miercuri, 27 iunie 2012, 10:37

    depinzand si de dimensiunea companiei, as opta pentru un mix. om intern si agentie cand sunt proiecte speciale

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. miercuri, 27 iunie 2012, 11:22

    Gogu srl sau Gog srl ca nu-i totuna?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. joi, 28 iunie 2012, 07:16

    […] place corespunzător, organizată de tovarășii de la Revista Biz. Prima dată am discutat despre cum e mai bine să abordeze un brand social media, cu om angajat intern sau cu externalizare către agenție. Nu o să abordez toate subiectele care […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *