Relațiile împlinite acasă și la birou pot părea niște utopii. Dar să știți că există această soluție. Unora o să vi se potrivească. Altora nu. Dar merită încercat.

Interviu cu Daniel Döderlein, CEO Auka: România nu este răsfățată cu o varietate de servicii financiare

M-am intersectat cu Daniel Döderlein, fondatorul AUKA, la un foarte interesant eveniment tip masă rotundă, unde s-a discutat despre impactul noilor tehnologii (și a businessurilor financiare derivate din ele) asupa sistemului financiar per ansamblu. În special din perspectiva măsurii PSD2, despre care puțină lume pe la noi știe, deși, așa cum zic specialiștii, este o măsură care pur și simplu revoluționează industria bancară.

L-am rugat pe Daniel să îmi răspundă la câteva întrebări, pe mail. Așa că aveți scurtul interviu mai jos.

Născut în Norvegia, pionier în domeniul tehnologiei financiare și menționat în top 200 fintech influenceri în Europa, Daniel Döderlein este CEO și fondator Auka. Are 20 de ani de experiență antreprenorială în domeniile IT, advertising și plăți mobile.

El a fost primul care a implementat tehnologia plăților cu telefonul mobil în Scandinavia, primul care a lansat o soluție de acest tip în Norvegia (mCASH) și primul care a creat o platformă de servicii financiare complet integrată și reglementată, care rulează în întregime în cloud.

După ce a doua cea mai mare bancă din Norvegia, Sparebank 1, a achiziționat mCash pentru aplicare exclusivă în această țară, Daniel și-a înființat compania actuală, Auka. Auka ajută băncile din toată lumea să-și creeze, lanseze și monetizeze propriu canal de plăți cu telefonul mobil, aplicând aceeași formulă de succes a băncilor din Scandinavia. Auka a obținut premiul Deloitte pentru Cea mai Rapidă Performanță din Domeniul Tehnologiei Financiare din EMEA și de cea mai bună platformă dedicată plăților cu telefonul mobil doi ani consecutivi (2017, 2018), acordat de Revista CFI.”

Cristian China-Birta: Daca ar fi sa activam celebrul principiu al elevator pitch, in maximum 3 propozitii va rog sa imi ziceti ce face AUKA :D

Dacă dorești să plătești și să fii plătit instant, la fel de ușor precum trimiterea unui SMS, Auka te ajută să faci asta și să-ți construiești afacerea direct de pe telefon.

Nu este nevoie să fim crezuți pe cuvânt, dar faptele arată că am revoluționat plățile digitale în țările nordice, care au adoptat în proporție de 70% la nivelul total al pieței această modalitate de plată. De asemenea, am câștigat titlul de “cea mai bună platformă de plăți pe mobil” în doi ani consecutivi, în 2017 și 2018.

Acum e rândul nostru să te întrebăm ceva: am reușit să te convingem?

Bancile traditionale ar trebuie sa se simta amenintate de businessuri precum AUKA?

De modele de business ca al nostru, da, dar nu de Auka. Noi lucrăm cu băncile, aducându-le inovații, astfel încât să putem câștiga împreună.

Cum vi se pare piata de mobile banking de la noi? Apropo de parerile ca Romania nu este pregatita pentru asa ceva.

Mobile banking se face pentru clienții unei bănci. Dar oamenii și companiile interacționează cu prietenii, familia și clienții altor bănci. Acesta este locul unde vechile servicii eșuează și serviciile noi reușesc prin faptul că abordează piața în întregul ei, facilitează conectarea persoanelor fizice și juridice, indiferent de tipul relației lor cu banca.

Oamenii și companiile românești sunt pregătiți pentru acest lucru, dar băncile nu sunt încă pregătite. Din fericire, suntem pe piață și ne oferim sprijinul în acest sens.

Care este diferenta principala dintre piata din Romania si ce se intampla in Europa Occidentala?

Există multe diferențe, dar și asemănări. Țările nordice sunt în favoarea adoptării tehnologiei, deci ceea ce funcționează aici va funcționa practic în orice alt loc, pe măsură ce piețele vor recupera din decalaj. Micșorarea decalajelor dintre piețe se întâmplă mai repede acum decât se întâmpla înainte. Dacă în trecut dura 10 ani, acum reducerea decalajelor dintre piețe durează câteva luni.

Pe măsură ce oamenii devin și mai conectați și telefonul mobil devine singurul mijloc de lucru prin care oamenii sunt familiarizați cu servicii noi, „efectul viral” se întâmplă foarte repede. Dinamica din țările nordice, așa cum a fost atunci când am lansat pentru prima dată plăți prin telefon, o vedem acum în aproape toată Europa.

De asemenea, acest lucru este accelerat și de reglementările din domeniu (PSD2). Oamenii sunt online, au telefoane mobile și utilizează mai multe servicii digitale, pregătindu-se de asemenea să tranzacționeze spre servicii financiare digitale.

Cum va schimba PSD2 piata din Romania, din punctul dumneavoastra de vedere?

Este greu de prezis, deoarece piața din România în mod special nu este răsfățată cu o varietate de servicii financiare. Însă, în mod fundamental, piețele vor fi lovite de multe oferte, determinate de accesul liber la conturi bancare digitale.

Fragmentarea este bună pentru competiție și inovare, dar este dificilă pentru consumatori, deoarece aceștia doresc pur și simplu o soluție eficientă pentru nevoile lor. În cele din urmă vom vedea consolidarea pieței și un câștigător se va detașa clar față de diferitele tipuri de servicii.

Auka are un model de business dovedit și ajută băncile atât în diminuarea riscurilor cât și în creșterea beneficiilor oferite de PSD2. Acest lucru înseamnă că, dacă băncile utilizează platforma noastră ale cărei beneficii au fost recunoscute prin premiile câștigate, ele pot deveni câștigătorii PSD2.

Cine o sa fie castigatorii pe termen lung ai schimbarilor din domeniul financiar?

Consumatorii și companiile sunt câștigătorii detașați ai acestor schimbări. De aceea, Parlamentul European a adoptat PSD2. Jucătorii care își îndreaptă atenția spre servicii adresate clienților și companiile vor avea de câștigat pe măsură ce nivelul fragmentării serviciilor scade și liderii se vor detașa ca învingători.

Auka facilitează astfel de oportunități. Privind și la Revolut, de exemplu, avem dovada că putem aduce servicii bancare tradiționale în atenția persoanelor fizice într-un mod nou și mai transparent, care să aducă beneficii de ambele părți. Deci băncile trebuie să gândească diferit.

Acele instituții financiar-bancare care au factori de decizie îndrăzneți în rândul echipei de top management sunt cel mai bine poziționate.

Daca ar trebui sa nominalizati UN SINGUR LUCRU pe care o institutie financiara (termen generic) NU ar trebui sa il faca in urmatorii 5 ani, care ar fi acesta?

Le recomandăm să oprească numirea anumitor ofițeri de inovare, ofițeri de transformare și ofițeri digitali. Inovația, transformarea și digitalizarea trebuie să facă parte din tot ceea ce fac acele instituții, astfel încât nu pot avea o singură persoană care să încerce să bifeze toate rolurile. Ele au nevoie de toată lumea din organizație să înțeleagă, să accepte și să iubească viitorul modelului acesta de business.

Distribuie pe:

Un comentariu la “Interviu cu Daniel Döderlein, CEO Auka: România nu este răsfățată cu o varietate de servicii financiare

  1. Vicovan Alin Răspunde

    Foarte bun articolul! Felicitari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.