Zilele trecute am fost la conferința de presă cu ocazia a împlinirii a 10 ani de autovit.ro. Le urez mulți înainte și (ca să fiu patetic desăvârșit :D) să țină accelerația succesului apasată rău de tot :D
Bun, acolo am văzut o statistică din care reiese că în top 10 mașini second hand vândute de români nu există nici o mașină asiatică. Eu sunt fan de asiatice. Și în această calitate mi-e greu să mă convingă cineva să cumpăr o europeană la banii de care pot cumpăra o asiatică ce are și niște extra features. Au încercat mai mulți să o facă și au eșuat lamentabil. Ba chiar pe unii i-am convertit :D
Și ca să înțelegeți mai bine criteriile mele când mă uit la o mașină, precizez că nu mă interesează aproape deloc (și zic ”aproape” doar să nu mă considerați imbecil) faza cu consumul. Asta este, nu insistați, că nu mă uit la consum. Și nu mă interesează nici argumentul pe care mi-l servește lumea permanent, cum că ”tu știi cât costă să schimbi nu știu ce fleștembecher la o Mazda comparativ cu un Logan?”. Nu, nu știu, dar nici nu mă interesează. Io nu mă uit la mașină ca la o adunătură de viitoare piese de schimb, ca la un bun de inventar complex și ambiguu. Faptul că Mazda îmi oferă de 5 ori mai mult senzația de mașină de Loganul mă face să dau din umeri nepăsător că schimbatul unei piese costă de 5 ori mai mult decât în cazul autohtonei mașini franțuzești.
Ca să nu mai ard combustibilul de pomană (pfoai, numai metafore de astea auto folosesc, pot să mă pup singur :D), trec direct la întrebarea din titlu: mașini europene sau mașini asiatice? O discuție pe care nu o vreau aprinsă, ci cu argumente și, pe cât posibil, exemple concrete. Că doar și eu aș vrea să vă spun cât de mișto e Lexusul pe care mi l-am luat, dar mai bine nu o fac :))
3 thoughts on “Mașini europene sau mașini asiatice?”
Masinile germane sunt preponderente la noi datorita unui fenomen social deloc de neglijat. In anii 90, tiganii si rrromanii mai descurcareti s-au tirat in vest (Germania, era destinatia favorita daca ne aducem aminte) unde au facut bani cu s-au priceput ei mai bine. Cu banii respectivi si antrenati de dorinta latin-balcanica de a epata au luat ce era mai scump (si, pe cale de consecinta, mai bun) in materie auto, ergo masini nemtesti (BMW, VW, Mercedes, Audi). Ca alea erau foarte bune (chiar si ultra SH), infinit mai confortabile, decat batrana Dacie, e de necontestat. Uite asa s-a nascut mitul masinii nemtesti.
Bun. Acum eu sunt posesor de masina japoneza (Honda mai exact). Masinile japoneze au „prostul obicei” de a fi foarte fiabile, suficient de accesorizate si relativ ieftine. Sunt foarte fericit cu masina pe care o am sunt foarte fericit de performante, aspect si siguranta pe care mi-o ofera.
Pe de alta parte nu am sa am niciodata ochelari de cal sa spun ca sunt cele mai bune! Nu, la capitolul tehnologic, cand vorbim de mainstream, su siguranta masinile nemtesti sunt net superioare! Oricat s-ar chinui cineva sa imi povesteasca, tehnologia BMW, Mercedes, VAG pentru motoare este net superioara. Asiaticii au sclipiri, pentru nemti e o constanta. Plus ca viteza de dezvoltare pentru masinile mentesti e mai mare.
Masinile frantuzesti ies din discutie. Francezii nu stiu sa faca masini! Ei stiu sa faca poezie, macare si, cateodata, vin. Masinile italiene sunt frumoase si cam atat. Daca iei una din aia, te imprietenesti cu toate service-urile marcii.
Masinile asiatice au, pe langa avatajul pretului (de fapt raportul calitate/pret) factorul de exclusivitate. De fapt asta e toata treaba. E vorba de acel factor de „por les conaisseurs”. Intr-o tara in care masinile cu pret exclusivit sunt asociate cu (sub)mediocritatea intelectuala, alternativa, pentru un om care stie ce vrea si isi permite sa plateasca ceva relativ exclusivist, nu exista decat solutia asta.
P.S. Chiar as vrea sa ne povestesti de Lexus. Daca faci asta, o sa iti povestesc si eu de Infiniti-ul meu ;)
Au ungurii o vorbă care tradusă ar suna cam aşa: aia-i maşină bună pe care o ai… :) Eu am avut ocazia să conduc împreună cu un coleg vreme de 2 ani un Tico. Bine, unii ar zice că aia-i juma de maşină… :), accesorizare practic 0, dar la fiabilitate a bătut toate mărcile care făceau taxi prin Sătmarul acelor ani. Am „băgat” cu ea vreo 150000 km până am predat-o,fără absolut nici o problemă.Singurele reparaţii mai serioase au fost la caroserie,după ce ne-au „buşit” nişte bezmetici, şi o schimbare de bucşe pe la vreo 110000 km.
Mazda?
Asa gandeam si eu pana mi-am cumparat o Mazda 3. Noua. Asiaticele (si masinile) sunt buune! Mazda? Locul 3 in topul fiabilitatii facut de o celebra revista auto din, culmea, Germania (top unde prima masina nemteasca era pe locul 7 si era Porsche).
Ce mi-a „cazut” la ea in 3 ani de utilizare? Clima, alternatorul, computerul de bord, turbina si valva egr. Astea ar fi cele mai importante.
Deci Mazda… nu mersi!
Daca tot vrei sa iei partea masinilor asiatice, de parca ar fi vreun razboi, macar nu mai da Mazda exemplu. Si Asia si Europa au marci foarte bune, dar au si marci foarte slabe. Asadar discutia ar trebui purtata pe marci sau chiar modele.
„Io nu mă uit la mașină ca la o adunătură de viitoare piese de schimb, ca la un bun de inventar complex și ambiguu”
Consumabilele pe care le schimbi la fiecare revizie + placute frata, bucse si etc. sunt o certitudine pt masina, e doar o chestiune de timp pana le vei schimba.
Consumul masinii devine irelevant numai in cazul in care conduci rar si ai o situatie materiala buna, altfel nu vad cum nu te-ar deranja un consum de 16l % la condus zilnic in Bucuresti (de ex).